صفر تا صد تنظیم مبایعه نامه

مدت مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 بهمن 1401
نویسنده: milad jafari

تنظیم مبایعه نامه، یکی از امور ضروری هنگام انعقاد قراردادها است. امروزه با پیشرفت جوامع، روزانه معاملات زیادی صورت می‌گیرد. اگر این معاملات شکل صحیحی نداشته باشد، ممکن است برای طرفین مشکلاتی ایجاد شود. بنابراین لازم است هنگام انجام خرید و فروش ملک، زمین، ماشین و … سندی تنظیم شود تا مسئله‌ای رخ ندهد. اکثر افراد، ابتدا بین خود قولنامه‌ای تنظیم ‌می‌نمایند؛ با اینکه قولنامه نیز دارای اعتبار است اما بهتر است پس از پرداخت هزینه کامل مال مورد معامله، با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، نسبت به تنظیم مبایعه نامه اقدام کنند. در این مقاله به بررسی این سند می‌پردازیم و مزایای آن را بیان می‌کنیم.

تنظیم مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه از کلمه بیع به معنای خرید و فروش گرفته شده است و به سندی گفته می‌شود که هنگام انجام معاملات تنظیم می‌گردد؛ به همین علت با نام بیع نامه نیز شناخته می‌شود. در این قرارداد دو یا چند نفر بر سر خرید و فروش یک مال به توافق می‌رسند و ملزم به رعایت تعهداتی می‌شوند. برای تنظیم مبایعه نامه، حضور در دفتر اسناد رسمی ضروری است. برعکس تصور مردم که مبایعه نامه تنها در خرید و فروش ملک تنظیم می‌گردد، از این سند در معامله خودرو، موتورسیکلت یا حتی گوشی موبایل نیز استفاده می‌شود. مبایعه نامه از اهمیت زیادی برخوردار است و حتما باید اصول و قواعد نگارشی در آن رعایت شود. بهتر است تنظیم مبایعه نامه در دفترخانه معتبر انجام شود تا به درستی تنظیم و وجاهت قانونی آن حفظ شود.

تنظیم مبایعه نامه چه مزایایی دارد؟

یکی از دغدغه‌های اساسی افراد هنگام انجام معاملات، این است که دچار ضرر و زیان نشوند. بر همین اساس بین آن‌ها مبایعه نامه که سندی مکتوب است، تنظیم و تعهدات طرفین مشخص می‌شود. تنظیم این سند باعث می‌شود معامله شکل قانونی پیدا کند و بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی الزام به آن اجباری شود. بنابراین در صورت تخلف هرکدام از طرفین، می‌توان پیگیری و برای شکایت اقدام کرد. همچنین اگر هریک از طرفین فوت کنند، معامله فسخ نمی‌شود و وراث می‌توانند نسبت به آن تعیین تکلیف نمایند.

لزوم تنظیم مبایعه نامه در معاملات

تنظیم مبایعه نامه، باعث رسمی شدن معامله و قانونی شدن آن می‌شود. اگر مشکلی رخ دهد یا هرکدام از طرفین بخواهند بدون دلیل موجه معامله را فسخ کنند باید رضایت طرف مقابل را به دست آورند؛ در غیر این صورت، باید  مشکل خود را در دادگاه حل نمایند. همچنین تنظیم مبایعه نامه آثار حقوقی زیادی را به دنبال خواهد داشت که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آثار حقوقی مبایعه نامه

اگر مبایعه نامه به شکل صحیح نوشته شود، آثار زیر را به همراه خواهد داشت:

  • مشخص شدن تکلیف معامله در صورت فوت
  • امکان دریافت خسارت تاخیر تادیه، اصل مال، ثمن یا سایر هزینه‌ها مانند هزینه دادرسی
  • جلوگیری از تخلف و سو استفاده هریک از طرفین
  • اجبار طرفین به اجرای تعهدات بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی

مدارک لازم جهت تنظیم مبایعه نامه

مدارک لازم جهت تنظیم مبایعه نامه به شرح زیر است:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اصل و کپی وکالت‌نامه
  • اصل و کپی بنچاق (بنچاق برگه‌ای است که پس از تنظیم سند توسط دفتردار به افراد داده می‌شود و به نوعی خلاصه سند است)
  • اصل و تصویر پایان کار
  • اصل و کپی گواهی عدم خلافی شهرداری یا نامه بازدید شهرداری
  • اصل و کپی فرم مالیات بر ارث (در صورت ورثه‌ای بودن)
  • اصل و کپی حصر وراثت (در صورت ورثه‌ای بودن)
  • املاک اداری و تجاری به برگه مفاصا حساب عوارض مشاغل هم نیاز دارند.

سخن پایانی

معاملات نقش اساسی در زندگی افراد دارند و لازم است هنگام انجام آن‌ها مبایعه نامه تنظیم شود تا شکل رسمی به خود بگیرد. مبایعه نامه اگر به درستی تنظیم شود، از آثار حقوقی بهره‌مند شده و قابل پیگیری قانونی است؛ به همین علت باید در تنظیم آن دقت کافی صورت بگیرد و همه نکات آن رعایت شود. برای تنظیم مبایعه نامه می‌توانید از کارمنتو کمک بگیرید و آن را به دست این مجموعه بسپارید. کارمنتو، پلتفرمی تخصصی برای مشاوره در حوزه‌های مالی و حقوقی و حتی رشد کسب و کار، صفر تا صد صادرات و واردات و … است. شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را در زمینه‌های مختلف با مشاورین و متخصصین کارمنتو به صورت تلفنی و آنلاین در میان بگذارید و در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 9 نظر

4 9
صفر تا صد تنظیم مبایعه نامه

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد