فهرست مطالب
Toggleشروع کسب و کار جدید همواره با استرسهای زیادی همراه است؛ ترس از اینکه ممکن است شکست بخورید یا نتوانید به خوبی از عهده مشکلات برآیید. هر شخصی که کسب و کاری را راه اندازی میکند، میداند که ممکن است در این مسیر دچار خطاها و اشتباهاتی شود. با این وجود، برخی افراد در این مسیر پر فراز و نشیب به موفقیتهای بسیار خوبی دست پیدا میکنند.
در این مقاله از مجموعه مقالات کارمنتو قصد داریم تا شما را با علت شکست کسب و کارهای مختلف آشنا کنیم تا با خواندن آنها در صورت وجود مشکل، راحتتر بتوانید با آن کنار آمده و مشکل خود را حل کنید.
میتوانید در بخش مشاوره کارآفرینی، وب سایت کارمنتو هر آنچه را که باید در مورد راهاندازی کسب و کار جدید بدانید، از کارشناسان دریافت کنید.
چرا کسب و کارها در ابتدای راه با خطر شکست مواجهاند؟
به طور معمول کسب و کارهای نوپا در ابتدای مسیر دچار مشکلات زیادی میشوند و ممکن است در این راه با چالشهای فراوانی روبهرو شوند. طبق اطلاعاتی که توسط اداره آمار نیروی کار ارائه شده، تقریبا 50 درصد از کسب و کارهای نوپا نتوانستهاند بیش از پنج سال دوام بیاورند و از چرخه کسب و کار و اقتصاد حذف شدهاند.
این آمار ممکن است باعث دلسرد شدن شما از شروع کسب وکار جدید شود؛ اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که مابقی 50 درصد کسب وکارهای نوپا توانستهاند بیش از 10 سال به فعالیت خود ادامه داده و به موفقیتهای بسیاری نیز دست پیدا کنند.
مهمترین دلایل شکست کسب و کارها چیست؟
اینکه چه تعداد از کسب وکارها در مسیر خود شکست خوردهاند چندان مهم نیست، اما اینکه به چه علت موفق به ادامه مسیر خود نشدهاند، اهمیت بسیار زیادی دارد. از همین رو در ادامه مقاله، مهمترین علل عدم موفقیت کسب و کارها را بررسی میکنیم:
– نداشتن سرمایه کافی
یکی از اصلیترین نیازها برای راه اندازی یک کسب وکار جدید، داشتن سرمایه است. هر کسب و کاری متناسب با نوع فعالیت خود، به سرمایه مشخصی نیاز خواهد داشت و در صورتی که نتوانید از عهده مخارج و هزینههای کسب و کار بربیایید، کسب و کارتان رو به افول خواهد رفت.
– عدم توجه به نیاز بازار
بسیاری از افرادی که قصد شروع کسب و کار جدیدی دارند، تنها به احساسات خود توجه میکنند و اصلا نیاز بازار و مشتری را در نظر نمیگیرند. معمولا این کسب وکارها بعد از مدتی دچار شکست شده و از چرخه رقابت حذف میشوند.
– عدم برنامهریزی اصولی
هر کسب وکاری برای شروع باید دارای برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت باشد. افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار جدید دارند، باید تمام اهداف خود را مشخص کرده و برای رسیدن به آن برنامهریزی داشته باشند. بسیاری از کسب و کارهای نوپا به دلیل نداشتن یک برنامه مناسب، شکست خورده و موفق به ادامه مسیر نشدهاند.
بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین مشاغل پولساز در ایران
– عدم تحقیق کافی و مشورت نگرفتن از افراد متخصص
یکی از دلایل شکست کسب و کارهای کوچک این است که گمان میکنند میتوانند به تنهایی در این مسیر قدم بردارند و نیاز به کمک و همفکری هیچ شخص دیگری ندارند.
– نداشتن خلاقیت و تقلید از دیگران
آنچه که موجب پیشرفت کسب وکارهای جدید میشود، داشتن تمایز و منحصربهفرد بودن آنهاست. برای شروع هر کسب و کاری باید بتوانید متمایز از سایر کسب و کارها رفتار کنید و در غیر این صورت، به زودی از چرخه رقابت با رقبا حذف خواهید شد.
– تمرکز بیش از حد بر روی یک رقیب
گاهی برخی از کسب وکارها تنها بر روی یک رقیب تمرکز میکنند و توجهی به سایر رقبا ندارند. تمرکز بیش از اندازه تنها بر روی یک رقیب منجر به بیراهه رفتن کسب و کارتان و شکست شما خواهد شد.

بیشتر بخوانید : مهمترین دلایل شکست کسب و کارها چیست؟
– نداشتن تیم مناسب
یکی از دلایل شکست کسب و کارها در ایران، نداشتن تیم مناسب است. کار تیمی ضعیف و نبودِ هماهنگی میان اعضا باعث میشود تا نتوانید به درستی کارهای خود را پیش ببرید و همین امر موجب شکست شما در کسب و کارتان خواهد شد.
– انتظارات واهی و نادرست
برخی از کسب و کارها گمان میکنند که به محض ورود به دنیای کسب و کار میتوانند به کسب درآمد بالا و سوددهی برسند. دقت کنید که این تفکرات و انتظارات باعث میشود تا در صورت به وجود آمدن مشکل، دلسرد شده و از ادامه مسیر بازبمانید.
– بازاریابی ضعیف
بازاریابی درست و اصولی یکی از اصلیترین دلایل موفقیت یک شرکت است. اگر نتوانید به درستی بازاریابی کنید، محکوم به شکست خواهید بود. برای دستیابی به این امر میتوانید از راهنمایی متخصصان بخش مشاوره بازاریابی و فروش کارمنتو، بهرهمند شوید.
– عدم توجه به نیاز مشتری
در بررسی علت شکست کسب و کارها، عدم توجه به نیاز مشتری یکی از دلایل بسیار مهمی است که باید حتما به آن پرداخته شود. همواره به یاد داشته باشید که کسب و کار شما بدون داشتن مشتری، ارزشی نخواهد داشت؛ بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که نیاز مشتری خود را به خوبی بشناسید.
برای جلوگیری از شکست در کسب و کارمان چه اصولی را باید رعایت کنیم؟
حال که با علت شکست کسب وکارها آشنا شدید، بهتر است به دنبال اصولی برای جلوگیری از شکست در کسب وکارتان باشید. در ادامه، به بررسی چند اصل مهم در این زمینه خواهیم پرداخت:
– میزان سرمایه خود را در نظر داشته باشید
نوع کسب و کاری که راه اندازی میکنید، باید متناسب با میزان سرمایهتان باشد. بنابراین، قبل از راه اندازی هرگونه کسب و کاری ابتدا به میزان سرمایه خود توجه کنید.
– از افراد مستعد استفاده کنید
داشتن یک تیم حرفهای و کاربلد در موفقیت کسب و کار بسیار حیاتی است. اگر تیم شما نتواند به درستی از عهده کارها برآمده و آنها را مدیریت کنند، کسب و کار شما در نهایت با شکست مواجه خواهد شد. برای این کار سعی کنید افرادی را استخدام کنید که روحیه کار تیمی و مسئولیتپذیری داشته باشند تا بتوانند کارها را به درستی انجام دهند.
بیشتر بخوانید : اقدامات مربوط به راهاندازی کسب و کار خانگی
– خلاقیت را فراموش نکنید
داشتن خلاقیت در هر کسب و کاری موجب پیشرفت و رشد شما در آن کسب و کار خواهد شد. برای اینکه بتوانید مشتریها را جذب خود کنید، باید محصولی متفاوت ارائه دهید. سعی کنید تا در نحوه ارائه خدمات و یا بسته بندی محصولات خلاقیت به خرج داده و خلاقانهتر از سایر رقبا عمل کنید.
به یاد داشته باشید که یکی از ارکان اصلی برای رونق کسب و کار شما، مخاطب است. در صورتی که مخاطب از کار شما راضی نباشد، کسب و کارتان با شکست مواجه خواهد شد. خلاقیت باعث میشود مشتریان بیشتری به سمت شما جذب شده و در نهایت فروش و درآمد بیشتری نصیب شما شود.

– استفاده از نظرات افراد متخصص و انجام مشاوره کسب و کار
یکی از روشهای موفقیت در کسب و کارها این است که از تجربه افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید. استفاده از تجربه کسانی که این مسیر را طی کردهاند یا در موفقیت کسب و کارهای دیگر سهیم بودهاند، به شما در طی کردن هرچه سریعتر این مسیر کمک شایانی خواهد کرد.
مشورت کردن با مشاوران کسب و کار و کمک گرفتن از آنها در این مسیر، به شما کمک میکند تا موانع و مشکلات پیشرو را بشناسید و برای رویارویی با آنها آمادگی کامل داشته باشید. همچنین، مشاوران کسب و کار به شما کمک میکنند تا بتوانید مسیر خو را راحتتر طی کرده و به موفقیت در کسب و کار نزدیک شوید.
کارمنتو؛ مشاوری برای هدایت کسب و کارهای شما
همان طور که اشاره کردیم، مشورت با افراد باتجربه کمک بسیار بزرگی به پیشرفت شما در کسب و کارتان خواهد کرد. مشاوران کسب و کار از جمله افراد متخصص و حرفهای در این زمینه هستند که در این مسیر در کنار صاحبان کسب و کار خواهند بود.
کارمنتو یکی از معتبرترین و بهترین پلتفرمهای مشاورهای است که میتوانید برای مشاوره در مورد کسب و کار یا راه اندازی یک بیزینس نوپا از آن کمک بگیرید. پلتفرم کارمنتو با در اختیار داشتن کارشناسان و متخصصان خبره در این زمینه به شما کمک خواهد کرد تا در کسب و کار خود به موفقیت برسید.