سامانه مالیات پزشکان چیست و چگونه باید در آن ثبت نام کرد؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 25 دی 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

شغل پزشکی یکی از پردرآمدترین مشاغل جهان است و لذا اکثر دولت‌های جهان در دریافت مالیات بر درآمد از پزشکان بسیار سخت‌گیر عمل می‌کنند؛ این در حالی است که تا همین چندسال پیش، دور زدن مالیات پزشکان در ایران کاری بسیار آسان بود. با این اوصاف، متاسفانه برخی از پزشکان از زیر بار این مسئولیت اجتماعی شانه خالی می‌کردند.

کاهش درآمدهای نفتی و توجه هرچه بیشتر دولت ایران به سایر منابع درآمدی موجود، سبب ایجاد موجی از اقدامات در جهت دریافت مالیات عادلانه از عموم مردم جامعه شد؛ راه‌اندازی سامانه‌های مختلف مالیاتی را می‌توان بخشی از این اقدامات دانست.

سامانه مالیات پزشکان یکی از اقدامات جدید و مبتکرانه دولت برای دریافت مالیات عادلانه از این قشر متخصص و پرتلاش جامعه است. در این بلاگ قصد داریم درباره این سامانه و نحوه ثبت‌نام و فعالیت در آن توضیح دهیم. اگر پزشکی هستید که اخبار مالیاتی به‌تازگی به گوشتان خورده و از جزئیات قوانین و سامانه‌های سازمان مالیات اطلاعی ندارید، در ادامه همراه ما باشید.

بنر مالیاتی

اظهارنامه مالیات بر درآمد پزشکان چیست؟

پزشکان موظف‌اند مانند سایر مشمولان مالیات بر درآمد حداکثر تا خردادماه هر سال اظهارنامه مالیاتی پزشکان را تکمیل و برای سازمان مالیات ارسال نمایند. امروزه با استفاده از تلفن هوشمند و یا کامپیوتر خود می‌توانید به راحتی و از طریق سامانه مودیان مالیات اظهارنامه خود را تکمیل و برای سازمان مالیات ارسال کنید.

چنانچه از نحوه پرکردن اظهارنامه مالیاتی پزشکان به صورت کاملا اینترنتی اطلاعی ندارید، می‌توانید مقاله مربوط به آن را در سایت کارمنتو مطالعه فرمایید.

چگونگی ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان

پیش از ثبت‌نام و اقدام برای ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان، ابتدا باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت‌نام کنید؛ پس از تشکیل پرونده مالیاتی و ثبت شماره شبا برای کد اقتصادی خود، آنگاه اقدام به تکمیل و ارسال اظهارنامه نمایید.

برای اینکار کافیست:

  • به سامانه gov.ir مراجعه فرمایید؛
  • بر روی آیکون پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام الکترونیک کلیک فرمایید؛
  • پس از ثبت‌نام، نام کاربردی و کلمه عبور خود را وارد کنید و وارد سامانه شوید؛
  • پس از ورود به سامانه، مشکلات و کاستی‌های پرونده‌های مالیاتی به صورت خط‌های قرمزی نمایش داده می‌شوند که وارد کردن شماره حساب نیز یکی از آن‌هاست. تمامی موارد خواسته شده را انجام دهید و پرونده مالیات پزشکی خود را تکمیل نمایید.

توجه: توصیه می‌شود برای درج شماره شبا، از شماره حساب مربوط به فعالیت شغلی خود استفاده کنید. (حسابی که دستگاه پوز مطب به آن متصل است.)

با تکمیل پرونده مالیاتی می‌توانید مجددا به صفحه اصلی سامانه مالیات مراجعه کرده و این‌بار با ورود به بخش اظهارنامه الکترونیک، جهت تکمیل فرم و ارسال اظهارنامه مالیاتی نظام پزشکی اقدام کنید.

اگر پزشک یا دندان پزشک هستید و از نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی پزشکان اطلاعی ندارید، می‌توانید از خدمات مشاوره شبانه روزی کارمنتو بهره‌مند شوید. مشاوران ما در مجموعه در کمترین زمان ممکن نحوه ثبت اظهارنامه مالیاتی پزشکان را به شما آموزش خواهند داد. همچنین با مشورت گرفتن از برترین مشاوران کشور قادر خواهید بود اظهارنامه خود را به شکلی اصولی تکمیل کرده و مالیات خود را تا حد ممکن کاهش دهید.

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان

سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

با توجه به اهمیت پرداخت مالیات پزشکان و البته دشوار بودن فرآیند رهگیری منابع درآمد اشخاص مشغول در این حوزه، سازمان مالیات سامانه پرداخت مالیات پزشکان را به صورت جداگانه‌ای برای پزشکان و دندان پزشکان طراحی کرده است.

برای ورود به این سامانه نیز باید ابتدا به صفحه اصلی سایت tax.gov.ir مراجعه کرده و با انتخاب آیکون سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان وارد آن شوید.

همچنین می‌توانید به صورت مستقیم به آدرس withholding.tax.gov.ir مراجعه نمایید.

قانون کسر و واریز مالیات تکلیفی پزشکان در سامانه

بر اساس قوانین مالیات مستقیم کشور، هزینه‌های موجود در تمامی مشاغل مشمول مالیات بر درآمد ابتدا از درآمد حاصله از این مشاغل کسر شده، آنگاه مالیات‌شان محاسبه می‌شود. پزشکان نیز مشمول این مالیات هستند و هزینه‌های مرتبط به فعالیت شغلی‌شان پیش از محاسبه مالیات از درآمد کل کسر می‌شود.

توصیه می‌کنیم با دستگاه پوز مطب هیچ‌گونه مبلغی خارج از حیطه کاری خود ردوبدل نکنید. در این غیر اینصورت برای بهره‌مند شدن از قانون کسر و واریز مالیات باید مدارک تراکنش‌های غیرکاری را نگهداری کنید و در زمان ارسال اظهارنامه به سازمان مالیات ارائه دهید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

راهنمای استفاده از سامانه مالیات تکلیفی پزشکان

همانطور که گفتیم، پیش از هرگونه اقدامی در سامانه‌های مالیاتی کشور، ابتدا باید ثبت نام پزشکان در سامانه مالیات کشور تکمیل شده باشد؛ پس از اینکار و دریافت نام کاربری و رمز عبور می‌توانید به سامانه پرداخت مالیات پزشکان دسترسی داشته باشید.

مراحل پرداخت مالیات در سامانه پرداخت مالیات پزشکان

چنانچه پرونده مالیاتی خود را تکمیل کرده و اطلاعات خود را در سامانه مودیان مالیاتی ثبت کرده باشید، برای پرداخت مالیات در سامانه ثبت مالیات پزشکان مشکل جدی پیش رو نخواهید داشت؛ کافیست:

  • از طریق درگاه tax.gov.ir وارد پرونده مالیات پزشکی خود شوید.
  • از منوی سمت راست بر روی گزینه پرداخت‌های پزشک کلیک نمایید.
  • از این منو نام و نام خانوادگی پزشکی که قصد پرداخت مالیات وی را دارید وارد نمایید.
  • فیلدهای مربوطه را تکمیل کرده و عملیات پرداخت را نهایی کنید.
  • با تکمیل پرداخت، اطلاعات قبض پرداختی در سیستم‌های سازمان مالیات ثبت خواهد شد. همچنین شما می‌توانید قبض هر پرداخت را به صورت جداگانه یا تجمیعی دریافت و چاپ نمایید.

ثبت نام پزشک در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور

برای ثبت نام در سامانه ارسال مالیات پزشکان، ابتدای باید در سامانه اصلی مودیان مالیاتی ثبت نام نمایید. برای اینکار کافیست طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. به آدرس tax.gov.ir مراجعه فرمایید؛
  2. سربرگ دریافت اطلاعات کاربری را انتخاب کنید؛
  3. فیلدهای خواسته شده را تکمیل و روی گزینه دریافت اطلاعات کاربری کلیک کنید؛
  4. کد پیامک شده به تلفن همراه خود را در فیلد خواسته شده وارد کنید؛
  5. با تکمیل این مراحل، ثبت‌نام شما در سامانه مالیاتی کشور تکمیل شده، نام کاربری و رمز عبور برایتان پیامک خواهد شد.

پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور، حال می‌توانید به سامانه مالیات تکلیفی پزشکان مراجعه کرده و ادامه فرآیند مشاهده و پرداخت مالیات را انجام دهید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه سامانه مالیاتی پزشکان و نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان دریافت نمایید.

ثبت اطلاعات پزشک در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

پس از ثبت‌نام در سامانه جامع مودیان مالیاتی، حال وقت آن است که به سامانه مالیات پزشکان مراجعه کرده و در آن ثبت‌نام کنید. توجه داشته باشید با یکبار ثبت‌نام در این سامانه اطلاعات شما به صورت همیشگی در سازمان مالیات ثبت خواهد شد و در مراجعات بعدی، کافیست جهت مشاهده و پرداخت مالیات خود، به پرونده مربوطه در سامانه ثبت مالیات پزشکان مراجعه فرمایید.

پزشک قبلا در سامانه ثبت نام کرده است:

چنانچه خودتان پزشکی هستید که اطلاعات شما پیش از این در سامانه مالیات پزشکان ثبت شده است؛ یا قصد پرداخت مالیات پزشکی را دارید که از ثبت اطلاعات آن مطمئن هستید، می‌توانید در فیلد جست‌وجوی اطلاعات ثبت شده با وارد کردن کدملی یا کدنظام وظیفه پزشک مذکور به اطلاعات مالیاتی وی دسترسی یابید و جهت پرداخت آن اقدام نمایید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

پزشک قبلا در سامانه ثبت نام نکرده است:

چنانچه قبلا در سامانه ارسال مالیات پزشکان نکرده‌اید، برای بهره‌مند شدن از خدمات این سامانه باید مراحل ثبت‌نام خود را تکمیل کنید. توجه داشته باشید مراحل این ثبت‌نام کمی با ثبت‌نام در سامانه جامع مودیان مالیاتی متفاوت خواهد بود (اگرچه ثبت اطلاعات در سامانه مودیان پیش نیاز اینکار است).

برای اینکار کافیست سه فیلد خواسته شده در بخش استعلام و ثبت اطلاعات جدید را تکمیل و اطلاعات خود را ثبت کنید.

ثبت اطلاعات پرداخت در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

چنانچه قصد پرداخت قبض مالیات پزشکان را دارید و می‌خواهید آن را در سامانه ثبت کنید، دو روش زیر قابل انجام است:

  • پرداخت مستقیم قبض از طریق گزینه ثبت پرداخت جدید در سامانه؛
  • پرداخت قبض به صورت مستقل و بارگذاری فایل پرداخت.

ثبت پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان از طریق “پرداخت های پزشک”

این روش آسان‌ترین مسیر پرداخت است. کافیست در منوی سمت راست سامانه، سربرگ پرداخت‌های پزشک را انتخاب کرده و روی گزینه ثبت پرداخت جدید کلیک نمایید. پس از آن می‌توانید قبض مالیاتی که قصد پرداخت آن را دارید انتخاب و از طریق درگاه آنلاین بانکی فرآیند پرداخت را طی کنید. بدیهی است که اطلاعات از این روش به صورت مستقیم در سایت باگذاری خواهند شد و نیاز مجدد به بارگذاری فایل پرداخت توسط شما وجود ندارد.

نحوه اصلاح قبض پرداخت نادرست مالیات تکلیفی پزشکان

همانطور که گفتیم بهترین روش پرداخت قبوض مالیاتی، اقدام مستقیم از درگاه سامانه مالیات تکلیفی پزشکان است. در غیراینصورت ممکن است با مشکلاتی نظیر ارسال قبض پرداخت نادرست مواجه شوید.

در این بخش قصد داریم به روش پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان از طریق بارگذاری فایل پرداخت بپردازیم و البته نحوه اصلاح قبض پرداخت نادرست را نیز توضیح دهیم.

قبل از صدور قبض

چنانچه اطلاعات قبض شما نادرست است و هنوز صدور قبض انجام نشده، می‌توانید قبض مذکور را در صفحه پرداخت‌های پزشک ویرایش و حذف نمایید.

پس از صدور قبض

امکان ویرایش و حذف قبض پس از صدور نیز وجود دارد. برای اینکار کافیست:

  1. به منوی جست و جو و ثبت اطلاعات پزشک مراجعه فرمایید؛
  2. اطلاعات پرشک موردنظر خود را جست‌وجو کنید؛
  3. وارد پوشه اطلاعات پزشک شده و قبض موردنظر را حذف نمایید.

پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

ثبت پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان از طریق “بارگذاری فایل پرداخت”

جهت پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان از طریق باگذاری فایل پرداخت، کافیست پس از تکمیل مراحل پرداخت قبض مالیات، فایل آن را در منوی “بارگذاری فایل پرداخت” بارگذاری کنید. توجه کنید پیش از انجام اینکار حتما راهنمای سایت را به دقت مطالعه کرده و فایل را مطابق مقررات سایت بارگذاری کنید؛ در غیراینصورت ممکن است فایل ارسالی مورد تائید سازمان مالیات قرار نگیرد.

مشاهده قبوض صادر شده در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

سازمان مالیات برای سهولت هرچه بیشتر کاربران و جلوگیری از مراجعات حضوری، امکان مشاهده قبوض صادر شده در سامانه مالیات تکلیفی را فراهم کرده است. بدین منظور می‌توانید از منوی سمت راست روی گزینه مشاهده و پرداخت قبوض کلیک نمایید و پس از آن وارد قسمت مشاهده قبوض شوید.

در این صفحه می‌توانید اطلاعات کلیه قبوض صادر شده و قبوض پرداخت نشده را در دو جدول به‌ تفکیک مشاهده و آن را چاپ کنید. با استفاده از قابلیت پرداخت دسته‌ای قبوض می‌توانید چندین قبض از جدول پرداخت نشده را انتخاب و تمامی آن‌ها را به صورت یکجا از طریق درگاه پرداخت بانک ملی پرداخت کنید.

قابل ذکر است که پرداخت قبوض به صورت دسته‌ای حتی در صورتی که به چندین پزشک مختلف مربوط باشند هم امکان‌پذیر است؛ در نهایت دسترسی به قبوض پرداخت به صورت جداگانه برای شما وجود خواهد داشت.

گزارشات سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

آخرین منویی که در سامانه مالیات پزشکان با آن روبه‌رو می‌شوید، منوی گزارشات است. این بخش تقریبا نیاز به هرگونه مراجعه حضوری به سازمان مالیات را رفع می‌کند. شما می‌توانید با انتخاب تاریخ یا بازه عملکرد، اطلاعات مالیاتی و گزارشات صادر شده را به صورت کامل مشاهده کنید.

برای هریک از گزارشات ذکر شده در سامانه یک شماره سریال منحصربه‌فرد وجود دارد که با وارد کردن آن در پورتال مشاهده گزارشات سایت  می‌توانید اطلاعات گزارش را به صورت کامل مطالعه کنید. چنانچه درباره صحت اطلاعات ذکر شده در تعدادی از گزارشات مردد هستید باید به سازمان مالیات مراجعه کرده و درخواست اعتبارسنجی نمایید.

سخن پایانی

عدم دسترسی صحیح به مدارک و گزارشات مالیاتی، میزان درآمد و مالیات‌های پرداخت شده پزشکان، مشکلی بود که تا پیش از راه‌اندازی سامانه مالیات تکلیفی پزشکان همواره به چشم می‌خورد. در این مقاله با راه‌حل کارآمد سازمان مالیات برای رفع این مشکل آشنا شدیم و نحوه استفاده از آن را نیز آموختیم.

چنانچه در حوزه پزشکی مشغول فعالیت هستید و از قوانین سازمان مالیات اطلاع کاملی ندارید، فرصت یک مشاوره کوتاه تلفنی در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه با برترین مشاوران کشور در مجموعه کارمنتو را از دست ندهید. فراموش نکنید اگرچه روش‌های جدید مالیاتی امکان هرگونه فرار مالیاتی را ناممکن کرده‌اند؛ اما با آگاهی از قانون می‌توان مالیات پرداختی را به حداقل رساند.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درباره سامانه مالیات پزشکان

  1. آیا تمامی پزشکان ملزم به استفاده از سامانه پرداخت مالیات پزشکان هستند؟

بلی، تمامی پزشکانی که از طریق این حرفه درآمدی کسب می‌کنند، ملزم به پرداخت ثبت‌نام و پرداخت مالیات از طریق این سامانه هستند.

  1. آیا امکان ثبت پزشکان غیرایرانی در سامانه وجود دارد؟

بلی، می‌توانید در صفحه جست‌وجو و ثبت اطلاعات جدید تیک پزشک غیر ایرانی را فعال و آنگاه با وارد کردن اطلاعاتی نظیر کدفراگیر و … در سامانه ثبت نام کنید.

  1. آیا امکان پرداخت مالیات برای پزشکان از طریق چک وجود دارد؟

تاکنون راهکار جامعی برای این مسئله ارائه نشده است؛ اگرچه برخی از شعب بانکی ملی با مودیان همکاری کرده و پرداخت مالیات تکلیفی را از طریق چک نیز انجام می‌دهند.

  1. آیا پزشکی که مالیات تکلیفی می‌پردازد، باید اظهارنامه مالیاتی نیز تکمیل و ارسال نماید؟

بلی، پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان را از ارسال اظهارنامه معاف نخواهد کرد؛ کلیه پزشکانی که از مسیرهایی به جز انعقاد قرارداد کسب درآمد می‌کنند باید اظهارنامه عملکرد خود را ارسال کنند.

  1. آیا امکان صدور یک قبض به ازای مجموع مبلغ مالیات پزشکان وجود دارد؟

خیر، با توجه به متفاوت بودن حوزه‌های مالیاتی پزشکان امکان صدور تجمیعی قبض وجود ندارد، اگرچه می‌توانید قبض‌های صادر شده را به صورت یکجا و از طریق درگاه بانک ملی پرداخت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
سامانه مالیات پزشکان چیست و چگونه باید در آن ثبت نام کرد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد