سامانه جامع روابط کار چیست؟ چگونه در آن ثبت نام کنیم؟

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 11 تیر 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

 همانطور که امور قضایی در دادگستری و دادگاه رسیدگی می‌شود؛ برای انجام امور مربوط به قانون کار و روباط بین کارگر و کارفرما هم باید به مرجع مربوط آن در اداره کار مراجعه کنید. البته این روزها که متاسفانه مشکلات بین کارگر و کارفرما بیشتر از قبل شده است، اداره کار همیشه شلوغ و پر رفت‌وآمد است. بنابراین زمانی که برای رفع مشکل خود اقدام می‌کنید، قطعا باید زمان زیادی را برای رسیدن نوبت خود منتظر بمانید.

بر همین اساس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای آسان‌تر شدن رسیدگی به مشکلات افراد و معطل نماندن آن‌ها، سامانه جامع روابط کار را طراحی کرده است. با توجه به این سامانه، افراد می‌توانند بدون حضور فیزیکی در اداره کار، مشکلات خود را از طریق این سامانه برطرف کنند؛ اما اگر تمایل به دانستن این که سامانه جامع روابط کار چیست و نکات مهم درباره این سامانه دارید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر بیمه

معرفی سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir

در حال حاضر افراد کمتر روش‌های حضور را برای انجام کارهای قانونی خود از جمله بیمه و قانون کار استفاده می‌کنند و بیشتر به دنبال راه‌های آنلاین هستند؛ از همین رو سازمان تامین اجتماعی و اداره کار هم تصمیم به راه‌اندازی سامانه اینترنتی جامع اداره کار گرفته‌اند. افراد با کمک این سامانه، راحت‌تر می‌توانند از خدمات غیر حضوری و آنلاین مختلفی استفاده کنند.

این سامانه جامع روابط کار، محدودیت استفاده برای گروه‌های مختلف را ندارد؛ از همین رو تمامی افراد می‌توانند از خدمات اصلی و متفرقه آن استفاده کنند.

البته توجه کنید که با وجود عمومی بودن این سامانه، برای بهره مندی از خدمات مختلف، باید حتما مراحل احراز هویت را انجام دهید.

روش‌های ثبت نام سامانه اداره کار

قطعا شما بدون ثبت نام سامانه جامع روابط کار، نمی‌توانید از خدمات و سرویس‌های مختلف آن استفاده کنید؛ از همین رو باید با انتخاب یکی از روش‌های زیر، ثبت نام خود را کامل کنید:

1. از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت

اولین راه برای انجام این کار، از طریق مراجعه حضوری در دفترهای پیشخوان دولت انجام می‌شود که در این روش، به طور کامل احراز هویت می‌شوید. برای آن که حضوری اقدام به ثبت نام کنید، باید با داشتن مدارک هویتی مربوط به کارگر، کارفرما، وکیل یا نماینده شرکت، در دفترهای پیشخوان دولت در سطح شهر حضور پیدا کنید و احراز هویت خود را انجام دهید. البته توجه کنید که اگر می‌خواهید برای کارفرما شکایت کنید، حتما باید این کار را به صورت حضوری و از طریق دفترهای پیشخوان دولت انجام دهید.

2. به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه شکایت اداره کار

در حال حاضر با توجه به سامانه شکایت اداره کار، می‌توانید به جای مراجعه حضوری، از طریق حساب کاربری خود احراز هویت را انجام دهید. البته توجه کنید که برای انجام این کار، باید مراحل مربوط به حساب کاربری را در سامانه جامع کار طی کنید و سپس به دنبال احراز هویت الکترونیکی باشید.

لازم به ذکر است که برای ایجاد حساب کاربری و احراز هویت، باید مدارک مختلفی مانند شماره شبا و اسناد هویتی را هم به همراه داشته باشید تا بتوانید هزینه الکتروینکی احراز هویت در سامانه را هم پرداخت کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مدارک لازم برای ثبت نام و احراز هویت سامانه روابط کار

برای آن که احراز هویت شما در سامانه یا دفاتر پیشخوان دولت انجام شود، باید مدارک مختلفی را ارائه دهید. بنابراین در ادامه، هر کدام از آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

  • ارائه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه کارت پایان خدمت برای آقایان
  • ارئه مجوز کسب و کار برای کارفرمایان
  • شماره همراه معتبر با مالکیت خود فرد

توجه داشته باشید که این مدارک، برای افراد ایرانی کافی است؛ اما اگر جزو اتباع خارجی هستید، باید برای ثبت نام در سامانه جامع اداره کار، کد فراگیر اتباع بیگانه را هم ارائه دهید. البته این کد، مربوط به افرادی است که به صورت قانونی وارد کشور ایران شده‌اند.

راهنمای ورود به سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir

یکی از موارد مهم برای کارفرمایان و کارمندان، ورود به سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir است. تمامی افرادی که می‌خواهند به امور مربوط به قانون کار خود رسیدگی کنند، باید نحوه ورود به آن را بدانند.

البته توجه کنید که وزارت تفاوت، کار و رفاه اجتماعی، برای آسان‌تر شدن روند استفاده از این سامانه، مراحل سختی را برای ورود در نظر نگرفته است؛ از همین رو تمامی کارگران و کارمندان با تحصیلات مختلف هم می‌توانند از آن به راحتی استفاده کنند.

برای آن که وارد این سامانه شوید، باید در یکی از مرورگرهای تلفن همراه خود، سامانه جامع کار را جستجو کنید و اولین سایت موجود در پیشنهادات موتور جستجو را انتخاب کنید. سپس با باز شدن صفحه مربوط به سایت، از منوی بالای سایت، گزینه خدمات الکترونیک را انتخاب کنید و در بین گزینه‌های خدمات، روی سامانه جامع روابط کار کلیک کنید.

با مشخص شدن صفحه اصلی سایت جامع کار، می‌توانید به صورت غیر حضوری تمامی امور مربوط به کارمندان و کارفرمایان را انجام دهید. البته برای انجام این کار، باید ابتدا حساب کاربری خود را در سامانه تشکیل دهید.

ورود به سامانه اداره کار با کد رهگیری

در روال معمول معرفی سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir، نحوه ورود به سامانه از طریق نام کاربری و رمز عبور است؛ اما برای بسیاری از کارمندان این چالش وجود دارد که آیا راه دیگری هم برای ورود به سامانه وجود دارد؟ مثلا آیا می‌توانیم تنها با وارد کردن کد رهگیری هم به سامانه وارد شویم؟

در پاسخ باید بگوییم که امکان ورود به سامانه با کد رهگیری برای کارمندان، کارگران و به طور کلی تمامی افراد وجود ندارد. بنابراین متقاضیان تنها باید از طریق نام کاربری و رمز عبور در سامانه جامع وزارت کار برای استفاده از خدمات الکترونیک مختلف در این حوزه اقدام کنند.

همچنین اگر به هر دلیلی نتوانستید از طریق سامانه روابط کار اقدام کنید، می‌توانید از راه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به این سامانه دسترسی داشته باشید.

راهنمای ایجاد حساب کاربری در سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir

با توجه به این که راهی به غیر از سامانه جامع روابط کار برای انجام خدمات مختلف در حوزه اداره کار وجود ندارد، شما با هر شرایطی باید حساب کاربری خود را در این سامانه تشکیل دهید. بر همین اساس، مراحل ایجاد حساب کاربری را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • در ابتدا باید آدرس سایت سامانه جامع روابط کار mcls.gov.ir را جستجو کنید و در صفحه نمایش داده شده، گزینه ایجاد حساب کاربری را فشار دهید.
  • در این قسمت، گزینه احراز هویت الکترونیکی را انتخاب کنید.
  • در صفحه ایجاد شده، اطلاعات مورد نیاز از جمله کد ملی، تاریخ تولد و شماره همراه خود را وارد کنید و در نهایت گزینه ارسال را فشار دهید.
  • با ارسال اطلاعات، پیامک مربوط به سامانه به تلفن همراه شما ارسال می‌شود که باید آن را در قسمت مربوطه بنویسید. همچنین در این قسمت، شماره شبای حساب را هم مشخص کنید و ارسال را انتخاب کنید. توجه کنید که شماره شبا باید مربوط به شماره ملی باشد و شماره شبای بانک‌های رفاه، ملی، سپه، صادرات، تجارت و ملت هم قبول می‌شوند.

با تکمیل تمامی اطلاعات، مراحل احراز هویت شما در سامانه انجام می‌شود و نتیجه آن از طریق تلفن همراه اطلاع داده می‌شود.

البته در صورت نداشتن اطلاعات کافی درباره این که چگونه در سامانه جامع روابط کار ثبت نام کنیم، مشاوران متخصص در حوزه بیمه و قانون کار در وبسایت کارمنتو  در کمتر از چند دقیقه به شما در این زمینه کمک می‌کنند.

بیمه

درمورد سامانه جامع وزارت کار سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

فراموشی رمز عبور  و بازیابی گذرواژه در سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir

تنها راه ورود به سامانه روابط جامع کار، وارد کردن نام کاربری و رمز عبور است؛ اما برخی از افراد این نام و رمز اختصاصی خود را به دلایل مختلفی فراموش می‌کنند. از طرفی چون قبلا یک بار ثبت نام در سامانه انجام شده است، دیگر نمی‌توان دوباره برای این کار اقدام کرد.

بر همین اساس اگر شما هم مدت‌ها پیش ثبت نام کرده‌اید و در حال حاضر رمز عبور خود را به یاد نمی‌آورید، مراحل زیر را برای بازایابی آن طی کنید:

  • در مرحله اول، باید با جستجوی صفحه اصلی سامانه، گزینه فراموشی رمز عبور را در پایین صفحه انتخاب کنید تا بازیابی انجام شود.
  • برای آن که بتوانید رمز عبور خود در سامانه جامع اداره کار دوباره پیدا کنید، باید نام کاربری خود را به یاد بیاورید؛ در غیر این صورت، امکان انجام این کار وجود ندارد. نام کاربری و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و در نهایت گزینه ارسال را فشار دهید. همچنین باید بدانید که نام کاربری کارگران حقیقی، همان کد ملی آن‌ها است. از طرفی شماره تلفن وارد شده، باید همان شماره مربوط به زمان ثبت نام باشد. بنابراین اگر شماره همراه شما عوض شده است، باید از طریق قسمت احراز هویت، شماره تلفن را تغییر دهید.
  • بعد از وارد کردن این اطلاعات در سامانه جامع روابط کار mcls.gov.ir، رمز عبور بازیابی شده به شماره تلفن همراه شما ارسال می‌شود و می‌توانید دوباره از امکانات مختلف این سامانه بهره‌مند شوید.

در سامانه روابط کار چه امکاناتی وجود دارد؟

در حالت کلی سامانه جامع وزارت کار، برای خدمت‌رسانی الکترونیکی و غیر حضوری برای متقاضیان طراحی شده است و تمامی امور مربوط به قانون کار را در خود جای داده است. بر همین اساس شما به جای این که روال اداری طولانی مدتی را بگذرانید، تنها با وجود تلفن همراه شکایت‌ها و کارهای خود را در این زمینه طی می‌کنید. بنابراین اگر می‌خواهید با امکانات مختلف این سامانه آشنا شوید، موارد زیر را بررسی کنید:

1.ثبت دادخواست‌ها و شکایت اینترنتی کارگران از کارفرما

یکی از مهمترین موارد استفاده از این سامانه، در خصوص ثبت شکایت‌ها و دادخواست‌های کارگران است. این روزها کارفرمایان به دلیل‌های مختلفی حقوق اصلی کارمندان خود را زیر پا می‌گذارند؛ از همین رو آمار شکایت از کارفرما بیشتر از قبل شده است. حالا به جای این که شکایت نامه خود را به صورت کاغذی و دستی تنظیم کنید، می‌توانید از طریق سامانه روابط کار ثبت کنید.

برای ثبت شکایت، باید بعد از ورود به سامانه روابط جامع کار، گزینه پنجره خدمات واحد خدمات را انتخاب کنید. سپس از لیست روابط کار، ثبت دادخواست را فشار دهید. البته توجه کنید که برای انجام این کار، باید در ابتدا مدارک لازم برای اثبات ادعای خود را آماده کنید و در سامانه بارگذاری کنید. سپس منتظر جلسه رسیدگی و مراحل بعدی باشید. البته اگر می‌خواهید با تمامی این مراحل آشنا شوید، مقاله مربوط به شکایت از کارفرما را در وبسایت کارمنتو مطالعه کنید.

2. بیمه بیکاری

بیمه بیکاری هم یکی از موارد مهم در سامانه جامع روابط کار است. در این سامانه، شما می‌توانید بعد از دانستن این که سامانه جامع روابط کار چیست، مراحل مربوط به درخواست آن را در این سامانه پشت سر بگذارید.

توجه کنید که مراحل ثبت نام بیمه بیکاری هم، مانند ثبت شکایت است؛ اما اگر می‌خواهید به طور کامل با راه‌ها و شرایط دریافت بیمه بیکاری آشنا شوید، مقاله آن را در وبسایت کارمنتو مطالعه کنید.

3. آموزش ایمنی نیروهای کار

دوره‌های آموزشی مختلف برای ایجاد ایمنی بیشتر برای کارگران و کارفرمایان هم در سامانه جامع روابط کار- سایت اداره کار prkar.mcls.gov.ir برگذار می‌شود. بنابراین افرادی که به دنبال شرکت در دوره‌های ایمنی هستند، می‌توانند از این امکان سایت استفاده کنند.

دریافت ابلاغیه سامانه جامع روابط کار

ابلاغیه‌هایی که درباره قانون کار برای شما صادر می‌شود، در سامانه جامع روابط کار قرار می‌گیرد و شما می‌توانید بدون مراجعه حضوری، تمامی آن‌ها را به راحتی مشاهده کنید. البته توجه کنید که امکان مشاهده ابلاغیه سامانه، تنها با ثبت نام در سایت و داشتن حساب کاربری وجود دارد.

اما برای آن که نحوه دریافت ابلاغیه از طریق سامانه را بدانید، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • در مرحله اول، با نوشتن نام کاربری و رمز عبور، به حساب کاربری خود وارد شوید. در صفحه نمایش داده شده، گزینه پنجره خدمات و سپس گزینه دریافت دعوتنامه یا حکم جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه را مشاهده می‌کنید.
  • در کادر مربوط، گزینه دریافت دعوتنامه جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه را انتخاب کنید و کد ابلاغیه فیزیکی که برای شما پست شده است را وارد کنید. در نهایت هم با انتخاب گزینه ارسال، به مرحله بعد بروید.
  • در این مرحله، باید به دوباره به صفحه اصلی حود برگردید و از قسمت کار پوشه، گزینه نمایش را انتخاب کنید. سپس در قسمت تمام ورودی‌های من، گزینه دعوتنامه جلسه رسیدگی خوانده را فشار دهید.
  • با این کار، می‌توانید دعوتنامه را مشاهده کنید و از تمامی اطلاعات مربوط به برگذاری جلسه هم مطلع شوید.

مشکلات سامانه جامع روابط کار

قطعا با معرفی سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir، با امکانات مختلف آن آشنا شده‌اید؛ اما باید بدانید که جدای از تمامی ویژگی‌های مثبت سامانه جامع روابط کار، در برخی از مواقع هم مشکلاتی را در استفاده از آن مشاهده می‌کنیم. مثلا یکی از موارد مهم در این زمینه، فراموش کردن رمز عبور است که امکان استفاده از سامانه را از بین می‌برد.

البته برای این مشکل هم راه حلی وجود دارد که درباره آن توضیح دادیم. از طرفی برخی از مواقع هم به دلیل مشکلات ساختاری سامانه، امکان استفاده از آن وجود ندارد.

در این مواقع باید برای رفع مشکل سیستمی آن، منتظر بمانید و در صورت عدم وجود خطای ساختاری، اتصال اینترنت خود را هم بررسی کنید.

سخن پایانی

تمامی کارفرمایان، کارگران و کارمندانی که در محیط کاری فعالیت دارند، حتما باید بدانند که چگونه در سامانه جامع روابط کار ثبت نام کنیم؛ چرا که در نهایت، برای انجام امور قانونی خود، نیاز به این کار پیدا می‌کنند. بر همین اساس، ما در این مطلب، اطلاعات مهمی درباره ثبت نام سامانه جمع روابط کار ارائه کردیم؛ اما با این وجود اگر در استفاده از این سایت به مشکل خاصی برخورد کردید، می‌توانید سوالات خود را از مشاوران بیمه و قانون کار در وبسایت کارمنتو بپرسید.

کارمنتو ارائه‌کننده انواع خدمات حقوقی و موارد مربوط به بیمه و قانون کار است و در 11 حوزه و 31 زیر حوزه مختلف فعالیت می‌کند. همچنین شما می‌توانید در تمامی نقاط کشور و در ساعت‌های شبانه روز، از خدمات مشاوره بهره‌مند شوید. از طرفی با توجه به این که ارتباط مشاوران با کاربر به صورت تلفنی و آنلاین است، هزینه کمتری نسبت به مشاوره حضوری پرداخت می‎کنید؛ چرا که شما می‌توانید با شارژ کردن کیف پول الکترونیکی خود و تنها با پرداخت هزینه معقول در بازار، همیشه مشاور را به همراه خود داشته باشید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 7 نظر

5 7
سامانه جامع روابط کار چیست؟ چگونه در آن ثبت نام کنیم؟
برای استفاده از خدمات سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir، باید نام کاربری و رمز عبور خود را به همراه داشته باشید.
احراز هویت سامانه به دو صورت حضور مستقیم در دفاتر پیشخوان دولت و سامانه جامع وزارت کار انجام می‌شود که نحوه انجام هر دو راه را به طور کامل توضیح دادیم.
برای بازیابی رمز عبور، باید نام کاربری خود و شماره تلفن ثبت شده در هنگام ثبت نام را وارد کنید تا رمز جدید به آن شماره ارسال شود. البته می‌توانید توضیحات کامل آن را در مقاله مطالعه کنید.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
11 تیر 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
11 تیر 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد