طرح توجیهی راه اندازی کارخانه سرم سازی

مدت مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 25 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

صنایع دارویی یکی از کسب و کارهایی است که ممکن است افراد بخواهند وارد آن شوند و به کارآفرینی بپردازند. در این میان می‌توانید سرم سازی را برای ورود به این حوزه انتخاب کنید. انواع سرم‌های تزریقی، دارو یا مواد غذاییِ مورد نیاز بدن هستند و به عضو ثابتی از تجویز پزشکان در برابر انواع بیماری‌ها تبدیل شده‌اند. ساده‌ترین تاثیر سرم، تقویت قوای جسمانی است و اکثر افرادی که با علائم ضعف و خستگی به پزشک مراجعه می‌کنند، به احتمال زیاد سرم دریافت می‌کنند. سرم‌تراپی اهمیت بالایی دارد؛ به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر و در زمان شیوع بیماری کرونا کشور با کمبود سرم مواجه شد و مجبور به واردات سرم گردید. در این مقاله به بررسی طرح توجیهی سرم‌سازی می‌پردازیم و همه جوانب این کسب و کار را بیان می‌کنیم.

طرح توجیهی احداث کارخانه سرم سازی

طرح توجیهی سرم سازی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند برآورد دقیقی از هزینه‌های خود داشته باشند و بتوانند آن‌ها را مدیریت کنند. در این طرح مواردی مانند سرمایه اولیه، تسهیلات مورد نیاز، دوره برگشت سرمایه و… مشخص می‌شود. جدول زیر نمونه‌ای از یک طرح توجیهی است:

عنوان فعالیت

 

راه اندازی کارخانه سرم سازی
ظرفیت

 

28 میلیون عدد در سال
مجری طرح

 

……
محل اجرا

 

……..
اشتغال

 

10 نفر
سرمایه ثابت

 

 11 میلیارد تومان
سرمایه در گردش

 

2 میلیارد تومان
میزان زمین طرح

 

2000 متر
تسهیلات مورد نیاز

 

10 میلیارد تومان
مدت برگشت سرمایه

 

1 سال
تورم 37 درصد
نرخ بازدهی سرمایه

 

50 درصد

 

مشکلات راه اندازی کارخانه سرم سازی

با توجه به وجود کارخانه‌های معروف دارویی، ممکن است برای بازاریابی به مشکل بخورید و در بدو ورود به این حوزه به سود دلخواه خود نرسید. همچنین به علت نوسانات ارز، قیمت ماشین آلات و مواد اولیه بالا است و احتمال دارد برای خرید آن‌ها با مشکل جدی مواجه شوید.

سرم سازی

مزایای راه اندازی این کسب و کار و سود حاصل از آن

سرم یکی از کالاهای پر مصرف در صنایع دارویی است که نیاز به آن در هیچ شرایطی کم نمی‌شود؛ بلکه با توجه به افزایش جمعیت، افراد نیاز بیشتری به خدمات درمانی و استفاده از سرم دارند. این دارو علاوه‌بر ایران در سایر کشورها نیز جزو پرمصرف‌ترین موارد درمانی است. بنابراین شما می‌توانید با راه اندازی این کسب و کار، به تامین نیازهای داخلی کشور کمک کنید و علاوه‌بر آن با صادرات این محصول، یک کسب و کار پرسود بین المللی داشته باشید.

دستگاه های مورد نیاز برای طرح توجیهی راه اندازی کارخانه سرم سازی

دستگاه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی سرم سازی شامل موارد زیر است:

  • کاتر طولی
  • دستگاه اتوماتیک بسته بندی
  • دستگاه‌های تغذیه محلول
  • محفظه استریل
  • قالب‌های وکیوم فلمینگ و سیلینگ
  • سیستم پنوماتیکی برش رول

هزینه‌های اولیه برای تأسیس کارخانه سرم سازی

یکی از دغدغه‌های اصلی سرمایه‌داران برای شروع کار، هزینه‌های اولیه است که لازم است نسبت به آن آگاهی داشته باشند تا بتوانند هزینه‌های خود را مدیریت نمایند. هزینه‌های اولیه شامل خرید یا اجاره زمین، هزینه راه اندازی و تاسیسات، خرید دستگاه، نیروی انسانی، تعمیرات و نگهداری، مجوز، هزینه آب، برق، گاز و… است. مجموع این هزینه‌ها حدود 11 میلیارد تومان است.

مراحل و شرایط تاسیس کارخانه سرم سازی

مراحل تولید سرم به شرح زیر است:

  • اولین مرحله دریافت جواز تولید محصولات دارویی است که لازم است اقدامات لازم را برای آن انجام دهید.
  • پس از آن لازم است مواد اولیه که برای داروی مورد نظر نیاز است را خریداری و آن‌ها را در انبار قرنطینه کنید تا آزمایش‌های لازم روی آن صورت بگیرد.
  • کارشناسان آزمایشگاه، آزمایش‌های لازم را بر روی مواد خریداری شده انجام می‌دهند. اگر مواد اولیه طبق نتایج آزمایشگاه، مشکلی نداشته باشد، گواهی استفاده در خط تولید محصولات دارویی داده شده و وارد خط تولید کارخانه می‌شود؛ اما اگر مواد اولیه دچار مشکل باشد، گواهی تایید را دریافت نمی‌کنند و مرجوع می‌شوند.
  • این مرحله، نوبت وزن کردن مواد اولیه و تقسیم آن‌ها به وزن‌های مشخص بر اساس فرمول بندی ترکیبات شیمیایی دارویی تولیدی است.
  • مرحله بعدی، میکس مواد اولیه وزن شده بر طبق فرمول شیمیایی دارویی مد نظر است که مواد اولیه بر اساس نسبت ذکر شده در فرمول با یکدیگر میکس می‌شوند.
  • در مرحله پایانی، سرم‌های نهایی به بخش پکیجینگ منتقل و آماده فروش در بازار می‌شوند.

مشاوره دریافت طرح توجیهی سرم سازی با کارمنتو

تاسیس کارخانه سرم سازی، یکی از کسب و کارهایی است که با ورود به آن می‌توانید به سود بالایی دست یابید. لازم است پیش از شروع کار، همه جوانب را بسنجید و با افراد آگاه در این زمینه مشورت نمایید. همچنین طرح توجیهی سرم سازی به شما کمک می‌کند تا بتوانید برآورد دقیقی از هزینه‌های خود داشته باشید و با مشکلات این شغل آشنا شوید. شما می‌توانید برای راه اندازی این کسب و کار از کارمنتو کمک بگیرید. مشاوران این مجموعه به صورت تلفنی و آنلاین راهنمای شما در این زمینه هستند تا با آگاهی کامل کار خود را آغاز و به موفقیت دست پیدا کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 151 نظر

5 151
طرح توجیهی راه اندازی کارخانه سرم سازی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد