شروع راه اندازی زنبورداری از صفر با کارمنتو

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 6 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

بیشتر افراد تمایل دارند کسب و کار مخصوص به خود راه اندازی کنند که نیاز به سرمایه بالایی نیز نداشته باشد. یکی از مشاغلی که طرفداران زیادی برای کارافرینی دارد، زنبور داری است که با توجه به اهمیت و ارزش بالای عسل و فرآورده‌های زنبور عسل، می‌توان آن را با سرمایه کم شروع کرد؛ به مرور زمان می‌توان زنبورداری را گسترش و به سود قابل توجهی رسید. با این وجود، راه اندازی زنبورداری مانند هر شغل دیگری در کنار مزایایی که دارد با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. در این مقاله به چگونگی راه اندازی زنبورداری و هرآنچه لازم است درباره آن بدانید می‌پردازیم.

اصول زنبورداری

ممکن است برخی از افراد گمان کنند بدون دانش و تخصص می‌توانند وارد شغل زنبورداری شوند؛ اما این کار ممکن است باعث شکست زنبورداران شود. در گذشته بدون دانش فنی و بر اساس تجربه امکان اداره زنبورداری وجود داشت؛ ولی امروزه تغییراتی در بخش تولید عسل و فرآورده‌های آن و نحوه عرصه و فروش محصولات به وجود آمده است. با این تغییرات امکان تولید و فروش زنبور عسل با روش‌های گذشته وجود ندارد. در گذشته زنبورداری تنها برای تولید عسل بود ولی امروزه زنبورداران باید به فکر تولید فرآورده‌های دیگر زنبور عسل مانند بره موم، ژل رویال، گرده گل و زهر زنبور عسل باشند.

بر این اساس، باید برای شروع زنبورداری از صفر، با اصول و نکات اولیه زنبورداری آشنا باشید و مباحث حرفه‌ای این زمینه را بشناسید. انتخاب مکان مناسب، انتخاب نوع زنبور، تعداد و زمان خرید کندو، نکاتی درباره زنبور ملکه و … نکاتی است که باید برای شروع کار با آن آشنایی داشته باشید. همچنین لازم است به اصول حسابداری و فروش محصولات مسلط باشید.

طرح توجیهی زنبورداری

در طرح توجیهی زنبورداری نکاتی مانند میزان کل سرمایه‌گذاری ثابت و سرمایه در گردش، تسهیلات مورد نیاز،َ تعداد اشتغال، دوره بازگشت سرمایه و … مشخص می‌شود. همچنین در این طرح مشخص می‌شود که چند کندو قرار است در شروع کار استفاده شود. جدول زیر نمونه‌ای از طرح توجیهی برای ۱۰۰ کندوی زنبور عسل است.

عنوان فعالیت پرورش و نگهداری زنبور عسل با ۱۰۰ کندو
ظرفیت 100 کندو
مجری طرح ……
محل اجرا ……..
اشتغال 2 تا ۳ نفر
سرمایه ثابت 300 میلیون تومان
سرمایه در گردش ۵۰ میلیون تومان
میزان زمین طرح ……… متر مربع
تسهیلات مورد نیاز 200 میلیون تومان
مدت برگشت سرمایه ۱ تا ۳ سال
تورم 30 درصد
نرخ تنزیل 22 درصد

مشکلات راه اندازی زنبورداری

در مسیر راه اندازی زنبورداری ممکن است با مشکلات زیادی رو به رو شوید که شامل موارد زیر هستند:

  • آلودگی هوا
    پدیده ریزگردها علاوه‌بر از بین بردن زنبور، با نشستن گرد و خاک روی گیاهان، باعث از بین رفتن شهد مورد نیاز می‌شوند و میزان تولید عسل کاهش پیدا می‌کند.
  • بیماری‌های زنبورها
    یکی از مهمترین مشکلاتی که بر سر راه زنبورداران قرار می‌گیرد، بیماری‌هایی است که گریبان‌گیر کندو و زنبورها می‌شود.
  • خطرات طبیعت
    زنبورداری در طبیعت مشکلاتی مانند گزیدگی توسط مار و عقرب و حمله حیوانات وحشی را به همراه دارد.
  • نیش زنبورها
    با وجود استفاده از لباس مخصوص باز هم امکان مواجهه با نیش زنبورها وجود دارد.
  • سرقت کندوها
    با توجه به گران بودن کندوها، عسل و فرآورده‌های آن ممکن است سارقین به زنبورستان مراجعه و کندوها را با خود ببرند.

مزایای راه اندازی زنبورداری

زنبورداری دارای مزایای زیادی است که می‌توانید با ورود به این شغل از آن لذت ببرید. حضور طبیعت و سر و کار داشتن با یک حشره شگفت انگیز، باعث شور و نشاط می‌شود و زنبورداری را تبدیل به یک شغل با نشاط می‌کند. هنگام برداشت عسل، این شور و شوق بیشتر خواهد شد. همچنین این شغل به افزایش خلاقیت کمک فراوانی می‌کند و می‌توانید زنبورستان را محلی برای پرورش خلاقیت خود ببنید.

علاوه‌بر این موارد، با توجه به ارزش بالای عسل و فرآورده‌های آن می‌توانید درآمد خوبی از آن به دست آورید.

بهترین مکان برای زنبورداری

یکی از نکات مهم برای کسب و کار زنبورداری، انتخاب محل زنبورستان است. این انتخاب، کار ساده‌ای نیست و باید از افراد متخصص و با تجربه در این زمینه مشورت گرفت. برای این کار می‌توانید از باغ‌ها، دشت‌ها یا کوهستان‌ها استفاده کنید. لازم است مکان زنبورداری از محل زندگی شما دور نباشد تا برای رفت و آمد اذیت نشوید.

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی زنبورداری

با توجه به اینکه برای راه اندازی زنبورداری به خرید زمین و تجهیزات سنگین نیازی نیست، به سرمایه بالایی احتیاج ندارید. می‌توانید کار خود را با چند کندو شروع کنید و در آینده آن را گسترش دهید. سرمایه مورد نیاز برای شروع این کار چیزی حدود ۵۰ میلیون تومان است.

درآمد راه اندازی زنبورداری

درآمد زنبورداری به میزان سرمایه‌ای بستگی دارد که در این راه هزینه می‌کنید. ممکن است بخواهید با بیست کندو یا صد کندو شروع کنید؛ طبیعتا درآمد کسب شده متفاوت خواهد بود. همچنین اگر بخواهید تنها به تولید عسل بپردازید درآمد شما کمتر از وقتی است که بخواهید به تولید فرآورده‌های زنبور عسل نیز بپردازید. نحوه فروش محصول نیز تاثیر زیادی بر درآمد خواهد داشت که لازم است به آن دقت نمایید. میزان سوددهی این شغل بالای ۷۰ درصد است.

هزینه‌های راه اندازی زنبورداری

برای راه اندازی زنبورداری ابزار و تجهیزاتی مورد نیاز است که هرکدام هزینه جدایی دارد و شامل موارد زیر است:

  • کندو
    اولین وسیله مورد نیاز برای شغل زنبورداری، کندو است. انتخاب بین کندو بومی و کندو امروزی موضوع مهمی است. با توجه به بودجه خود می‌توانید تعداد کندوها را مشخص کنید.
  • نیروی انسانی و حمل و نقل
    اگر بخواهید از چند نفر برای این کار استفاده کنید باید دستمزد آن‌ها را هم در نظر بگیرید. همچنین برای حمل و نقل کندوها یا تجهیزات ملزم به پرداخت هزینه‌هایی هستید.
  • تجهیزات مورد نیاز برای بازدید کندوها
    برای بازدید از کندوها به تجهیزات خاصی مانند لباس و کلاه زنبورداری،دستکش چرمی، اهرم،کاردک و برس نیاز است. همچنین دستگاه دودی، تجیهزاتی برای تولید دود، برای متفرق کردن زنبورها لازم خواهد بود.
  • تجهیزات مربوط به کندو
    تجهیزات مرتبط با کندو انوع زیادی دارند و با توجه به نیاز باید تهیه شوند. یکی از مهمترین این تجهیزات، ظروف تغذیه مانند انواع شربت خوری‌ها هستند. همچنین قفس جداکننده ملکه و قفس حمل ملکه نیز مورد نیاز است.
  • تجهیزات مورد نیاز جهت برداشت عسل
    اولین ابزار مورد نیاز برای برداشت عسل، پولک تراش است. پولک تراش، در دو نوع چنگال و کاردی موجود است و تفاوتی نمی‌کند از کدام یک استفاده کنید. همچنین اکستراتور برای جدا کردن موم و عسل اهمیت زیادی دارد.
  • تجهیزات برداشت و تصفیه موم
    تجهیزات مربوط به موم و برداشت موم، از تجهیزات لازم برای زنبورستان به شمار می‌روند. مواردی مانند موم دوز، موم آج دار و تخته موم دوز، برای این کار مورد نیاز است. به موم ذوب کن آفتابی نیز جهت ذوب موم‌های ناخالص احتیاج خواهید داشت.
  • تجهیزات مربوط به برداشت گرده گل
    برداشت گرده گل از کندو کار سخت و دشواری است؛ به همین علت، این روش، بهترین روش جلوگیری از ورود گرده به کندو محسوب می‌شود. تله گرده گیر، جزو تجهیزات لازم برای برداشت گرده است. همچنین برای این کار ظرف مخصوصی نیز وجود دارد.
  • تجهیزات پرورش ملکه و برداشت ژل رویال
    برای پرورش ملکه به تجهیزات مختلفی مانند قاب تولید سلول ملکه، قاب پیوند، سوزن پیوند، چراغ پیوند نیاز دارید. همچنین کندوی جفت گیری و شبکه مانع ملکه جزو تجهیزاتی است که در این بخش استفاده می‌شود. این وسایل در برداشت ژل رویال نیز کاربرد دارند.
  • تجهیزات استحصال زهر زنبور
    دستگاه مخصوصی که برای جمع‌آوری زهر زنبور عسل به کار می‌رود، شوک دهنده الکترونیکی است. ممکن است زنبورداران این دستگاه را خریداری نکنند؛ اما خرید این دستگاه به افزایش سودآوری زنبورستان کمک می‌کند.
  • تجهیزات برای تعمیرات احتمالی کندوها
    شما باید مجهز به وسایلی باشید که در صورت مشکل برای کندو، بتوانید آن را تعمیر کنید.

مشاوره راه اندازی زنبورداری با متخصصان کارمنتو

شروع هر کسب و کاری با مشکلات زیادی روبه‌رو است که لازم است پیش از ورود به آن، نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید. برای این کار لازم است با متخصصین مجرب در این حوزه مشورت کرده و از راهنمایی‌های آنان استفاده نمایید. کارمنتو با داشتن مشاورین خبره در حوزه کسب و کار، می‌توانند به شما در راه‌اندازی این حرفه کمک کنند و شما را با تمام جوانب زنبورداری آشنا سازند. برای ارتباط با این مشاوران می‌توانید به صورت آنلاین و تلفنی سوالات خود را مطرح کرده و بدون هزینه و زمان، مسائل خود را بر طرف سازید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 74 نظر

5 74
شروع راه اندازی زنبورداری از صفر با کارمنتو

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد