فهرست مطالب
Toggleبرای بسیاری از مردم، راه اندازی رستوران، چیزی همانند یک رویا است. آنچه در مورد رستوران جذاب است، ترکیب خلاقانهی ایدههای رویایی و تجاری به شیوهای چالش برانگیز است. به طوری که جذاب و خوشمزه باشد؛ یعنی چشمنواز و احساسی و در عین حال منطقی و اقتصادی باشد. بسیاری از مردم در ابتدای مسیر غیرحرفهای راه اندازی رستوران، فقط به فهرست غذاها، تهیه مکان و تجهیزات تهیه غذا و پذیرایی فکر میکنند؛ در صورتی که برای راه اندازی رستوران به شیوهای کاملا اصولی و حساب شده، باید در ابتدای راه، یک طرح تجاری بنویسید. تمام چیزهایی که در یک طرح تجاری ذکر میشود، در کنار هم عمل میکند و میتواند احتمال موفقیت یک طرح تجاری را افزایش دهد. در همین مقاله میتوانید راهنمای جامعای در این زمینه مطالعه کنید.
میتوانید در بخش مشاوره کارآفرینی، وب سایت کارمنتو هر آنچه را که باید در مورد راهاندازی کسب و کار جدید بدانید، از کارشناسان دریافت کنید.
بررسی شرایط مکان مناسب برای راه اندازی رستوران
قبل از آنکه به دنبال مکان مناسب باشید، باید نوع غذاهای رستوران و مشتریان هدف خود را انتخاب کنید. بدون شک ویژگیهای مکان یک رستوران سنتی و مدرن، متفاوت است؛ همانطور که مکان یک رستوران کوچک یا یک رستوران مجلل متفاوت است. مکان مناسب به اندازهی فهرست غذایی رستوران یا حتی کیفیت غذاهای یک رستوران، میتواند در جذب مشتری مؤثر باشد. در اینجا چند نکته جمعیتشناختی و روانشناختی به عنوان راهنما آورده شده است که در انتخاب مکان مناسب، ایدههای جدیدی به شما میدهد.
- بودجه اولین و شاید مهمترین عاملی است که به شما این آزادی عمل را میدهد که با توجه به سایر نکات، یک مکان مناسب را انتخاب کنید. اما اگر در بودجه دچار محدودیت هستید، تلاش کنید برای انتخاب مکان، حتی الامکان به نکاتی که در ادامه اشاره میشود، توجه کنید؛
- اگر قصد تاسیس رستوران کوچک با فهرست غذایی ارزان و فوری دارید، مکان شلوغی مانند نزدیکی یک دانشگاه یا بازار، میتواند مشتریان بیشتری به شما هدیه دهد؛ اما اگر هدف تاسیس رستوران مجلل را دارید، بهتر است به فکر یک مکان آرامتر و بزرگتر باشید؛
- در انتخاب مکان دچار افراط و تفریط نشوید. اگر به دنبال یک مکان آرام هستید، از شهر خارج نشوید. به سهولت دسترسی مشتریان خود نیز فکر کنید.
- اگر هدف تاسیس یک رستوران خانوادگی را دارید، باید به فکر پارکینگ بزرگتری باشید اما برای یک رستوران کوچک که مشتریان هدفش، افراد جوانتری است، وسعت پارکینگ از اهمیت کمتری برخوردار است.
- مکان مناسب، باید منظرهی خوب و واضحی از رستوران شما در محل گذر اصلی خیابان به نمایش بگذارد. افرادی که پیاده یا با خودرو از کنار رستوران شما رد میشوند، میتوانند مشتریان بالقوهی شما محسوب شوند. اینکه رستوران شما، یک ورودی کوچک و بدون هیچ منظرهای داشتهباشد، احتمال جذب مشتری را کاهش میدهد.
قانون انتخاب مکان رستوران مندرج در دستورالعمل اتحادیه رستورانداران
در انتخاب مکان رستوران، به حداقل 300 متر فاصله صنفی دقت کنید
فاصله صنفی، حداقل فاصله دو شغل یکسان است.
تجهیزات راه اندازی رستوران
تجهیزات راه اندازی رستوران بسته به نوع غذا و مشتریانی که دارید، متغیر است. حتی تجهیزات راه اندازی رستوران کوچک و بزرگ نیز متفاوت است. بسته به اینکه فهرست غذایی رستوران شما مدرن است یا سنتی، فوری است یا مجلل، تجیهزات رستوران شما نیز متفاوت خواهدبود. در این مرحله، تک تک اقلام مورد نیاز رستوران خود را یادداشت کنید. حتی نمکدان روی میز را فراموش نکنید. مدل میز و صندلی، ظروف پذیرایی و سرو غذاها، حتی دکوراسیون رستوران شما باید با توجه به نوع مشتریان و غذاهای رستوران شما انتخاب شود. با الگوبرداری از نمونههای موفق، مناسبترین مدلها را انتخاب کنید. برای فهرست کردن تجهیزات آشپرخانه، حتماً از سرآشپزی که با او قرارداد همکاری بستهاید، کمک بگیرید. بدون شک او بهترین کسی است که میداند برای حاضر کردن غذاها، به چه تجهیزاتی نیاز دارد.
فهرست هزینههای اولیه راه اندازی رستوران
هزینههای راهاندازی و نگهداری رستوران، به دو دستهی هزینههای اولیه و هزینههای ثابت تقسیم میشوند. هزینههای راهاندازی، هزینههایی هستند که یک بار و فقط در هنگام راهاندازی متحمل میشوید. برخی از هزینههای راهاندازی به شرح زیر فهرست میشوند:
- هزینه اجاره یا خرید مکان
- هزینه طراحی و نصب دکوراسیون
- هزینه اخذ مجوزها
- هزینه تجهیزات
فهرست هزینههای ثابت راه اندازی رستوران
همانطور که میدانید هزینههای ثابت، صرف نظر از اینکه درآمد داشتهباشید یا خیر، باید هر ماه پرداخت شوند. در ادامه به چند مورد از مهمترین هزینههای ثابت اشاره میکنیم:
- اجاره مکان (در صورتی که مکان رستوران شما اجارهای باشد)
- قبوض آب، برق، گاز، تلفن
- مواد اولیهی غذاها و محصولات مصرفی
- دستمزد کارکنان
- بیمه کارکنان
- هزینههای بازاریابی
- هزینه نگهداری و سرویس تجهیزات
- هزینههای متفرقه و غیرقابل پیشبینی مانند خراب شدن تجهیزات و مانند آن.
- مالیات (بنابه درآمد رستوران متغیر است)
تخمین حداقل هزینه تاسیس رستوران در محیط واقعی
هزینه راهاندازی، هزینههای ثابت و نگهداری رستوران بیرونبر، مضاف بر هزینههایی که قبلاً اشاره شد، شامل هزینه پیک یا حمل و نقل، بستهبندی مواد غذایی و در سطوح بالاتر، چاپ لوگو بر روی ظروف و امثالهم است. تعیین هزینه اولیه راه اندازی رستوران بنا به هر شهر و منطقه شهری، و تجهیزات متناسب با هر نوع و سطح مجلل بودن رستوران کاملا متفاوت است. رقم دقیقی در این مورد قابل ارائه نیست؛ اما به طور مثال به این نمونه محاسبه توجه کنید:
- برای اجاره یک مکان 80 متری در شرق تهران، حداقل مبلغ 300 میلیون ودیعه و 4 میلیون اجاره ماهانه مورد نیاز است.
- هزینه تجهیزات حداقل 300 میلیون با احتساب فهرست زیر، پیش بینی می شود:
- یخچال ایستاده : 8 میلیون و 500 هزار تومان
- کباب پز یک متری: 8 میلیون تومان
- میز کار استیل: 2 میلیون و 500 هزار تومان
- اجاق گاز 4 شعله استیل: 6 میلیون تومان
- سینک ظرفشویی: 4 میلیون و 500 هزار تومان
- ظروف پذیرایی : 20 میلیون
- ظروف و تجهیزات آشپزی: 30 میلیون
- میز و صندلی (5 دست): 20 میلیون
- هزینههای فوق به صورت حداقل و برای راهاندازی یک رستوران سنتی با 5 میز سرو در شرق تهران تخمین زده شده است.
تعیین یک فهرست غذایی مناسب رستوران
برای تعیین یک فهرست غذایی جذاب و پر مخاطب که بتواند تلاشهای شما را به نتیجهای امید بخش منتهی کند، به دنبال مدهای غذایی نباشید. اینکه یک رستوران فقط برای گیاهخوارها تاسیس کنید، ایدهی به نظر خوبی است اما در عمل، صبر زیادی را میطلبد تا شما بتوانید از میان سیل جمعیتی که در دسترس شماست، افراد گیاهخوار را پیدا کرده و آنها را جذب کنید. جذب اطمینان افراد خاص، بسی سختتر از عموم افراد است. بنابراین بهتر است یک فهرست غذایی راحتتر با دایره طرفداران بیشتری انتخاب کنید.
از پیش غذاهای رایگان و ساده غافل نشوید. اینکه قبل از آمادهسازی سفارش هر مشتری، با یک پیشغذای رایگان از او پذیرایی کنید، میتواند در ابتدای مسیر، بسیار جذاب باشد. البته خوب است این رسم را در رستوران خود نهادینه کنید تا اعتماد مشتریان خود را حفظ کنید. این پیش غذای رایگان، میتواند یک غذای ساده همچون یک تکه نانِ سیر باشد؛ در عین اینکه برای شما هزینهی چندانی ندارد، برای مشتری شما جالب و جذاب است. همین هدیهی کوچک شما تآثیر بهسزایی در شادی مشتری شما دارد. امتحان کنید.
در ابتدای مسیر، از تعیین غذاهای مجلل و گران در فهرست غذایی خود بپرهیزید. این کار چند دلیل دارد:
- مشتریانی که برای اولین بار به شما مراجعه کردهاند، ترجیح میدهند کیفیت خدمات و مزهی غذای شما را با یک غذای ارزان، امتحان کنند، نه با یک غذای گران.
- اگر سرآشپزی که استخدام کردهاید، نتواند از پس غذاهای گران بربیاید، در همان ابتدای کار، هزینهی زیادی از جیب شما هدر میرود؛ در عین حال اعتماد اولین مشتریان شما از دست رفته و تبلیغات منفی از شما پخش میشود.
- سرعت آماده سازی غذا در رضایت اولین مشتریان شما تاثیر فوقالعاده ای دارد. اگر شما یک غذای ساده اما خوشمزه را در 15 دقیقه به مشتری خود تحویل دهید، نسبت یه زمانی که یک غذای مجلل را بعد از 45 دقیقه به او تحویل دهید، خاطره و تجربهی بهتری برای او خواهید ساخت.
از مواد اولیه سالم استفاده کنید. این برای مشتریان شما اصلا خوشایند نیست که شما برای آماده سازی غذاها از غذاهای نیمه آماده استفاده کنید، حتی اگر هدف شما تسریع در آماده سازی غذاها باشد.
توجه: شما میتوانید پس از کسب اولین موفقیتها در جلب رضایت اولین مشتریان خود، فهرست غذایی خود را گسترش داده و غذاهای مجلل و گرانتر اضافه کنید. این اخبار میتواند برای مشتریانی که قبلاً تجربهی خوبی از رستوران شما داشتهاند، خوشحال و ترغیبکننده باشد. بنابراین برای ارتقای کیفیت اولین تجربههای مشتریان خود تلاش کنید.
برای تعیین قیمت غذاها دچار افراط و تفریط نشوید. اگر با هدف جذب مشتری، قیمت خیلی پایینی برای غذاها انتخاب کنید، در ابتدای راه ضرر میکنید و این برای شما مأیوس کننده خواهد بود. اگر پس از مدت کوتاهی بخواهید قیمتها را افزایش دهید، مشتریان شما در همان ابتدای راه، از شما شاکی میشوند.
اگر قیمت غذاهای خود را خیلی گران در نظر بگیرید، مشتریان شما این ریسک را قبول نمیکنند که هزینهی گزافی بابت غذایی که نمیشناسند پرداخت کنند و در ابتدای راه بسیاری از مشتریان بالقوه خود را از دست میدهید؛ حتی اکر کیفیت غذای شما خیلی بالا باشد. برای این قسمت از مسیر، از یک مشاور جهت تعیین قیمتها کمک بگیرید.
مراحل اخذ مجوز تاسیس و راه اندازی رستوران
یکی از مراحل مهم راه اندازی رستوران، اخذ مجوزهای لازم است. این روند، بنا به قوانین هر کشور مختلف است. طبق روال جاری در ایران، فرد متقاضی نخست باید به اتحادیه رستورانداران مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه دهد. مدارک و مشخصات فرد و مکان از او اخذ و بررسی میشود. در این مرحله، موارد زیر بررسی میشود:
- مکان رستوران نباید در مجاورت با آرایشگاه زنانه، مدرسه دخترانه، اطراف میدان، نزدیک پل و تقاطع باشد؛
- مکان رستوران باید در خیابان اصلی باشد؛
- حداقل مساحت مصوب برای مکان پیشنهادی، حداقل 80 مترمربع برای تاسیس رستوران و حداقل 100مترمربع برای تاسیس سلف سرویس است؛
- مکان رستوران باید دارای پارکینگ باشد؛
- سوء پیشینهی متقاضی بررسی میشود؛
- در صورت مونث بودن متقاضی، معرفی یک مباشر مذکر الزامی است. زیرا در بسیاری از جلسات، حضور آقایان الزامی است؛
- تجهیزات و وسایل از جمله اجاق گاز، فر، تجهیزات سرمایشی (یخچال ویترینی و ایستاده)، وسایل پخت و پز، ظروف پذیرایی، لباس کار (با رنگ روشن) کارکنان
مدارک موردنیاز برای اخذ مجوز رستوران
- تابعیت کشور ایران
- گواهی پایان خدمت سربازی یا معافیت (دائم، پزشکی یا تحصیلی)
- اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
- اصل و کپی کارت ملی
- سند مالکیت، اجاره نامه یا مبایعهنامه از مکان رستوران/ رضایت محضری سایر وراث برای استفاده از ملک موروثی و مدارک شناسایی سایر وراث
- سوابق کارگاهی، کاربری و تجاری مکان پیشنهادی
- رضایت مالک جهت تغییر شغل در ملک مورد نظر
- دوازده قطعه عکس 4*3 از متقاضی
- ارائه مشخصات آدرس و پستی ملک
- نکته: اگر متقاضی، شریک یا شرکایی دارد، موظف است اصل و کپی مدارک شناسایی و هویتی ایشان را نیز ارائه دهد.
مراحل اخذ مجوز:
- ارائه درخواست و تکمیل فرم تقاضانامه به صنف رستورانداران
- ارائه مدارکی که در بالا ذکر شد
- بررسی مدارک توسط مسئولان و بازرسان مربوطه
- استعلام از ادارات ذیل و ارائه مدارک مربوطه:
- کارت معاینه پزشکی از مرکز بهداشت شهرستان
- گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم سوء پیشینه
- گواهی موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی
- گواهی گذراندن دوره آموزشی از موسسه آموزشی معتبر
- مدارک دال بر تشکیل پرونده مالیاتی
- گواهینامه فنی
- اخذ کد شناسه ده رقمی (ملت کارت)
- اخذ شناسه صنفی با کد ده رقمی
پروندهی متقاضی با محتویات و مدارکی که در بالا گفته شد، مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت، جواز رستوران صادر و به متقاضی ارائه میشود.
بیشتر بخوانیم: هر آنچه که برای راه اندازی کافی شاپ باید بدانید!
ثبت نام مالیاتی راه اندازی رستوران
طبق ماده یک قانون مالیاتی کشور، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران یا خارج از ایران، درآمد کسب میکنند، مشمول پرداخت مالیات مستقیم هستند. رستورانها نیز به عنوان یک منبع کسب درآمد (حقیقی یا حقوقی) موظف به ثبتنام ارزش افزوده و اخذ گواهی مالیات بر ارزش افزوده هستند. همانطور که میدانید تمام اغذیه فروشیهایی که سرو در محل دارند، مشمول دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند (تهیه غذاهای بیرون بر یا غذاهای فوری (با عنوان فست فود) که سرو در محل ندارند، از دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان و پرداخت آن به اداره مالیات، معاف شدهاند). ثبتنام در سامانه مالیاتی کشور، اخذ کد مالیاتی و مجوز اخذ مالیات بر ارزش افزوده، به صورت آنلاین و از طریق سایت اداره مالیات کشور قابل انجام است.
انواع روشهای جذب مشتری برای رستوران
جذب مشتری هرگز به آسانی روشهایی نیست که در تئوریهای بازاریابی ارائه میشود. جذب مشتری مستلزم شناخت بازار و مشتریان هدف، طراحی و اجرای برنامههای بازاریابی هوشمندانه، اجرای طرحها و کمپینهای هدفمند، اعلام بیانیه ماموریت و معرفی برند شماست. سوالاتی که باید در این مرحله از خود بپرسید، عبارتند از:
- هدف رستوران من چیست؟
- به دنبال جذب چه نوع افردی هستم؟ (توجه به سبک و سلیقه عمده مشتریان)
- مشتریان هدف من چه سلائقی دارند؟ اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانند؟
- بهترین راه ارتباط با مشتریان هدف من چیست؟
- رستوران من چگونه با مردم ارتباط برقرار خواهد کرد؟
- مشتریان من از رستوران من غیر از رفع گرسنگی، چه ارزشهای دیگری دریافت خواهند کرد؟
مفهومی که شما برای رستوران خود انتخاب میکنید، باید برای مشتریان شما خاص و جذاب باشد. اما قبل از انتخاب مفهوم، باید مشتریان هدف خود را انتخاب کنید و اقدامات خود را بر اساس مشتریان هدف پیش ببرید. اقدامات بازاریابی شما باید این سوال مخاطبین را پاسخ دهد که “چرا باید رستوران شما را انتخاب کنم؟ چرا رستوران شما باید محلی برای صرف زمان و پول من باشد؟”. روشهای بازاریابی شما نیز باید روی یک دسته از مخاطبین و مشتریان متمرکز شود. رسانههای اجتماعی، تبلیغات چاپی، اطلاع رسانیهای غیررسمی، همه باید در مسیر آگاهی رسانی به مشتریان هدف شما باشد.
مشاوره راه اندازی رستوران با کارمنتو
تاسیس رستوران یا هر اقدام تجاری دیگری که نیازمند سرمایه گذاری است، همیشه با نگرانی و درصدی ریسک همراه است. از میان انبوه افرادی که تمایل دارند کسب و کار شخصی خود را داشته باشند، درصد بسیار کمی هستند که این مقدار خطر و ریسک را میپذیرند و ایدهی خود را اجرا میکنند. عوامل مختلفی مانع اجرایی شدن ایدههای تجاری است که در ادامه به چند مورد اشاره میکنیم:
- محدودیت مالی
- وجود ریسک طبیعی
- عدم ثبات وضعیت اقتصادی کشور
- عدم اطلاع از کم و کیف راهاندازی کسب و کار
- تجربههای منفی و شکستهای قبلی کارفرما
- عدم اعتماد به مشورتهای اطرافیان
- و …
بدیهی است که این موارد برای راهاندازی بسیاری از کسب و کارها، با درصدهای متغیر، مشترک است. عاملی که میتواند اثر عوامل منفی را کمرنگتر کرده و ریسک راهاندازی کسب و کار را در یک محدوده مشخص کنترل کند، حضور یک مشاور است. مشاوران کسب و کار کارمنتو، متخصصانی هستند که با بررسی بازار، در نظر گرفتن اوضاع اقتصادی کشور، خطرات احتمالی پیش روی هر کسبوکار، جزئیات مسیر راهاندازی و اقدامات لازم برای پیشرفت و موفقیت کسب و کار را برای افراد متقاضی تسهیل میکنند.
کارمنتو یکی از بزرگترین مجموعههای تسهیل و مشاور راهاندازی کسب و کار در ایران، با حضور بیش از 300 مشاور فعال و برجسته در 10 حوزهی اصلی و 25 زیرحوزه، به بیش از 20 هزار کاربر، خدمات مشاوره و اجرای پروژه ارائه دهند. در زمینه تأسیس انواع رستوران و اغذیه، مشاوران متخصص کارمنتو با ارائه بهترین مشاورهها، امنترین مسیر را برای کارفرمایان طراحی و پشتیبانی میکنند.