صفر تا صد راه اندازی خط تولید لوله پلی‌اتیلن

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 25 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از پرکاربردترین لوله‌ها در صنایع مختلف، لوله‌ پلی‌اتیلن است که با ویژگی‌ها و قابلیت‌های بی‌نظیری تولید می‌شود. راه اندازی خط تولید لوله پلی‌اتیلن به‌دلیل محبوبیت و کارایی عالی، مورد توجه بسیاری قرار دارد. این مدل لوله با انعطاف پذیری بالا، مقاومت و استحکام درجه یک ساخته می‌شود و استفاده فراوانی نسبت به دیگر لوله‌ها دارد.

افرادی که تصمیم به تأسیس کارخانه لوله پلی‌اتیلن دارند، باید با نحوه تولید و هزینه‌های اولیه آشنا شوند. همچنین با بررسی عوامل مؤثر بر سود نهایی، در این راه قدم بردارند. اگر شما هم علاقه دارید با این نوع کسب و کار آشنا شوید، در این مطلب ما را همراهی کنید.

طرح تجاری راه اندازی خط تولید لوله پلیاتیلن

با طرح توجیهی تولید لوله پلی‌اتیلن می‌توانید با اطمینان بیشتری این کسب و کار را شروع کنید. بررسی این طرح در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کند و موجب افزایش درصد موفقیت می‌شود. معمولاً اطلاعات طرح‌ها شامل هزینه‌ها، درآمدها، مواد اولیه، ماشین‌آلات خط تولید، روند تولید، میزان واردات و صادرات و… است. با بررسی این اطلاعات دید کاملی از این کسب و کار به‌دست می‌آورید.

یکی از مزایای این طرح، تبدیل شدن خط تولید لوله پلی‌اتیلن به شغلی پایدار و مطمئن است. با راه اندازی با کیفیت آن، بی شک خیلی سریع به سوددهی مناسبی خواهید رسید و حتی می توانید در عرصه کارآفرینی موثر واقع شوید. از نظر فروش نیز خیالتان کاملاً راحت است، زیر بازار فروش لوله پلی اتیلن همیشه داغ است و صنایع مختلف توجه ویژه ای به آن دارند. همچنین مواد اولیه لازم برای تولید لوله داخل کشور وجود دارد و با دریافت مجوزها و خریداری ابزارهای مورد نیاز، روند تولید آغاز می‌شود.

مشکلات راه اندازی خط تولید لوله پلیاتیلن

تولید لوله پلی‌اتیلن طی پنج مرحله اصلی شامل اختلاط دمایی، اکستروژن، شکل‌دهی، سرد کردن و کشش انجام ‌می‌شود. در آخر نیز، بسته بندی محصولات اجرا خواهد شد. در اولین مرحله مواد اولیه به صورت دانه‌ای وارد قیف دستگاه شده، سپس داخل دستگاه اکسترودر، با کمک ماردون تحت گرمای هیترها قرار می‌گیرد. همچنین با حرارت حاصل از برش تیغه‌های ماردون کاملا ذوب می‌شود.

دمای مورد نیاز برای طی کردن فرایند اکستروژن حدود 200 الی 225 درجه سلسیوس است. این مرحله باعث کاهش عمق تیغه‌ها شده و با فشرده سازی مواد مذاب، آنها را به‌سمت بیرون خارج می‌کند. مواد مذاب بعد از یکنواخت شدن، وارد قالب‌ها شده و به سایز مشخص در می‌آید.

مرحله بعدی خنک‌سازی و قرارگیری لوله در خلأ است که در کالیبراتور ظاهر نهایی خود را به‌دست می‌آورد. پس از آن، بسته بندی انجام شده و لوله برای ارائه آماده می‌شود.

همان طور که متوجه شدید، روند تولید این محصول کاملاً مشخص است و با تهیه ماشین‌آلات مورد نیاز می‌توان این کار را آغاز نمود. مرحله مشکل‌ساز تولید لوله، دریافت مجوزها و تهیه مواد اولیه است. همچنین تولید لوله براساس موازین و مقررات از دیگر نکات حیاتی است.

مزایا راه اندازی خط تولید لوله پلیاتیلن

این لوله برای اولین بار در سال 1933 تولید شد و دیری نگذشت که مصرف آن در دنیا با رشد چشمگیری روبه‌رو شد. از مزایای مؤثر پلی‌اتیلن می‌توان به مصرف بالای آن در تولید خطوط انتقال نفت اشاره کرد. لوله‌های پلی‌اتیلن به‌دلیل سبک وزن بودن، نصب راحت و سریع آن جایگزین عالی برای انتقال سیالات هستند. در حال حاضر بیش از 50 سال از آن برای انتقال آب استفاده می‌شود. استانداردهای اجرایی مانند AWWA، NFS و ASTM روی تولید لوله‌ها نیز موجب افزایش کیفیت و اجرای ویژگی‌های خاص شده‌است.

راه اندازی خط تولید پل اتیلن

از دیگر مزایای راه اندازی کارخانه لوله پلی‌اتیلن می‌توان به محبوبیت همیشگی آن در بازار اشاره کرد. این لوله‌ها به‌دلیل مقاومت بالای حرارتی، ارتعاشی و نگهداری راحت در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. در صنایع مختلف مانند کشاورزی، فاضلاب و… از پلی‌اتیلن به‌عنوان قیمت مناسب و نصب راحت استفاده بسیاری می‌کنند.

مکان مناسب برای راه اندازی خط تولید لوله پلیاتیلن

انتخاب محل مناسب برای اجرای این طرح به معیارهای مختلف از جمله هدف شما از تولید بستگی دارد. مهم‌ترین عوامل موثر بر انتخاب مکان شامل بازارهای فروش، بازار تأمین مواد اولیه، احتیاجات و نیازمندی‌ها و… است. معمولاً بیشتر افراد محل تولید را نزدیک بازار فروش انتخاب می‌کنند. در صورت تصمیم به صادرات نیز نقطه‌ای که کمترین فاصله با بازار جهانی دارد مورد هدف قرار می‌گیرد.

از جمله استان‌های چشمگیر برای راه اندازی خط تولید پلی‌اتیلن شامل گیلان، گلستان، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، بوشهر، خوزستان، اردبیل و مازندران است.

دستگاه‌های مورد نیاز برای تولید لوله پلیاتیلن

خط تولید این لوله شامل قطعات و ابزارهای مختلف است. تمامی تجهیزات به مراحل مختلف تقسیم می‌شوند و هر کدام از اهمیت خاصی برخوردارند. انتخاب مدل و نوع تکنولوژی اجرایی در ساخت ماشین‌آلات روی کیفیت نهایی لوله تأثیرگذار است.

تمامی تجهیزات و ماشین‌آلات لازم به شرح زیر است:

  • مکنده یا موادکش:

دستگاه مکنده وظیفه مکیدن مواد اولیه را برعهده دارد. این دستگاه مواد اولیه را وارد قیف ورودی دستگاه اکسترودر می‌کند.

  • گراویمتریک:

این ابزار روی قسمت ورودی اکسترودر قرار دارد و میزان و وزن مواد اولیه را مشخص می‌کند.

  • اکسترودر:

این ابزار مهم‌ترین بخش تولید لوله پلی‌اتیلن را تشکیل می‌دهد و برای شکل‌دهی مواد اولیه استفاده می‌شود. زیرا مواد اولیه برای قرارگیری در قالب و تشکیل ظاهر نهایی نیاز به‌شکل دهی دارد.

  • سیستم مانیتورینگ:

این سیستم با هدف کنترل عملکرد دستگاه‌ها اجرا می‌شود. اما با استفاده از دستگاه کنترلی اکسترودر هماهنگی دستگاه‌ها نیز امکان‌پذیر است.

  • قالب:

قالب یا DIE بعد از اکسترودر استفاده می‌شود. قبل از قالب‌گیری نیز، در انتهای سیلندر مواد مذاب یکنواخت شده و عملیات فشرده سازی صورت‌می‌گیرد.

  • مخزن خلأ:

نام دیگر این ابزار، وکیوم تانک است که بعد از قالب گیری قرار دارد و مواد مذاب خمیری شکل هنگام عبور از آن شکل اولیه لوله را به‌دست می‌آورد.

  • اولتراسونیک:

لوله اولیه با قرارگیری داخل اولتراسونیک در اندازه و ضخامت مشخص شده تولید می‌شود.

  • تانک خنک‌سازی:

مخزن‌های خنک کننده قبل از ابزار کشنده و مارکر قرار دارد که وظیفه آن، خنک کردن لوله است. تعداد مورد نیاز این ابزار با توجه به‌سرعت خط تولید، سایز و اندازه لوله انتخاب می‌شود.

  • کشنده:

این دستگاه به‌طور منظم و یکنواخت لوله را می‌کشد و سرعت آن با سرعت خروج مواد مذاب از اکسترودر یکسان است. تنظیم دستگاه به گونه است که فشار زیادی به لوله وارد نشود و باعث دو پهنی لوله نشود.

  • مارکر و جت پرینتر:

از دستگاه جالب تولید لوله پلی‌اتیلن مارکر است که نشانه‌گذاری لوله را انجام می‌دهد. نوع مواد، شماره استاندارد، مشخصات لوله، تاریخ تولید و… را روی لوله لوله حک می‌کند.

  • اره:

همان طور که نامش مشخص است، این ابزار لوله را به قطعات مشخصی برش می‌دهد. لبه برش کاملاً صاف و یکدست انجام‌می‌شود و سرعت اجرایی این مرحله با سرعت بیرون آمدن لوله یکسان است.

  • بارانداز:

لوله‌های بعد از برش روی این میز قرار می‌گیرند و بعد از غلتیدن روی آن به محل انبار می‌رسند.

  • وایندر:

لوله‌های پلی‌اتیلن تا سایز 110 امکان‌پذیر است که هنگام ورود به مرحله نهایی، کلاف نمودن آنها انجام‌می‌شود.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید لوله پلیاتیلن

مواد اولیه این لوله شامل HDPE از نوع PE100 و PE80 است. حضور هر گونه افزودنی به مواد اولیه روی کیفیت تولید لوله تأثیر می‌گذارد. در روند ساخت باید از اکسایش و سوختن مواد پلی‌اتیلن به‌خوبی پیشگیری شود و این موضوع خواص کیفی لوله، استحکام و مقاومت آن تغییر می دهد.

همچنین در زمان تولید درصد دوده مشخصی به‌طور یکنواخت استفاده می‌شود. رعایت این نکته از کاهش استحکام و مقاومت لوله به‌خوبی پیشگیری می‌کند.

هزینه راه اندازی خط تولید لوله پلیاتیلن

برای راه اندازی تولید این لوله باید به دو دسته کلی هزینه‌ها توجه کنید. دسته اول به هزینه‌های قبل از بهره برداری اختصاص دارد و دسته دوم شامل هزینه‌های اجرایی طرح است. هزینه‌های اولیه شامل هزینه خرید زمین، ساختمان، هزینه تأسیسات، دستگاه‌ها و… است. هزینه‌های اجرایی نیز به بهره برداری از پروژه مربوط می‌شود و شامل هزینه کارکنان، تعمیر، پرداخت قبوض، سرویس دهی ماشین‌آلات است.

سود حاصل از تولید لوله پلیاتیلن

کارخانه‌های تولیدکننده لوله پلی‌اتیلن از سودآوری مناسبی بهره‌مند هستند، زیرا محصولات آنها با ارزش افزوده بالایی روبه‌رو می‌شوند. مواد اولیه با قیمت مناسبی قابل تهیه است و برای خریداری آنها به دیگر کشورها نیازی نیست. در حالی که لوله‌های پلی‌اتیلن با قیمت عالی به فروش می‌رسند.

به‌طور کلی، میزان سوددهی هر کسب و کاری به عوامل مختلفی مانند وضعیت عرضه و تقاضا، محاسبه استهلاک ماشین‌آلات، تحقیقات بازار و… بستگی دارد و بیان مبلغ مشخص امکان‌پذیر نیست.

مراحل اخذ مجوز تأسیس خط تولید لوله پلیاتیلن

دریافت مجوز برای تمام کسب و کارها ضروری است. برای انجام این کار باید محل کارتان را به‌دور از مناطق مسکونی در نظر بگیرید. زیرا نحوه تولید باید به‌گونه‌ای باشد که هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نشود. در اولین مرحله، صاحبین در سامانه بهین یاب ثبت نام می‌کنند و بعد از دریافت نام کاربری و کلمه عبور، فرم‌های ضروری را تکمیل خواهند کرد.

با تکمیل فرم‌ها درخواست مشخص و پرداخت‌های لازم انجام‌می‌شود. همچنین تنظیم طرح توجیهی برای به اثبات رساندن نحوه فعالیت لازم است. سازمان‌های مربوطه با استعلام‌های مختلف اخذ جواز را تایید می‌کنند و پروانه بهره برداری در اختیار صاحبین قرار می‌گیرد.

مشاوره راه‌اندازی خط تولید لوله پلیاتیلن با کارمنتو

بسیاری بدون آگاهی کافی در زمینه تولید لوله پلی‌اتیلن فعالیت کرده و بدون این که با مراحل پیش رو آشنا شوند، با شکست مواجه شده‌اند. بنابراین قبل از راه اندازی خط تولید لوله پلی‌اتیلن بسیار مهم است که از افراد با تجربه و حرفه‌ای کمک بگیرید و با شرایط کاری آشنا شوید. کارمنتو یکی از بهترین اپلیکیشن‌های تخصصی در زمینه مشاوره کسب و کارهای مختلف است که خدمات خود را کاملاً آنلاین و رایگان در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد. اگر تصمیم دارید در این راه با مشکل مواجه نشوید و تمام جوانب را بسنجیند، کارمنتو می‌تواند همراه همیشگی شما باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 75 نظر

5 75
صفر تا صد راه اندازی خط تولید لوله پلی‌اتیلن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد