دادگاه حقوقی چیست و به چه دعاوی رسیدگی می کند؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 14 آذر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در تمامی جوامع از جمله مهم‌ترین مراجع برای رسیدگی به شکایات و ظلم‌ها، دادگاه‌ها هستند. در واقع می‌توان بیان کرد که دادگاه‌ها هم اکنون در عرصه داخلی و خارجی و یا به طور کلی بین‌المللی از جمله مراکزی هستند که به دعاوی مختلف رسیدگی می‌کنند.

هنگامی که در یک جامعه حق شخصی ضایع شود و یا اینکه یک جرمی در حق فردی اتفاق افتد، افراد به مرکزی به نام دادگاه مراجعه می‌کنند. افراد با کمک دادگاه حقوق ضایع شده خود را پس گرفته و یا اینکه مجرم را به مجازات واقعی خود می‌رسانند. در کشور ما به طور کلی دو نوع وجود دارد که به دادگاه حقوقی و دادگاه کیفری دسته‌بندی می‌شوند.

هر یک از این نوع داد‌گاه‌ها ملزم هستند بر اساس قوانین دادرسی مدنی و کیفری تنها به دعاوی که در صلاحیت آن‌ها است، رسیدگی کنند. به همین دلیل نیز آشنایی با صلاحیت‌های محکام مختلف و دادگاه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد تا فرد بداند که برای انواع دعاوی باید به کدام یک از دادگاه‌ها مراجعه کنند‌.

به همین دلیل در ادامه این مطلب قصد داریم برای شرح دهیم که دادگاه حقوقی برای چیست و یا به عبارتی این نوع دادگاه چه وظایفی برعهده دارد.

مشاوره حقوقی

انواع جرائم و دادخواست حقوقی چیست؟

در ابتدا قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که انواع جرائم و دادخواست حقوقی چیست؟ در واقع لازم است بدانید که دادگاه های حقوقی به مجموعه‌ای از محکام، مراجع دادگستری و قضایی می‌گویند که به انواع موضوعات موجود در زمینه حقوقی رسیدگی می‌کنند. از جمله انواع جرایم و دادخواست‌های حقوقی که در این نوع دادگاه‌ها بررسی می‌شوند، می‌توان به مطالبه وجه، الزام به ایفای عهد و موضوعات مربوط به بیع اشاره کرد‌.

همچنین لازم به ذکر است که دادگاه‌های حقوقی دارای دو دسته صلاحیت ذاتی و محلی هستند و در نتیجه به هیچ نوع دعاوی که خارج از این صلاحیت هستند، نمی‌توانند رسیدگی کنند. می‌توان بیان کرد که دادخواست‌ها و یا دعاوی حقوقی نوعی هستند که در دادگاه حقوقی طرح می‌شوند و شخص عمدتا تقاضا و مطالبه مال و یا حقی از شخصی دیگر را دارد.

دادگاه حقوقی چیست؟

به طور کلی در ایران دادگاه‌ها بر اساس موصوعاتی که در آن‌ها بررسی می‌شوند به دو نوع دادگاه حقوقی و کیفری دسته‌بندی می‌شوند. که در این مطلب قصد داریم به این سوال بپردازیم که دادگاه حقوقی چیست و یا اینکه دادگاه حقوقی چه صلاحیت‌هایی دارد؟ باید بیان کنیم که دادگاه حقوقی در اصل به هر نوع مسائل حقوقی رسیدگی می‌کند.

لازم به ذکر است که موضوعاتی مانند طلاق، حضانت، نفقه زن و یا مهریه به امور خانواده مربوط می‌شوند و همچنین نیازمند دریافت مشاوره خانواده است و بنابراین بررسی آن‌ها نیز توسط دادگاه خانواده انجام می شود. به عبارتی بهتر، این نوع موضوعات در دادگاه های حقوقی بررسی نمی‌شوند. دادگاه‌های حقوقی در اصل مسائل موجود در زمینه قراردادهای اجاره، رهن، خرید و فروش و عقد وکالت را بررسی می‌کنند‌.

علاوه بر آن در مورد فرق دادگاه حقوقی و کیفری این نکته را باید ذکر کنیم که دادگاه‌های حقوقی مسائل حقوقی و دادگاه‌های کیفری موضوعاتی با عنوان جرایم را بررسی می‌کنند. به طور کلی در صورت نیاز به مشاوره در این زمینه می‌توانید از خدمات کارمنتو کمک بگیرید.

این مرکز دارای مزایای بسیار زیادی مانند امکان دریافت مشاوره متنی رایگان، در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت، پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت، امکان چت آنلاین با پشتیبان است.

انواع دادگاه حقوقی

تنوع مشکلات و معضلات که در جامعه وجود دارند موجب شده تا افراد برای احقاق حقوق خود به دستگاه‌های قضایی و یا به عبارتی دادگا‌ها رجوع کنند. با وجود اینکه بر اساس قانون از راه‌های دیگری مانند داوری و یا میانجی‌گری می‌توان اقدام به حل اختلافات کرد اما بسیاری از افراد دادگاه‌ها را برای حل و فصل اختلافات انتخاب می‌کنند.

لازم است بدانید که دادگاه حقوقی به طور کلی به دو نوع دادگاه حقوقی یک و دو دسته‌بندی می‌شود که در ادامه اقدام به معرفی آن‌ها می‌پردازیم‌. به طور کلی برای دریافت انواع خدمات و یا مشاوره در زمینه دادگاه حقوقی می‌توانید با کارمنتو در ارتباط باشید. از جمله مزیت این مرکز می‌توان به تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه)، تنوع خدمات (مشاوره و پروژه)، همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور و  استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا اشاره کرد.

صلاحیت دادگاه حقوقی

صلاحیت دادگاه های حقوقی

لازم است بیان کنیم که صلاحیت دادگاه‌های حقوقی به طور کلی به دو دسته صلاحیت ذاتی و محلی تقسیم می‌شوند‌. در مورد صلاحیت ذاتی می‌توان گفت که هر دادگاهی برای رسیدگی و بررسی موضوعات مختلف باید آن را داشته باشد. به عبارتی بهتر صلاحیت ذاتی به این معنی است که دادگاه از نظر صنف، نوع و  درجه صلاحیت این را داشته باشد که به دعوا رسیدگی کند.

اما در مورد معنی و مفهوم صلاحیت محلی باید به این نکته اشاره کرد که در اصل دادگا‌ها می‌توانند به تمامی مسائلی که در حوزه قضایی و قلمرو مکانی آن‌ها واقع شده، رسیدگی کنند. بر اساس قانون دادرسی مدنی، دعوا باید حتما در مکان اقامت دادگاه بیان شود مگر اینکه قانون دستور و ترتیب دیگری داده باشد.

انواع دادگاه حقوقی

دادگاه های حقوقی در واقع از جمله مراجع قضایی هستند که به هر نوع موضوعات حقوقی رسیدگی می‌کنند. از جمله انواع دادگاه حقوقی می‌توان به دادگاه حقوقی یک و دادگاه حقوقی دو اشاره کرد که در ادامه قصد داریم به طور کلی آن‌ها را برای شما معرفی کنیم.

  • دادگاه حقوقی یک

دادگاه حقوقی1 در کل از رئیس و یا عضو علی‌ البدل تشکیل شده است. این نوع دادگاه تمامی دعاوی حقوقی و یا امور حسبی را بررسی می‌کند مگر اینکه بر اساس قانون رسیدگی به نوع خاصی از پرونده‌ها و یا دعاوی در صلاحیت دادگاه حقوقی دو باشد.

  • دادگاه حقوقی دو

این نوع دادگاه نیز به امور خاصی رسیدگی می‌کند. به عنوان مثال دادگاه حقوقی2 می‌تواند به دعاوی مربوط به اموال منقول و یا غیر منقول و همچنین دیون و منافع زنان که ناشی از جرم و ضمان قهری هستند، رسیدگی کنند. البته دعاوی مختلف دیگری نیز در این دادگاه بررسی می‌شود و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه از خدمات مشاوره مرکز معتبر کمک بگیرید.

حقوقی

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

مراحل صدور رای دادگاه حقوقی

مراحل صدور رای دادگاه حقوقی به عوامل مختلفی بستگی دارد و به عبارتی بهتر می‌توان بیان کرد که مراحل مختلفی وجود دارند تا رای صادر شود. به طور کلی پس از اینکه فرد دادخواست خود را ثبت کند، این پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌شود. دادخواست نیز توسط واحد ارجاع بررسی شده و پرونده را به شعبه مربوطه ارجاع می‌دهند.

شعبه مربوطه نیز پس از بررسی‌های لازم، مدارک و اسناد پرونده را در اختیار مدیر دادگاه قرار می‌دهد. مدیر دادگاه نیز پس از کامل کردن پرونده، آن را در اختیار قاضی قرار داده و در نهایت پس از بررسی لازم رای دادگاه حقوقی صادر خواهد شد. به طور کلی در صورتی قصد دارید در مورد مدت زمان صدور رای دادگاه حقوقی و روند و مراحل صادر شدن رای دادگاه آگاه شوید بهتر است با کارشناسان موجود در کارمنتو در ارتباط باشید.

عدم حضور در دادگاه حقوقی چه آثاری دارد؟

عدم حضور در دادگاه حقوقی بدون اینکه وکیل معرفی شود و یا اینکه لایحه ارائه شود می‌تواند آثار منفی برای خواهان و یا خوانده داشته باشد.

  • عدم حضور شاکی در دادگاه حقوقی

در صورت عدم حضور شاکی در دادگاه حقوقی ممکن است رای بر علیه شاکی صادر شود. البته عدم حضور شاکی به دلایل موجه می‌تواند منجر به تعویق و یا تجدید رسیدگی شود.

  • عدم حضور متهم در دادگاه حقوقی

ممکن است در برخی پرونده‌های مربوط به دادگاه‌ حقوقی متهم حاضر نشود. در این موارد بر اساس قانون وقت رسیدگی همراه با ذکر نوع اتهام در یکی از روزنامه‌ها منتشر می‌شود و دادگاه به صورت غیابی به پرونده رسیدگی خواهد کرد.

رای دادگاه حقوقی چقدر طول میکشد؟

ممکن است برای شما سوال باشد که رای دادگاه حقوقی چقدر طول میکشد؟ لازم است بدانید که صدور رای دادگاه به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع مهلت صدور رای دادگاه حقوقی به طور کلی و بر اساس بخشنامه موجود در این زمینه حدود یکصد و چهار روز است. همچنین لازم است بدانید که تاخیر کمتر از یک ماه در زمینه صدور رای و اجرا کردن آن از تخلفات قاضی به حساب می‌آید.

تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری

در ایران به طور کلی دو نوع دادگاه وجود دارد که به دو دسته دادگاه حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند. در مورد تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری باید بیان کرد که در دادگاه حقوقی عمدتا دعاوی حقوقی، حقوق افراد و همچنین درخواست آن‌ها برای جبران خسارات حقوقی بررسی می‌شوند اما در دادگاه‌های کیفری دعاوی مربوط به جرایم بررسی می‌شوند. علاوه بر این امر لازم است بدانید که برای طرح کردن دعاوی حقوقی به تنظیم دادخواست نیاز خواهید داشت در حالی که در دعوای کیفری باید شکواییه تنظیم کنید.

سخن پایانی

امروزه اغلب افراد برای حل مشکلات به دادگاه‌ها مراجعه می‌کنند. البته با توجه به اینکه دادگاه‌ها در ایران به دو نوع دادگاه حقوقی و کیفری دسته‌بندی می‌شوند لازم است تا به دادگاه مربوطه مراجعه نمایید. در این مطلب سعی بر این بود که به این سوال پاسخ دهیم، دادگاه حقوقی چیست و البته نکات مهم دیگری در این زمینه نیز شرح داده شد.

به طور کلی برای پیشبرد سریع و راحت پرونده‌های حقوقی پیشنهاد می‌کنیم تا از خدمات مشاوره کارمنتو استفاده کنید. از جمله مزایای مهم این مرکز می‌توان به وجود یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما، ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار، نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین)، امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه، دارای شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و محرمانه بودن اطلاعات اشاره کرد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

5 4
دادگاه حقوقی چیست و به چه دعاوی رسیدگی می کند؟
به طور کلی شکایت حقوقی به موضوعاتی مانند مطالبه مال بستگی دارند که در صورت ایجاد شرایط خاص ممکن است به زندان نیز ختم شود‌.
این نوع دادگاه در ایران به طور کلی به موضوعات حقوقی مانند الزام به ایفای تعهد بیع و موارد حقوقی دیگری رسیدگی می‌کند.
رسیدگی به دعاوی در صلاحیت دادگاه‌های حقوقی با ثبت شدن دادخواست خواهان در دفاتر قضایی آغاز می‌شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد