راه اندازی خط تولید سنگ مصنوعی

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 11 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

تولید سنگ مصنوعی یکی از کسب و کارهای پیشنهادی پرطرفدار برای کارافرینی است. به‌دلیل استفاده از این مدل سنگ در زمینه‌های مختلف، تولید آن سود مناسبی دارد. اگر تصمیم به راه اندازی خط تولید سنگ مصنوعی دارید، با چالش‌های زیادی رو برو خواهید بود. آگاهی از مراحل اجرایی این کسب و کار و مزایای آن، تصمیم گیری را راحت‌تر می‌کند. همچنین موجب افزایش درصد موفقیت در این راه می‌شود.

استفاده از سنگ مصنوعی با پیشرفت ساختمان سازی در حال افزایش است. به‌دلیل کمبود منابع طبیعی سنگ و هزینه‌های سرسام‌آور آن‌ها برای اجرا، خیلی‌ها از سنگ‌های مصنوعی برای طراحی نما، پله‌ها، ستون، کفپوش و… استفاده می‌کنند. زیبایی ظاهری سنگ‌ها فوق العاده و حضور رنگدانه‌ها و رزین محبوب در طراحی، جذابیت سنگ را دوچندان کرده است. در این مطلب همراه ما باشید تا با آموزش صفر تا صد تولید سنگ مصنوعی آشنا شوید.

طرح تجاری راه اندازی خط تولید سنگ‌های مصنوعی

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی توسط کارشناسان خبره و باتجربه انجام‌می‌شود و باید تمام زوایای این کار مورد بررسی قرار گیرد. سنگ مصنوعی از مواد و رنگدانه‌های معدنی، رزین‌های پلیمری و… ساخته می‌شود که به اشکال مختلفی همچون دکوراتیو، کفپوش، کتیبه و.. قابل ساخت است. مقاومت و استحکام مناسبی دارد و با ظاهری خاص و گیرا قابل‌تولید است. تولید این محصول نسبت به سنگ‌های طبیعی مانند گرانیت، مرمر و حتی کاشی و سرامیک مقرون به صرفه‌تر است و از نظر اقتصادی با تهیه ابزار و تجهیزات مورد نیاز فعالیت در این زمینه بسیار پیشنهاد می‌شود.

انواع روش تولید سنگ مصنوعی؛ آزمایشگاهی یا ترکیبی

انواع روش تولید سنگ مصنوعی

  1. روش اول: در روش اول، سنگ مصنوعی کاملا آزمایشگاهی ساخته می‌شود. ابتدا سنگ‌های طبیعی مورد بررسی قرار می‌گیرند و فرمولاسیون آن‌ها مشخص می‌شود. سپس با توجه به فرمول ها، سنگ مصنوعی ساخته می‌شود. این روش تولیدی، بسیار زمان‌بر است و برای اجرا شدن آن باید هزینه‌‌های زیادی پرداخت شود.
  2. روش دوم: در این روش از سنگ‌‌های طبیعی و ترکیب آن با موادهای مختلفی همچون خاک رس، آهک، سیمان و خاک‌‌های سبک مدل‌‌های مصنوعی ساخته می‌شود.

بیشتر تولیدکنندگان از روش دوم استفاده می‌کنند و با کمک مواد اولیه مختلف انواع سنگ مصنوعی را ارائه می‌دهند. از محبوب‌ترین سنگ‌‌های مصنوعی می‌توان به سمنت پلاست، گرانیت مصنوعی، کوارتز، کورین، آنتیک و مرمر اشاره کرد.

مراحل تولید سنگ مصنوعی و مواد اولیه آن

یکی از موضوعات مهم قبل از راه اندازی، آشنایی با نحوه تولید سنگ هاست.

  1. مرحله اول: مواد اولیه با نسبت از پیش تعیین شده با یک دیگر ترکیب و برای طی کردن مراحل دیگر آماده می‌شوند.
  2. مرحله دوم: مواد خرد شده و با توجه به فرمولاسیون تحت حرارت و فشار مشخصی قرار می‌گیرد.
  3. مرحله سوم: بلوک‌‌های اولیه بدست می‌آیند و برای ایجاد ابعاد و اندازه مناسب برش داده می‌شوند.
  4. مرحله چهارم: سطح سنگ‌ها سمباده و پولیش می‌شود و در صورت نیاز طرح یا نقش خاصی روی آن‌ها ایجاد خواهد شد.

فرمولاسیون هر کدام از سنگ‌ها روند تولیدی را نشان می‌دهد و بیانگر این است که مواد اولیه، با چه درصدی استفاده شده‌اند و ابعاد و نحوه ترکیب شدن آن‌ها چگونه است. به طور کلی، محصولات نهایی این کسب و کار از نظر ضخامت، ابعاد و ظاهر با یکدیگر متفاوت هستند. گاهی اوقات نیز برخی محصولات نیازی به عملیات سمباده ندارند و برخی دیگر چندین بار نیاز دارند که سمباده شوند.

مشکلات راه اندازی خط تولید سنگ مصنوعی

مشکلات راه اندازی خط تولید سنگ مصنوعی

یکی از مشکلاتی که اکثر تولیدکنندگان سنگ مصنوعی با آن روبه‌رو هستند، متقاعدسازی مشتریان است. در صورت تولید محصولات با کیفیت شرایط فروش با قیمت مناسب کمی سخت است؛ زیرا دیگر تولیدکنندگان با قیمت کمتری در بازار فعالیت دارند. اگر بخواهید با قیمت آن‌ها محصول خود را به فروش برسانید، به سود چندانی نخواهید رسید. از طرفی، تولید محصولات بی‌کیفیت دیر یا زود شما را از بازار کنار می‌زند و شما را با مشکلات مختلفی روبه‌رو می‌کند.

علاوه بر این، تولید سنگ‌های مختلف مصنوعی نیاز به فرمولاسیون سیمان و در متریال‌ها دارد و این موضوع مشکلات مختلفی بر سر راه تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

مزایا راه اندازی خط تولید سنگ آنتیک و مصنوعی

در این بخش به مزایای سنگ مصنوعی نسبت به سنگ‌های طبیعی می‌پردازیم:

  • این دسته از سنگ‌ها نسبت به نمونه‌های طبیعی قیمت کمتری دارد و قیمت تمام شده سنگ‌های طبیعی به‌دلیل طی کردن مراحل مختلف بسیار بالاست.
  • دیگر مزیت آن که باید قبل از راه اندازی خط تولید سنگ مصنوعی بدانید، سبک وزن بودن آن است. مواد تشکیل دهنده این مدل سنگ کاملاً سبک وزن بودن آن را تضمین می‌کند. همچنین حضور خاک رس، خاک سبک، سیمان و آهک موجب کاهش چگالی سنگ‌ها می‌شود.
  • با اضافه کردن افزودنی‌هایی همچون سیمان استحکام و مقاومت سنگ‌های مصنوعی افزایش می‌یابد و اضافه کردن خاک رس، موجب بالا رفتن مقاومت گرمایی سنگ می‌شود. مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت نیز با برخی افزودنی‌های خاص امکان‌پذیر است.

مکان مناسب برای راه‌اندازی خط تولید سنگ مصنوعی

یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان کسب و کار سنگ مصنوعی پیدا کردن مکان مناسب است. برای تولید این محصول باید به‌دنبال کارگاهی ایمن و محافظت شده باشید و وجود فضای مناسبی برای قرار دادن ابزار و تجهیزات بسیار اهمیت دارد. هرچه میزان تولید بیشتر باشد، بزرگ‌تر بودن فضا مهم‌تر است و نگهداری مواد اولیه و محصولات تولید شده در مکان مناسب روی حفظ کیفیت سنگ‌ها تأثیر می‌گذارد.

دستگاه‌های مورد نیاز برای تولید سنگ مصنوعی

برای راه اندازی نیاز به ابزار و مسائل زیادی دارید که مهم‌ترین ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته در موارد زیر بیان شده‌است:

  • بالابر یا الواتور:
    این دستگاه برای جابجایی مواد استفاده می‌شود و در ارتفاع‌‌های بالا کاربرد دارد.
  • هاپر:
    هاپر همانند قیف بزرگی است که مواد اولیه داخل آن نگهداری می‌شود و بخشی از مراحل آماده سازی را انجام می‌دهد. هاپرهای مورد استفاده در فرآیند ارتعاشی نیز با نام هاپر ارتعاشی شهرت دارند که مورد استفاده در دیگر مراحل تولیدی قرار می‌گیرند.
  • دستگاه سنگ شکن:
    از این دستگاه در مرحله اولیه استفاده می‌کنند و موجب شکستن ضایعات سنگ‌‌های طبیعی می‌شود.
  • نوار نقال:
    این ابزار به انتقال مواد در مراحل تولید می‌پردازد.
  • کوره:
    ایجاد حرارت در برخی مراحل نیاز است که برای تامین آن از کوره استفاده می‌کنند. همچنین برای گرم کردن برخی مواد اولیه قبل از ساخت محصول، استفاده از پیش گرم کن پیشنهاد می‌شود.
  • خنک کن:
    مواد اولیه هنگام استخراج از کوره برای خنک سازی وارد دستگاه خنک کن می‌شوند.

دیگر دستگاه‌‌های مورد نیاز شامل موارد زیر است:

  • ماشین جدول زن
  • ماشین خم کن
  • ماشین ساب نواری
  • دستگاه پرس موزائیک
  • ماشین میکسر برای ترکیب کردن سیمان و ماسه
  • میز ویبره ثابت و میز ویبره متحرک برای لرزش قالب‌ها جهت یکنواخت شدن مواد
    ابزارهای مورد نیاز برای تولید سنگ مصنوعی نیز شامل سمباده زنی و پولیش زنی است. فرآیند صاف کردن سطح سنگ‌ها با کمک این ابزار به صورت دستی انجام می‌شود.

تحلیل و بررسی بازار تولید سنگ مصنوعی

تحلیل بازار به زمان حال بستگی دارد. هر چه درخواست بالاتر باشد، مسلما فرصت فروش بهتری در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. تولیدکنندگان زیادی در زمینه تولید سنگ‌‌های مصنوعی فعالیت می‌کنند و همچنان ظرفیت بازار بالا است. البته درخواست بازار به تعداد ساخت و سازهای در حال اجرا مربوط می‌شود. در صورت افزایش و رونق ساختمان سازی بی‌شک بازار فروش سنگ‌‌های مصنوعی نیز بهتر می‌شود.

هم اکنون، بازار این محصول بسیار خوب تصور می‌شود و حتی امکان عرضه آن به بازارهای جهانی نیز وجود دارد.

هزینه راه اندازی خط تولید سنگ مصنوعی

 هزینه راه اندازی خط تولید سنگ مصنوعی

هر تولیدکننده‌ای قبل از شروع باید هزینه‌های ضروری را برآورد کند و با توجه به قیمت هر محصول و قیمت فروش به نتیجه برسد، آیا راه اندازی این کسب و کار سودآور است یا خیر؟ معمولاً راه اندازی تولید سنگ مصنوعی با هزینه‌های گفته شده در زیر خلاصه می‌شود:

  • دستمزد کارکنان و کارگران
  • هزینه‌های مربوط به قبض آب، برق و گاز
  • هزینه‌های لازم برای تهیه مواد اولیه مانند سیمان، ماسه، رنگ و…
  • هزینه‌های لازم برای تهیه دستگاه‌ها و تجهیزات
  • هزینه لازم برای اجاره یا خرید کارگاه
  • هزینه‌های لازم برای تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها و تجهیزات
    همچنین باید تصمیم بگیرید برای شروع می‌خواهید به چه میزان تولید در روز برسید. هر چه حجم تولید بالاتر باشد، هزینه‌های مربوط به سیمان و ماسه بیشتر می‌شود.

مراحل اخذ مجوز تأسیس خط تولید سنگ مصنوعی

برای ثبت کارگاه تولید سنگ مصنوعی به‌صورت قانونی باید مجوزهای لازم را داشته‌باشید و بعد از مراحل قانونی را برای دریافت پروانه بهره برداری طی کنید. اخذ این پروانه برای افراد دارای تولیدی، با کمک نیروهای انسانی و دستگاه‌ها ضروری است. مدت اعتبار این مجوز حدود دو سال است که برای تمدید آن باید تقاضای خود را به سازمان مربوطه اعلام کنید. همچنین برای دریافت مجوز تأسیس داشتن برخی شرایط مانند تحصیلات مربوطه و تجربه کاری، کمک کننده است. در نهایت، مدارک لازم شامل کارت شناسایی، گواهی عدم سوء پیشینه، اقرارنامه همراه با امضای سهام‌داران و… ارائه می‌گردد و طی 25 الی 30 روز کاری مجوز شما صادر خواهد شد.

مشاوره راه‌اندازی خط تولید سنگ مصنوعی با کارمنتو

فروش و تولید سنگ مصنوعی در بازار امروز پیشرفت بزرگی داشته است و افراد زیادی به‌دلیل قیمت مناسب بودن مواد اولیه به سود قابل توجهی از این محصول رسیده‌اند؛ اما در نظر گرفتن شرایط کارگاه، مشکلات بر سر راه و سنجیدن رقبا قبل از شروع به تصمیم گیری بهتر کمک می‌کند. اگر هنوز برای راه اندازی تولید سنگ مصنوعی دچار تردید هستید، می‌توانید از گروه مشاوره کارمنتو کمک بگیرید. این مجموعه به‌صورت آنلاین و رایگان آماده خدمت رسانی به شما است و با تجربه‌ترین مشاورین را در زمینه کاری مربوطه در اختیارتان قرار می‌دهد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 97 نظر

5 97
راه اندازی خط تولید سنگ مصنوعی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد