حق طلاق چیست؟ قانون جدید حق طلاق چیست؟

مدت مطالعه: 12 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 21 مرداد 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

طلاق در واقع جدایی طرفین و یا زوج و زوجه از یکدیگر است که می‌تواند به دلایل مختلفی انجام شود. بر اساس قانون مرد حق طلاق دارد و به این معنی است که مرد می‌تواند هر زمان که قصد داشته باشد حقوق مالی زن را پرداخت کرده و اقدام به طلاق کند. لازم است این نکته را ذکر کرد که طلاق در اصل برای نکاح دائم است و این امر برای نکاح موقت در نظر گرفته نمی‌شود.

بنابراین می‌توان بیان کرد که یک زن بر اساس قانون و شرع حق طلاق ندارد مگر اینکه ضمن عقد ازدواج مرد به زن وکالت طلاق بدهد و یا اینکه به صورت شرط ضمن عقد این نوع وکالت و حق به زن داده شود. بنابراین در پاسخ به این سوال که حق طلاق چیست؟ باید گفت حقی که از این طریق به زن داده می‌شود در بیان عام به آن حق طلاق زن می‌گویند.

بر این اساس اگر یک زوجه به دلیل کراهت برای دادخواست طلاق خلع اقدام کند نمی‌توان در مورد حق طلاق صحبت کرد. اگر زوجه از زوج وکالت طلاق را اخذ کند که بر اساس آن هر زمان که بخواهد اقدام به طلاق کند، در این صورت برای طلاق نیازی به حاضر شدن مرد نخواهد بود و زوجه می‌تواند به راحتی این کار را انجام دهد.

با وجود اینکه این نوع وکالت روند طلاق را برای زوجه راحت می‌کند اما دارای معایبی نیز است. در ادامه این مقاله قصد داریم به طور دقیق‌تر به شرح پاسخ این سوال که حق طلاق زن یعنی چه، بپردازیم. در صورت تمایل می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای کارمنتو در این زمینه نیز کمک بگیرید.

بنر طلاق

حق طلاق چیست و با کیست؟

در پاسخ به این سوال که حق طلاق چیست، باید بیان کرد که به طور کلی مرد این حق را دارد که اقدام به طلاق کند و زن تنها زمانی که زوج وکالت حق طلاق را به وی دهد می‌توان در هر زمان که تمایل دارد برای طلاق اقدام کند. بنابراین به طور کلی در پاسخ به این سوال که حق طلاق با کیست، باید بیان کنیم که بر اساس ماده 1133 قانون مدنی این حق به مرد داده شده است.

طبق این ماده مرد می‌تواند با رعایت کردن شرایط طلاق و قوانین موجود و با مراجعه کردن به دادگاه تقاضای طلاق از زوجه را بدهد. بر اساس تبصره موجود برای این موضوع نیز باید بیان کرد که در مواد 1119و 1129 و 1130 و وجود شرایط لازم حق طلاق زن نیز وجود دارد و یا به عبارتی بهتر زن می‌تواند اقدام به طلاق کند.

به طور کلی در ماده 1119 که در مورد وکالت در طلاق است، بیان شده که مرد می‌تواند به زن وکالت دهد که در صورت ایجاد شرایط خاص اقدام به طلاق کند. ماده 1129 نیز در مورد نفقه است و بر این اساس بیان شده که مرد در صورت پرداخت نکردن نفقه و عدم الزام او، حاکم وی را به طلاق مجبور خواهد کرد.

ماده 1130 نیز بیان می‌کند که در صورت عسر و حرج و اثبات دادگاه مرد مجبور به طلاق عسر و حرج خواهد شد و در صورت نبودن اجبار زوجه می‌تواند با اجازه حاکم شرع طلاق یابد. نکته لازم به ذکر در زمینه دادن حق طلاق به زن این است که مرد با دادن وکالت طلاق حق خود برای طلاق دادن را از دست نخواهد داد.

حق طلاق زن چیست؟

اکنون که دانستید حق طلاق با کیست، لازم است به این سوال نیز به طور کلی و دقیق‌تر پاسخ دهیم که حق طلاق زن چیست. بر اساس ماده 1133 قانون مدنی این سوال پاسخ داده شده که حق طلاق با مرد است یا زن و به عبارتی بهتر بر اساس این ماده بیان شده که مرد می‌تواند در زمانی که مدنظر دارد اقدام به طلاق زن کند و در واقع حق طلاق با مرد است.

در اصل قانون حق طلاق را به مرد اعطا کرده اما در این امر امکان دادن وکالت نیز بیان شده است و به عبارتی بهتر مرد می‌تواند به زن و یا یک شخص دیگری وکالت طلاق را اعطا کند. دادن حق طلاق به زن در واقع به این معنی است که زن می‌تواند در هر زمان که تمایل دارد و حتی بدون نیاز به حضور مرد اقدام به طلاق کند.

نکته بسیار مهم در این زمینه این است که حق طلاق زن موجب نمی‌شود که زن از حقوق خود از جمله مهریه محروم شود، چرا که با وقوع نکاح زن به طور رسمی مالک مهر خواهد شد و وکالت حق طلاق به زن موجب جلوگیری از اعطای مهریه نخواهد شد، مگر اینکه در وکالت به عدم پرداخت کردن مهریه نیز اشاره شده باشد. اکنون که دانستید حق طلاق زن چیست، در ادامه شما را با موضوعات مهم دیگری در این زمینه آشنا کنیم.

چرا حق طلاق با مرد است؟

بر اساس قانون حق طلاق با مرد است. بر اساس موازین شرعی اسلام و همچنین قانون جدید حق طلاق وکالت در طلاق با مرد است. بنابراین حق طلاق مرد به این معنی است که مرد در هر زمانی که قصد داشته باشد می‌تواند طلاق از زوجه را در دادگاه خانواده درخواست نماید.

بر اساس ماده 1133 در مورد حق طلاق مرد، در صورت وجود داشتن شرایط لازم و مقرر در این قانون مرد می‌تواند با مراجعه کردن به دادگاه تقاضای طلاق داشته باشد. در صورتی که پس از این توضیحات، این سوال به صورت مکرر برای شما پیش آمد که چرا حق طلاق با مرد است، می‌توانید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید.

کارمنتو در واقع مرکزی است که با فراهم کردن امکان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین تلفنی و در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت، بهترین و سریع‌ترین خدمات مشاوره‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد.

چرا حق طلاق با مرد است؟

شرایط لازم برای داشتن حق طلاق

اکنون که برای شما شرح دادیم چرا حق طلاق با مرد است، لازم است بدانید که دادن حق طلاق به زن نیازمند وجود داشتن یک‌سری شرایط خاص و مهمی است که در ادامه به طور کلی برای شما معرفی می‌کنیم. در واقع حق طلاقی که با شرط ضمن عقد به زوجه داده می‌شود دارای یک شرط مهم است.

از جمله شرایط حق طلاق گرفتن با استفاده از این روش این است که تحقق آن در محاکم با اثبات رسیده باشد. اگر زوجه وکالت حق طلاق خود را دریافت کرده باشد نیازی به مراجعه به دادگاه وجود نخواهد داشت و در این مورد زن می‌تواند حتی بدون حاضر شدن زن نیز اقدام به طلاق کند.

بنابراین از جمله مزایای گرفتن حق طلاق به این شیوه این است که زن می‌تواند به راحتی و بدون اثبات هیچ امری برای طلاق خود از زوج اقدام کند. بنابراین اگر زوجه قصد داشته باشد به راحتی بتواند اقدام به طلاق کند باید در وکالت نامه نکاتی که در ادامه اشاره می‌کنیم را رعایت کند:

  • ضمن دریافت وکالت در طلاق باید حق توکیل به دیگری را نیز در نظر بگیرد.
  • وکالت نامه می‌بایست به صورت بلاعزل تنظیم شود.
  • حق تجدید نظر و یا فرجام خواهی را ساقط کرده تا پرونده طلاق به راحتی پیش رود.
  • نسبت به اعطای بخشی از مهریه و همه‌ی آن به منظور دریافت کردن حق طلاق با مرد به توافق دقیقی برسد.
  • علاوه بر این موارد باید برای گرفتن حق طلاق در مورد حضانت، مهریه و نفقه و البته دیگر حقوق خود نیز با مرد به توافق برسد.

مزایا و معایب حق طلاق برای زن

اکنون که دانستید حق طلاق چیه، در این بخش قصد داریم در مورد مزایا و معایب حق طلاق زنان توضیحاتی ارائه دهیم. در واقع حق طلاق با وجود اینکه برای زنان دارای فواید و مزایای بی‌شماری است اما این امر همچنین معایبی دارد که در ادامه به طور کلی شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

برای پاسخ دادن به این سوال که حق طلاق چه مزایایی دارد، باید بیان کرد که از مهم‌ترین مزایای این امر می‌توان به این مورد اشاره کرد که زن می‌تواند بدون نیاز به اثبات امر و حتی بدون نیاز به حضور شوهر اقدام به طلاق کند. جالب است بدانید که از دیگر فواید حق طلاق برای زن این است که یک زن با داشتن حق توکیل می‌تواند این امر را به وکیل خود سپرده و بدین گونه کارها با کمک وکیل پیش روند.

اما در مورد معایب دادن حق طلاق به زن می‌توان بیان کرد که این امر موجب می‌شود یک زن بتواند هر زمان که قصد داشته باشد برای طلاق اقدام کند بدون اینکه مرد از این امر مطلع شود. علاوه بر این از دیگر معایب دادن حق طلاق به زن می‌توان همچنین به این امر اشاره کرد که برای مرد با بار مالی همراه خواهد بود و به عبارتی بهتر زن ضمن طلاق می‌تواند تمامی حقوق خود از جمله مهریه را نیز مطالبه کند.

طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق تلفنی آنلاین کارمنتو، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

حق طلاق برای زن خوب است یا بد

حال که با مزایا و معایب حق طلاق زنان آشنا شدید، ممکن است این سوال برای شما پیش آید که حق طلاق برای زن خوب است یا بد؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید بیان کرد که زن با داشتن این حق می‌تواند حتی بدون وجود همسر نیز اقدام به طلاق کند. بر اساس آنچه که در بخش قبل نیز به آن اشاره شد این امر دارای مزایا و معایبی است.

به عنوان مثال عدم نیاز به حضور مرد از جمله مزایای آن به شمار می‌رود این در حالی است که مطالبه تمامی حق و حقوق ضمن طلاق می‌تواند از معایب آن به شمار برود. بنابراین در پاسخ به این سوال که حق طلاق برای زن خوب است یا بد باید بیان کرد که این امر با توجه به توافق طرفین ممکن است دارای مزایا و معایبی باشد.

در صورتی که با سوالاتی از قبیل حق طلاق دادن به زن یعنی چه و یا شرایط آن باید چگونه باشد، مواجه شدید می‌توانید با مشاوران کارمنتو ارتباط برقرار کنید و سوالات و ابهامات خود را بپرسید. تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه)، تنوع خدمات (مشاوره و پروژه)، همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا از جمله مزایای این مرکز به شمار می‌روند.

نحوه واگذاری حق طلاق به زن

حال ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چگونه حق طلاق را به زن بدهیم؟ و یا به عبارتی بهتر نحوه واگذاری حق طلاق به زوجه چگونه انجام خواهد شد؟ لازم است بدانید که اعطای حق طلاق به زن از سمت مرد به طور کلی به دو روش انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها شرط ضمن عقد نامیده می‌شود.

بر اساس قانون جدید حق طلاق و یا همان قانون 1119 قانون مدنی زن می‌تواند با ذکر حق طلاق در سند نکاح دائم اقدام به طلاق از مرد کند. روش دیگر وکالت حق طلاق است. در این روش زن باید با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی وکالت حق طلاق را دریافت کند.

البته لازم است بدانید که شما تنها با دانستن حق طلاق به زن دادن یعنی چی نمی‌توانید اقدام به گرفتن حق طلاق کنید، چرا که در این زمینه نکات و شرایط بسیار مهمی وجود دارند که رعایت آن‌ها الزامی است و به همین دلیل توصیه می‌شود در این زمینه با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید.

مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق

پیش از اینکه دیگر نکات مهم در زمینه این امر که حق طلاق چگونه است را برای شما شرح دهیم، لازم است بدانید که علاوه بر لزوم برخی شرایط، برای دریافت حق طلاق باید یک‌سری از مدارک مهم را نیز در اختیار داشته باشید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسنامه زوج و زوجه
  • کارت ملی زن و مرد
  • عقدنامه

اگر حق طلاق با زن باشد مهریه به او تعلق می‌گیرد؟

علاوه بر این سوال که چه زمانی حق طلاق با زن است، دیگر سوالی که ممکن است در این زمینه برای شما پیش آید احتمالا مربوط به مهریه باشد. دقت کنید که با داشتن وکالت طلاق تنها در صورتی می‌توانید مهریه را مطالبه کنید که حق وکالت در طلاق با این شرط اعطای مهریه همراه نبوده باشد. در صورتی که این‌گونه نباشد مرد باید اقدام به پرداخت مهریه کند.

زن نیز می‌تواند با کمک گرفتن از وکلای مجرب موجود در کارمنتو فرآیند دریافت مهریه و طلاق را ساده کند. در واقع وجود یک وکیل مجرب و آگاه به تمام قوانین و شرایط کمک خواهد کرد تا هیچ حقی ضایع نشود. همچنین در هیچ یک از مراحل طلاق به حضور زن و مرد نیازی نخواهد بود.

Please select another listing to show to avoid recursion.
مهریه چیست و انواع آن

پیشنهاد مطالعه:

در صورت داشتن حق طلاق تکلیف نفقه چه می‌شود؟

تا این بخش از مقاله به توضیح این امر پرداختیم که چه زمانی حق طلاق به زن داده میشود. در این بخش قصد داریم در مورد تکلیف نفقه در حق طلاق اشاره کنیم. در واقع نفقه دینی بر گردن مرد است که در مقایسه با دیگر دیون ارجحیت فراوانی دارد. این نوع حق به گونه‌ای است که یک زن در صورتی که همسر وی فوت کند و نفقه را دریافت نکرده باشد، از اموال به جا مانده از همسر فوت شده خود نفقه را بگیرد.

بنابراین در مورد داشتن وکالت در طلاق نیز باید بیان کرد که با این وجود مرد باید نفقه همسر خود را پرداخت کند و عدم پرداخت کردن آن علاوه بر اینکه حق طلاق به زن را می‌دهد، بلکه بر اساس قانون مجازات اسلامی ضمانت اجرایی آن نیز وجود دارد.

در صورت داشتن حق طلاق تکلیف حضانت فرزندان چه می‌شود؟

عمدتا علاوه بر این سوال که چگونه حق طلاق را از شوهرم بگیرم، برای خانم‌ها و حتی آقایان سوال مهم دیگری نیز وجود دارد و آن این است که در صورت داشتن حق طلاق تکلیف حضانت فرزندان چه می‌شود؟ لازم است ذکر شود که زن با داشتن وکالت و حق طلاق، نمی‌تواند حضانت فرزندان را دریافت کند. به طور کلی حضانت فرزندان بر اساس قانون به چند روش زیر امکان پذیر خواهد بود:

  • مورد اول حضانت فرزندان بر اساس سن قانونی آن‌ها و برحسب انتخاب و اختیار خود فرزندان
  • مورد بعدی حضانت فرزندان بر اساس توافق و نظر والدین
  • در نهایت دادن حضانت فرزندان به پدر یا مادر و بر اساس صلاحدید دادگاه
خانواده مشاوره

با مشاوره حقوقی خانواده آنلاین تلفنی در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست طلاق، حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل به شرح این موضوع بپردازیم که حق طلاق به زن دادن یعنی چی و چه شرایطی دارد. در این بخش قصد داریم شما را به طور کلی با مراحل طلاق با داشتن حق طلاق آشنا کنیم. در ابتدا برای طلاق باید زوجه مدارک را فراهم کرده و به یکی از دفاتر قضایی شهر خود مراجعه کند و با تنظیم دادخواست مربوط به طلاق از طرف زوجه، آن را ثبت کند.

بهتر است در این زمینه زوجه از یک وکیل مجرب و ماهر کمک بگیرد. پس از آن باید زوج و زوجه در جلسات مشاوره و غربالگری حضور پیدا کنند، البته در صورت داشتن وکیل نیزای به حضور آن‌ها نخواهد بود. سپس یک پیامک که حاوی زمان رسیدگی به دادخواست زوجه در دادگاه است به زوج و یا وکیل زوج ارسال می‌شود.

در این هنگام زوج باید با وکیل خود به دادگاه مراجعه کرده و حکم طلاق را درخواست کند. قاضی با بررسی شرایط پرونده و دادخواست و همچنین با داشتن وکالت طلاق برای زوجه در نتیجه اقدام به صادر کردن حکم طلاق می‌کند. زوجه نیز باید پس از این امر به دفتر ثبت عقد نکاح و طلاق مراجعه کند تا صیغه طلاق را جاری کنند.

اگر حق طلاق با زن باشد طلاق چقدر طول میکشد؟

اگر حق طلاق با زن باشد طلاق چقدر طول میکشد؟ این از سوالات مهم دیگری است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عبارتی بهتر درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق مدت زمان دقیق و مشخصی ندارد. در واقع صرف نظر از اینکه زن حق طلاق دارد به این معنی نیست که دیگر نیازی به شرکت کردن در جلسات مشاوره و یا غربالگری وجود ندارد.

بنابراین برای پاسخ به این سوال که اگر حق طلاق با زن باشد طلاق چقدر طول میکشد، باید بیان کرد از آن‌جایی که روش‌های مختلفی برای گرفتن حق طلاق وجود دارد پس مدت زمان طلاق نیز می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال طلاق گرفتن با داشتن حق طلاق محضری، ممکن است حدود 3 تا 6 ماه طول بکشد.

انواع روش های واگذاری حق طلاق

انواع حق طلاق وجود دارند که به نام‌های کلی حق طلاق در عقدنامه و حق طلاق محضری شناخته شده‌اند. این دو روش حق طلاق دارای شرایط و قوانین خاص خود هستند و به همین دلیل در ادامه قصد داریم این دو روش را برای شما شرح دهیم.

● حق طلاق در ضمن عقدنامه

حق طلاق شرط ضمن عقد از انواع روش‌های دادن حق طلاق است که در زمان عقد نکاح می‌توان آن را مطرح نمود. به عبارتی بهتر مرد می‌تواند در زمان نوشتن عقدنامه به طور صریح اعلام کند که وکالت طلاق را به وی می‌دهد.

البته این امر می‌تواند با ذکر شروطی همراه باشد. به عنوان مثال حق طلاق زمانی صدق می‌کند که زن تمام مهریه خود را ببخشد. در صورتی که عاقد این مورد را در حق طلاق در عقدنامه ثبت نماید، وکالت به زوجه داده خواهد شد. این نوع حق قابل عزل نخواهد بود.

● حق طلاق محضری

روش دیگر دریافت حق طلاق نوع محضری است. در واقع درخواست طلاق از طرف زوجه و با داشتن حق طلاق از نظر قانونی کاملا امکان پذیر بوده و در صورتی که یک خانم از همسر خود وکالت و یا حق طلاق را دریافت کند می‌تواند به راحتی و با مراجعه کردن به مراجع قضایی درخواست طلاق کند. بنابراین می‌توان بیان کرد که حق طلاق در سند ازدواج معتبر است.

اما در مورد این سوال که حق طلاق کجا ثبت میشه باید گفت که باید به شکل کاملا رسمی در دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم و ثبت شود. لازم به ذکر است که تنظیم‌های منزلی و یا شفاهی فاقد هر گونه اعتبار خواهند بود حتی اگر 2 شاهد نیز وجود داشته باشند.

انواع روش های واگذاری حق طلاق

تفاوت حق طلاق و وکالت طلاق

تا این قسمت از مقاله دانستید که برای دادن حق طلاق کجا باید رفت. اما در مورد تفاوت حق طلاق و وکالت طلاق باید بیان کرد که حق طلاق بر اساس قانون و البته شرع با وجود اینکه در اختیار مرد است اما ممکن است با وکالت نامه و یا شرط ضمت عقد به زوجه داده شود که به طور کلی و به صورت عام به آن حق طلاق می‌گویند اما در حقیقت همان وکالت در طلاق است. تنها تفاوت این دو در این است که وکالت در طلاق باید به شکل شرط ضمن عقد نکاح باشد اما دیگری باید با وکالت در قالب یک وکالت نامه رسمی باشد.

باطل كردن حق طلاق و وکالت طلاق

در مورد اینکه هزینه حق طلاق چقدر است و یا اینکه باطل كردن حق طلاق و وکالت طلاق چگونه انجام می‌شود باید نکات بسیار متعدد و مهمی در نظر بگیرید که بهتر است برای این امر از یک وکیل مجرب کارمنتو کمک بگیرید. به طور کلی باید گفت که ابطال کردن این حق به نوع وکالت و البته مهم‌تر از آن به شروط ذکر شده در آن بستگی دارد.

در صورتی که عدم عزل حق طلاق و از بین رفتن وکالت در طلاق ضمن عقد مندرج شده باشد این امر موجب خواهد شد که حق طلاق به هیچ عنوان از بین نرفته و یا به عبارتی بهتر باطل نشود. بنابراین در جواب این سوال که زوج چگونه می‌تواند اقدام به باطل کردن حق طلاق کند باید باید حتما به شرایط ضمن عقد و یا پس از عقد دقت کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این بود که به طور کامل به پاسخ این سوال بپردازیم که حق طلاق یعنی چه؟ در واقع از جمله دیگر روش‌های مرسوم و مهمی که این روزها بسیار به کار گرفته می‌شود، طلاق گرفتن با کمک حق طلاق است. در این شیوه مرد به زن حق و یا وکالت طلاق را می‌دهد تا در صورت لزوم بدون حضور مرد اقدام به طلاق کند.

حق طلاق به چند روش انجام می‌شود که حتما باید به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود و در غیر این صورت فاقد هر نوع اعتباری خواهد بود. در صورتی که در زمینه حق طلاق و یا هزینه حق طلاق سوالات و یا ابهاماتی دارید و یه کمک یک وکیل حرفه‌ای نیازمند هستید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مختلف با مشاوران کارمنتو در میان بگذارید.

کارمنتو مرکزی است که از جمله مزایای آن می‌توان به داشتن یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما، ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار، نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین)، امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه، ارائه شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و محرمانه بودن اطلاعات اشاره کرد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
حق طلاق چیست؟ قانون جدید حق طلاق چیست؟
حق طلاق زن به این معنی است که مرد می‌تواند این امکان و اختیار را به زن بدهد تا در هر زنان که بخواهد اقدام به طلاق کند.
وکالت طلاق و یا حق طلاق باید به شکل سند رسمی در دفاترخانه‌های رسمی ثبت شوند. البته علاوه بر این حق طلاق می‌تواند به شکل شروط ضمن عقد نیز در سند ازدواج ذکر شود.
دادن حق طلاق به زن به طور کلی به دو صورت انجام می‌شود. در واقع این حق می‌تواند در زمان انعقاد عقد توسط عاقد در عقدنامه ذکر شود و یا اینکه پس از عقد زوجین به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و وکالت حق طلاق را تنظیم نمایند.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
14 شهریور 1403

|

7 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
30 مرداد 1403

|

12 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

امور حقوقی
14 شهریور 1403

|

7 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
30 مرداد 1403

|

12 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد