نحوه ثبت مرخصی استعلاجی در لیست بیمه تامین اجتماعی چگونه است؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 17 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از موارد غیر قابل پیش‌بینی برای هر فرد، بیماری است. قطعا هیچ شخصی نمی‌تواند از بیمار شدن خود جلوگیری کند. بنابراین فرقی ندارد که شما کارگر یا کارمند باشید یا این که شغل آزاد داشته باشید؛ چرا که به هر حال در معرض بیماری قرار می‌گیرید.

همین موضوع سبب شده است که بیمه تامین اجتماعی، مرخصی استعلاجی را برای ایام بیماری کارمندان و کارگران ایجاد کند. بر اساس بند 7 ماده 2 قانون تامین اجتماعی، افرادی که به دلیل مشکلات جسمی و روحی قادر به ادامه شغل خود در مدت موقت نباشند، می‌توانند از مرخصی استعلاجی استفاده کنند.

مرخصی استعلاجی برای تمامی کارگران و کارمندان مشمول قانون کار وجود دارد و هیچ محدودیتی برای آن تعریف نشده است. از طرفی نحوه ثبت مرخصی استعلاجی در بیمه، به صورت الکترونیکی است و از طریق سامانه مخصوص به این کار انجام می‌شود.

بنابراین اگر می‌خواهید از مدارک لازم برای نحوه ثبت مرخصی استعلاجی در سامانه تامین اجتماعی و موارد مربوط به ثبت نام آگاهی کسب کنید، در ادامه این مطلب از وبسایت کارمنتو همراه ما باشید.

بنر تامین اجتماعی

سامانه ثبت مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی

با توجه به این که روند دریافت و ثبت مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی به صورت حضوری زمان بر است، سازمان تامین اجتماعی امکانات آنلاین را برای مشمولین در نظر گرفته است. البته در حال حاضر بیشتر امور مربوط به تامین اجتماعی، از طریق آنلاین انجام می‌شود.

بر همین اساس، سامانه درخواست مرخصی استعلاجی به آدرس eservices.tamin.ir برای متقاضیان ایجاد شده است. با استفاده از این سامانه، امکان ثبت مرخصی استعلاجی بیمه تامین اجتماعی برای بیمه‌شدگان وجود دارد. همچنین شما می‌توانید از طریق سامانه مخصوص، غرامت دستمزد ایام بیماری را هم دریافت کنید.

تمامی افراد برای استفاده از خدمات این سامانه، باید حساب کاربری خود را تشکیل دهند و با دریافت گذرواژه، امور مربوط به مرخصی استعلاجی را طی کنند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نحوه ثبت مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی

در حالت کلی استفاده از خدمات مرخصی استعلاجی برای کارگران و کارمندان تنها تحت شرایط خاصی انجام می‌شود. اگر شما هم مشمول شرایط دریافت غرامت ایام بیماری هستید، می‌توانید برای ثبت مرخصی استعلاجی اقدام کنید. نحوه ثبت نام مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی، شامل مراحل زیر است:

  • در مرحله اول از ثبت مرخصی استعلاجی، باید آدرس اینترنتی tamin.ir را در مرورگر خود جستجو کنید.
  • سپس گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید و نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید. البته توجه کنید که برای دریافت رمز عبور و نام کاربری، باید قبلا در سایت ثبت نام کرده باشید.
  • با مشاهده صفحه اصلی سامانه تامین اجتماعی، باید گزینه بیمه‌شدگان را انتخاب کنید. سپس در قسمت حمایت‌های کوتاه مدت، گزینه درخواست غرامت دستمزد بیماری را فشار دهید.
  • در صفحه جدید، باید فرم درخواست غرامت دستمزد ایام بیماری را کامل کنید و در مرحله آخر، برای تامین اجتماعی ثبت استعلاجی، گزینه ثبت درخواست را انتخاب کنید.

البته اگر می‌خواهید از قسمت های مختلف سامانه مربوط به نحوه ثبت مرخصی استعلاجی در لیست بیمه اطلاعات کسب کنید، میتوانید روی کمک مشاوران کارمنتو حساب کنید. ارتباط با مشاوران کارمنتو به دو صورت آنلاین و تلفنی و با وجود پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما انجام می‌شود.

مدارک لازم برای استراحت پزشکی تامین اجتماعی

تمامی متقاضیانی که قصد ثبت استراحت پزشکی برای تامین اجتماعی دارند، باید در ابتدا مدارک لازم برای این کار را آماده کنند. توجه کنید که اگر مدارک معتبری را در این زمینه ارائه دهید، با مرخصی شما موافقت نمی‌شود. این مدارک شامل موارد زیر است:

  • ارائه اصل گواهی صادر شده از پزشک معالج برای استراحت پزشکی
  • ارائه برگه تایید گواهی استراحت پزشکی به دست پزشک سازمان تامین اجتماعی که اصولا به همان برگه پزشک متصل می‌شود.
  • کاملا کردن فرم معرفی به کار از طرف کارفرما یا استعلام وضعیت
  • اطلاعات لازم گواهی استراحت پزشکی برای مرخصی استعلاجی
  • ارائه نام و عنوان بیماری
  • مشخص کردن مدت بیماری و شدت آن بر اساس سرپایی یا بستری شدن بیمار
  • ارتباط داشتن بیماری با تخصص پزشک معالج

البته به غیر از موارد ذکر شده، ارائه اطلاعات هویتی و کاری فرد متقاضی هم جزو مدارک لازم برای استراحت پزشکی تامین اجتماعی است.

فرایند گردش فرم در ثبت استعلاجی تامین اجتماعی چگونه است؟

برای برخی از افراد این سوال به وجود می‌آید که با ثبت نام تامین اجتماعی ثبت استعلاجی، چگونه فرم درخواست ما در سازمان بیمه گردش می‌کند؟ قطعا هرچه روند پیگیری درخواست کوتاه‌تر شود، افراد زودتر به غرامت ایام بیماری دست پیدا می‌کنند. اما فرایند گردش فرم در ثبت استعلاجی تامین اجتماعی شامل مراحل زیر است:

  • در مرحله اول فرم الکترونیکی تکمیل می‌شود و فرد بیمه شده به همراه مدارک لازم، آن را بارگذاری می‌کند.
  • با توجه به فرایند الکترونیکی سامانه ثبت مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی، فرم کامل شده به صورت خودکار به مسئول مربوطه آن برای تایید فرم ارسال می‌شود.
  • بعد از بررسی‌های لازم فرد مسئول، فرم تایید می‌شود و به پزشک معتمد برای تایید ارسال می‌شود.
  • در صورتی که بیماری فرد نیاز به استراحت پزشکی داشته باشد، پزشک معتمد آن را تایید می‎کند.
  • در مرحله آخر هم فرم تایید شده، به واحد منابع انسانی ارسال می‌شود و این روند، کاملا خودکار است.

بنابراین شما می‌توانید بعد از گذراندن نحوه ثبت استعلاجی در بیمه تامین اجتماعی، نتیجه درخواست خود را از طریق سایت مشاهده کنید.

نحوه ثبت مرخصی استعلاجی در لیست بیمه

یکی از موارد مهم برای کارگران و کارمندان، نحوه ثبت مرخصی استعلاجی در لیست بیمه است. زمانی که فرد بیمه شده مرخصی استعلاجی خود را پشت سر می‌گذارد، باید نام آن در لیست بیمه ذکر شود و برای مدت زمانی که در مرخصی است، کارکردی در نظر گرفته نشود. مثلا اگر فردی در این ماه تصادف کرده باشد، باید کارفرما نام آن را با کارکرد صفر در لیست بیمه ارسال کند. با این کار،  فرد دچار مشکل خاصی برای دریافت مرخصی استعلاجی نمیشود.

از طرفی اگر فرد فرد چند روز در ماه را در مرخصی استعلاجی باشد، باید تنها تعداد روزهای آن را از کل کارکرد ماه کم کنید تا فرد بتواند کارکرد باقی مانده را از تامین اجتماعی دریافت کند. اما توجه کنید تا زمانی که فرد در مرخصی استعلاجی قرار دارد، ثبت استعلاجی در لیست بیمه باید بدون کارکرد انجام شود.

بیمه

درمورد ثبت مرخصی استعلاجی سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

ثبت مرخصی استعلاجی کرونا

چند سالی است که ویروس کرونا در تمامی فصل‌های سال، انسان‌ها را درگیر می‌کند و مانع از ادامه کار آن‌ها می‌شود. البته با این که در حال حاضر از میزان قدرت آن کمتر شده است؛ اما باز هم ناخودآگاه افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آن دسته از بیمه‌شدگانی که مبتلا به این ویروس شده‌اند، می‌توانند نحوه ثبت استعلاجی در سایت تامین اجتماعی را انجام دهند.

برای ثبت مرخصی استعلاجی کرونا باید به سامانه eservices.tamin.ir مراجعه کنید و در صورت داشتن شرایط لازم، غرامت دستمزد ایام کرونا را هم دریافت کنید. چگونگی ثبت درخواست مرخصی برای کرونا هم مانند دیگر بیماری‌ها انجام می‌شود. مراحل انجام این کار شامل موارد زیر است:

  • شما باید نام کاربری و گذرواژه خود را در سامانه وارد کنید و بخش بیمه‌شدگان را انتخاب کنید.
  • در این بخش، باید حمایت‌های کوتاه مدت را انتخاب کنید و درخواست غرامت دستمزد بیماری را فشار دهید.
  • در صفحه جدید، اطلاعات لازم در فرم درخواست غرامت ایام بیماری را تکمیل کنید و در قسمت مشخصات استراحت، گزینه ابتلا به بیماری کرونا را انتخاب کنید.
  • در مرحله آخر هم گزینه ثبت درخواست زرد رنگ پایین صفحه را برای تایید اطلاعات و ثبت مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی فشار دهید.

البته با توجه به این که شرایط استفاده از مرخصی استعلاجی کرونا هم مختلف است، می‌توانید از طریق مشاوره بیمه و قانون کار در کارمنتو، شرایط بهره‌مندی از آن را اگاه شوید و سپس اقدام به ثبت نام در سامانه ثبت مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

سخن پایانی

با توجه به این که بیماری و مشکلات جسمی برای تمامی افراد وجود دارد و هیچ کس نمی‌تواند از آن فرار کند، مرخصی استعلاجی یکی از انواع مرخصی و جزو مهمترین موارد برای کارگران و کارمندان مشمول قانون کار محسوب می‌شود. از طرفی نحوه ثبت استعلاجی در سایت تامین اجتماعی یه صورت الکترونیکی انجام می‌شود و دیگر نیاز به حضوری فیزیکی وجود ندارد.

همین موارد سبب می‌شود که تمامی کارگران و کارمندان، به دنبال نحوه ثبت استراحت پزشکی در تامین اجتماعی باشند. البته با وجود قوانین و شرایط خاص برای این کار، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره غرامت ایام بیماری، از مشاوران تلفنی و آنلاین کارمنتو کمک بگیرید.

ارتباط با مشاوره بیمه و قانون کار در این وبسایت بر اساس تکنولوژی روز دنیا انجام می‌شود. همچنین شما در هر زمان و هر روز از هفته، می‌توانید در کمتر از چند دقیقه و تنها با پرداخت هزینه معقول و مقرون به صرفه با مشاوران ارتباط برقرار کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 9 نظر

5 9
نحوه ثبت مرخصی استعلاجی در لیست بیمه تامین اجتماعی چگونه است؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد