تکلیف مستاجر پس از فروش ملک

مدت مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 4 بهمن 1401
نویسنده: milad jafari

تکلیف مستاجر پس از فروش ملک، جزو دعوای ملکی است که در دادگاه‌ها مشاهده می‌شود. بارها پیش آمده که یک مالک، ملک خود را اجاره داده و پس از آن بنا به هر دلیلی اقدام به فروش ملک خود کرده است؛ در این میان برای مستاجری که پیش از فروش خانه اقدام به اجاره نموده، مشکلاتی ایجاد گشته است؛ به طور مثال، مالک جدید خودش قصد داشته در ملک ساکن شود یا تصمیم گرفته ملک را تخریب کند و مستاجر باید دنبال مکان دیگری باشد؛ اما نظر قانون در این زمینه چیست؟  آیا ادامه قرارداد اجاره با مااک جدید الزامی است یا او مالک می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ نماید؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

آیا امکان فروش ملک در زمان اجاره وجود دارد؟

اجاره، یکی از عقود پر کاربرد در جامعه است که بر اساس آن مالک یک مال منقول یا غیر منقول، در مقابل دریافت هزینه، به دیگران امکان استفاده از اموال خود را می‌دهد. به شخص مالک، موجر و به اجاره کننده مستاجر گفته می‌شود. با انعقاد عقد اجاره، دو مالک برای مال در نظر گرفته می‌شود؛ یکی مالک اصلی و دیگری مستاجر که مالک منافع مال می‌گردد.

خرید و فروش نیز یکی دیگر از قراردادهای رایج است که در حقوق با نام بیع شناخته می‌شود. در این قرارداد مالک در برابر دریافت هزینه، مال خود را تمام و کمال به شخص دیگری واگزار کرده و دیگر در مالکیت آن نقشی ندارد.

با توجه به تعریف این دو مفهوم، امکان فروش ملک در زمان اجاره، مشکلی ندارد و مالک می‌تواند ملک خود را بفروشد؛ اما با توجه به این که مال مورد اجاره دو مالک دارد، مالک جدید نمی‌تواند از منافع مال استفاده کند. مالک جدید ملک باید منتظر اتمام قرارداد اجاره بماند تا مالکیت تمام و کمال به خودش منتقل گردد.

تکلیف مستاجر پس از فروش ملک چیست؟

بر اساس ماده ۴۹۸ قانون مدنی، «اگر عین مستاجره به دیگری منتقل شود، اجاره به حال خود باقی است؛ مگر اینکه موجر حق فسخ در صورت نقل برای خود شرط کرده باشد». به بیان ساده‌تر، اگر موجر در قرارداد اجاره، حق فسخ در صورت فروش ملک را عنوان نکرده باشد، مستاجر می‌تواند تا پایان مدت اجاره در ملک باقی بماند. اگر موجر حق فسخ را در قرارداد ذکر کرده باشد، مالک جدید می‌تواند پس از خرید ملک به قرارداد اجاره پایان دهد.

تکلیف مستاجر پس از فروش ملک در مقابل مالک سابق

اگر در قرارداد، فسخ اجاره نامه در صورت فروش ملک ذکر شده باشد، مستاجر موظف به تخلیه ملک پس از فروش و تحویل آن به مالک سابق است. همچنین اگر اجاره بها معوق گردیده، مستاجر باید آن را به مالک سابق پرداخت کند.

اگر در قرارداد حق بازدید مالک از ملک ذکر شده باشد، در صورت قصد فروش ملک، مالک می‌تواند از خانه بازدید و آن را برای فروش به خریدار معرفی کند؛ اگر این حق در قرارداد وجود نداشته باشد، مستاجر می‌تواند از ورود مالک به ملک جلوگیری کند.

کلام آخر

یکی از دعواهایی که دادگاه‌ها روزانه شاهد آن هستند، دعاوی ملکی است که تکلیف مستاجر پس از فروش ملک جزو آن‌ها است. هنگامی که یک مالک اقدام به فروش ملک در حال اجاره خود می‌کند، اگر هنگام عقد قرارداد اجاره، به فروش اشاره نکرده باشد، ممکن است بین مالک جدید و مستاجر مشکلاتی رخ دهد؛ البته ممکن است مالک جدید و مستاجر بدون هیچ مسئله‌ای به قرارداد پایبند بوده و حتی پس از اتمام، آن را تمدید نمایند. با این وجود شما می‌توانید برای بر طرف کردن ابهامات خود به صورت آنلاین و تلفنی با مشاورین کارمنتو در ارتباط باشید و مسائل خود را به آسانی حل نمایید. کارمنتو یک پلتفرم تخصصی برای مشاوره در زمینه‌های مختلف حقوقی و مالی، بیمه و … است که می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها، از جمله حقوق مالکیت، به شما کمک کند. کافیست به سایت مجموعه مراجعه و زمان مشاوره خود را رزرو کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
تکلیف مستاجر پس از فروش ملک

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد