مراحل راه‌اندازی خط تولید دستمال کاغذی

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 10 مهر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

بنر تولید دستمال کاغذی

از آنجایی که دستمال کاغذی از جمله کالاهای مصرفی در خانوار است، تولید و فروش آن می‌تواند به عنوان یک شغل پردرآمد معرفی شود. با اینکه این کسب و کار، از جمله سودآورترین فعالیت‌های اقتصادی شناخته می‌شود؛ اما راه‌اندازی خط تولید دستمال کاغذی کار چندانی ساده نیست.

 فراهم آوردن سرمایه اولیه، کسب مجوزهای مختلف جهت ساخت سالن، شروع کار، خرید دستگاه‌ها، استخدام کارکنان، بازاریابی و فروش، همگی پروسه بسیار سختی هستند و نیاز به یک همراه با تجربه دارند که بتواند شما را در این مسیر کمک نماید.

کارمنتو به عنوان یک پلتفرم کسب و کار شما را از اولین مرحله که جذب سرمایه است تا زمان کسب مجوزها و در نهایت نحوه بازاریابی همراه می‌کند. اگر تمایل دارید از نحوه راه‌اندازی کارخانه تولید دستمال کاغذی مطلع شوید ما را همراهی کنید. 

می‌توانید در بخش مشاوره کارآفرینی، وب سایت کارمنتو هر آنچه را که باید در مورد راه‌اندازی کسب و کار جدید بدانید، از کارشناسان دریافت کنید.

طرح تجاری راه اندازی خط تولید دستمال کاغذی

طبق آمار سالانه بیش از 160 هزار تن از انواع دستمال کاغذی در کشور مصرف می‌شود و از این رو تولید آن سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه‌ای به نظر می‌رسد. در طرح توجیهی تولید محصولات سلولوزی متراژ زمین و سوله‌، تیراژ تولید، تعداد ماشین‌آلات، تعداد کارکنان و … دقیقاً مشخص شده. لازم به ذکر است بعد از دریافت جواز تأسیس موظف هستید که دقیقاً مطابق طرح توجیهی عمل کنید تا به مرحله‌ی دریافت مجوز بهره‌برداری و شروع کارتان برسید. در طرح توجیهی باید به صورت کامل نقشه سوله به انضمام تمام نکات و حداقل‌های وزارت بهداشت را مشخص نمایید. این طرح باید شامل هزینه ساخت و ساز کارگاه دستمال کاغذی، هزینه خرید و لیست ماشین آلات و تجهیزات، هزینه تعمیرات و نگهداری و .. باشد.

مشکلات تولید دستمال کاغذی

شناختن خطرات و مشکلات یک فعالیت اقتصادی این امکان را فراهم می‌کند که از قبل برای روبرویی با آن‌ها برنامه مدونی تنظیم کنیم و آماده مواجه با این مشکلات باشیم. در ادامه به مشکلاتی می‌پردازیم که به کمک یک مشاوره مطلع می‌توانید از آن‌ها عبور کرده و در مسیر سوددهی قرار بگیرید:

ریسک مالی بالا

بدیهی است که تولید و راه‌اندازی کارخانه دستمال کاغذی نیاز به یک سرمایه اولیه دارد. آماده نمودن مکان احداث کارخانه، خرید دستگاه‌های تولید، استخدام کارکنان، تبلیغات برای شروع کار و … همه هزینه‌های سرسام‌آوری دارند و اگر این سرمایه از مسیر وام تأمین شده باشد، شما را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. شما هم می‌دانید که وقتی در یک مسیر سرمایه‌گذاری قدم می‌گذارید ممکن است در ابتدا نتوانید به آنچه در ذهن دارید برسید و تا مدت‌ها به اصطلاح بازاری‌ها از جیب بخورید؛ اما اگر از نظر سرمایه‌گذاری مالی تمام جوانب را بررسی کرده باشید می‌توانید تا شناخته شدن برندتان اوضاع را مدیریت کنید.

مراحل طولانی کسب مجوز

بد نیست بدانید که برای کسب مجوز راه اندازی تولیدی دستمال کاغذی، مسیری سخت در پیش دارید. در ابتدای راه باید مجوز تأسیس از اداره کل صنایع استان را دریافت نمایید. در ادامه مجوز نظارت بر مواد غذایی، مجوز اداره استاندارد و مجوز بهره‌برداری از اداره کل صنایع استان را برای شروع کار نیاز خواهید داشت. البته که اگر از مشاوران زبده در کارمنتو استفاده کنید می‌توانید این مسیر سخت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پشت سر بگذارید؛ اما با این حال گرفتن مجوز برای شروع این کسب و کار از جمله موانع آن به شمار می‌آید.

عدم وجود استانداردهای ثابت

با اینکه در تمامی دنیا، تولیدکنندگان دستمال کاغذی، آن را در ابعاد ثابتی به فروش می‌رسانند اما در ایران هیچ استاندارد ثابتی برای این کار تدوین نشده است و از این رو ممکن است در ابتدای مسیر به مشکل بربخورید.

تامین مواد اولیه

جنگل های شمال تنها منابع تامین کننده چوب ایران هستند. از انجایی که خمیرکاغذ از چوب ساخته می‌شود و امروزه واردات چوب به ایران ممنوع است، تامین مواد اولیه کارخانه دستمال کاغذی با محدودیت‌هایی مواجه است.

کارگاه تولید دستمال کاغذی

مکان مناسب برای راه‌اندازی خط تولید دستمال کاغذی

از نظر جغرافیایی مهم نیست کارخانه تولید محصولات سلولوزی در کجا واقع شده باشد. مهم این است که مکان راه‌اندازی آن در جایی استراتژیک باشد که هم نیروی کار برای رفت و آمد به مشکل نخورند و هم امکان نقل و انتقال مواد اولیه و محصول تولید شده مقدور باشد. فاکتور دیگری که در زمینه مکان مناسب باید در نظر گرفته شود، وسعت فضا است. این فضا باید به قدری بزرگ باشد که بتوانید تمام دستگاه‌های مورد نیاز را با فاصله مناسب از هم نگهداری کنید. فضای کافی برای استراحت کارکنان فراهم باشد و دفتر امور اداری و مالی کارخانه در محل آن جاسازی شده باشد. حال با توجه به تعداد پرسنل و دستگاه‌های خریداری شده باید یک سوله مناسب بیابید و خط تولید خود را راه‌اندازی نمایید. با توجه به مطالب فوق می‌توان گفت فضای مورد نظر باید تقریبا 2۰۰۰ مترمربع زمین با 340 متر زیر بنا داشته باشد. این فضا برای تولید 200 تن دستمال کاغذی در سال کفایت می‌کند.

همچنین بخوانیم :
 مراحل راه‌ اندازی خط تولید دستمال کاغذی 

دستگاه‌های تولید دستمال کاغذی

تولید محصولات سلولوزی فرایندی کاملاً مکانیزه است و این دستگاه‌آلات هستند که از صفر تا صد این پروسه را انجام می‌دهند. بد نیست بدانید که بعد از تولید خمیر کاغذی که خود پروسه‌ای کاملاً مجزا است، این ماده اولیه در دستگاه قرار داده می‌شود تا دستمال کاغذی تولید شود. دستگاه‌های تولیدی دستمال کاغذی از نظر نوع محصولات به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

  • دستگاه تولید دستمال‌ کاغذی جعبه‌ای
  • دستگاه تولید دستمال‌های کاغذی رولی
  • دستگاه تولید دستمال توالت و حوله‌ای کاغذی
  • دستگاه تولید دستمال‌های کاغذی سفره‌ای
  • دستگاه تولید دستمال‌های کاغذی جیبی

 در ادامه به بررسی دستگاه‌هایی می‌پردازیم که برای خط تولید خود باید خریداری کنید:

دستگاه پرس

خمیرکاغذ روی سیلندرهایی قرار داده می‌شود و تحت فشار، پرس می‌شوند. در این مرحله خمیرکاغذ به قدری فشرده می‌شود که تنها 5 درصد از رطوبت خود را نگه می‌دارد و در نهایت بعد از خشک شدن آماده برش می‌شود. این مرحله در تولید همه دستمال‌های کاغذی یکسان است؛ اما از این به بعد دستگاه‌ها بسته به نوع برشی که دارند متفاوت خواهند شد.

دستگاه برش دستمال کاغذی

دستمال کاغذی‌های خشک شده باید در قطعات و انواع مختلف برش داده شوند. این عملکرد توسط دستگاه برش انجام می‌شود. دستگاه‌های اتوماتیک این توانایی را دارند که با سرعت بالا 57 قطعه دستمال کاغذی یک کانال را در یک دقیقه برش بزنند. در ضمن این دستگاه تطابق کامل با دستگاه‌های تاکننده دستمال را دارد.

دستگاه جعبه زن دستمال کاغذی جعبه‌ای

حتماً متوجه شده‌اید که وقتی یک دستمال کاغذی را از جعبه خارج می‌کنید، به صورت اتوماتیک دستمال بعدی خارج می‌شود. این عملکرد توسط دستگاه جعبه زن انجام می‌گیرد. این دستگاه دستمال کاغذی‌های برش داده شده را به صورت دنباله‌دار روی هم قرار می‌دهد. این دستگاه بسته به تمایل تولیدکننده قادر است دستمال‌ها را به صورت ساده یا برجسته تولید کند.

کارگاه تولید دستمال کاغذی

دستگاه بسته‌بندی کارتنی دستمال کاغذی

برای بسته‌بندی اتوماتیک انواع مدل‌های دستمال کاغذی نیاز است که فرایند بسته‌بندی نیز اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام گیرد. از این نظر این دستگاه با انجام پروسه انتقال دستمال‌های کاغذی، ﺑﺎز ﮐردن جعبه، قرار دادن دستمال‌ها، ﭼﺎپ دسته‌ای، اسپری چسب و آب‌بندی جعبه به این فرایند خاتمه می‌دهد.

دستگاه اتوماتیک تولید دستمال کاغذی

اگر بخواهید پروسه تولید شما کاملاً اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام شود می‌توانید خط تولید اتوماتیک دستمال کاغذی را یکجا خریداری کنید. این خط تولید شامل یک دستگاه جعبه زن اتوماتیک، دستگاه برش دستمال کاغذی، دستگاه بسته‌بندی جعبه‌ای دستمال کاغذی و دستگاه بسته‌بندی دستمال کاغذی می‌شود.

همگی این دستگاه‌ها به هم متصل شده و به کمک یک سیستم کنترل‌گر مرکزی که به کامپیوتر متصل می‌شود، قابل کنترل هستند. استفاده از این دستگاه با کاهش هزینه های نیروی انسانی همراه است. در ضمن این مدل دارای ﻣوﺗور ﺳروو، سیستم برنامه‌ریزی ﭘﯽ‌ال‌ﺳﯽ ﺑﺎ صفحه لمسی و صفحه‌نمایشی است که استفاده از دستگاه را آسان می‌نماید. این دستگاه دارای ردیابی چشمی فوتوسلی اتوماتیک است که جعبه‌های خالی را تشخیص می‌دهد و همین امر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک خواهد کرد.

هزینه‌های اولیه خط تولید دستمال کاغذی

به صورت کلی برای شروع کار به سرمایه ثابتی در حدود 300 میلیون تومان نیاز خواهید داشت. این میزان سرمایه اولیه شامل خرید دستگاه‌های ساده است و دستگاه اتوماتیک تولید دستمال کاغذی را شامل نمی‌شود. این هزینه ثابت شامل موارد زیر خواهد بود و با این میزان سرمایه می‌توانید در مدت 6 سال بازگشت سرمایه را تجربه کنید.

  1. خرید یا اجاره زمین
  2. ساخت سالن زیر نظر اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی
  3. ساخت انبار
  4. تعبیه تأسیسات اداری و نگهبانی
  5. خرید دستگاه‌های خط تولید
  6. استخدام کارکنان و کارگران
  7. هزینه‌های مربوط به دریافت مجوز

هزینه‌های خرید زمین و ساخت زیربنا بسته به محل احداث کاملاً متفاوت است؛ اما هزینه خرید دستگاه‌های تولید تیشو را می‌توان بین 20 تا 60 میلیون برآورد کرد. این تفاوت بسته به کارکرد دستگاه و ظرفیت تولید آن‌ها است. هزینه خرید دستگاه اتوماتیک حدود 250 میلیون خواهد بود.  هزینه مربوط به دریافت مجوز بیش از یک میلیون تومان برآورد می‌شود. استخدام کارکنان نیز بسته به قوانین وزارت کار انجام می‌گیرید.

بدیهی است که برای شروع کار نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارید اما به دلیل پرمصرف بودن دستمال کاغذی، سرمایه اولیه در کوتاه مدت بازگشته و کارخانه به سود می‌رسد.

همچنین بخوانیم :
 شرایط راه‌اندازی کارخانه کارتن‌سازی و نحوه بازاریابی و فروش آن 

هزینه‌های ثابت یک خط تولید دستمال کاغذی

هر کسب و کار و تولیدی، یک سری هزینه‌های ثابت دارد که باید از درآمد کارخانه وصول شود. به این هزینه‌ها در حسابداری، هزینه‌های سربار یا در گردش گفته می‌شود. برای یک کارخانه تولید انواع دستمال کاغذی باید 573 میلیون را در نظر داشته باشید.

 این مقدار با در نظر گرفتن سالانه 30% تورم محاسبه شده است. در پروسه تولید مهم‌ترین هزینه ثابت مربوط به تهیه مواد اولیه می‌شود. خمیر کاغذ به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه تولید این محصول به شمار می‌آید و باید به صورت مداوم به کارخانه تزریق شود. از دیگر هزینه‌های ثابت، هزینه‌های مربوط به نگهداری از دستگاه‌ها، حقوق و مزایای کارکنان و هزینه‌های جاری تولید شامل قبض آب و برق و … می‌شود.

مراحل اخذ مجوز تأسیس خط تولید دستمال کاغذی

قبلاً گفته بودیم که مراحل دریافت مجوز کارخانه دستمال کاغذی پیچیده است. برای دریافت این مجوزها مسیر زیر باید طی شود:

دریافت جواز تأسیس از اداره کل صنایع استان

برای کسب جواز تأسیس باید در ابتدا به سامانه بهین یاب مراجعه کرده و بعد از پر کردن فرم و بارگذاری اطلاعات منتظر بمانید که بعد از بررسی و تطبیق مستندات، تأییدیه مورد نظر از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صادر شود. در انتها بعد از پرداخت حقوق دولتی و ارسال فیش مجوز تأسیس صادر می‌شود.

خرید و یا اجاره زمین

برای خرید زمین ابتدا مکان‌یابی نمایید تا مکان مد نظر به تمام تاسیسات شهری دسترسی داشته باشد تا بتوانید بعد از احداث سالن از اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشت تأییدیه بگیرید. در ضمن تخصیص زمین صنعتی در شهرک های صنعتی به نرخ مصوب دولتی با پرداخت تنها ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد اقساط ۳۶ ماه (برای هر سه ماه یک قسط) برای شما مقدور است.

کارگاه تولید دستمال کاغذی

ساخت سالن تولید زیر نظر اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی

اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی حداقل‌هایی را برای ساختن کارگاه تولیدی تعیین نموده است. در این استانداردها ویژگی‌های سالن تولیدی، سالن بسته‌بندی و انبارها تعیین شده است. استانداردها شامل درها، پنجره‌ها، کف، دیوارها، سقف و پله‌ها می‌شود. از ملزومات این مقررات وجود آب قابل استفاده، روشنایی استاندارد، وجود سیستم تهویه، وجود سیستم تخلیه زباله و ضایعات، سیستم شستشو، ضدعفونی و گندزدایی هستند. در یک کارگاه تولیدی که زیر نظر اداره نظارت ساخته می‌شود، شرایط فنی و بهداشتی قسمت‌های رفاهی نیز در نظر گرفته شده است و اصول بهداشت فردی کارکنان در آن تبیین شده است. در نتیجه شما ملزم هستید سالن انبار، تاسیسات کارگری و آزمایشگاهی و تاسیسات اداری و نگهبانی را مطابق با این استانداردها بسازید.

دریافت مجوز بهره‌برداری از اداره کل صنایع استان

بعد از ارائه طرح توجیهی تولید دستمال کاغذی، ساخت سالن و نصب دیگر تجهیزات، در سامانه بهین یاب برای دریافت مجوز بهره‌برداری پرونده تشکیل می‌دهید. یک سری مدارک اعم از تصویر کپی کارت ملی مدیرعامل، تصویر کلیه مدارک شرکت جهت اشخاص حقوقی، اسناد مالکیت زمین محل استقرار یا اجاره، اعتبار جواز تأسیس، تصویر پایان کار ساختمانی، کپی از قرارداد خرید امتیازهای آب و برق، اصل و فتوکپی فاکتور خرید ماشین‌آلات، فاکتور خرید مواد اولیه، فاکتور خرید و اجرای سوله، ارائه اطلاعات کارکنان کارخانه از طریق فایل EXCEL، ارائه پاسخ استعلام‌های مربوطه، رسید پرداخت هزینه صدور پروانه بهره‌برداری و در نهایت رسید پرداخت هزینه تمبر بانکی بارگذاری می‌شود.

بعد از این که این تقاضا توسط سازمان بررسی شود، کارشناسان از واحد تولیدی بازدید می‌نمایند. در صورتی که بین واقعیت و موارد ارسال شده تطابق وجود داشته باشد از سازمان‌های ذی‌ربط استعلام به عمل آمده و در نهایت پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود.

دریافت مجوز نظارت بر مواد غذایی (تأسیس و بهره‌برداری، پروانه ساخت برای هر محصول)

بعد از گرفتن پروانه بهره‌برداری برای شروع کار باید پروانه ساخت دریافت کنید که این پروانه روی بسته‌بندی محصولات درج می‌شود. از این رو برای تولید یک محصول بهداشتی این مراحل را باید طی کنید. برای دریافت مجوز نظارت بر مواد غذایی پروسه دشوار دیگری در پیش دارید. برای این کار باید درخواست كتبی خود را به انضمام تصویر پشت و رو برابر اصل شده پروانه بهره‌برداری اداره صنایع، تكمیل شده فرم وضعیت و امکانات ساختمانی واحد تولیدی، فهرست لوازم و تجهیزات خط تولید و آزمایشگاه، نقشه كامل ساختمان در مقیاس 200/1 و پلان و موقعیت ممهور به مهر نظام مهندسی، اساسنامه، اظهارنامه، آگهی تأسیس و آخرین تغییرات هیات مدیره برای واحدهایی كه به ‌صورت شركت تأسیس شده‌اند را به معاونت غذا و دارو ارسال نمایید. در انتها بعد از واریز مبلغ 8.490.000 ریال از طریق دستگاه POS موجود در معاونت می‌توانید مجوز را دریافت نمایید.

کارگاه تولید دستمال کاغذی

دریافت مجوز اداره استاندارد (مهر استاندارد برای هر محصول)

دریافت مهر استاندارد آخرین گام برای دریافت مجوزها و شروع تولید است. برای این کار در ابتدا باید به سایت isom.isiri.gov.ir وارد شوید و مدارک زیر را بارگذاری نمایید:

  • فرم درخواست ایمیل
  •  شماره همراه به نام مدیرعامل شرکت
  •  تصویر برابر اصل جواز تأسیس یا پروانه بهره‌برداری واحد يا كارگاه توليدی
  •  تصوير آگهی ثبت شرکت و آخرین تغییرات آن
  •  تصویر کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل
  •  تصویر آگهی رسمی ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی و تکمیل فرم علامت تجاری
  • تصویر پرسشنامه فنی
  • اطلاعات آزمایشگاه واحد تولید
  • گواهی‌نامه معتبر تأیید صلاحیت مسئول کنترل کیفیت
  •  مدارک مبنی بر اخذ ایران کد
  •  تصویر فیش واریزی سامانه

اما کار به این جا ختم نمی‌شود و برای ادامه مسیر باید به سازمان استاندارد استان مراجعه کنید و بعد از ارائه درخواست کتبی، فرم‌های مربوطه را پر کنید و مجوز تولید آزمایشی و محدود کالا را دریافت کنید.

 در این مراجعه به شما قوانین استاندارد ملی مرتبط با تولید دستمال کاغذی داده می‌شود و شما باید محصول را با رعایت موارد مندرج تولید کنید. شما موظف هستید که کنترل کیفی خود را به سازمان استاندارد استانتان معرفی کنید. بعد از تأیید صلاحیت، شخص برای گذراندن دوره‌های آموزشی، مجوز دریافت می‌کند. داشتن گواهی مالکیت ثبت برند، ایجاد آزمایشگاه کنترل کیفیت و تدوین نظامنامه کنترل کیفیت از مراحل دیگر دریافت نشان استاندارد ایران است.

همچنین بدانیم :
 صفر تا صد راه اندازی قالیشویی و نحوه بازاریابی آن 

مشاوره راه‌اندازی خط تولید دستمال کاغذی با کارمنتو

حتی اگر نگاهی گذرا به متن بالا بیاندازید متوجه دشواری مسیری که قرار است در آن قدم بگذارید خواهید شد. راه‌اندازی خط تولید دستمال کاغذی شاید فعالیت اقتصادی پرسودی باشد اما در ابتدای راه برای دریافت مجوزهای لازم نیاز به یک همراه مطمئن دارید. پلتفرم کارمنتو این امکان و تجربه را دارد که شما را از بدو شروع به کار تا زمان دریافت مجوزها و در نهایت بازاریابی و فروش محصولاتتان کمک کند.

شما می‌توانید مشاوره‌های لازم در مورد نحوه سرمایه‌گذاری و خرید دستگاه‌ها را از ما درخواست کنید. این مجموعه از تمام زیرساخت‌های خود برای کوتاه کردن مدت زمان دریافت مجوزها استفاده خواهد کرد. در ضمن اگر سؤال یا مشکلی در بازاریابی و فروش دستمال کاغذی تولیدی خود داشتید می‌توانید از مشاوره کارشناسان ما کمک بگیرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 510 نظر

5 510
مراحل راه‌اندازی خط تولید دستمال کاغذی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد