10 نکته طلایی در انعقاد قرارداد

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 16 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

عقد قرارداد طبق ماده 183 قانون مدنی عبارت است از؛ یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد به امری نمایند و مورد قبول آن ها قرار گیرد. بر اساس همین عقد و پیمان، میان دو طرف، یک رابطه جدید حقوقی برقرار می‌شود و طرفین با توجه به موضوع قرارداد نسبت به یکدیگر باید تعهداتی را انجام دهند.

در زبان غیرتخصصی عقد و قرارداد به یک معنی است، اما در علم حقوق منظور از اصطلاح عقد، عقود معین (آن دسته از عقدهایی که در قانون مدنی شرایط و چگونگی آن‌ها ذکر شده است مثل عقد بیع، عقد اجاره، عقد رهن، عقد وکالت، عقد مضاربه و غیره) استعمال می‌شود و حال آنکه کلمه قرارداد، بر تمامی عقود (خواه معین باشد یا نباشد) اطلاق می‌شود.

جهت بهره‌مندی از خدمات بخش مشاوره حقوقی کارمنتو، با نصب اپلیکیشن و مراجعه به این بخش، از کارشناسان ما مشاوره دریافت نمایید.

نکات مهم در تنظیم قراردادها

در ادامه همراه کارمنتو باشید تا ده نکته طلایی برای تنظیم قرارداد را به شما معرفی کنیم.

نکته اول: تحقیق در خصوص هویت طرف قرارداد؛

  • تنظیم قرارداد با اشخاص حقیقی:

موقع تنظیم قرارداد با اشخاص حقیقی(طبیعی) توجه به مساله بلوغ، عقل و ممنوع‌المعامله نبودن طرف قرارداد بسیار مهم است.

*به موجب تبصره 1 ماده 1210 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، سن بلوغ در پسر پانزده سال تمام قمری و در دختر نه سال تمام قمری است.

منظور از اصطلاح ممنوع المعامله، شخصی(اعم از حقیقی یا حقوقی)که توسط مقام قضایی از تصرف در اموال خود به نحوی ازانحاء ممنون شده است.

تعریف شخص حقیقی: هر کدام از افراد انسانی که پس از زنده متولد شدن می‌توانند صاحب حق و تکلیف شوند.

  • تنظیم قرارداد با اشخاص حقوقی:

در هنگام تنظیم قرارداد با اشخاص حقوقی، باید با ملاحظه اساسنامه شرکت و آگهی آخرین تغییرات آن(مندرج در روزنامه رسمی)معلوم شود که آیا شرکت در محدوده موضوع فعالیت خود قصد انعقاد قرارداد دارد یا خیر؟ و نیز مشخص شود چه کسانی دارای نمایندگی و حق امضای اسناد و قرارداد برای شرکت می‌باشند.

بیشتر بخوانید : قانون جدید چک

نکته دوم: قیمت قرارداد؛

یکی دیگر از نکات مهم در تنظیم قرارداد مبلغ یا قیمت قرارداد یا همان ثمن معامله است. قیمت قرارداد یعنی ارزشی که شما حاضرید در مقابل بدست آوردن موضوع قرارداد(کالا یا خدمات)پرداخت نمایید.

پس از تعیین قیمت یا ارزش یک قرارداد لازم است میزان و نحوه پرداخت(نقدی یا غیر نقدی)دقیقاً با ذکر جزئیات مواعد پرداخت(اقساط و مدت آن)تعیین گردد تا از هر گونه سوء برداشت و یا تفسیر متفاوت جلوگیری شود.

نکته سوم: ضمانت اجرای تخلف از تعهدات؛

می‌توان ادعا کرد که قراردادی کامل است که در آن صحبت از ضمانت اجرا می شود معمولا در قرارداد ها ضمانت اجراها را در وضعیت های:

  • پیش بینی حق فسخ
  • دریافت خسارت
  • الزام به انجام تعهد

حتما بخوانید: نکات طلایی قراردادهای مشارکت در ساخت

نکته چهارم: هویت موضوع قرارداد؛

برای مثال در خصوص معاملات اراضی؛ توجه به این موضوع که آیا این زمینی که نشان شما داده‌اند همان زمین موضوع قرارداد است؟ خصوصاً در زمین های واقع در دشت‌ها و کوه‌ها که امکان اشتباه انداختن و فریب بیشتر است.

نکته پنجم: تحقیق در خصوص اسناد و مدارک مربوط به قرارداد؛

اسناد و مدارک را به لحاظ اصالت بررسی کنید. اگر مبلغ معامله خیلی بالاست از کارشناس جعل استفاده کنید. مواظب خودکارهای جدید که جوهر آن محو می‌شود باشید. اگر طرف کپی مدارک را ارائه می دهد، اصل آن را مطالبه کنید.

انعقاد قرارداد و نکات مهم آن

نکته ششم: تحقیقات میدانی اداری و حقوقی؛

تحقیقات میدانی و اداری حتماً باید در کنار متن حقوقی و تخصصی قرارداد مورد توجه قرار گیرد.

نکته هفتم: درهنگام قرارداد با ورثه؛

گواهی حصر وراث و گواهی واریز مالیات بر ارث، امضای کلیه ورثه و قیم وارث صغیر و گاهی هم دادستان، تحویل پول یا جنس به نسبت میزان سهم الارث وراث، یکی دیگر از نکات حقوقی قراردادها است.

همچنین تحقیق در خصوص تسویه ترکه هم بسیار ضروری است. یعنی باید ابتدا وضعیت حق و حقوق طلبکاران متوفی و وصیت نامه احتمالی مشخص شود. بنابرین هیچ گاه قبل از تسویه ترکه، در خصوص ترکه با وراث معامله نکنید و الا طلبکاران متوفی یا کسی که به نفع او وصیت شده است، می توانند قرارداد شما را با وراث ابطال کنند.

نکته هشتم: درهنگام قرارداد با موسسات و یا شرکت‌ها؛

آیا شرکت طرف قرارداد ثبت شده و شخصیت حقوقی دارد؟ قرارداد با مجتمع، مجموعه، گروه، تیم، بیمارستان و امثال آن، بدون این که در قالب سازمان و شرکت باشد و یا قرارداد با شرکت منحل شده به مشکل می‌خورد.

مهر و آخرین روزنامه رسمی و اساسنامه و دارندگان حق امضاء بررسی شود و پیوست قرارداد گردد.

آیا موضوع قرارداد با موضوع شرکت در اساسنامه هماهنگی و همخوانی دارد؟

بعضی مواقع نیازی به قرارداد با شرکت نیست با خود مدیر عامل قرارداد را تنظیم کنید و یا شرط مسئولیت تضامنی بین شرکت با مدیر عامل کنید. چرا که مثلاً حکم جلب مدیر عامل را بابت قرارداد با شرکت نمی‌توانید بگیرید.

موضوع مرتبط: همه نکات در مورد قرارداد جعاله

نکته نهم: در هنگام قرارداد با وکیل طرف معامله؛

  • سند وکالتنامه: وجود سند رسمی وکالتنامه برای تنظیم وکالتی اسناد رسمی.
  • اعتبار فعلی وکالتنامه: آیا وکالتنامه ارائه شده در حال حاضر هم اعتبار دارد؟؟ وکالتنامه وقتی در حین قرارداد اعتبار دارد که؛

اولاً وکیل عزل نشده باشد. البته به بلاعزل بودن وکیل اعتماد نکنید چون ممکن است حتی وکالتنامه بلاعزل هم با توافق وکیل و موکل، اقاله شده باشد و شما آگاهی از آن ندارید. بنابراین به دفترخانه تنظیم کننده وکالتنامه بروید و اعتبار وکالتنامه را چک کنید.

ثانیاً موکل باید زنده باشد. در این جهت به سن موکل در وکالتنامه و قدمت وکالتنامه باید توجه شود تا زنده بودن موکل مورد تردید نباشد.

ثالثاً موضوع وکالت توسط خود موکل قبلاً انجام نشده باشد. البته تحقیق در این دو مورد آخر مشکل است ولی حداقل از وکیل امضاء بگیرید که تایید کند موکلش قبلاً مورد وکالت را انجام نداده و هم تایید کند که موکلش زنده است تا اگر بعداً خلاف درآمد پای خود وکیل هم گیر باشد.

رابعاً مدت وکالتنامه منقضی نشده باشد.

  • نفوذ اقدام وکیل: گاهی وکالتنامه صحیح و معتبر است ولی اقدام وکیل به تنهایی نافذ و موثر نیست که در دو حالت باید بررسی شود؛

اولاً آیا وکالتنامه‌ی بلاعزل وکیل، بلاضم نیز هست یا نه؟ به این معنی که موکل، امین یا وکیل دیگری را ضمیمه و پیوست به وکیل نکرده باشد.

ثانیاً اگر وکیل دو نفر است، باید در وکالتنامه ذکر شود که هر وکیل به تنهایی و منفرداً می‌تواند قرارداد را امضاء کند.

  • اختیارات وکالتنامه: حدود اختیارات وکیل را دقیقاً چک کنید. مثلاً آیا وکیل در انعقاد معامله می‌تواند آن معامله را فسخ هم کند یا ثمن را وصول کند؟

نکته دهم: اگر قرارداد تنظیمی در چند صفحه باشد، حتماً تمام صفحات را با دقّت مطالعه، تفکّر و سپس امضا کنید.

و در پایان لازم به توضیح است که؛

پس از انعقاد قرارداد در صورتی که متعهد به تعهد خود عمل نکند قرارداد را نقض کرده‌ است و باید جبران خسارت نماید.

ورود خسارت در نتیجه نقض تعهد:

باید بین نقض قرارداد و خسارت وارده، رابطه علیت وجود داشته باشد، به طوری که بتوان زیان وارده را نتیجه تخلف از اجرای تعهد قراردادی دانست. بنابراین چنانچه ضرر و زیان وارده ارتباطی با عقد نداشته باشد، صرف وجود یک رابطه قراردادی، مسئولیت ناشی از اقدامات طرفین را که غیر مرتبط با قرارداد باشد، تبدیل به مسئولیت قراردادی نمی‌‌نماید.

در بخش مشاوره حقوقی قرارداد، کارشناسان و مشاوران خبره و مجربی حضور دارند که می توانند به صورت تلفنی و یا آنلاین شما را در زمینه انعقاد قرارداد و نکات مرتبط با آن راهنمایی و هدایت نمایند. اگر در خصوص انعقاد قرارداد سوالی داشتید می توانید آن را در اپلیکیشن مشاوره کارمنتو مطرح کنید تا توسط مشاوران و متخصصان ما به آن پاسخ داده شود، همچنین می توانید در قسمت نظرات سایت نیز سوال خود را مطرح کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 49 نظر

4 49
10 نکته طلایی در انعقاد قرارداد

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد