آموزش پرورش حلزون و نحوه نگهداری از آن

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 25 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

پرورش حلزون و نگهداری از آن یکی از جالب‌ترین پیشنهادها برای شروع کسب و کار جدید است. امروزه حلزون به عنوان ارزان‌ترین و خاص‌ترین حیوان خانگی انتخاب می‌شود. بسیاری در سراسر جهان برای رسیدن به سود مناسب نسبت به آن علاقه نشان می‌دهند.

حلزون‌ها دارای پوست خاکستری کم رنگ هستند که در ساعات شب تغذیه و استراحت می‌کنند و در طول روز در مکان‌های سرپناه مانند زیر سنگ‌ها بیرون می‌آیند. نگهداری از حلزون‌ها بسیار هیجان‌انگیز است، اما نباید از تغذیه و آبیاری آنها غافل شوید. در صورتی که پرورش حلزون را به‌طور اصولی شروع کنید و از خطرات احتمالی آنها آگاه باشید، هر حلزونی حدود چندین سال دوام می‌آورد.

معرفی شغل پرورش حلزون

پرورش این حیوان دوست داشتنی با اهداف مختلف تجاری یا استفاده انسانی تعریف می‌شود. برای مثال، در برخی کشورها همچون روم و یونان خوردن حلزون رایج است، اما کاربرد آن به همین موارد خاتمه نمی‌یابد. پوست، تخم و… این حیوان در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی به‌وفور یافت می‌شود. با اثربخشی‌های جالب آن در تولید داروهای پزشکی، حضور پر رنگ دارد. بنابراین ارزش کلی حلزون در بازار امروز بسیار بالا و تا میلیاردها دلار تخمین خورده ‌است.

شغل پرورش این حیوان با پیش‎بینی سودآوری و موفقیت بالا معرفی می‌شود و به‌دلیل رشد و تکثیر سریع، می‌توان در کمترین زمان به نتیجه ایده‌آل از راه اندازی آن رسید.

طرح توجیهی پرورش حلزون

قبل از شروع، باید هدف از پرورش را کشف کنید. حلزون در کشورمان مصرف چندانی ندارد و تنها با هدف صادرات تولید می‌شود، البته در برخی قسمت‌ها مانند خوراک زالو و ترمیم پوست، در مطب‌های سنتی و آرایشگاه استفاده می‌شود که این موارد چندان وسوسه‌انگیز نیست.

با داشتن سرمایه اولیه مناسب در حدود 600 میلیون تومان می‌توانید به سود تقریباً دو برابر برسید. علاوه بر این، هزینه مشخصی برای تهیه تجهیزات لازم، نیاز است و باید از تعداد نیروی کار برای نگهداری و مراقبت روزانه کمک بگیرید. میزان ظرفیت تولید پیشنهادی نیز حدود 140 هزار حلزون است.

اقدامات لازم در خصوص پرورش حلزون

اگر برای اولین بار است که تصمیم به پرورش این حیوان گرفته‌اید، باید با روش‌ها و شرایط لازم آن آشنایی کامل پیدا کنید و در زمان مناسب سرمایه‌گذاری را انجام دهید. پرورش حلزون مانند هر حیوان دیگری نیاز به تجهیزات و منابع غذایی خاص دارد و اگر اطلاعات کافی درباره آن نداشته ‌باشید با مشکل مواجه خواهید شد.

اولین قدم برای رشد حلزون، انتخاب مزرعه مناسب و تغذیه است و روش‌های تکثیر آن را باید به‌طور کامل آموزش ببینید.

اخذ مجوز پرورش حلزون

برای دریافت مجوز لازم، باید به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه و براساس قوانین آن، پرورش را شروع کنید.

انواع روشهای پرورش حلزون

حلزون‌ها به‌عنوان حیوانی هرمافرودیت می‌توانند به‌طور خاص تولید مثل کنند و برخلاف دیگر حیوانات گسترش آنها بسیار ساده و راحت است. در واقع هر حلزون هم می‌تواند نقش نر را بازی کند و هم به‌عنوان ماده وارد رابطه ‌شود. عمر حلزون، در طبیعت حدود 10 سال است و مدت زمان نگهداری آن داخل قفس‌های پرورش حدود 3 الی 7 سال تخمین خورده ‌است. به‌طور کلی، این حیوان به سه شکل پرورش داده‌می‌شود: گسترده، فضای بسته و نیمه محدود. روش نیمه محدود ترکیبی از دو روش قبلی است که ویژگی‌های محدوده آزاد و کنترل شده را دارد.

محل مناسب برای پرورش حلزون

حلزون‌ها عاشق گرما و رطوبت هستند و در دمای 25 الی 30 درجه زندگی می‌کنند. رطوبت مورد نیاز آنها نیز حدود 80 الی 95 درصد مشخص شده‌است. برای نگهداری آنها در محفظه‌های بسته باید از لایه خاک کم عمق استفاده‌کنید؛زیرا برای تخمک‌گذاری نیاز به خاک دارند. انتخاب خاک مناسب نیز روی زیست آنها تأثیر گذار است. برای مثال، خاک‌های شنی به‌دلیل عدم نگهداری آب، گزینه مناسبی نیستند یا خاک سنگین رس موجب آسیب دیدگی صدف حلزون می‌شود.

محل پرورش حلزون

تعیین محل نگهداری حلزون

اگر محل نگهداری حلزون نامناسب باشد، صدف آن با گذر زمان کوچک می‌شود و در آخر از بین می‌رود. ‌دور نگه‌داشتن محل زیست آنها از آلودگی، روی پرورش بهتر آنها مؤثر است و باید قبل از تکثیرشان محل مناسبی برای نگهداری طراحی کنید. همچنین وجود پوشش گیاهی برای تأمین غذای حیوان در محل نگهداری از دیگر نکات کلیدی است. خاک مناسب آن نیز باید از شن، ماسه و خاک رس با PH حدود 5.8 الی 7.5 تهیه شود؛ به‌گونه‌ای که داخل مواد آلی و کلسیم وجود داشته ‌باشد.

تغذیه صحیح حلزون

حلزون‌ها گیاه‌خوار هستند و از انواع سبزیجات مانند برگ، گل‌ها و میوه‌هایی همچون انجیر موز و… استفاده می‌کنند. آن‌ها خوردن برگ‌های مرطوب را بیشتر از برگ‌های خشک دوست دارند و برای تقویت‌شان باید از خوراک‌های غنی استفاده‌کنید.

اصول نگهداری از حلزون

نکات مهم برای نگهداری از حلزون شامل موارد زیر است:

  • استفاده از حداقل دو اینچ خاک عمیق
  • محل نگهداری از هر آفاتی مانند مورچه به‌دور باشد.
  • بهره مندی از خاک غنی از رطوبت برای تخم‌گذاری
  • دقت به سیستم زهکشی خاک
  • مضر بودن حضور دیگر حیوانات و حشرات مانند سوسک‌ها، قورباغه‌ها، لاک‌پشت، مرغ، اردک و… در محل زیست
  • تأمین محتوای 20 الی 40 درصد مواد آلی داخل خاک

سرمایه اولیه و هزینههای نگهداری حلزون‌ها

حلزون‌ها مقاومت خوبی در برابر عوامل خطر ساز و بیماری‌ها دارند و با کمترین امکانات و تجهیزات قابل پرورش هستند. به همین خاطر، از نظر بسیاری، ایده خوبی به نظر می‌رسد و به‌دلیل پایین بودن هزینه، جنبه اقتصادی خوبی دارد. شما می‌توانید برای شروع از آکواریم گیاهی استفاده و در نرخ تکثیر پایین، شروع به کار کنید.

امکانات و تجهیزات لازم

برای نگهداری حلزون در سیستم فشرده باید فضای تونلی یا گلخانه‌ای با شرایط آب و هوای مناسب طراحی کنید. محل سکونت آن‌ها نیاز به تجهیزات لازم دارد. برای مثال، استفاده از ابزارهای کنترل کننده دما مانند رطوبت ساز و آبپاش‌ها موجب حفظ دما مناسب می‌شود.

راهکارهای بازاریابی و فروش حلزون

در حال حاضر، بیشتر حلزون‌های پرورش یافته داخل کشور در صنایع غذایی و وسایل آرایشی استفاده می‌شود. تولید فرآورده‌های آن مانند خاویر حلزون نیز بسیار رونق دارد. بیشترین بازدهی و فروش حلزون به کشورهای اروپایی اختصاص دارد و این موضوع روی رشد پرورش آن داخل کشور بی‌تأثیر نبوده است.

میزان درآمد و سود حاصل از پرورش حلزون

هر حلزون سالانه 4 بار حدود 200 الی 300 عدد تخم می‌گذارد که در صورت 6 سانت شدن آن‌ها حدود 50 هزار تومان قابل فروش هستند. پس هر چه تعداد حلزون‌ها بیشتر باشد و حلزون‌های بالغ خریداری کنید به درآمد بیشتری خواهید رسید.

مزایا و معایب این شغل

در این قسمت به بررسی مزایا و معایب این کسب و کار می پردازیم.

مزایا:

  • موجودی سازگار با محیط زیست است.
  • نیاز به سرمایه کلانی ندارد و سرمایه لازم برای تهیه تجهیزات آن نسبت به دیگر موجودات ناچیز است.
  • ماده ژلاتینی آن برای ساخت محصولات آرایشی مفید است.
  • گونه‌های خاص آن به ‌دلیل داشتن پوسته خاص و صدفی زیبا و چشمگیر گران‌قیمت و با ارزش‌ هستند.

معایب:

  • به آب و هوای خاص رطوبتی و گرمسیر نیاز دارد.
  • مصرف گوشت آن هنوز در برخی کشورها رایج نیست.
  • به دلیل رشد کم حلزون این روش برای درآمدزایی سریع مناسب نیست.

نتیجهگیری

پرورش حلزون برای شروع کسب و کاری کوچک پیشنهاد جالبی است که به‌دلیل ناشناخته بودن آن داخل کشور فرصتی مهیج برای رسیدن به درآمد عالی شناخته می‌شود. با این حال، باید آمادگی لازم را کسب کنید و از افراد با تجربه در این زمینه اطلاعات لازم را به‌دست آورید. تهیه تجهیزات لازم نیز برای حفظ سلامتی این حیوان بسیار مهم است و بر تصمیم گیری نهایی تأثیر مستقیم می‌گذارد. برداشتن اولین قدم ها با اطمینان لازم با کمک مجموعه کارمنتو امکان‌پذیر است. کارمنتو با بهره‌مندی از متخصصین باتجربه، شما را در این راه یاری و مشاوره های لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 787 نظر

5 787
آموزش پرورش حلزون و نحوه نگهداری از آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
12 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد