چگونه در فضای مجازی کسب و کار راه اندازی کنیم؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 29 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در یک تعریف کلی، به کسب درآمد از طریق اینترنت و هر فعالیت اینترنتی که منجر به درآمدزایی شود، کسب و کار مجازی(اینترنتی)گفته می شود.

کسب و کار در فضای مجازی و به صورت اینترنتی، یکی از جذاب ترین شغل های دنیاست. چون در هر شرایطی و بدون قید زمان و مکان، کسب و کارتان برای شما پولسازی می کند.

در این مطلب، قصد داریم به چگونگی راه اندازی و نکات کسب و کار در محیط مجازی بپردازیم. در ادامه با کارمنتو همراه باشید.

انواع مدل‌های کسب و کار مجازی

  • فروش کالا

در این مدل از کسب و کار مجازی، کالای مورد نظر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به مشتری ارائه می شود. به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی که هم محصولاتی را برای فروش ارائه می کند و هم از فروشندگان دیگر محصولاتی را می گیرد و به مشتری می فروشد، نوعی از فروش کالا در کسب و کار مجازی محسوب می شود.

  • فروش خدمات

در این مدل از کسب و کار مجازی، خدمات به صورت مستقیم و واسطه ای به مشتریان ارائه می شود. مثل خیلی از سایت های فروش که هم خودشان سرور برای ارائه خدمات دارند و هم این‌که از شرکت های خارجی به صورت واسطه‌ای خدمات به مشتریان ارائه می کنند.

  • آموزش و فروش محتوا

بهترین و کم دردسر ترین مدل کسب و کار مجازی، تولید محتوا و فروش آموزش است. گفتنی است که یکی از بهترین مدل های کسب و کار اینترنتی این است که تولید محتوا کنید و آن را به پول تبدیل کنید. هم می توانید به صورت مستقیم محتوا را به پول تبدیل کنید و هم به صورت غیر مستقیم.

بیشتر بخوانیم: راهنمای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

به صورت مستقیم یعنی مثل سایت هایی که محصولات آموزشی تولید می کنند و به صورت دانلودی می فروشند.

منظور از تبدیل محتوا به پول به صورت غیر مستقیم هم این است که از طریق محتوایی که تولید می کنید و ترافیکی که در روز به دست می آورید، کسب درآمد کنید. مثل سایت هایی که با تولید محتوا و جذب ترافیک بالا از طریق تبلیغات برای دیگر شرکت ها و سایت ها، درآمد بسیار بالایی کسب می کنند.

گفتنی است که کسب و کار اینترنتی آموزش محور را بدون سرمایه اولیه هم می توان به راحتی راه اندازی کرد. چون نه هزینه سنگینی برای طراحی سایت باید بپردازید و نه این‌که پای محصول یا خدمت خاصی در میان است که نیاز به هزینه بالا برای تامین اش باشد.

البته باید قبل از هر چیز حتی قبل از انتخاب خدمت یا محصول، به این فکر کنید کسب و کارتان این قابلیت را داشته باشد که به‌صورت مداوم و پایدار به شما پول برساند، یعنی قابلیت اتوماتیک سازی داشته باشد که بتوانید بعد از مدتی، نقش خودتان را از چرخه اجرایی خارج کنید به طوری که سیستم درآمد زایی تان قطع نشود و ادامه دار باشد.

چگونه یک کسب و کار مجازی راه اندازی کنیم؟

  • شناسایی توانایی ها

شناسایی توانایی ها اولین کاری است که باید انجامش دهید. باید ببینید چه توانایی هایی دارید. به این خاطر می گویم توانایی های خود را شناسایی کنید که در ادامه راه حتما باید از آن ها در کسب و کارتان استفاده کنید.

حال اگر هیچ تخصصی نداریم چگونه کسب و کار مجازی راه اندازی کنیم؟

اگر توانایی خاصی ندارید، حداقل توانایی هایی که یک مدیر سایت و کسب و کار اینترنتی باید داشته باشد را فرا گیرید. اصلا کار سختی نیست و فقط کافیه کمی در روز وقت خود را روی یادگیری بگذارید. به راحتی می توانید نیاز های خود را رفع کنید.

  • انتخاب حوزه کاری

منظور از انتخاب حوزه کاری این نیست که حتما باید ایده نابی داشته باشید.

اصلا قصد ما این نیست که کسب و کار خود را با ایده ای استارت بزنیم که قبلا توسط شخص دیگری عملی نشده است. بلکه ایده اصلا چیز مهمی نیست. مهم این است که کسب و کاری که قصد راه اندازی آن را دارید چه قدر طرفدار دارد یا اینکه چقدر می تواند نیاز مردم را رفع کند  و مشتری جذب کند.

انتخاب حوزه کاری شما می تواند با توجه با تخصص و توانایی های شما انجام گیرد. مثلا شما به یکی از زبان های برنامه نویسی موبایلی مسلط هستید ولی تا الان هیچ کسب و کار آنلاینی نداشته اید، حال می توانید از این تخصص خود استفاده کنید و سایتی آموزشی در این زمینه راه اندازی کنید.

خب خیلی از افراد هم تخصص خاصی ندارند و به دنبال حوزه کاری پر طرفدار می گردند. تو این وضعیت چند حالت پیش می آید، یا این‌که حوزه کاری پر طرفداری را باید پیدا کنند و سعی کنند در آن متخصص شوند و یا اینکه اگر توانایی متخصص شدن در آن حوزه کاری را ندارند باید به سمت فروش محصولات پر طرفدار به صورت واسطه ای بروند. پس برای این‌که حوزه کاری مناسبی برای راه اندازی کسب و کارمان انتخاب کنیم، باید در آن حوزه به تحقیق و بررسی بپردازیم.

  • بررسی سایت های رقبا

بررسی رقبا یکی از مهمترین کارهایی است که حتما قبل از شروع کسب و کار اینترنتی تان باید انجام دهید. برای این کار سایت هایی که در صفحه اول گوگل که مربوط به حوزه کاری خود هستند را شناسایی و مورد بررسی قرار دهید.

در این راستا، محتوای سایت رقبای خود را بررسی کنید. محتوا مهم‌ترین چیزی است که از بررسی آن می توان به حرفه ای بودن سایت مورد نظر پی برد. اگر محتوای آن ها ضعیف باشد شما از وضعیت محتوای ضعیف آن ها با خبر می شوید و می توانید با تمرکز بیشتر روی محتوا بر آن ها غلبه کنید. اگر محتوای آن ها قوی باشد شما باید سعی کنید محتوایی قوی تر از آن ها و در فرمت های مختلف ارائه کنید تا بتوانید با آن ها رقابت کنید.

در بررسی رقبای خود در ارائه خدمات و محصولات نیز می توانید بخش تبلیغ نویسی صفحه محصولات آن ها را بررسی کنید. از همین بررسی های موردی از خیلی چیزها با خبر می شوید.

  • راه اندازی و طراحی سایت

اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب هاست و نام دامین است. نام دامین را باید با توجه به حوزه کاریتان انتخاب کنید. انتخاب نام دامین بر عهده شماست و برای انتخاب هاست و در واقع شرکتی که میزبانی سایت شما را انجام دهد. باید به نکات مهمی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، توجه کنید.

اول این‌که اصلا به سمت هاست های ارزان قیمت نروید و دوم این‌که پشتیبانی مهم‌ترین چیزی است که شما باید مد نظرتان باشد. کیفیت هاست هم که جای خود را دارد. سرعت هاست خیلی مهم است. سعی کنید از پر سرعت بودن هاست خود مطمئن باشید و آخرین یا شاید مهم‌ترین مورد آپ تایم بودن سایت است. خیلی مهم است که سایت شما همیشه در دسترس مخاطبانتان باشد.

  • جذب ترافیک هدفمند

تا زمانی که سایت شما ترافیک خوبی نداشته باشد، نمی تواند شما را به درآمد زایی برساند. روش های زیادی برای افزایش ترافیک سایت وجود دارد که یکی از بهترین های آن ها سئو سایت است. زمانی که سایت شما در کلمات و عبارات کلیدی مربوط به حوزه کاری تان صفحه اول گوگل باشد مطمئن باشید ترافیک زیادی را روزانه می توانید از طریق گوگل جذب کنید.

یکی از بهترین روش ها برای افزایش بازدید سایت، استفاده از بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا یعنی تولید محتوا در راستای رفع نیاز مخاطبان تان که به شما کمک می کند تا مخاطبان واقعی کسب و کار تان را به دست آورید.

  • ساخت مشتری وفادار

قدم آخر، ساخت مشتری وفادار است. اگر می خواهید کسب و کار موفقی داشته باشید باید به مشتریان خود اهمیت بدهید. موفقیت شما در کسب و کارتان دقیقا به مشتریان تان بستگی دارد. اگر مشتریان راضی زیادی داشته باشید، شک نکنید همان مشتریان برای شما مشتریان جدید می سازند. بسیاری از برند ها فقط از طریق مشتریان فعلی خودشان توانسته اند به معروفیت برسند. این روزها مردم حرف دوستان و آشنایان شان را بیشتر از تبلیغات اینترنتی قبول می کنند. تا زمانی هم که مشتریان راضی نداشته باشید این کار تقریبا غیر ممکن برای شما خواهد بود.

برای این‌که مشتریان فعلی تان برای شما مشتریان جدید بیاورند کافی است همیشه آن ها را راضی نگه دارید. یکی از مهمترین موارد در وفادار سازی مشتریان علاوه بر ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، پشتیبانی خوب است. در هر شرایطی باید پاسخگوی مشتریان تان باشید و این را هم فراموش نکنید که همیشه حق با مشتری شماست. شما وظیفه دارید مشکل آن ها را حل کنید.

برای وفادار سازی مشتریان بهتر است از تخفیف های دوره ای و ارسال هدایای ماهانه به ایمیل آن ها استفاده کنید. خیلی خوب است که قسمتی برای سوال و جواب در سایت داشته باشید. قسمتی به عنوان سوالات متداول، راهنمای خرید از سایت، بهینه سازی صفحه محصولات و فرآیند خرید و داشتن صفحات درباره ما و تماس با مایی که واقعی باشند در جذب مشتری بسیار تاثیر گذار است.

سخن پایانی

در این مطلب، به انواع کسب و کارها در فضای مجازی و چگونگی راه اندازی آن پرداخته و نکات پیرامون آن را بررسی کردیم. حال در صورتی که در حوزه کسب و کار های مجازی به سوال و یا ابهامی برخوردید، بهتر است که با مشاورین و متخصصین آن در اپلیکیشن کارمنتو همراه شوید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 27 نظر

4 27
چگونه در فضای مجازی کسب و کار راه اندازی کنیم؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد