معرفی مطمئن‌ترین روش‌های کسب درآمد دلاری در ایران

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 4 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

با ترند شدن فرهنگ کار فریلنسری و البته بالا رفتن قیمت دلار در سالهای اخیر، خیلی از ایرانیان در حال کار برای گروه‌‏ها و شرکتهای خارجی هستند. این یعنی کسب درآمد دلاری، بدون خارج شدن از کشور و حتی شهر محل سکونت‌تان. کشور ما با بانک‌های جهانی و سرویس‌های پرداخت ارتباط خوبی ندارد و این موضوع، کسب درآمد دلاری در ایران را تقریبا غیرممکن جلوه می‌دهد. اما خبر خوب این است که راههایی برای کار کردن با خارج وجود دارد و خیلی‌ها در حال حاضر، در ایران مشغول کسب درآمد از آنها هستند. در این مطلب می‌خواهیم مطلبی را بررسی کنیم که باید با دقت و منطق به آن نزدیک شد: کسب درآمد دلاری آنلاین، امکانات و چالشهایش. اگر قصد دارید به دلار پول دربیاورید، باید زیاد تحقیق کنید، با افراد کاربلد مشاوره کنید و البته همیشه آماده پیدا کردن راههای جدید باشید. این مطلب را برای دوستانی که دغدغه این کار را دارند، ارسال کنید.

می‌توانید در بخش مشاوره کارآفرینی رایگان، وب سایت کارمنتو هر آنچه را که باید در مورد راه‌اندازی کسب و کار جدید بدانید، از کارشناسان دریافت کنید.

کسب درآمد به دلار چگونه است؟

دلار درآوردن در ایران، از دور به نظر غیرممکن می‌رسد، اما واقعیت این است که این شکل کسب درآمد غیرممکن نیست، فقط خیلی حساس و خاص محسوب می‌شود. بعضی از شرکت‌های خارجی (که در کشورمان نماینده دارند)، نهادهای صنعتی بین‌المللی، کمپانی‌های فناوری با سرمایهگذاران خارجی و حتی تعدادی از صرافی‌ها حقوق کارمندانشان را به دلار پرداخت میکنند. برای مشغول شدن در این شرکت‌ها باید تخصص ویژه مورد نیازشان را داشته باشید: مثلا یک برنامه‏نویس ارشد فول استک یا یک مهندس پتروشیمی باشید. با این حال راههای دیگری هم هست. در سال‌های اخیر (به ویژه در دو سالی که کرونا دنیا را تحت تاثیر قرار داد)، خیلی از کشورها برای استخدام نیرو و فریلنسر به محدودیت‌های جغرافیایی قائل نیستند. مثلا شرکت‌هایی در پرتغال، با گرافیست‌هایی از ایران کار می‌کنند و یک آژانس در ترکیه، خیلی ساده و از طریق اینترنت می‌تواند با نویسندگان محتوای ایرانی ارتباط بگیرد. کسب درآمد دلاری از طریق کار فریلنس، یکی از ساده‌ترین و بهترین راههای درآمدزایی برای ایرانی‌هاست.

بهترین روش‌های کسب درآمد به دلار در ایران

حالا که از کسب درآمد به دلار گفتیم و کلیت آن را شناختیم، بد نیست که به صورت جزئی به روشهای این درآمدزایی بپردازیم:

کسب درآمد دلاری از طریق یوتیوب:

این روزها خیلی از ایرانی‌ها در یوتیوب مشغول تولید محتوا هستند و وقتی به فارسی چیزی را سرچ کنید، ده‌ها ویدیو مرتبط و باکیفیت درموردش پیدا خواهید کرد (برخلاف چندین سال پیش که محتوای فارسی زیادی در این شبکه وجود نداشت). این موضوع هم به نفع مخاطبان است و هم به نفع یوتوبرها. یوتیوب یک مدرسه است که در آن می‌توان همه چیز را از پختن شله زرد تا نصب درهای چوبی در چهارچوب یاد گرفت. از طرفی، این پلتفرم به ازای بازدید به تولیدکنندگان محتوا دلار پرداخت می‌کند. خوشبختانه آموزش کسب درآمد ارزی از یوتیوب این روزها به زبان فارسی در بسیاری از منابع موجود است.


کسب درآمد از ارزدیجیتال:

یکی از راه‌های کسب درآمد به صورت دلاری، خرید و فروش ارز دیجیتال است. صرافی‌های آنلاین این روزها در همه کشورها، امکان خرید ارزهای مختلف مثل بیت کوین و تتریوم را به همه مردم دنیا داده‌اند. فراموش نکنید که ارز دیجیتال یکی از راه‌های نسبتا پرریسک راه های کسب درآمد دلاری است و به مطالعه و شناخت دقیق نیاز دارد.

کسب درآمد با تولید محتوا:

تولید محتوای متنی، یکی از راه‎های کسب درآمد دلاری رایگان است که اگر توانایی نوشتن به زبان انگلیسی (یا هر زبان مورد نیاز یک شرکت خارجی) را دارید، برای شما آسان خواهد بود. بدون هیچ هزینه‌ای با شرکت‌های تولید محتوای خارجی، آژانس‌های تبلیغاتی و گروه‎های تولید محتوا وارد همکاری شوید و برایشان تولید محتوا کنید.

بیشتر بدانیم: راهنمای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

کسب درامد از ترجمه:

ترجمه، یکی از بخش‌های تولید محتوای متنی است که از ده‌ها سال پیش برای افراد توانا درآمدزا بوده و هنوز هم هست (و تا روزی که ربات‌ها کاملا جایگزین مترجمان نشوند، خواهد بود). بسیاری از شرکت‌های خارجی، برای ترجمه متن‌ها و تبلیغاتشان (به فارسی یا زبان‌های دیگر) نیاز به مترجم مسلط دارند و اگر این توانایی را دارید، کسب درآمد آنلاین و دلاری برای شما ساده و در دسترس خواهد بود.
برنامه نویسی و طراحی وب سایت: این روزها قشری که بیشتر و پیشروتر از بقیه مشغول کسب درآمد ارزی هستند، دولوپرها، برنامه‌نویس‎‌ها و طراحانند. این شغل کاملا آنلاین و فنی است و می‌شود تنها با یک سیستم کامپیوتری، با هرجای دنیا کار کرد. علاوه بر این، برنامه‎نویس‌ها اغلب کار تخصصی و جدی می‌کنند و البته دستمزدهای زیادی می‎گیرند. اگر قصد یادگیری برنامه‏‎نویسی را دارید، حتما به این مسیر هم فکر کنید.

کسب درآمد از وردپرس:

احتمالا شما هم نمی‌دانید که بسیاری از ایرانی‌ها همین الان مشغول کسب درآمد از طریق وب‌سایت ورد پرس هستند. کارهایی مثل طراحی قالب، طراحی افزونه و برنامه‌نویسی php (طبعا برای مشتریان خارجی) می‌توانند برای شما یک راه برای کسب درامد تضمینی دلاری باشند.

درآمدزایی با فروش عکس:

عکاس‌ها، نقاش‌ها و به صورت کلی هنرمندان تجسمی همیشه می‎توانند امتیاز کارهایشان را به دلار به افراد مختلف بفروشند (که جدیدترین راه آن NFT است) و دلار بگیرند. فروش کپی‌رایت عکس یکی از راه‌های بسیار مرسوم کسب درآمد برای هنرمندان است.

کسب درآمد دلاری از اپلیکیشن:

بعضی از اپلیکیشن‌های خاص هستند که در ازای فعالیت کاربران در محیطشان، به آن‌ها دلار یا تتریوم پرداخت می‎‌کنند. این مسیر کسب درآمد، کمی زمان‌بر است اما می‎توانید در خانه و بدون دانش تخصصی انجامش بدهید. گاهی باید کامنت بگذارید، گاهی باید در نظرسنجی شرکت کنید و یا حتی به سادگی ویدیوهایی را تماشا کنید.

 همچنین بخوانیم: راهنمای راه اندازی کسب و کار با 10 تا 50 میلیون تومان سرمایه

کسب درامد از تبلیغات:

بعضی از وب‌سایت‌ها و سرویس‎ها در ازای تماشای تبلیغشان (ویدیویی یا بنری) به کاربران دلار پرداخت می‌کنند. این شکل کسب درآمد، اغلب از طریق اپلیکیشن‎ها انجام می‌شود و ممکن است بخشی از روز شما را به خودش اختصاص بدهد.

کسب درامد از فتوشاپ:

اگر مهارت کار با فتوشاپ و ادیت عکس را دارید، می‌توانید به کسب درآمد دلاری در ایران فکر کنید. از طریق سایت‌های فریلنسینگ به دنبال پروژه بگردید و با روزانه دو سه ساعت وقت گذاشتن، درآمد دلاری برای خودتان کسب کنید.

کسب درامد از طریق بازی:

بعضی از بازی‌ها (مثلا Swagbucks یا HQ ) در محیط خودشان پول واقعی به بازیکن پرداخت می‎کنند، البته به میزانی محدود. اگر قصد کسب درآمد به دلار، از طریق بازی را دارید، بعد از تحقیق درمورد بازی‌های مختلف حتما فهرستی برای خودتان تعیین کنید و روزانه مدت زمان خاصی را به بازی کردن اختصاص بدهید.

سایت کسب درآمد به دلار

این چند سایت کسب درآمد، می‌توانند به شما کمک کنند که اولین قدم‌های درآمدزایی دلاری خودتان را سادهتر و سریعتر بردارید:

  • Youtube: طبیعتا اولین و یکی از بهترین وب‌سایت‌هایی که امکان درآمد دلاری را به ما ایرانی‎‌ها می‌دهد، یوتیوب است. درمورد تولید محتوا و کسب درآمد از این وب‌سایت، در این مطلب توضیح کوتاهی داده‌ایم.
  • Freelancer: هزاران فریلنسر در کشورهای مختلف  در این پلتفرم مشغول انجام پروژه‎های مختلف هستند و درآمد دلاری کسب می‌کنند. البته که کسب درآمدتان را باید در این وب‌سایت از طریق واسطه‎ها به سرانجام برسانید.
  • Theme Forest: همان‏طور که گفتیم، ورد پرس یکی از کانا‌ل‌های عالی برای کسب درآمد به دلار است، کافی است کار و طراحی با آن را بلد باشید. تیم فارست، جایی است برای فروش محصولات ورد پرسی شما: از قالب گرفته تا پلاگین و دیگر امکانات.
  • SkillShare: اگر مهارت یا تخصصی دارید که فکر می‎کنید در اکوسیستم امروز خریدار دارد، این وب‌سایت به شما اجازه می‎‌دهد که آن را در ازای کسب درآمد، به دیگران آموزش بدهید. تمام آموزش بر بستر اسکیل شیر آنلاین است و برای کار در آن، نیازی نیست که به جای خاصی بروید.
  • Shutterstock: شاتر استاک را می‌توانیم یکی از قدیمی‌‎ترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌های خرید و فروش امتیاز عکس بدانیم. برای عکاس‌‎ها و طراحان گرافیک، این وب‎سایت می‌تواند جای خوبی باشد که عکس‌هایشان را بفروشند و کسب درآمد کنند.
  • Zirtual: این وب‎‌سایت به شما امکان می‌دهد که به افراد مختلف در انجام کارهایشان کمک کنید و در ازایش کسب درآمد به دلار داشته باشید، کارهایی از جمله طراحی، خرید یا حتی انتخاب بین دو لباس.

کسب درآمد دلاری بدون سرمایه

تقریبا تمام راه‌هایی که برای کسب درآمد ارزی گفتیم، بدون نیاز به سرمایه اولیه قابل انجام هستند. شاید بتوانیم تنها مسیر نیازمند سرمایه را تولید محتوای یوتیوب ببینیم، آن هم نه در ابتدای راه. وقتی ویدیوهایتان شروع به دیده شدن کردند، نیاز است که تجهیزاتتان را پیشرفته‌تر کنید، میکروفون و دوربین خوب بخرید و در قامت یک یوتیوبر حرفه‌ای تولید محتوا کنید. اما بیشتر مسیرهای کسب درآمد ارزی، با یک لپتاپ و در خانه‌تان شروع می‌شوند. تنها سرمایه‌ای که برا این کارها نیاز دارید، مهارت‌ها و تخصص‌هایتان هستند. چند مثال کسب درآمد بدون سرمایه اولیه را بررسی کنیم:

  • ضبط ولاگ یوتیوب با موبایل
  • ضبط ویدیوهای پادکست برای یوتیوب
  • ادمینی اینستاگرام برای صفحات خارجی
  • تولید محتوا در پلتفرم‌های فریلنسینگ

اگر قصد فعالیت در اینستاگرام را دارید حتما بلاگ مقابل را بخوانید راهنمای کامل برای کسانی که می‌خواهند بلاگر شوند

مزایا و معایب کسب درآمد به دلار

راه های کسب درآمد به دلار زیاد هستند و داشتن این درآمد، می‌تواند برای هرکدام از ما ایرانی‌ها ایدئال باشد. اما قبل از این که درمورد درآمد زیادتان رویاپردازی کنید و با آن خانه و ماشین بخرید، بد نیست که کمی واقع‌بینانه به همه چیز نگاه کنید. بیایید خوبیها و بدی‌های کسب درآمد دلاری و ارزی را با هم بررسی کنیم:

مزایا:

  • درآمدتان میتواند چند برابر بقیه باشد: هرچه قیمت دلار بالاتر برود، درآمد دلاری شما هم ارزش بیشتری در ایران پیدا خواهد کرد. اگر یک کار جانبی با درآمد دلاری برای خودتان دست و پا کنید (که تمام زندگی‌ و زمانتان را هم تحت تاثیر قرار ندهد)، یک جریان مالی ثابت و قدرتمند دارید که همیشه می‌توانید رویش حساب کنید. مهم است که این کار را با دقت و شناخت انجام بدهید.
  • نیاز به حضور در مکان خاصی ندارید: با پیدا کردن اولین مشتری یا ثبت‌نام در اولین پلتفرم فریلنسینگ، می‌توانید کسب درآمد دلاری رایگان را از اتاق خوابتان شروع کنید. خوشبختانه کار آنلاین در دنیا روز به روز بیشتر جدی گرفته می‌شود و سازمانهای خارجی (یا حداقل تعداد زیادی از آن‌ها) هیچ مشکلی با استخدام نیرو در کشورهای مختلف ندارند.
  • تقریبا از هر مهارتی می‌توانید دلار دربیاورید: کار با ورد پرس، ترجمه، تولید محتوا، برنامهنویسی و حتی فتوشاپ. تقریبا همه مهارت‌های آنلاین و مدرن، قابلیت کسب درآمد دلاری دارند. بنابراین اگر در ابتدای راه آموزش هرکدام از آن‌ها هستید، باانگیزه و دقت مسیرتان را ادامه بدهید.
  • هرچه بیشتر کار کنید، بیشتر پول درمی‌آورید: یوتیوب در چند سال اخیر ثابت کرده که هرچه محتوای تولیدی یک کاربر بهتر و مفیدتر باشد، بازدیدکننده‌های بیشتری را به او می‌دهد و در نتیجه درآمدش را به صورت تساعدی بالا می‌برد. این که برای چنل یوتیوب خودتان چه موضوعی را انتخاب میکنید (مثلا نکات نگهداری از حیوانات خانگی یا ولاگ عروسی) کاملا دست خودتان است، اما مطمئن باشید که مخاطبان زیادی در ایران و خارج از کشور دارید.

معایب:

  • دریافت دلارها نیاز به واسطه دارد: هیچ شرکت خارجی نیست که دلار را مستقیما به حساب شخص شما واریز کند (مگر اینکه اقامت یک کشور خارجی و در نتیجه کارت اعتباری خارجی داشته باشید). خوشبختانه پلتفرم‌های واسطه‌ای وجود دارند که درآمدهای دلاری ایرانی‌ها را (از طریق یوتیوب و دیگر منابع) به دلار تبدیل و به حسابشان واریز می‌کند. اما این درآمد مستقیم نیست و تحت تاثیر موانع قانونی، مشکلات اقتصادی یا حتی تحریم‌های جدید ممکن است به کلی تعطیل شوند.
  • تحریم، تحریم، تحریم: هیچ‌کس نمیتواند انکار کند که جریان ارزی و بانکی ما تحت تحریم است و این، درآمد تضمینی دلاری شما را به شدت در خطر قرار می‌دهد. بعضی از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به محض این‌که رد شما را در ایران بزنند، حسابتان را بلاک می‌کنند و تمام کیف پول یا درآمدتان را هم از شما می‌گیرند. حضورتان در بسیاری از پلتفرمهای کسب درآمد دلاری باید چراغ‌خاموش و با روشنی دائم VPN باشد.
  • برای یافتن پروژه باید سخت‌‍تر و بیشتر جستجو کنید: درآمدهای دلاری، از پروژه‌های خارجی می‌آیند و پروژه‌های خارجی، سخت‌تر و دیرتر از نمونههای مشابه ایرانی پیدا می‌شوند. همین الان با جستجو در گوگل می‌توانید در کمتر از چند ساعت، پروژه ترجمه یا تولید محتوا بگیرید اما وقتی پای یک کارفرمای خارجی در میان باشد، موضوع سختتر است. بعد از شناخته شدن شما و آشنا شدن شرکت‌های خارجی (و طبیعتا ساختن رزومه خارجی) اما، همه چیز راحت‌تر خواهد بود.

در پایان

می‌توانید در بخش مشاوره کسب و کار، وب سایت کارمنتو در زمینه داشتن درآمد دلاری اطلاعات کسب کنید و ریسک این کا را با کمک مشاوره به حداقل برسانید و قدم‌های درست در این عرصه بردارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 10 نظر

5 10
معرفی مطمئن‌ترین روش‌های کسب درآمد دلاری در ایران

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد