مهریه عندالاستطاعه چیست؟ چه فواید و شرایطی دارد؟

مدت مطالعه: 12 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 15 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

هر چیزی که اصطلاحا مالیت داشته باشد می تواند با توافق به عنوان مهریه قرار گیرد. زن و مرد در هنگام عقد، مالی را به عنوان مهریه در نظر می گیرند. اما در برخی موارد طرفین هیچ اطلاعی از قوانین مربوط به مهریه ندارند. مهریه عندالاستطاعه  یکی از انواع مهریه است که در آن، پرداخت مهریه، اصولا منوط به اثبات توان مالی مرد یا معرفی مالی جهت تامین مهریه، از ناحیه آن است. به جرات می توان گفت مهریه یکی از مهم ترین مواردی دانست که زوجین باید قبل ازدواج و جاری شدن صیغه عقد مقدار آن را مشخص کرد.

یکی از مهم ترین مسائلی که اغلب بانوان نسبت به آن ها اطلاعات درست و کافی ندارند مهریه عندالاستطاعه است. شاید از فواید مهریه عندالاستطاعه هیچ اطلاعاتی نداشته باشید. عندالاستطاعه یک واژه عربی است. مهریه خود دارای دو نوع عندالاستطاعه و عندالمطالبه است. زمانی که زوجه به هنگام جاری شدن صیغه عقد مهریه خود را از نوع عندالاستطاعه انتخاب کند در زمان جدایی با اما و اگرهای بسیار زیادی توانایی دریافت مهریه خود را دارد. اگر شما هم تفاوت و حکم مهریه عندالاستطاعه را نمی دانید و اطلاعی در خصوص چگونه مهریه عندالاستطاعه را پس بگیریم را نمی دانید. این مطلب مناسب شماست. در این بخش به قوانین مهریه عندالاستطاعه، قانون جدید مهریه عندالاستطاعه،  شرایط مهریه عندالاستطاعه و تکلیف مهریه عندالاستطاعه در طلاق می پردازیم.

بنر طلاق

مهریه عندالاستطاعه چیست؟ و حکم مهریه عندالاستطاعه چیست؟

مهریه عندالاستطاعه چیست؟ انواع مهریه مختلف هستند که متناسب با نوعی که هنگام نکاح توسط زوجین ذکر شده است قوانین و شرایط متفاوتی دارد. عندالاستطاعه بودن مهریه نوعی از مهریه می‌باشد که زن برای گرفتن آن حق جلب مرد را نخواهد داشت و تنها با مراجعه به دادگاه خانواده می تواند درخواست مهریه از مرد کند. شرایط مهریه عندالاستطاعه به طوری است که اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد ابتدا درخواست خود را به دادگاه می دهد و پس از بررسی شدن اموال مرد توسط بازرسان دادگاه و اثبات عدم توانایی مالی مرد برای  پرداخت، مهریه تقسیط می شود.

عندالاستطاعه بودن مهریه به این معنی می باشد که زن زمانی می تواند مطالبه مهریه عندالاستطاعه کند که توان پرداخت مهریه را به عهده زوج ببیند. یعنی مرد توان پرداخت مهریه را به صورت کامل داشته باشد. گاهی افراد فکر می کنند حکم جلب مهریه عندالاستطاعه زندان دارد. در این خصوص باید بگوییم که چنانچه مرد با وجود داشتن استطاعت مالی، از پرداخت مهریه حتی به صورت اقساطی امتناع کند توسط دادگاه بازداشت خواهد شد. به دلیل این که این کار فرار از دین مهریه عندالاستطاعه به حساب خواهد آمد و مجازات مربوط به خود را دارد.

معایب، مزایا و فواید مهریه عندالاستطاعه چیست؟

عندالاستطاعه دارای مزایا و معایبی است. اولین مزیت آن ایجاد تعادل در توزیع هزینه‌ها بین دو خانواده است. فواید مهریه عندالاستطاعه برای مردان این است که در صورت توان مالی مکلف به پرداخت مهریه هستند و در صورت عدم توان مالی نیاز به پرداخت مهریه نیست. همچنین امکان گرفتن حکم جلب آن ها وجود ندارد. با پرداخت مهریه از یک سو بانوان و خانواده او از نظر مالی و اقتصادی حمایت می شوند و از سوی دیگر خانواده عروس به دلیل دریافت مهریه تضمینی برای آینده مالی خود دارند.

اما همچنین طبق بخشنامه مهریه عندالاستطاعه دارای برخی معایب است. یکی از آن ها این است که می تواند قوانین اجتماعی را تقویت کند که زنان را به صورت مالی به مردها وابسته می‌کند و ممکن است برخی از زنان را در واقعیت اقتصادی و اجتماعی پایین‌تر بیندازد. بیشتر مردان ممکن است مهریه را به عنوان یک ابزار برای اقدام نشدن به تقسیم مناسب و مساوی وظایف خانگی در نظر بگیرند و این ممکن است  مهریه عندالاستطاعه و طلاق منجر به نارضایتی در روابط خانوادگی شود.

شرایط مهریه عندالاستطاعه چیست؟

در مهریه عندالاستطاعه زن در صورتی می تواند مهریه را دریافت کند که مالی به غیر از مستثنیات دین، به دادگاه یا اجرای ثبت برای توقیف معرفی کند. البته این مال می تواند منقول مثل خودرو، وجه نقد در حساب بانکی و یا غیر منقول باشد. اگر زوج کارمند باشد توقیف 4/1 یا 3/1 حقوق با توجه به فرزند داشتن او، امکان پذیر است. زوجین با توافق حتی بعد از عقد هم می توانند فرایند تبدیل مهریه عندالاستطاعه به عندالمطالبه و یا تغییر مهریه عندالاستطاعه به عندالمطالبه را انجام دهند. علی رغم این که سر دفتران ازدواج کشور ما عمدتا از صالحین و متدینین می باشند؛ در زمان اجرای صیغه عقد نکاح و نگارش عقد نامه در خصوص عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهریه به زوجین توضیح لازم را می دهند. شما می توانید با در ارتباط بودن با مجموعه کارمنتو در کمترین زمان و علاوه بر صرفه جویی در هزینه های خود با بهترین مشاوره‌ها در ارتباط داشته باشید.

قانون جدید مهریه عندالاستطاعه چیست؟

قانون جدید مهریه این است که قانون برای پرداخت این نوع مهریه استطاعت مرد برای پرداخت در نظر گرفته می شود و دادگاه با بررسی توانایی مالی مرد و سنجیدن شرایطش حکم را صادر می کند. اگر تشخیص دهد مرد توان پرداخت مالی مهریه را ندارد او را جهت پرداخت عندالاستطاعه در مهریه تحت فشار قرار نخواهد داد. در گذشته تمام کسانی که بدهی مالی مهریه داشتند جز مشمولین حبس به شمار می‌رفتند اما در حال حاضر طبق قانون جدید مهریه، تنها در صورتی که مبلغ مهریه در نکاح دائم برابر با 110 سکه بهار آزادی باشد زوج مشمول اجرای حکم جلب مهریه عندالاستطاعه عدم پرداخت مهریه خواهد شد. پس از پرداخت این مبلغ باقی مانده بدهی به عنوان مهریه عندالاستطاعه در نظر گرفته می شود. بنابراین برای مهریه بیش از 110 سکه زن حق حبس در مهریه عندالاستطاعه را ندارد. همواره می توانید با مشاوره رایگان کارمنتو از جدیدترین قانون های مهریه نیز با خبر شوید.

مقدار مهریه عندالاستطاعه چقدر است؟

مطمئنا  برای شما سوال پیش آمده است که میزان و مقدار مهریه عندالاستطاعه چقدر است؟ طبق بخشنامه مهریه عندالاستطاعه و با توجه به رویه دادگاه‌ها مهریه چه به صورت عندالمطالبه باشد و چه به صورت عندالاستطاعه میزان دارایی و اموال مرد توسط دادگاه مورد بررسی و استعلام قرار می گیرد. سپس متناسب با میزان درآمد و دارایی‌های مرد باید به صورت یک جا یا اقساطی پرداخت شود. البته علاوه بر میزان دارایی‌ها و اموال مرد میزان حقوق مرد نیز در میزان مبلغ اقساط مهریه تاثیر چشم‌گیری دارد.

مقدار مهریه عندالاستطاعه

چگونه مهریه عندالاستطاعه را بگیریم؟

برای گرفتن مهریه عندالاستطاعه زوجه با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی دادخواست مطالبه مهریه را به همراه فهرستی از اموال زوج تنظیم کرده و به ثبت می رساند. درخواست مهریه عندالاستطاعه به دادگاه خانواده ارجاع شده و پس از رسیدگی زوج موظف به پرداخت مهریه از اموال خود خواهد شد. اگر زن تمایل داشته باشد که مهریه عندالاستطاعه را از راه اجرائیه ثبت بگیرد باید به دفتر ثبت ازدواجی که عقد را در آن ثبت کرده است مراجعه کند. اگر در مهلتی که تعیین شده مرد نسبت به ابلاغیه بی اعتنایی کند زوجه در اجرائیه ثبت اسناد پرونده تشکیل می دهد.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه عندالاستطاعه

دادخواست مطالبه مهریه عندالاستطاعه به شرح زیر است:

ریاست محترم شعبه……. دادگاه خانواده ….. با سلام؛ احتراما به استحضار می رساند که این جانبه به موجب سند نکاحیه شماره……. مورخ……. به عقد دائم خوانده محترم در آمده‌ام و مهریه مندرج در عقد نامه تعداد……. سکه تمام بهار آزادی است که به صورت عندالاستطاعه می باشد. خوانده شاغل و دارای استطاعت مالی لازم برای پرداخت مهریه است.

تکلیف مهریه عندالاستطاعه در طلاق چیست؟

در راستای تکلیف مهریه عندالاستطاعه در طلاق، زوجه باید درخواست خود مبنی بر طلاق را تقدیم دادگاه نماید. اگر دادگاه بتواند اثبات نماید که زوج استطاعت لازم برای پرداخت مهریه را دارد، وی را موظف به پرداخت این مبلغ چه به صورت نقدی و چه به صورت قسطی می نماید. زوجه دادخواست مطالبه مهریه خود را به همراه گواهی اداره ثبت و سایر مدارک به دادگاه خانواده ارائه می دهد. اگر زوج درخواست اعسار مهریه عندالاستطاعه از پرداخت محکوم به دلیل عدم استطاعت مالی باشد دادگاه وضعیت مالی مرد را مورد بررسی قرار می دهد. چنان چه نوع مهریه عندالاستطاعه باشد طبق قانون جدید مهریه عندالاستطاعه، زن در صورتی می تواند مهریه را دریافت کند که مالی به غیر از مستثنیات دین به دادگاه و اجرای ثبت برای توقیف معرفی کند.

طلاق مشاوره

با توجه به افزایش آمار طلاق برای افزایش سرعت و اطمینان از صحت روند طلاق، دریافت مشاوره از مشاوران طلاق تلفنی آنلاین کارمنتو، بهترین راه حل است.

آیا مهریه عندالاستطاعه قسط بندی می شود؟

در این نوع مهریه قسطی کردن مهریه بی معنی است و این امکان وجود ندارد که زوج دادخواست اعسار مهریه عندالاستطاعه را تقدیم دادگاه کند. در مهریه عندالمطالبه اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، یا باید آن را قسطی کند یا به زندان برود. اما اگر مهریه از نوع عندالاستطاعه باشد، در صورتی که مرد توانایی پرداخت را نداشته باشد مهریه او نه قسطی می شود و نه به زندان می رود. در کل باید قوانین به سمت و سویی حرکت کند که مهریه بر اساس توان پرداخت تعیین شود که نه زن و نه مرد از لحاظ حق و حقوق قانونی ضرر نکنند.

آیا مهریه عندالاستطاعه زندانی دارد؟

تا چندی پیش در خلال مهریه عندالاستطاعه بعد از طلاق اگر شوهر توانایی پرداخت مهریه زن را نداشت، با حکم حبس مواجه می شد. مهریه را شاید بتوان یکی از مهم ترین موارد در زمان دادخواست انواع طلاق به شمار آورد. در این بین مردان نگران پرداخت مهریه هستند و زنان هم از این که نتوانند به حق و حقوق خود دست پیدا کنند دچار آشفتگی می شوند. برای مهریه عندالاستطاعه دستور جلب صادر نمی شود. به دلیل این که فقط در صورت داشتن دارایی، مهریه از زوج گرفته می شود. در این صورت اگر زوج دارایی نداشته باشد برای مهریه به زندان نخواهد رفت. هنگامی ‌که دارایی مرد به اندازه مهریه باشد و نخواهد آن را پرداخت کند اموال وی توقیف خواهد شد. اگر هم زوج بخواهد اموال خود را برای فرار از پرداخت مهریه به فرد دیگری به صورت صوری منتقل کند، با مجازات های قانونی مواجه خواهد شد.

با مهریه عندالاستطاعه امکان ممنوع الخروجی وجود دارد؟

سند ازدواج یک سند لازم الاجراست و طبق نظریه قضاییه مهریه عندالاستطاعه و ممنوع الخروجی در سند ازدواج  مانع از صدور دستور ممنوع الخروجی نخواهد بود و در این باره فرقی بین مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه نمی کند. زن می تواند برای مطالبه مهریه خود از طریق دفترخانه رسمی ازدواج که نکاح را ثبت کرده است اقدام نماید و درخواست صدور اجراییه نماید که پس از ابلاغ آن به زوج، زن می تواند برای مطالبه مهریه خود، تمام اموال منقول و یا غیر منقول مرد را توقیف کند.

در صورتی که زن به دلایل مختلفی نتواند اموال شوهر را توقیف نماید می تواند طبق ماده 17 قانون گذرنامه و همچنین ماده 201 آیین نامه اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا مهریه تقاضای عندالاستطاعه و ممنوع الخروجی مرد را به اجرای ثبت بدهد تا مرد به دلیل پرداخت نکردن مهریه امکان خروج از کشور را نداشته باشد.

می توان در مهریه عندالاستطاعه درخواست اعسار داد؟

زن پس از وقوع عقد نکاح مستحق دریافت حقوقی خواهد شد که یکی از این حق‌ها مهریه است. مهریه از آن دسته مواردی است که همواره قسم بزرگی از دعاوی را در کشور ما به خود اختصاص داده. اعسار مهریه کم و بیش به گوش همه خورده است و حتی برخی داستان‌هایی را در باب آن مطرح می‌کنند. اعسار مهریه عندالاستطاعه با این که نسبت به مهریه قبلی کمتر است اما وجود آن غیرممکن نیست. پرداخت این مهریه در صورتی است که مرد توان مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد. در این صورت به نظر می‌رسد که حکم اعسار به کلی این مهریه را به تعویق خواهد انداخت.

اعسار مهریه عندالاستطاعه بعد از درخواست اعسار و آوردن دلایل و شواهد ممکن خواهد بود. در مورد پرداخت اقساط اعسار مهریه دارایی بدون مستثنیات دین محاسبه خواهد شد. به همین علت حتما فرد نباید سرپناهی نداشته باشد و یا فاقد تلفن همراه باشد تا معسر شناخته شود. مواردی مانند تلفن همراه و یا سرپناه به شرطی که عرفا در شان فرد باشد، جزو مستثنیات دین محسوب شده و دادگاه به توقیف آن‌ها نحواهد پرداخت.

مهریه عندالاستطاعه بعد از مرگ شوهر

مهریه عندالاستطاعه بعد از مرگ شوهر

یکی از سوالاتی که می شود این است که آیا امکان دریافت مهریه عندالاستطاعه بعد از فوت شوهر وجود دارد یا خیر؟ مهریه عندالاستطاعه بعد مرگ شوهر، زن پس از مرگ شوهر، هم در عقد دائم و هم مهریه عندالاستطاعه در عقد موقت قابل مطالبه است و از این جهت با هم تفاوتی ندارند و تنها تفاوت آن ها در این است که اگر مهریه عندالاستطاعه بعد از فوت شوهر عقد موقت به ثبت رسمی نرسیده باشد امکان مطالبه آن از راه اجرای ثبت وجود نخواهد داشت. برای دریافت اطلاعات ‌تر در خصوص گرفتن مهریه بعد از فوت همسر می توانید از مجموعه مشاوره کارمنتو که به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت در دسترس هستند بهره مند شوید.

ترکیب مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه چگونه است؟

در قانون مهریه عندالاستطاعه، در هنگام عقد زوجین می توانند مهریه را هم به صورت عندالمطالبه و هم به صورت عندالاستطاعه در نظر بگیرند. در واقع می توانند با توافق مقدار معینی از مهریه را به صورت عندالمطالبه و باقی آن را به صورت عندالاستطاعه در نظر بگیرند تا در صورت توانایی مالی مرد امکان مطالبه آن برای زن وجود داشته باشد. تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه در توانایی مرد برای پرداخت و امکان مطالبه آن توسط زن است. به همین جهت توصیه می شود میزان معینی از مهریه را به صورت عندالمطالبه در نظر بگیرند تا زن بتواند هر زمان که خواست از حقوق خود بهره‌مند شود و باقی آن را به صورت عندالاستطاعه ذکر کنید تا در صورت استطاعت مالی مرد به زن تعلق بگیرد.

نحوه تغییر مهریه عندالاستطاعه به عندالمطالبه چگونه است؟

تبدیل مهریه از عندالاستطاعه به عندالمطالبه در صورت وجود شرایط انجام این امر یعنی رضایت و توافق زوجین و اهلیت هر دوی آن‌ها امکان پذیر بوده و منع قانونی ندارد و مراحل و نحوه تبدیل مهریه از عندالاستطاعه به عندالمطالبه با مراجعه زوجین به دفترخانه اسناد رسمی ارائه مدارک هویتی و سند نکاحیه و پس از پرداخت هزینه حق ثبت دفترخانه برای انجام این امر می‌باشد. از آن جا که هر امر حقوقی باید براساس قواعد و تشریفات خود انجام شود تا اثر حقوقی مورد نظر را ایجاد نماید و تغییر شیوه پرداخت مهریه نیز از این امر مستثنی نیست.

فرق مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه چیست؟

مهریه عندالمطالبه به مهریه‌ای گفته می شود که هر زمان زن تقاضای دریافت مهریه را داشته باشد مرد باید آن را پرداخت کند. در مقابل مهریه عندالمطالبه عبارت عندالاستطاعه است. شرایط پرداخت مهریه عندالاستطاعه وضیعت مالی و تمکن داشتن مرد است. بدین معنا زن زمانی می تواند مهریه خود را مطالبه کند که مرد امکان پرداخت آن را داشته باشد. وصول مهریه عندالمطالبه آسان‌تر از وصول مهریه عندالاستطاعه است و زن می تواند با مراجعه به اجرای اسناد رسمی مهریه‌اش را وصول کند. زن می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف و دادگاه خانواده برای دادخواست مهریه اقدام کند و در صورتی که مرد مهریه عندالمطالبه را به زن نپردازد ممکن است که به درخواست زن راهی زندان شود.

براساس قانون خانواده برای نپرداختن مهریه عندامطالبه بیشتر از 110 سکه مرد بازداشت نمی‌شود و اگر زن مدعی است که مرد مال و اموالی دارد باید آن را به دادگاه معرفی کند که درصورت معرفی، آن مال و اموال توقیف می‌شود و پس از سپری شدن مراحل اجرای احکام به زن پرداخت می شود. بر این اساس خانمی که همه مهریه‌اش عندالمطالبه باشد مثل گذشته است و هر زمان که بخواهد می تواند آن را مطالبه کند چه به صورت دادخواست در دادگاه خانواده و چه به صورت مطالبه‌ی اجرایی از طریق اجرای ثبت و اگر تمام مهریه عندالاستطاعه بعد از طلاق خانم در عقدنامه جدید از وصف عندالاستطاعه برخوردار باشد دیگر نمی تواند درخواست مهریه کند. مگر این که ضمن دادخواست مطالبه مهریه لیست اموال و دارایی زوج را ارائه کند و به هر نحوی ثابت کند که آقا قدرت پرداخت مهریه درخواستی ایشان را دارد.

خانواده مشاوره

با مشاوره حقوقی خانواده تلفنی آنلاین در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج گرفته تا درخواست حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

سخن پایانی

ما در این مقاله دانستیم که مهریه عندالاستطاعه چیست و چگونه مهریه عندالاستطاعه را پس بگیریم. هر چیزی که اصطلاحا مالیت داشته باشد می تواند با توافق به عنوان مهریه قرار گیرد. مهریه عندالاستطاعه نوعی از مهریه می‌باشد که طی آن مرد تنها در شرایطی که توانایی مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد. برای دریافت مهریه‌ای که به صورت عندالاستطاعه است باید ابتدا از طریق دایره ثبت اقدام کرد و سپس از طریق دادگاه خانواده بررسی شود. در قانون مهریه عندالاستطاعه در شرایطی که مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد ابتدا باید درخواستش را به دادگاه تقدیم کند تا دادگاه مدارک را بررسی کند. مهریه به لحاظ پرداخت می تواند به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه باشد. اگر به هر دلیلی مشکلی برایتان پیش آمده است و قصد گرفتن مهریه خود را دارید می توانید از خدمات مشاوره کارمنتو برای خانواده و مهریه و طلاق بهره مند شوید.

شما با مشاوره گرفتن از مشاورین کارمنتو و استفاده از خدمات ارزشمند این مجموعه می توانید بهترین مشاوره را داشته باشید تا به بهترین شکل در مصرف هزینه ها صرفه جویی کنید. مجموعه کارمنتو با دارا بودن 11 حوزه و 31 زیر حوزه و با همکاری که بیش از 350 مشاور برتر کشور دارد توانسته در خدمات رسانی به مشتریان خود صورت حرفه ای عمل کند.

مشاورین کارمنتو به بهترین شکل شما را به هدف خود می رساند.

مجموعه کارمنتو از امکانات و ویژگی‌های بسیار عالی شامل پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز، امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع در حوزه ها و تنوع خدمات (مشاوره و پروژه) برخوردار است. کارمنتو با استفاده از جدیدترین  تکنولوژی ها و دارا بودن یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما خدمات با معقول ترین قیمت بازار را ارائه می‌دهد، همچنین با نمایش وضعیت مشاور باعث صرفه جویی در زمان کاربر می‌شود. شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و محرمانه بودن اطلاعات نیز از دیگر ویژگی‌های کارمنتو است تا مشتریان دیگر کوچکترین دغدغه‌ای را برای مشاره نداشته باشند.

این مجموعه همیشه در تلاش است که بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهد. دیگر با وجود مجموعه ماهر کارمنتو نگران مشاوره‌های خود نباشید. زیرا با کارمنتو به بهترین شکل شما را همراهی می‌کند.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول

  1. مهریه عندالاستطاعه چگونه است؟

مهریه عندالاستطاعه یکی از انواع مهریه است که در آن پرداخت مهریه صرفا به اثبات توان مالی مرد یا معرفی مالی جهت تامین مهریه از ناحیه آن می باشد.

  1. مهریه عندالاستطاعه را چگونه بگیریم؟

جهت گرفتن مهریه عندالاستطاعه زوجه با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی دادخواست مطالبه مهریه را به همراه فهرستی از اموال زوج تنظیم کرده و به ثبت می رساند.

  1. آیا مهریه عندالاستطاعه زندان دارد؟

مهریه عندالاستطاعه چیزی به نام حکم جلب و درخواست اعسار و زندان وجود ندارد زیرا زن باید اثبات کند که مرد استطاعت پرداخت مهریه را دارد.

  1. آیا مهریه عندالاستطاعه تقسیط می شود؟

در این نوع موارد قسطی کردن مهریه بی معنی است و امکان ندارد که زوج دادخواست اعسار را تقدیم دادگاه نماید.

  1. آیا زوجه می تواند به تمامی حق و حقوق خود در مهریه عندالاستطاعه برسد؟

تنها زمانی می تواند به هنگام جدایی درخواست دریافت مهریه خود را داشته باشد که این موضوع را اثبات کند که زوج توانایی پرداخت مبلغ مهریه را دارد.

  1. در چه شرایطی زن مستحقق دریافت مهریه عندالاستطاعه نیست؟

باتوجه به ماده 1101 قانون مدنی اگر عقد نکاح به هر دلیلی فسخ شود، زن حق مهریه ندارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 20 نظر

5 20
مهریه عندالاستطاعه چیست؟ چه فواید و شرایطی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
8 خرداد 1403

|

9 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد