هر آنچه در رابطه با واردات خودرو باید بدانید

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 5 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

این روزها پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی و افزایش قیمت آن‌ها، باعث شده است که رایزنی در باب واردات خودرو قوت بگیرید. واردات خودرو با وجود اینکه با چالش‌هایی همراه است سود قابل توجهی را برای شما به ارمغان می‌آورد. در صورتی که قصد ورود به دنیای واردات خودرو را دارید این مقاله می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد چرا که در آن به بررسی تمام مراحل و قوانین واردات خودرو و در نهایت نحوه گرفتن مشاوره واردات خودرو می‌پردازیم. در نظر داشته باشید که یک مشاور با تجربه می‌تواند شما را در این مسیر به خوبی راهنمایی کرده و به شما در برداشتن موانع از سر راهتان کمک شایانی کند.

جهت دریافت راهنمایی و مشاوره، به بخش مشاوره صادرات و واردات سایت کارمنتو مراجعه کنید.

 روش‌های واردات خودرو

در ابتدای مسیر باید انواع خودرو و تعرفه‌های تصویب شده برای واردات آن‌ها را بشناسید. خودروهای سواری وارداتی از نظر سوخت مصرفی به دو گروه خودروهای بنزینی و گازوئیلی تقسیم می‌شود و شرایط وارد کردن آن‌ها به شرح زیر است:

خودروهای بنزینی

خودروهای با حجم موتور cc2000 و کمتر:  این محصولات مشمول 40 درصد حقوق ورودی و 8 درصد ارزش افزوده خواهند شد.
خودروهای با حجم موتور cc2001 تا cc2500:  این خودروها مشمول 55% حقوق ورودی و 8 درصد ارزش افزوده خواهند شد.
خودروهای با حجم موتور cc2501 و بیشتر:  مشمول 75 % حقوق ورودی و 8 درصد ارزش افزوده خواهند شد.

خودروهای گازوئیلی ( دیزلی)

خودروهای با حجم موتور cc2500 و کمتر:  این خودروها مشمول 32% حقوق ورودی و 8 درصد ارزش افزوده هستند.
بخش دوم : خودروهایی با حجم موتور cc2501 و بیشتر: این خودروها مشمول 55 درصد ارزش افزوده و 8 درصد ارزش افزوده هستند.

برای واردات خودرو ابتدا باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. انتخاب خودرو

باید بین گروه‌های بالا یک خودروی خارجی انتخاب کنید و بهتر است این کار را به کمک مشاور واردات خودرو انجام دهید. در نظر داشته باشید که در صورتی که خودروی خود را کمتر از قیمت مصوب خریداری کنید، کمرگ حقوق ورودی را بر اساس قیمت مصوب خود محاسبه خواهد کرد. و لازم به ذکر است که اگر خودروی شما با قیمتی بیشتری از نرخ مصوب خریداری شده باشد، گمرک حقوق ورودی را با نرخ خرید شما محاسبه می‌کند.

بیشتر بخوانیم: استراتژی‌های بازاریابی و جذب مشتری در نمایشگاه‌های خودرو

  1. انتخاب کشور و نمایندگی فروش معتبر

حال که خودرو انتخاب شد باید از میان فروشنده‌های معتبر یک گزینه ایده‌آل را انتخاب نمایید. دو راه پیش روی شما است اول اینکه از بستر اینترنت استفاده کنید و قیمت خودرو مورد نظر خود را از چندین شرکت در کشورها مختلف استعلام بگیرید. دوم آنکه به یکی از کشورهای نزدیک رفته و برای خرید خودرو به یکی از فروشگاه‌های فروش خودرو مراجعه کنید. در هنگام محاسبه قیمت تمام شده خودرو به هزینه حمل و جابجایی آن نیز توجه داشته باشید. اگر واردات خودرو از کویت و عمان با یک قیمت مقدور باشد ببینید کدام کشور به شما نزدیک‌تر است و هزینه حمل و نقل کدام برای شما مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

طبق تجربه واردات خودرو از عمان و کویت و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل نزدیکی به ایران و وجود مسیر دریایی مقرون به صرفه‌ترین مسیر واردات ماشین هستند. پیشنهاد می‌کنیم که قیمت خودرو را به صورت CFR یا CPT اخذ کنید و به این نکته توجه داشته باشید که تمام گمرکات کشور قادر به ترخیص خودرو نیستند و شما باید گمرکات مجاز را از قبل شناسایی کنید.

  1. واردات خودرو

حال که مکان‌یابی درستی از محل خرید خودرو انجام داده‌اید، نوبت به واردات خودرو می‌رسد. در ادامه نیز مسیر طولانی در راه دارید و کمک گرفتن از مشاوره واردات خودرو، این فرایند را برای شما آسان‌تر خواهد کرد. برای این کار حتماً باید کارت بازرگانی داشته باشید و یا آن را توسط فردی که کارت بازرگانی دارد وارد کنید:

واردات خودرو با کارت بازگانی خود

در صورتی که از قبل برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کرده‌اید به راحتی می‌توانید با استفاده از آن خودرو مورد نظر را وارد کنید. اما در صورتی که این کارت را دریافت نکرده‌اید باید حتماً هزینه 500 هزار تومانی پرداخت کنید و یک هفته زمان صرف کنید تا کارت رو دریافت نمایید.

بهتر است قبل از شروع فرایند دریافت کارت بازرگانی با مشاوره واردات خودرو  مشورت کنید تا بهترین مسیر برای اخذ کارت بازرگانی را به شما نشان دهد. این کار مزایای زیادی به همراه دارد، چرا که تمام اسناد به نام شما است و هیچ نگرانی بابت سوء استفاده دیگران نخواهید داشت.

از جمله این مزایا می‌توان به این اشاره کرد که: مالیات نقل و انتقال پرداخت نمی‌کنید، بابت نقل و انتقال مالکیت هزینه دفترخانه پرداخت نمی‌کنید، از آنجایی که تمام مدارک به نام شما است، در پرداخت مالیات دچار مشکل نخواهید شد و در نهایت هزینه‌ای بابت استفاده از کارت بازرگانی دیگران پرداخت نخواهید کرد. تنها ایراد این کار پرداخت مالیات واردات خودرو توسط شما است.

واردات خودرو با کارت بازرگانی دیگران

برای واردات خودرو از طریق کارت بازرگانی دیگران در ابتدا باید ریسک‌پذیر باشید و این را بدانید که تمام مدارک خودرو شما، به نام فرد دارای کارت بازرگانی است و عملاً مالکیت خودرو به نام ایشان است. بعد از اتمام واردات شما باید با پرداخت هزینه دفترخانه خودرو را به نام خود بزنید.

 در ازای هر دلار بین 30 تا 40 تومان به عنوان حق استفاده از کارت بازرگانی، به صاحب کارت پرداخت می‌کنید. تنها مزیت استفاده از کارت بازرگانی دیگران، پرداخت نکردن مالیات واردات خودرو است.

مشاوره واردات خودرو با استفاده از پلتفرم کارمنتو

کارمنتو پلتفرمی جامع در مورد مشاوره کسب و کار است و مشاوره واردات خودرو یکی از بخش‌های این پلتفرم است. در این مشاوره شما می‌توانید از مراحل انجام فرایند واردات خودرو مطلع شده و مسیرهای کوتاه این مسیر را بیاموزید.

 مشاور واردات خودرو نه تنها شما را با میانبرهای این مسیر آشنا می‌کند، بلکه از تمام زیرساخت‌های این پلتفرم استفاده می‌کند تا شما بتوانید خودروی مورد نظر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کشور وارد کنید.

هزینه‌های واردات خودرو

می‌دانید که واردات خودرو تنها هزینه خرید خودرو نیست. ارزش گمرکی همه خودروهای وارداتی طبق تبصره یک بند ۴ ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، ابتدا در کمیته تبصره ۶ قانون خودرو  تعیین و سپس منتشر می‌شود. برای اطلاع از آخرین تغییرات پیشنهاد می‌شود با مشاوره واردات خودرو مشورت کنید. به صورت کلی پرداختی‌هایی که برای واردات خودرو باید پرداخت شود شامل موارد زیر می‌شود:

حقوق ورودی: حقوق ورودی بر اساس نوع خودرو مشخص می‌شود که در ابتدای مقاله به صورت کامل بررسی شد.
مالیات ارزش افزوده: واردکنندگان باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده  که از جمع ارزش گمرکی به علاوه حقوق ورودی حاصل می‌شود را پرداخت کنند.
مالیات علی‌الحساب:  ۴ درصد مالیات علی‌الحساب  که از جمع ارزش گمرکی به علاوه حقوق ورودی محاسبه می‌شود دیگر پرداختی واردکننده است.
عوارض هلال‌احمر: که شامل معادل ۱٪ حقوق ورودی
عوارض خاص واردات خودرو : که شامل پنج ۵ درصد از ارزش فوق می‌شود.
هزینه استاندارد: که معادل ۸ در هزار ارزش cif است.
گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده: که به شرح زیر محاسبه می‌شود:
خودروهایی با مصرف کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر چرخه ترکیبی نیاز به اسقاط خودروی فرسوده ندارند.
خودروهایی با مصرف ۵ لیتر و بین ۵ تا ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر  باید هزینه  اسقاط ۲ دستگاه خودروی فرسوده را پرداخت کنند.
خودروهایی با مصرف ۶ لیتر و بین ۶ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر  هزینه اسقاط ۴ دستگاه خودروی فرسوده را می‌پردازند.
خودروهایی با مصرف ۷ لیتر و بین ۷ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باید هزینه اسقاط ۶ دستگاه خودروی فرسوده را پرداخت کنند.
خودروهایی با مصرف ۸ لیتر و بیشتر در ۱۰۰ کیلومتر  باید هزینه اسقاط ۸ دستگاه خودروی فرسوده را پرداخت کند.

لازم به ذکر است که هزینه‌ای نقدی برای اسقاط خودرو پرداخت نخواهد شد، بلکه واردکننده باید خودروی اسقاطی را خریداری کرده و بعد از اسقاط آن، گواهی اسقاط را جهت شماره‌گذاری ارائه دهد.

 همچنین بدانیم از همه چیز در مورد مالیات بر خودرو

عوارض راهنمایی و رانندگی: ده درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری را شامل می‌شود.
هزینه نقل و انتقال دارایی: شامل سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری می‌شود.
عوارض شهرداری به هنگام پلاک

در انتها می‌خواهیم تمام این پروسه را با یک مثال بررسی کنیم:

اگر  در سال 94 یک خودرو با حجم موتور حدودا 2300 سی سی را قصد داشتید از اروپا وارد کنید که قیمت آن 34000 دلار بود( با احتساب دلار 3500 تومان حدودا به ارزش 119 میلیون تومان بود)؛ پس از پرداخت تمام هزینه‌ها در نهایت حدودا به ارزش 216 میلیون تومان به فروش می‌رسید. پس در بازار بر خلاف دیدگاه عمومی به جای 55 درصد شاهد 75 الی 80 درصد افزایش قیمت بودیم.

قوانین مربوط به واردات خودرو

 هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند یک خودرو را در سال وارد کند به این شرط که خودروی وارد شده دارای استاندارد یورو 2 باشد و در کشورهای اروپایی شماره‌گذاری شده باشد؛ اما در مشاوره واردات خودرو به شما گفته می‌شود که این تنها قانون‌های واردات نیست. از دیگر قوانینی که در این زمینه باید رعایت شود می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

امکان واردات خودروهای سواری که بالای cc۲۵۰۰ هستند، وجود ندارد. تنها طبق ماده ۷۸ قانون امور گمرکی، مسافران غیر مقیم ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند خودروهایی بالاتر از cc2500 را به صورت موقت در ایران استفاده کنند.
بر اساس آيين نامه، واردات خودرو تنها از ۱۵ کارخانه بزرگ خودروسازی جهان مجاز است. این شرکت‌ها شامل تويوتا، بی‌ام‌و، بنز، نيسان، پورشه، میتسوبیشی، هوندا، فورد، جی‌ام، پژو، مزدا، رنو و سيتروئن می‌شود.
امکان واردات خودروهای سواری که قیمت آن‌ها بالای چهل هزار دلار باشد، مقدور نیست.
از زمان ساخت خودرویی که قصد وارد کردن آن را دارید، نباید یک سال گذشته باشد.
پس می‌توان نتیجه گرفت که واردات خودرو دست دوم ممنوع است.
باید توجه داشته باشید که خودرو وارداتی باید از استانداردهای لازم نظیر انطباق شماره شاسی، نوع و تیپ موتور بهره‌مند باشد.
در صورتی خودرو ترخیص می‌شود که ثبت سفارش به نام فرد حقیقی یا حقوقی غیر از نمایندگی انجام نگرفته باشد.
دو گروه از واردکنندگان معاف از پرداخت سود بازرگانی هستند.
معادل ۳۰۰ میلیون ریال برای مجوزهای جانبازان
معادل ۳۰۰ میلیون ریال برای مجوزهای معلولین بهزیستی

مجوزهای مربوط به واردات خودرو

طبق آیین نامه داشتن کارت بازرگانی اولین مجوزی است که اجازه واردات خودرو را به شما خواهد داد. اما قبل از دریافت مجوز واردات باید مجوزهای چهارگانه را دریافت کنید.

مجوز نمایندگی از اصناف
مجوز استاندارد
مجوز بهینه‌سازی سوخت
مجوز محیط‌زیست

نحوه دریافت مجوز را می‌توانید از مشاوره واردات خودرو آموزش ببینید و در زمان کوتاهی کارت بازرگانی و 4 مجوز را دریافت نموده و خودروی مورد نظر خود را وارد کنید.

واردات خودرو با کارمنتو

همانطور که مطالعه کردید، واردات خودرو دارای چالش‌های خاص و بسیاری است. برای مشاوره واردات خودرو تیم کارمنتو با در اختیار داشتن وکلا و مشاوران مجرب، شما را در تک تک این مراحل همراهی می‌کنند تا بتوانید بدون دردسر و چالش خاصی اقدام به وارد کردن خودرو مورد نظر خود کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 14 نظر

5 14
هر آنچه در رابطه با واردات خودرو باید بدانید

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد