نکات طلایی مدیریت مالی

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 5 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

هر سازمان بخش های مختلفی دارد و هر بخش توسط یک مدیر اداره می شود،دپارتمان مالی یکی از بخش های جدایی ناپذیر سازمان است و مدیر مالی نقش کلیدی در آن ایفا می کند.
نقش مدیر مالی با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی و نرم افزاری در حال تغییر است. در گذشته وظیفه اصلی مدیر مالی نظارت بر مسائل مالی سازمان بوده است ولی امروزه بیشتر به تحلیل داده‌ها و مشاوره به مدیران عالی برای حداکثر سازی سود و افزایش ثروت سهام‌داران می پردازند، در ادامه با کارمنتو همراه باشید تا بیشتر به مبحث وظایف مدیریت مالی بپردازیم.

برای آشنایی با مدیر مالی و وظایف آن، می‌توانید اطلاعات لازم را در بخش مشاوره مالی کارمنتو کسب کنید.

مدیر مالی کیست؟

شخصی که برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت و کنترل فعالیت‌های مالی از قبیل تامین مالی و استفاده از بودجه شرکت را عهده‌دار باشد، مدیر مالی یک مجموعه محسوب می‌شود، به عبارت دیگرمدیر مالی همان مجری و ناظر بر اجرای اصول کلی مدیریت بر منابع مالی یک کسب‌وکار است.

مدیر مالی کیست؟

بیشتر بخوانید : آشنایی با انواع صورت‌های مالی و نحوه حسابرسی آن‌ها

اهداف مدیریت مالی در یک سازمان چیست؟

اطمینان از تامین منظم و کافی بودجه های مرتبط، اطمینان از ارائه بازده کافی به سهامداران که وابسته به ظرفیت درآمد، قیمت بازار سهام و انتظار سهامداران است.
اطمینان از استفاده بهینه منابع مالی، به محض آنکه این بودجه تامین شد باید از حداکثر ظرفیت با کمترین هزینه استفاده شود.
مدیریت مالی وظیفه دارد از امنیت سرمایه گذاری اطمینان حاصب کند، به عنوان مثال بودجه باید در معاملات امن سرمایه گذاری شود تا بتوان به نرخ بازده مناسب و کافی دست یافت.
برنامه ریزی یک ساختار صحیح سرمایه، باید یک ترکیب صحیح و منصفانه از سرمایه در نظر گرفت تا توازن میان بدهی ها و حقوق صاحبان سهام حفظ شود.

بیشتر بخوایند: همه چیز در مورد برگه تشخیص مالیات

شرحی از وظایف مدیریت مالی

  1. مشارکت در برنامه ریزی و ارائه پیشنهادات وسیاستهای اعتباری و وصول مطالبات ونظارت برحسن اجرای آنها.

  2. تامین مالی و اعمال مدیریت بر وجوه نقـد و سایر دارائیهای پولی و تامین وجوه نقد اضافی در مواقع ضروری.

  3. نگهداری سوابق و مدارک مالی،کنترل فعالیتهای مالی،مشخص کردن انحرافات از عملکرد کارآمد و طرح ریزی شده همچنین اعمال مدیریت در پرداخت حقوق و دستمزد،امور مالیاتی موجودیها،دارائیهای ثابت و عـملیات کامپیـوتری.

  4. پیش بینی و طرح ریزی بلند مدت وجوه لازم برای سرمایه گذاری بر اساس تغییرات تکنولوژیک بازار سرمایه و بازده پروژه های سرمایه گذاری همچنین بکارگیری ارقام پیش بینی نشده و تاریخی برای طرح ریزی عملیات آتی و آثار آن در سیاستهای سود آوری و پیش بینی اقـلام بهای تمام شده و هزینه.

  5. برنامه ریزی و سازماندهی بمنظور انجام وظایف مختلف امور مالی شـرکت.

  6. تهیه و تنظیم خط مشی ها،دستورالعملها، روشها و رویه های مالی و تهیه و طراحی فرم های مورد نیاز، بمنظور ایجاد هماهنگی در انجام امورمالی واحدهای مختلف.

  7. تصمیم گیری واعلام نظر نهایی در موارد پیدایش اختلاف نظر بین واحدهای تابعه.

  8. دریافت گزارشهای مالی از واحدها ، پروژه ها و سایر مدیریت ها وبررسی و اظهارنظر بر آنها و تحلیل مغایرتها .

  9. اعمال نظارت و کنترل بمنظور حسن اجرای قوانین، مقررات، دستورالعملها وبخشنامه های مالی در واحد های مختلف.

  10. طبقه بندی حسابها ـ ودرصورت نیاز ـ طبقه بندی گروه کالاها وکدینگ مربوط به موجودیها و انبار، براساس سیستم های مکانیزه وپیشنهاد وتائید تغییر یا تهیه سیستـم های نرم افزاری مالی بصورت سفارشی یا پکـیـج.

  11. نظارت و کنترل بمنظور حفـظ و نگهداری اموال و دارائیهای شـرکت.

  12. برنامه ریزی بمنظور انجام تجزیه و تحلیل های ترازنامه و سود وزیان و صورت منابع و مصارف واحدهای مختلف.

  13. برنامه ریزی وکنترل اقلام بمنظور اداره دارائیها وسرمایه در گردش شـرکت و تامین اعتبار مورد نیاز واحد های مختلف بر اساس بودجه سالانه که مورد تصویب هیئت مدیره شـرکت رسیده باشد.

  14. پیش بینی ، طرح ریزی و ارائه بودجه دوره ای شرکت براساس برنامه ها ، پروژه ها وسفارشات و نیازهای اعلام شده واحدهای مختلف واستراتژی اعلام شده ازسوی هیئت مدیره ، با درنظرگرفتن روند سنواتی منابع ومصارف و تغییرات احتمالی آتی.

  15. ارزیابی عملکرد واحد ها با توجه به بررسیها و نتایج گزارشهای مالی و ارائه گزارش برای مقام مافوق.

  16. ارزیابی مستمر سیستمها ، روشها و فرضهای مرتبط با امور مالی واعلام نقاط قوت و ضعف روش های اجرایی موجود و ارائه پیشنهادات اصلاحی.

  17. انجام وظیفه بعنوان عامل کنترلی بر اساس شرح وظایف مصوب ودستورالعمل های درون سازمان منطبق با استانداردهای حسابداری.

  18. تنظیم گزارشات مالی عندالاقتضا.

  19. برنامه ریزی بمنظور حسابرسی ضمنی و پایان سال واحدهای مختلف بمنظور حسن انجام کار بر اساس صلاحدید مقام مافوق.

  20. عضویت و شرکت در جلسات کمیته وام، معاملات وسایرکمیته ها یا جلسات یا سمینارهای داخلی یا خارجی شـرکت به تشخیص مـدیریت شـرکت.

  21. برنامه ریزی واجرای طرح های مصوب مزایای کارکنان و نظارت بر حسن اجرای نظام های پرداخت پرسنلی، بمنظور ایجاد انگیزش در کارکنان.

  22. بررسی و تطبیق فعالیتها با بودجه مصوب و تجزیه و تحلیل انحرافات.

  23. تشخیص وتامین نیازهای آموزشی و تخصصی کارکنان تحت مـدیریتی همگام با ضرورتهای شـرکت.

  24. سازماندهی و جابجایی پست های درون سازمانی یا تغییر شرح شغل کارکنان امور مالی، با توجه به نیازهای امورمالی شرکت وتوانایی های کارکنان.

  25. تشخیص نیاز و اعزام کارکنان به ماموریتهای مورد نیاز حسب مورد.

  26. تصویب هر نوع گزارش از جمله گزارشات دریافت و پرداخت و اموال و صحت و سقم دفاتر قانونی و ثبت ماشینی.

وظایف مدیر مالی

بیشتر بخوانید: آموزش مراحل دریافت گواهی ارزش افزوده

سخن آخر

مدیران مالی وظایف مهمی در تصمیم گیری‌های سازمان‌ها و کسب‌وکار دارند، چرا که نبض و بقای سازمان در گرو دانش، تخصص و هنر مدیریتی آن‌ها در تمامی مراحل به خصوص در تصمیم‌گیری مواقع حساس مالی است.
در صورتی که می خواهید به برترین مدیران مالی دسترسی داشته و در مورد دغدغه های مختلف خود در حوزه های مالیاتی، حسابداری،حسابرسی و بیمه رایگان مشورت کنید و یا حتی پروژه های مالی و مالیاتی خود را در کوتاه ترین زمان و با بهترین هزینه انجام دهید، در سامانه مشاوره کارمنتو ثبت نام کرده و یا برای راحتی بیشتر اپلیکیشن کارمنتو را نصب کنید تا از خدمات مشاوره رایگان، مشاوره تلفنی و ایجاد پروژه در این سامانه بهره مند شوید. همچنین می توانید سوالات خود را در مرتبط با موضوع وظایف مدیریت مالی در قسمت نظرات سایت مطرح کنید تا کارشناسان کارمنتو در اسرع وقت به آنها پاسخ دهند.

تن خود را بنویسید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 14 نظر

4 14
نکات طلایی مدیریت مالی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد