مالیات حقوق شغل دوم به چه کسانی تعلق میگیرد و چگونه محاسبه می‌شود؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 4 دی 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

مالیات منبع اصلی درآمد اغلب دولت‌های جهان است. در بودجه سالانه کشورمان ایرانی نیز پس از نفت، مالیات اصلی‌ترین منبع درآمد است، در حالی که دولت کنونی تلاش می‌کند سهم آن را بیشتر کرده و با دریافت مالیات عادلانه و گسترده، از فرارهای مالیاتی که سال‌ها در کشور صورت می‌گرفته جلوگیری کند. مالیات شغل دوم یکی از انواع خاص مالیات است که کمتر کسی درباره قوانین و اصول مربوط به آن اطلاع دارد.

عموم مردم تفکر می‌کنند مالیات تنها به شغل اول افراد اعمال می‌شود؛ یا اینکه مالیات شغل دوم نیز هیچ تفاوتی با شغل اول ندارد و با همان قوانین وضع و دریافت می‌شود. اما آیا چنین تصوراتی درست است؟

در این بلاگ از کارمنتو قصد داریم مالیات حقوق شغل دوم را به شما معرفی کنیم؛ با قوانین موجود در این حوزه آشنا شویم و نحوه محاسبه و پرداخت مالیات دو شغله‌ها را نیز بررسی کنیم. پس از دو شغل دارید یا یکی از اعضای خانواده شما دو شغله است، پیشنهاد می‌کنیم در مطالعه کامل این مقاله کوتاهی نکنید تا خود و دیگران را از جریمه‌های احتمالی سازمان مالیات رهایی بخشید.

بنر مالیاتی

منظور از مالیات شغل دوم چیست؟

دو شغله بودن این روزها چیز عجیبی نیست، بسیاری از کارمندان پس از ساعات اداری خود به نحوه دیگری درآمدزایی می‌کنند. همچنین مدیران و صاحبان کسب و کارها معمولا پس از موفقیت در یک زمینه به شغل‌های دیگری روی می‌آورند تا بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند. اما همه این افراد باید بدانند که شغل دوم آن‌ها نیز می‌تواند مشمول مالیات شود و پرداخت آن همانند مالیات شغل اول الزامی است.

نکته‌ای که باید درباره مالیات حقوق دو شغله‌ها بدانید، این است که برخی از مشاغل از مالیات معاف هستند و اگر شغل دوم خود را از این میان آن‌ها انتخاب کنید، مشمول معافیت مالیاتی خواهید شد، البته به یک شرط:

مجموع درآمدتان از 10 میلیون تومان در ماه بیشتر نشود.

بنابراین، افرادی که تصور می‌کنند با انتخاب چندشغل معاف از مالیات می‌توانند درآمدی بالایی داشته باشند، بدون اینکه مالیاتی پرداخت کنند، سخت در اشتباه هستند. حتی اگر شغل اول شما از مالیات معاف باشد (مانند راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی در چندسال اول) ولی درآمد شما از 10 میلیون تومان ماهانه تجاوز کند، بازهم مشمول مالیات بر درآمد خواهید شد.

مالیات حقوق شغل دوم چقدر است؟

چنانچه مشمول معافیت مالیاتی ذکر شده در تیتر قبلی نباشید و شغل دوم شما نیز در ردیف مشاغل مشمول مالیات قرار داشته باشد، موظف به پرداخت مالیات شغل دوم هستید. حال احتمالا می‌پرسید میزان این مالیات چقدر است؟

محاسبه مالیات شغل دوم بر اساس جدول زیر انجام می‌شود.

ردیف مبلغ درآمد (تومان) مبلغ مشمول مالیات (تومان) درصد مالیات مالیات تجمیعی (تومان)
1 از 0 تا 10,000,000 0 %0 0
2 از 10,000,000 تا 14,000,000 4,000,000 %10 400,000
3 از 14,000,000 تا 23,000,000 9,000,000 %15 1,750,000
4 از 23,000,000 تا 34,000,000 11,000,000 %20 3,950,000
5 از 34,000,000 به بالا مازاد 34,000,000 %30 متغییر

سازمان امور مالیاتی چگونه از شغل دوم افراد مطلع می‌شود؟

شاید پاسخ به چنین سوالی در گذشته دشوار بود، اما امروزه با مجازی شدن سیستم‌های ثبت مالی دیگر کار دشواری نیست. عموم افرادی که در مشاغل مختلف استخدام می‌شوند، ابتدا باید بیمه خود را ثبت و ارسال کنند؛ بنابراین بیمه افراد می‌تواند مدرک مناسبی برای تشخیص مشاغل‌شان باشد.

در ابتدا گفتیم که توجه به مالیات و درآمد حاصل از آن در کشورمان در حال افزایش است. دسترسی سازمان مالیات به اطلاعات بانکی و بیمه‌ای افراد، ماحصل همین توجه بیشتر است که موجب شده تقریبا فرار مالیاتی غیرممکن باشد.

با توجه به سخت‌گیری هرچه بیشتر در این حوزه، پیشنهاد می‌کنیم فکر فرار مالیاتی را از سر بیرون کنید و به جای آن، به دنبال کنترل میزان مالیات خود باشید. اگر از قوانین مالیاتی اطلاع درستی ندارید، روی مشاوره کارمنتو حساب کنید. در سایت مجموعه می‌توانید 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز به مشاوران مالیاتی خبره دسترسی داشته باشید و از طریق تماس تلفنی اینترنتی، مشکلات خود را مطرح و از بهترین راهکار برای حل آن‎‌ها مطلع شوید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه مالیات حقوق شغل دوم دریافت نمایید.

معافیت مالیاتی افراد دارای چند شغل چگونه است؟

معمولا پرطرفدارترین بخش برای مخاطبان مقالات مالیاتی، سرتیتر معافیت مالیاتی است. در این بخش قصد داریم معافیت مالیات شغل دوم را ذکر کرده و البته شرایط خاص آن را نیز بیان کنیم.

شغل‌های معاف از مالیات

بر اساس قانون مالیات مستقیم کشور، فعالیت در برخی مشاغل خاص از مالیات معاف است. البته برخوردار شدن از چنین معافیتی یک شرط خاص دارد که در تیتر بعدی به آن می‌پردازیم، اما اجازه دهید در اینجا با چند نمونه از مشاغل معاف از مالیات آشنا شویم.

  • انتشاراتی‌ها

شغل انتشاراتی در ردیف مشاغل معاف از مالیات است؛ بنابراین در صورتی که شغل دوم شما در این حوزه باشد، از پرداخت مالیات حقوق شغل دوم معاف خواهید بود.

  • مشاغل فعال فرهنگی

بر اساس قانون مالیات مستقیم و در راستای افزایش زیرساخت‌های فرهنگی کشور، کلیه مشاغلی که در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند از پرداخت مالیات معاف هستند. بنابراین اگر به عنوان شغل دوم در چنین حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، نیاز نیست نگران پرداخت مالیات دو شغله‌ها باشید.

  • مشاغل مطبوعاتی

مطبوعات و خبرگزاری‌ها از دیگر مشاغل معاف از مالیات هستند؛ لذا افرادی که در کنار شغل اصلی خود فعالیت مطبوعاتی انجام می‌دهند، از محاسبه مالیات شغل دوم مصون خواهند ماند.

  • مشاغل هنری

بخش قابل توجهی از فرهنگ یک کشور به هنرمندان آن وابسته است، بنابراین قانون مالیات مستقیم هنرمندان را نیز از پرداخت مالیات حقوق دو شغله‌ها معاف می‌کند. البته در راستای برقراری عدالت مالیاتی، این معافیت شامل حال هنرمندان و سلبریتی‌هایی با درآمدهای بالا نمی‌شود.

  • سایر مشاغل

علاوه بر موارد پیشین، تمامی شرکت‌های تعاونی روستایی و عشایری نیز از پرداخت مالیات شغل دوم معاف هستند. لیست سایر مشاغل معاف از این مالیات به شرح زیر است:

  • دفاتر زیارتی و گردشگری دارای مجوز
  • درآمد حاصل از صادرات اقلام غیر نفتی مخصوصا محصولات کشاورزی
  • کمک و هدایای موسسات خیریه
  • درآمد حاصل از مراکز نگهداری از افراد معلول ذهنی

معافیت مالیاتی شغل دوم

حداکثر تعداد معافیت مالیاتی مشاغل

خب، شاید تصور کنید که می‌توان با راه‌اندازی چندین شغل معاف از مالیات به درآمدهای میلیاردی رسید، بدون اینکه حتی یک ریال مالیات پرداخت کرد؛ اگر اینگونه است، متاسفانه در اشتباه هستید.

از آنجایی که کارشناسان و قانون‌گذاران سازمان مالیات نیز به خوبی با راه‌های فرار مالیاتی آشنا هستند، سقف 10 میلیون تومانی درآمد را به عنوان آخرین سنگر افراد برای نپرداختن مالیات قرار داده‌اند.

به عبارت دیگر، اگرچه فعالیت‌های فرهنگی، مطبوعاتی و خیرخواهانه به پیشرفت عمومی کشور کمک می‌کنند و از مالیات معاف هستند؛ اما چنانچه صاحبان این مشاغل به درآمد بیش از 10 میلیون تومان در ماه دست یابند، آنگاه در تعارض با عدالت مالیاتی است که از پرداخت مالیات حقوق شغل دوم معاف باشند. بنابراین، محاسبه مالیات شغل دوم این اشخاص با گذر از سقف درآمدی 10 میلیون تومان آغاز خواهد شد.

Please select another listing to show to avoid recursion.
wallpaper-3517419

پیشنهاد مطالعه:

حقوق شغل دوم بازنشستگان مشمول مالیات است؟

همانطور که خودتان می‌دانید، حقوق بازنشستگی در ردیف مستمری قرار گرفته و درآمد محسوب نمی‌شود؛ بنابراین مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد. سوال اینجاست که اگر افراد پس از بازنشستگی شغل دیگری اختیار کنند چه می‌شود؟ آیا بازهم از پرداخت مالیات معاف هستند؟!

از آنجایی که پاسخ به این سوال نیاز به توضیحات تخصصی و مرتبط به خود را دارد، در بلاگی دیگر به شرح مالیات حقوق شغل دوم بازنشستگان خواهیم پرداخت.

کلام پایانی

در این بلاگ با مالیات شغل دوم و روش پرداخت آن آشنا شدیم، همچنین معافیت‌های مالیاتی را شناختیم و دانستیم تا سقف 10 میلیون تومانی می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد. با گذر از همه توضیحات، باید اذعان داشت با سخت‌گیری هرچه بیشتر سازمان مالیات، بهترین راهکار کاهش مالیات، کنترل آن است. برای اینکار روش‌های مختلفی وجود دارد؛ مثلا می‌توانید یک حسابدار خبره استخدام کنید یا وکیل مالیاتی بگیرید؛ اما یکی از بهترین روش‌ها دریافت مشاوره است.

مجموعه کارمنتو با دسترسی به بیش از 350 مشاور برتر کشور در حوزه‌های مختلف، آماده است در هر ساعتی از شبانه روز به شما مشاوره مالیاتی ارائه دهد. شما می‌توانید قیمت و امتیاز مشاوران مختلف را مقایسه کرده و با توجه به شرایط مالی و حساسیت پرونده موردنظر، یک مشاور را انتخاب و پاسخ سوالات خود را از وی دریافت کنید.

از اینکه تا انتها همراه کارمنتو بودید صمیمانه متشکریم و خوشحال می‌شویم میزان رضایت خود از این بلاگ را با ما به اشتراک بگذارید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

3 4
مالیات حقوق شغل دوم به چه کسانی تعلق میگیرد و چگونه محاسبه می‌شود؟
افرادی که شغل دوم اختیار کنند، در صورتی که شغل‌شان در ردیف مشاغل معاف از مالیات نباشد، مشمول مالیات حقوق شغل دوم هستند.
بسته به نوع شغل افراد دارد، چنانچه شغل مذکور در ردیف مشاغل معاف از مالیات نظیر فعالیت‌های مطبوعاتی یا فرهنگی قرار داشته باشد، خیر؛ و در غیراینصورت، بله.
جدول مالیات شغل دوم در متن بلاگ قرار داده شده. این مالیات به ازای مازاد حقوق از 10 میلیون تومان آغاز می‌شود و در قالب چند پله، مشمول درصدهای متفاوتی از مالیات می‌شود.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد