راهنمای جامع صادرات کالا به هند

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 30 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

شاید شما هم فکر کنید که هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور دنیا، برای همه تجار در همه کشورها فرصت تجاری دارد. این فکر چندان هم اشتباه نیست و صادرات به هند، بخشی از تجارت خارجی کشور ما (و بسیاری از کشورهای منطقه) را تشکیل می‌دهد. اگر میخواهید به حوزه تجارت وارد شوید و مخصوصا صادرات را شروع کنید، نیاز دارید که مشاوره بگیرید، تحقیق کنید و به صورت خلاصه سر از جزئیات کار دربیاورید. در شرایط اقتصادی امروز ایران که راه انداختن هر کسب‌وکاری ممکن است برای شما هزینه‌های مادی و روانی زیادی داشته باشد، مهم است که آن کسب‌وکار را با اطمینان حداکثری شروع کرده باشید. در این مطلب می‌خواهیم صادرات به هند را به عنوان یک مسیر شغلی بررسی کنیم و با شرح دادن مسیرهای قانونی و شرایط اقتصادی هند، راهنمایی بسازیم برای کسانی که قصد دارند این حوزه شغلی را برای خودشان انتخاب کنند. اگر فردی از آشنایان شما میخواهد محصولاتش را به هند صادر کند، حتما این مطلب را برایش بفرستید.

جهت دریافت راهنمایی و مشاوره، به بخش مشاوره صادرات و واردات سایت کارمنتو مراجعه کنید.

معرفی کشور هند برای صادرات

برای شروع صادرات به هند، باید ابتدا این کشور را بیشتر بشناسید و با شرایط اقتصادی و فرهنگ مصرف در آن آشنا شوید. هند در چند دهه اخیر، با سرعتی آرام ولی مداوم و پایدار به یک اقتصاد بزرگ در دنیا تبدیل شده و این روزها پنجمین در جهان محسوب میشود. در مورد نوع اقتصاد این کشور باید بگوییم که ترکیبی است، یعنی نیمی از کارگران آن در بخش‏های کشاورزی کار میکنند (نشانه اصلی یک اقتصاد سنتی). هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور دنیا، جمعیت مصرف‌کننده چندصد میلیونی دارد و یک بازار بسیار بسیار بزرگ برای محصولات کشاورزی، نفت و گاز و سوخت و حتی محصولات فرهنگی‌رسانهای. این نکته را هم نباید فراموش کرد که هند یک طبقه متوسط بزرگ و سالم دارد که محصولات وارداتی را دوست دارند، به ویژه خدمات رفاهی و محصولات مصرفی. حجم بازار هند امروز سودم در دنیاست (با استناد به شاخص رقابتی جهانی WEF).

مزایای و معایب صادرات کالا به هند

بیایید واقع‌بینانه به صادرات به هند نگاه کنیم و چالشهای آن را هم در کنار مزایایش ببینیم:

مزایا:

  • جمعیت بسیار بالای هند و نیاز این کشور به واردات غذا و محصولات کشاورزی
  • پیشرو بودن ایران در یکی از نیازهای وارداتی هند یعنی نفت و سوخت
  • مثبت بودن کلیِ رابطه ایران و هند از نظر سیاسی و روابط عمومی

معایب:

  • مشکلات اقتصادی ایران و بالا و پایین شدن قیمت ارز
  • ناپایداری تولید در بعضی از بخش‌های کشاورزی و تولیدی که صادرات به هند را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد
  • وجود رقبای قدرتمند اروپایی و آسیایی برای ایران (آمریکا، امارات، سوئیس و عربستان)
  • چالش و محدودیت ویزا برای سفر به هند

بیشتر بدانیم: صفر تا صد صادرات به افغانستان

راه‌های صادرات کالا به هند

همان‌طور که گفتیم صادرات به هند شامل موارد زیادی از محصولات ایرانی است، از خشکبار و میوه گرفته تا مشتقات نفتی و انرژی. کالاهایی مثل نفت، مشتقات آن و حامل‌های انرژی توسط پالایشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ به هند صادر می‌شوند اما دیگر محصولات مثل خشکبار، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی همه صادرکنندگان خصوصی هم دارند و اشخاص حقیقی آنها را از کشور خارج می‌کنند. هند به آب‌های آزاد دسترسی دارد و بسیاری از وارداتش را از طریق کشتی و بنادرش انجام میدهد اما از کشورهای آسیایی مثل ایران راه‌های زمینی و هوایی هم برای دسترسی به این سرزمین وجود دارند. گمرک‌هایی که صادرات به هند از طریق آن‌ها انجام میشود عبارت‌اند از گمرکهای ویژه شهید رجایی، منطقه ویژه پتروشیمی بندر امام، منطقه ویژه اقتصادی پارس، بوشهر، منطقه ویژه معادن و فلزات و بندر امام خمینی. بعضی از گمرک‌ها مواد خاصی را صادر می‌کنند، مثلا پسته و خرما اکثرا از گمرک کرمان، سیرجان و رفسنجان از ایران بیرون می‌روند.

بیشتر بخوانید: نحوه صادرات به گرجستان به همراه قوانین گمرکی  این کشور

مراحل صادرات کالا به هند

زعفران، خرما و پسته از مهم‌ترین کالاهای صادراتی به هند هستند، اما نیازهای جمعیت بیش از یک میلیارد نفریِ این کشور روز به روز در حال تغییرند و همیشه فرصت صادرات به آن وجود دارد. برای این که صادرات را شروع کنید، باید یک دیدگاه کلی درمورد فرایند صادرات داشته باشید، این که از کجا شروع می‌شود، چه مراحلی دارد و برای جلو رفتن در آن به چه مجوزهایی نیاز دارید. این مراحل عبارت‌اند از:

  • تحقیقات بازار: مهم‌ترین قسمتِ شروع هر کسب‌وکاری، این است که بدانید درون آن دقیقا چه خبر است. میتوانید پیش از شروع فرایند دریافت کارت بازرگانی یا تهیه محصول، با افرادی که پیش از شما به هند سفر کرده‌اند یا با این کشور وارد تجارت شده‌اند، مشورت کنید. آن‌ها در مراحل اولیه می‌توانند جلو بسیاری از اشتباهات را بگیرند. همچنین می‌توانید در صورت امکان به هند سفر کنید و بازارهای این کشور را از نزدیک ببینید.
  • مشخص کردن چهارچوب کار: یکی از اولین مراحل صادرات به هند، مشخص کردن نوع صادرات است. در این‌جا محصول صادراتی می‌تواند هر چیزی باشد، از نفت و گاز گرفته تا خرما و پسته. وقتی بدانید که چه چیزی می‌خواهید به خارج بفرستید، نوع بیزنس مدل، همکاران، مدل مجوزها و … هم مشخص خواهند شد.
  • دریافت کارت بازرگانی: باید برای شروع کار، کارت بازرگانی دریافت کنید چون اگر این مجوز را نداشته باشید، تمام فعالیت‌ شما غیرقانونی محسوب میشود. صادرات به هند هم از این قاعده مستثنی نیست. مجوز کار شما در واقع کارتی است که از اتاق بازرگانی دریافت می‌کنید.
  • اظهار کالا به گمرک: بعد از مشخص شدن نوعِ کالا باید آن را به گمرک تحویل بدهید یا به اصطلاح اظهار کنید. در این مرحله، شما یا وکیل (همان نماینده قانونیتان) به طور رسمی به سیستم گمرک اعلام میکند که مراحل قانونی محصول طی شده و آماده صدور است. بعد از تکمیل مراحل اظهار کالا، گمرک مجوز خروج محصول را صادر می‌کند.
  • ارسال پروفرما (پیش‌فاکتور): پیش‌فاکتور درواقع سندی است که اطلاعات محصول شما و فرایندی که گذرانده را مشخص میکند. اسم و مشخصات شخص حقیقی یا حقوقی صادرکننده، نوع کالا، وزن آن، قیمت واحد، شرایط پرداخت و … از جمله این اطلاعات هستند.
  • ارسال به هند: در مرحله آخر با تکمیل همه این مراحل، محصول شما به سمت کشور هند فرستاده می‌شود.

مدارک و مجوزهای مورد نیاز برای صادرات کالا به هند

به صورت کلی برای صادرات مجوزهای مختلفی نیاز دارید که اولینشان را می‌توانیم کارت بازرگانی محسوب کنیم. کارت بازرگانی نه فقط برای صادرات به هند، بلکه برای شروع هر نوع فعالیت تجاری در ایران مورد نیاز است و باید آن را از اتاق بازرگانی ایران دریافت کنید. برای دریافت این کار در حال حاضر می‌توانید آنلاین اقدام کنید، از طریق سامانه جامع تجارت. همچنین محصولات غذایی و کشاورزی باید گواهی سلامت دریافت کنند (توسط سازمان غذا و داروی ایران). برای ورود کالاها به هند، همچنین باید گواهی‌هایی را از درون خود این کشور دریافت کنید از جمله:

  1. Import Export Code یا کد صادرات و واردات (از سازمان تجارت هند)
  2. گواهی واردات
  3. گواهی ترخیص کالا
  4. گواهی استاندارد هند برای کالاهای کشاورزی و خوراکی

پیشنهاد ویژه: راهنمای جامع ترخیص کالا از ترکیه

لیست کالاهای صادراتی به هند

وقتی که تصمیم قطعی خودتان را برای صادرات کالا به هند گرفتید، باید نوع محصول را هم مشخص کنید. مواد اولیه صنعتی، نفت، پارچه و منسوجات، محصولات کشاورزی و… از جمله صادرات ایران به هند هستند. البته همان‌طور که گفتیم، در بین کالاهای مختلفی که ایران به هند صادر میکند نقش محصولات کشاورزی و خوراکی مهم است. در این قسمت، چند میوه و خشکبار معروف را که از ایران به هند صادر می‌شوند بررسی میکنیم:

  • صادرات بادام به هند: بادام درختی در سالهای اخیر، رشد زیادی را در ایران تجربه کرده و این میزان تولید امکان صادرات را هم به تجار ایرانی داده است. کیفیت خوب و قیمت رقابتی بادام ایران، هند را به یکی از خریداران آن تبدیل کرده است.
  • صادرات پسته به هند: پسته یکی از تولیدات اصلی خشکبار کشور ماست که بسیاری از مناطق دنیا، ایران را با آن می‌شناسند. هند هم یکی از واردکننده‌های پسته ایران است.
  • صادرات کیوی به هند: هند بعضی از میوه‌ها مثل کیوی را نمی‌تواند به مقدار زیاد تولید کند و به واردات وابسته است.
  • صادرات خرما به هند: خرماهای ایران بیشتر از ده نوع دارند که کشورهای آسیا و اروپا مقاصد اصلی آن‌ها هستند. هند هم یکی از مشتریان خرمای ایران است.
  • صادرات سیب به هند: ایران انواع مختلف سیب را تولید می‌کند و به خاطر کم بودن ظرفیت تولید این میوه در هند، فرصت صادراتی خوبی برای این کشور دارد.

مشاوره صادرات کالا به هند با کارمنتو

برای شروع فرایند صادرات به هند، لازم است که مشاوره دریافت کنید و درمورد صفر تا صد این تجارت اطلاعات کامل و به روز داشته باشید. داشتن اطلاعات به روز، نیازمند مشاوره با افراد کارشناس و متخصص است چون هرچقدر هم که جستجو کنید، ممکن است منبع زنده و مطلعی در اینترنت پیدا نکنید. کارشناسان کارمنتو در زمینه‌های مختلفی مثل تجارت، فرایندهای قانونی و حقوق و حتی مارکتینگ تخصص دارند و آماده ارائه مشاوره آنلاین به شما هستند. در کارمنتو شما می‌توانید با پرداخت آنلاین در هر شهری که زندگی می‌کنید، در مدت زمان کوتاهی پاسخ سوال‌هایتان را بگیرید و فرایندها را با سرعت و دقت بیشتری انجام بدهید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 34 نظر

4 34
راهنمای جامع صادرات کالا به هند

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد