راهنمای جامع ترخیص کالا از ترکیه

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 30 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

ترخیص کالا از گمرک یکی از مهمترین مراحلی است که فرآیند واردات و صادرات به هر کشوری آن را طی می‌کند. قوانین ترخیص کالا از گمرک بین کشورها بسته به توافقات بین کشورها و انواع محصولات وارداتی و صادراتی و تأثیر آن‌ها بر اقتصاد آن کشورها بسیار متفاوت است. ترکیه نیز به دلیل همسایگی با ایران و بازار پر پتانسیل ایران، در طول سال‌های دراز، رابطه‌ی تجاری خوبی را با ایران شکل داده است. ترخیص کالا از ترکیه به ایران چالش‌های زیادی ندارد و حتی در بعضی از موارد سخت‌گیری کمتری نسبت به واردات از سایر کشورها دارد. در این مقاله به بررسی کامل ترخیص کالا از ترکیه خواهیم پرداخت.

جهت دریافت راهنمایی و مشاوره، به بخش مشاوره صادرات و واردات سایت کارمنتو مراجعه کنید.

ترخیص کالا از ترکیه چگونه است؟

به طور خلاصه ترخیص کالا از گمرک به معنای تکمیل فرآیند صادرات یا واردات یک محصول خاص با توجه به قوانین و شرایط کشور (کشور صادرکننده یا واردکننده) است.

کارگزار گمرکی یک شخص حقوقی (شخص یا نمایندگی) است که به قوانین تنظیم کننده تجارت خارجی در کشورها آشنایی دارد و از ویژگی‌های هر کالا با توجه به قوانین کشور مطلع است. همچنین کارگزار گمرکی مدارک، اوراق و گواهینامه‌هایی را که باید بازرگان به مقامات مربوطه در گمرک ارائه کند را می‌شناسد تا پس از اتمام مراحل ترخیص کالا از گمرک آنطور که باید، بدون هیچ مانعی فرآیند صادرات یا واردات را تکمیل کند.

کارگزار گمرکی به عنوان واسطه بین صاحب کالا و مقامات رسمی در آن کشور تلقی می‌شود، زیرا کارگزار گمرک همانطور که اشاره شد از قوانین لازم برای محصولات و کالاهای مختلف به خوبی اطلاع دارد.

کارگزار گمرکی در صدور کلیه مدارک لازم برای تکمیل فرآیند واردات یا صادرات سریع عمل می‌کند که بدون هیچ مشکلی روند ترخیص کالا از گمرک را سریع‌تر انجام شود. مدارک مورد نیاز برای تکمیل فرآیند صادرات به طور کامل و به شکل مناسب، با توجه به شرایط اجباری ارائه شده توسط کشور و نوع کالا، می‌تواند متفاوت باشد.

ترخیص کالا از گمرک ترکیه چگونه کار می‌کند؟

پس از ورود محموله یا کشتی به گمرک باید کالاها از آن‌ها خارج شود. پس از تخلیه کانتینرها در زمین بندر دریایی، کارگزار گمرک مجوز دریافت کانتینرها را از شرکت کشتیرانی بر اساس بارنامه ها، دریافت می‌کند. کارگزار گمرک فاکتورهای تجاری، گواهی مبدا و مقررات بسته بندی را در اختیار گمرک قرار می‌دهد تا حقوق گمرکی کالا بر اساس نوع آن تعیین شود. پس از آن، بازرس کالا پس از انطباق مدارک ارائه شده از کارگزار با مقررات، آن را به گمرک ارسال می‌کند؛ سپس بر این اساس ارزش حقوق گمرکی قابل پرداخت تعیین می‌شود.

در برخی از انواع کالاها مانند مواد غذایی، بازرس درخواست می‌کند که نمونه‌ها به آزمایشگاه تخصصی در این زمینه ارسال شود تا از تایید و انطباق آن‌ها با مشخصات مشخص شده اطمینان حاصل شود. پس از پرداخت حقوق گمرکی کالا توسط کارگزار گمرکی، فرد کارگزار مجوز دریافت کالا را دریافت می‌کند. فرآیند ترخیص کالا از گمرک معمولاً در صورتی که فرآیند با مانعی مواجه نشود حدود 5 روز کاری به طول می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: نحوه صادرات به گرجستان به همراه قوانین گمرکی  این کشور

نحوه ترخیص کالا از ترکیه

مراحل ترخیص کالا از ترکیه به طور کلی در 4 مرحله خلاصه می‌شود که به هرکدام در این بخش خواهیم پرداخت.

مرحله اول ارائه مشخصات کالا و استعلام آن است. اشخاص وارد کننده کالا، باید اطلاعات کالا را از فروشنده محصول دریافت کرده و آن را در اظهارنامه‌ای که به گمرک ترکیه ارائه می‌دهند، نوشته باشند.

مرحله دوم برآورد هزینه‌ها است. در این برآورد، فاکتورهای زیادی دخیل هستند. از موارد مهم آن می‌توان به قیمت کالا، وضعیت تقاضای کالا در بازار مقصد و شرایط فروش اشاره کرد. فرد واردکننده باید قبل از خرید کالا جهت واردات، از این هزینه‌ها اطلاع داشته باشد تا بتواند پیش‌بینی درستی از میزان سود و فروش خود داشته باشد. کارگزاران گمرکی یا شرکت‌هایی مانند مجموعه کارمنتو، با در اختیار داشتن کارشناسان متخصص در این حیطه، می‌توانند برآورد دقیقی از هزینه‌ها را به بازرگانان و واردکنندگان اعلام کنند. این برآورد هزینه باید در پروفرما ذکر شود و به گمرک به عنوان بخشی از مدارک لازم به همراه سفارش ثبت شده، ارائه شود.

این پروفرما توسط فروشنده برای خریدار ارسال شده و سپس ثبت سفارش کلی کالا انجام می‌شود. اظهارنامه گمرک بعد از این مرحله و با داشتن کد ثبت سفارش انجام می‌شود.

مرحله سوم تعیین قیمت نهایی است. این قیمت با احتساب هزینه‌های گمرک، انبارداری، حمل و نقل (هوایی، زمینی، آبی متغیر) محاسبه می‌شود. برای تعیین قیمت گمرک باید بعد از بررسی مدارک فرد تاجر، به او برگه ترخیص کالا تحویل داده شود که در آن تمام هزینه‌های فوق نوشته شده است.

مرحله آخر پروسه ترخیص کالا از گمرک ترکیه، داشتن مجوزهای کالا است. در این مرحله ارائه تمام اسناد و گواهی‌های لازم مثل مدارک سلامت و بهداشت کالا الزامی است.

بعد از انجام مراحل فوق و مشخص شدن هزینه‌های لازم، با تهیه وسیله موردنیاز برای حمل و نقل و همچنین با تایید نهایی و مهر شدن مجوز برای خروج کالا، نقل و انتقالات جهت ترخیص کالا از گمرک ترکیه به بیرون انجام می‌پذیرد.

بیشتر بدانیم: صفر تا صد صادرات به افغانستان

لیست کالاهایی که می‌توان از ترکیه ترخیص کرد

کالاهایی متفاوت از دسته‌های گوناگون قابلیت ترخیص و واردات از ترکیه را دارند که در اینجا به دسته‌هایی که پر سودتر و بازدهی بیشتری دارند را بررسی می‌کنیم.

پرسودترین و پر فروشترین کالای وارداتی از ترکیه، انواع پوشاک اعم از زنانه، مردانه و بچگانه است.

در درجه دوم، بعد از پوشاک، بیشترین دسته کالای موجود در بازار ایران مربوط به واردات از ترکیه، شامل لوازم و قطعات الکترونیکی است. همچنین متریال اولیه برای صنایع نساجی و پلاستیک هم خواهان زیادی در ایران دارد.

لوزام خانگی از دیگر دسته کالاهای پر سود و پر فروش کشور است که هم شامل وسایل برقی و هم شامل کالاهایی از قبیل وسایل چینی، بلوری، استیل و … می‌شود.

همچنین مواد غذایی و خوراکی مثل میوه، سبزیجات و خشکبار از انواع محصولاتی هستند که از ترکیه وارد می‌شوند.

در درجه بعد از دسته‌های فوق، فلزات، کاشی، سرامیک و سنگ قرار می‌گیرد که از سود کمتری نسبت به کالاهای فوق برخوردار هستند ولی همچنان در لیست بیشترین کالاهای واردتی از ترکیه هستند و فروش خوبی را در ایران رقم می‌زنند.

هزینه ترخیص کالا از ترکیه

هزینه ترخیص کالا از ترکیه به عوامل زیادی بستگی دارد. این عوامل شامل هزینه‌های لازم برای حمل و نقل، در صورت داشتن کارگزار گمرکی هزینه‌های کارگزار، هزینه‌های انبارداری، هزینه‌های مربوط به دریافت مجوزهای لازم بسته به نوع کالا، هزینه مربوط به کارشناسی شدن کالا، هزینه آزمایشگاه در صورت نیاز و هزینه‌های کارت بازرگانی است. همچنین حقوق گمرکی کالا نیز چیزی در حدود 5 درصد ارزش گمرکی به علاوه سود بازرگانی است که باید محاسبه شود.

فرمول حقوق گمرکی به شکل (نرخ تعرفه*نرخ ارز*ارزش cif) است. نرخ تعرفه از طرف دولت به صورت سالانه تعیین می‌شود.

ارزش سیف (cif) به شکل (هزینه کالا به صورت ارزی*نرخ ارز اعلام شده از گمرک+ هزینه بیمه) محاسبه می‌شود. نرخ ارز توسط بانک مرکزی ایران اعلام می‌شود.

هزینه انبارداری با فرمول (وزن ناخالص کالا*نرخ انبارداری*زمان ماند در انبار) محاسبه می‌شود.

عوارض گمرکی هم با فرمول (حقوق گمرکی+سود بازرگانی)*0.8 قابل محاسبه است.

همچنین بخوانیم: صفر تا صد صادرات به امارات (دبی)

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از ترکیه

در این بخش به مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای صادرات و ترخیص از ترکیه اشاره می‌کنیم.

  • فاکتور تجاری کالا
  • گواهی مبدأ (برخی از مقامات ممکن است درخواست کنند که در برخی موارد توسط وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌های خاص تأیید شود).
  • بارنامه
  • بیانیه پکیج
  • گواهی سلامت (غذا، دارو، آرایشی و بهداشتی و…)
  • گواهی مربوطه برای محصولات چوبی
  • گواهی صادرات (برای برخی از محصولات).
  • رزرو کانتینر
  • اظهارنامه گمرکی

علاوه بر بسیاری از مدارک و مراحل لازم برای تکمیل فرآیند صادرات، همانطور که قبلا ذکر کردیم، بسته به محصول و کشوری که کالا به آن صادر می‌شود، ممکن است تفاوت‌هایی دیده شود.

این اسناد نیز بسته به کشور متفاوت است، زیرا رویه‌هایی وجود دارد که همه کشورها موافقت کرده‌اند و برخی دیگر از کشورها این رویه‌ها را افزایش یا تغییر می‌دهند. تقریباً همه کشورها در مورد گواهینامه‌های بهداشتی توافق دارند، اما بعضی کشورها برای برخی محصولات به گواهی‌های کیفیت خاصی مانند گواهی (ISO) و موارد دیگری نیاز دارند، همچنین گواهی (حلال) یکی از مهمترین گواهی‌های مورد نیاز در کشورهای اسلامی است که اساسا در زمینه مواد غذایی مورد نیاز است. معمولاً کارگزار گمرکی با تمامی این گواهینامه‌های مورد نیاز و همچنین مراحل لازم برای تکمیل فرآیند واردات توسط قوانین کشور کارگزار گمرکی آشناست، البته مدارکی که باید توسط واردکننده ارائه عبارتند از : وکالت برای انجام مراحل ترخیص، علاوه بر مجوز واردات، مجوزهای شرکت واردکننده و.

ترخیص کالا از ترکیه با کارشناسان کارمنتو

با توجه به توضیح مراحل لازم جهت ترخیص کالا از ترکیه، داشتن یک مشاور آشنا به مسائل حقوقی و مالی در زمینه واردات از ترکیه و ترخیص کالا از گمرک، می‌تواند از پرداخت هزینه‌های گزاف اضافی جلوگیری کند و پروسه ترخیص و ورود کالا به کشور را تسریع ببخشد. این موارد شامل فاکتورهای تجاری، گواهی مبدا و مقررات بسته بندی، حقوق گمرکی، مجوز دریافت کانتینرها را از شرکت کشتیرانی و بسیاری از موارد دیگر است و آشنایی با اینگونه مسائل سبب کوتاه شدن پروسه ترخیص کالا و در نتیجه صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها می‌شود. مجموعه کارمنتو با داشتن کارشناسان و مشاورینی متخصص در حیطه ترخیص کالا از گمرک ترکیه، شما را از صفر تا صد ورود کالا به گمرک تا زمان خروج آن و ورود آن به کشور و در نهایت تا مرحله به فروش رساندن کالا، همراه شما هستند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

4 1
راهنمای جامع ترخیص کالا از ترکیه

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد