فهرست مطالب
Toggleتا چند سال اخیر، تمام فروشندگان برای اینکه بتوانند محصول خود را به فروش برسانند، باید مغازهای را اجاره میکردند و در آنجا به انتظار مشتری میمانند؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دنیای اینترنت این امکان وجود دارد که بدون نیاز به اجاره یا خرید مغازه، فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.
راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی مانند این است که شما یک مغازه 24 ساعته در اختیار داشته باشید و افراد از مناطق مختلف امکان مشاهده محصولات و خدمات شما را داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با گامهای مهم و موثر برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مزایا و معایب آن، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.
گامهای مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی
در چند سال اخیر، نحوه فروش محصولات به سرعت تغییر کرده و اکثر فروشندهها به فروش اینترنتی محصولات خود روی آوردهاند. همچنین به دلیل گسترش زندگی شهری و مشغله زیاد مردم، افراد تمایل بیشتری به خرید اینترنتی پیدا کردهاند. از همین رو برآن شدیم تا به بررسی 8 گام مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی بپردازیم تا شما هم بتوانید یک سایت فروشگاهی خوب راه اندازی کرده و به کسب درآمد برسید.
گام اول: استراتژی انتخاب محصول
قبل از راه اندازی سایت اینترنتی باید به این فکر کنید که چه محصولی را میخواهید ارائه دهید؟ در ابتدا باید دقیقا مشخص کنید که چه محصولی میخواهید به فروش برسانید. برای این کار میتوانید به فروشگاههای اینترنتی سری بزنید و خلاهای موجود در آنها را شناسایی کنید. همچنین میتوانید به شبکههای اجتماعی سری بزنید و در آن، نظرات و شکایات کاربران را مطالعه کنید. این کار در انتخاب نوع محصولی که قرار است ارائه دهید، به شما کمک میکند.
گام دوم: تعیین بازار هدف
بعد از تعیین نوع محصولی که قرار است ارائه دهید، باید بازار هدف را مشخص کنید. انتخاب درست بازار هدف باعث میشود تا بتوانید اهداف و استراتژیهای خود را براساس آن انتخاب کنید و رابطه بهتری با خریدار برقرار کنید.
گام سوم: اقدامات مربوط به راه اندازی سایت فروشگاهی
بعد از تعیین نوع محصول و انتخاب بازار هدف، نوبت به راه اندازی سایت فروشگاهی میرسد. برای راه اندازی سایت فروشگاهی باید به نکات زیر توجه داشته باشید:
-
از قالبهای مناسب برای سایت فروشگاهی خود استفاده کنید
انتخاب یک CMS خوب و حرفهای از میان انواع سیستمهای مدیریت محتوا، کار سختی نیست. تنها کافی است با انواع قالبهای مناسب برای سایت آشنا شده و از میان آنها با توجه به نیاز خود یکی را انتخاب کنید. در ادامه به معرفی چند نوع از قالبهای مناسب برای سایت فروشگاهی خواهیم پرداخت:
– جوملا (Joomla)
جوملا یکی از سیستمهای بسیار پیشرفته مدیریت محتوا است که به دلیل نصب آسان و رابط کاربری مناسب، کاربران آن روزبهروز در حال افزایش است. وجود بیش از 8 هزار افزونه و پشتیبانی از زبان فارسی از جمله مزایای بسیار مهم این سیستم مدیریت محتوا است.
این سیستم بر پایه PHP توسعه داده شده است و تنها با چند کلیک میتوانید اسکریپتهای مورد نیاز خود را روی آن نصب کنید. اگر به دنبال راه اندازی فروشگاه اینترنتی بزرگی هستید، جوملا بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

– پرستاشاپ (Prestashop)
یکی دیگر سیستمهای قدرتمند مدیریت محتوا، پرستاشاپ است. این سیستم نیز همچون جوملا بر پایه PHP کار میکند و جزو CMSهای متن باز محسوب میشود. این سیستم نیز همچون جوملا طرفداران زیادی دارد؛ به طوری که تاکنون بیش از 270 هزار فروشگاه آنلاین با این سیستم مدیریت محتوا ساخته شدهاند.
پرستاشاپ، تعدادی افزونه نیز برای سئو ارائه میدهد. همچنین این سیستم در داخل ایران نیز پشتیبانی میشود؛ بنابراین برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی با پرستاشاپ مشکلی نخواهید داشت. درست است که استفاده از این سیستم راحت است، اما اگر تاکنون با هیچگونه سیستم مدیریت محتوایی کار نکردهاید، ممکن است این کار در ابتدا برایتان دشوار و چالش برانگیز باشد.
– دروپال
دروپال نیز همچون سیستمهای معرفی شده در بالا، بر پایه PHP نوشته شده و جزو CMSهای قدرتمند محسوب میشود. از جمله ویژگیهای مثبت این سیستم، پشتیبانی از زبان فارسی است. همچنین امنیت بالای آن در کنار انعطافپذیری کافی باعث شده تا دانشگاههایی مانند آکسفورد نیز از این سیستم استفاده کنند.
– مجنتو (Magento)
مجنتو سیستمی بسیار قدرتمند برای راه اندازی سایت فروشگاهی است. این سیتم بر پایه PHP بوده و به دلیل ویژگیها و امکانات بسیار خوبی که دارد، توسط شرکتهای بزرگی همچون کوکاکولا، سامسونگ، نایک و بسیاری از فروشگاههای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.
– فروشگاه ساز پرتال
علاوه بر انواع CMSهایی که تاکنون معرفی شد، شما میتوانید برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود از سایتهای فروشگاه ساز نیز استفاده کنید. این سایتها به شما این امکان را میدهند تا با هزینه کمتر اقدام به راه اندازی سایت فروشگاهی کنید.
پرتال یکی از بهترین فروشگاه سازها است که با در اختیار داشتن یک تیم حرفهای در زمینه سئو و بهینهسازی سایت، به شما در راه اندازی یک فرشگاه خوب اینترنتی کمک خواهد کرد. پشتیبانی مناسب و تلفنی، ارائه قالبهای کاربرپسند، امکان قیمتگذاری مختلف بر روی محصولات، امکان ساخت فرم با امکان اتصال به درگاه پرداخت آنلاین و بسیاری از موارد دیگر، از جمله ویژگیهای این سایت فروشگاه ساز هستند.
– فروشگاه ساز وبزی
در این فروشگاه ساز میتوانید بدون نیاز به دانش کدنویسی، به طراحی و ساخت قالب برای فروشگاه خود بپردازید. داشتن امکاناتی نظیر امکان طراحی صفر تا صد قالب سایت، سئو مناسب، پنل مدیریتی ساده، سرعت بالا در لود سایت، امکان مرتب سازی محصولات، روشهای مختلف برای پرداخت پول و برخی از امکانات دیگر از مزایای این فروشگاه ساز محسوب میشود.
– فروشگاه ساز سبد خرید
یکی دیگر از سایتهای فروشگاه ساز که میتوانید برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود به آن مرجعه کنید، سایت فروشگاه ساز سبد خرید است. امکان استفاده رایگان از این سایت وجود ندارد و برای کار کردن با آن باید یکی از گزینههای ماهانه و سالانه را خریداری کنید. البته توجه داشته باشید که قبل از خرید میتوانید با پنل این فرشگاه به صورت آزمایشی کار کرده و در صورتی که مایل بودید، آن را خریداری کنید.
سئو مناسب، طراحی فروشگاه اینترنتی با ظاهری خوب، امکان تعریف واحدهای پولی، گرفتن نماد اعتماد و قرار دادن آن در فروشگاه، امکان دستهبندی محصولات، مدیریت سفارشات و بسیاری از امکانات دیگر از جمله ویژگیهایی است که این سایت فروشگاه ساز در اختیار شما قرار میدهد.
برای سایت فروشگاهی خود نام مناسب انتخاب کنید
انتخاب نام سایت یکی از مهمترین اقدامات راه اندازی فروشگاه اینترنتی است. در واقع این نام در آدرس URL شما نمایش داده خواهد شد و هویت برند شما را مشخص خواهد کرد. در ادامه با ذکر چند نکته مهم شما را یاری میکنیم تا بهترین نام را برای سایت خود انتخاب کنید.

– برای انتخاب نام دامنه خود از خط تیره استفاده نکنید
برخی از افراد بعد از اینکه متوجه میشوند نام دامنه انتخابی آنها قبلا به ثبت رسیده است، برای اینکه تفاوتی ایجاد کنند، از خط تیره استفاده میکنند. شاید در ابتدا چنین کاری عاقلانه به نظر برسد، اما توجه داشته باشید که کاربران اینترنت به صورت پیش فرض آدرس دامنه را بدون خطر تیره وارد میکنند و نیز به خاطر سپردن آدرسهایی با خط تیره برای کاربران، به نسبت سختتر است.
بنابراین در صورتی که نام انتخابی شما برای دامنه قبلا به ثبت رسیده باشد، بهتر است یک نام دیگر برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید.
– تا حد ممکن نام کوتاهی انتخاب کنید
اسامی و دامنههای کوتاه به راحتی به ذهن سپرده شده و در حافظه مخاطب باقی میمانند. توجه داشته باشید که نام سایت شما علاوه بر کوتاه بودنt باید قادر باشد ارزشها و فعالیتهای یک برند را به نمایش بگذارد.
– اسم منحصر به فردی انتخاب کنید
سعی نکنید نام سایت خود را مشابه برندهای مطرح و سایتهای فروشگاهی انتخاب کنید؛ بلکه یک نام منحصربهفرد و مختص سایت خودتان برگزینید.
همان طور که گفته شد، انتخاب نام مناسب برای سایت اهمیت بسیار ویژهای دارد. نام انتخاب شده، علاوه بر سادگی، باید منحصربهفرد هم باشد تا در ذهن مخاطب باقی بماند.

اقدام به خرید هاست و دامنه کنید
بعد از انتخاب یک نام مناسب، باید آن را به ثبت برسانید. این نام در واقع همان آدرس سایت شما یا به عبارتی دامنه شما است که مشتریان با وارد کردن آن در اینترنت، وارد سایت شما خواهند شد. برای خرید دامنه باید به سراغ شرکتهایی که ثبت دامنه را انجام میدهند بروید و دامنه خود را به ثبت برسانید.
توجه داشته باشید که اگر نام انتخابی شما قبلا به ثبت رسیده باشد، نخواهید توانست آن را ثبت کنید و باید نام دیگری برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید.
هاست در واقع محلی است که تمامی اطلاعات سایت شما بر روی آن قرار میگیرد. برای خرید هاست، به ویژگیهای آن توجه داشته باشید و هاست مناسبی خریداری کنید. خرید هاست بیکیفیت سایت شما را با مشکل مواجه خواهد کرد.
برای فروشگاه اینترنتی خود مجوزهای قانونی و نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کنید
از مهمترین مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی، دریافت مجوزهای قانونی و نماد اعتماد الکترونیکی است. یکی از مجوزهایی که برای راه اندازی سایت فروشگاهی به آن نیاز دارید، مجوز فروشگاه اینترنتی است. در ادامه به شرح برخی از مهمترین مجوزهای فروشگاه اینترنتی خواهیم پرداخت:

– نماد الکترونیکی (Enamad)
نماد الکترونیکی یا اینماد، یکی از مهمترین مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی است. این مجوز از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر میشود. این نماد در صفحه اصلی وب سایت فروشگاهی قابل مشاهده است و باعث جلب اعتماد بیشتر مخاطبان میشود.
برای دریافت این نماد باید به سایت اینماد مراجعه کرده و درخواست دریافت مجوز را ارسال کنید. انجام تمام مراحل دریافت مجوز به صورت الکترونیکی خواهد بود و نیازی به مراجعه حضوری نخواهید داشت.
– پروانه کسب فروشگاه اینترنتی
یکی دیگر از مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی، پروانه کسب فروشگاه اینترنتی است. برای این کار باید از نظام صنفی مربوط به حوزه فعالیت خود، جواز کسب دریافت کنید. برای مثال اگر فروشگاه اینترنتی شما قرار است در حوزه پوشاک فعالیت داشته باشد، باید از اتحادیه پوشاک، پروانه و جواز کسب فروشگاه اینترنتی دریافت کنید.
– مجوز ساماندهی محتوای فضای مجازی
برای راه اندازی سایت فروشگاهی، نیاز به مجوز ساماندهی محتوای فضای مجازی خواهید داشت. این مجوز، زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا میشود. داشتن این مجوز در واقع به معنای تایید محتوای سایت شما است. البته توجه داشته باشید که داشتن این مجوز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی الزامی نیست و بیشتر برای سایتهایی لازم است که به ارائه مطالب و محتواهای سمعی و بصری میپردازند.
دریافت این مجوزها باعث میشود تا سایت شما محل امنی برای خریداران باشد و مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما داشته باشند.

درگاه پرداختی اینترنتی راه اندازی کنید
یکی از مهمترین بخشهای راه اندازی سایت فروشگاهی، راه اندازی درگاه پرداخت اینترنتی است. برای اینکه بتوانید اعتماد مخاطبان را به خود جلب کرده و پرداخت هزینهها را راحتتر کنید، نیاز به یک درگاه پرداخت اینترنتی ایمن خواهید داشت.
راه نخست برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، دریافت درگاه پرداخت مستقیم از بانک است. این روش به دلیل پیچیدگیهایی که دارد، برای کسب و کارهای کوچک مناسب نیست. روش دوم برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، این است که از شرکتهای واسط استفاده کنید.
این روش به این صورت است که پرداختیها ابتدا به حساب شرکت واسط واریز خواهد شد و سپس کارمزدی که بین شما و شرکت مربوطه توافق شده، از آن کسر شده و مابقی به حساب شما واریز میشود.
گام چهارم: انتخاب ظاهری مناسب برای سایت فروشگاهی
اولین چیزی که مخاطب بعد از ورود به سایت با آن برخورد میکند، ظاهر سایت شماست. سایتی با ظاهر جذاب و کاربرپسند میتواند مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند. اما اگر ظاهر سایت مناسب و جذاب نباشد، احتمال اینکه کاربر مدت زمان طولانیتری در سایت مانده و به سایر قسمتهای سایت نیز سری بزند، بسیار کم خواهد بود.
گام پنجم: بارگذاری محصولات در سایت
بعد از اینکه سایت خود راه اندازی کردید، باید محصولات را در سایت قرار دهید. برای بارگذاری محصولات در سایت بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

محصولات را دستهبندی کرده و دستهبندیها را در منوی اصلی سایت خود قرار دهید. دستهبندی محصولات، علاوه بر نظمدهی به سایت شما، موجب میشود مخاطب در سایت شما سردرگم نشده و به راحتی بتواند محصول مورد نظر خود را پیدا کند.
– توضیحات محصولات را قرار دهید
سعی کنید در صفحه مربوط به هرکدام از محصولات، توضیحات واضح و کاملی درباره محصول، نوع و جنس آن، ابعاد، نحوه استفاده و هر چیزی که محصول را بیشتر به مخاطب معرفی میکند قرار دهید.
– تصاویر جذابی از محصول خود قرار دهید
سعی کنید تصاویری باکیفیت و جذاب از محصولات خود در سایت قرار دهید. برای این کار بهتر است از یک عکاس حرفهای کمک بگیرید تا تصاویری جذاب از محصول شما در زوایای مختلف بگیرد و در سایت قرار دهید.
گام ششم: انتخاب روش ارسال محصولات به مشتریان
یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی که باید تعیین کنید، روش ارسال محصولات به مشتریان است. با توجه به شرایط و نوع محصولی که قرار است بفروشید، یکی از روشهای ارسال محصول را انتخاب کنید.
شما میتوانید محصول خود را از طریق شرکت پست، ماشینهای ارائهدهنده خدمات باربری، پیک موتوری، پست تلفنی، حملونقل هوایی، شرکتهای ارائهدهنده خدمات ارسال کالا و یا سایر روشها به دست مشتری برسانید. همان طور که گفته شد، انتخاب نحوه ارسال کالا به نوع محصول شما بستگی دارد.
گام هفتم: تبلیغات سایت فروشگاهی
انجام تمام این مراحل بدون داشتن مخاطب، عملا بینتیجه خواهد بود. فرض کنید شما هزینههای لازم برای راه اندازی سایت فروشگاهی را پرداخت کرده و یک سایت فروشگاهی راه اندازی کردهاید، هرچقدر هم که سایت شما جذاب باشد، اگر مخاطبی سایت شما را نشناسد تمامی زحمات شما بینتیجه خواهد بود.
یکی از مهمترین روشها برای اینکه بتوانید خودتان را به مخاطبان بشناسانید، انجام تبلیغات است. البته تبلیغات باید در زمان صحیح و به شیوه درست انجام شود تا نتیجه مطلوبی داشته باشد. بهترین زمان برای انجام تبلیغات سایت فروشگاهی، زمانی است که فروشگاه اینترنتی شما کاملا آماده باشد و در آن محصولاتی برای فروش عرضه کرده باشید.
اگر قبل از آنکه فروشگاه اینترنتی شما تکمیل شود اقدام به تبلیغات کنید، نتیجه معکوس خواهید گرفت. فرض کنید مشتری با تبلیغات شما مواجه شده و به سایت شما مراجعه کند، اما به محض ورود با یک سایت خالی و بدون هیچ محصولی مواجه شود. این سهلانگاری موجب از بین رفتن اعتماد مخاطب میشود و ممکن است مخاطب هرگز به سایت شما مراجعه نکند.

گام هشتم: نظارت مستمر بر نحوه عملکرد سایت و میزان فروش
بعد از راه اندازی سایت فروشگاهی باید عملکرد سایت و میزان فروش خود را بررسی کنید. برای این کار لینکهای Call-to-action مناسبی در صفحات اصلی و لندینگ پیج سایت خود قرار دهید. محتواهای ارزشمند و کاربرپسند تولید کرده و در زمانهای خاص و به صورت مستمر در سایت منتشر کنید. از تصاویر و محتواهای بصری مناسبی استفاده کنید. وضعیت کالاها را مرتب بررسی کرده، از موجودی آنها باخبر باشید و محصولات را بهروز کنید.
تمام این موارد به شما در مدیریت صحیح و رشد کسب و کارتان کمک خواهند کرد.
مزایا و معایب راه اندازی فروشگاه اینترنتی
راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر، دارای مزایای و معایبی است. در ادامه به بررسی برخی از مزایا و معایب راه اندازی سایت اینترنتی خواهیم پرداخت:
مزایا راه اندازی فروشگاه اینترنتی:
برخی از مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی عبارتاند از:
– نداشتن محدودیت درزمان
فروشگاههای سنتی تنها در ساعات خاصی از شبانهروز در دسترس هستند و بعد از ساعات مشخصی نمیتوان از آنها کسب درآمد کرد. اما فروشگاههای اینترنتی به صورت 24 ساعته و در تمام مدت شبانهروز فعال هستند. مخاطبان و مشتریان در هر ساعتی از شبانهروز که بخواهند میتوانند وارد سایت شما شده و محصول مورد نظر خود را خریداری کنند.
– راحتی در خرید
به طور معمول خرید محصول به صورت حضوری همواره با دردسرهایی همراه است. آماده شدن، ماندن در ترافیک، پیدا کردن جای پارک، ماندن در صف اتوبوس، پیدا کردن تاکسی، شرایط نامساعد جوی و بسیاری از موارد دیگر، خرید حضوری را با محدودیتهایی همراه میکند.
– ارائه فضای نامحدود برای فروش محصولات
فروشگاههای سنتی هرچقدر هم که بزرگ باشند، باز هم فضای محدودی برای فروش محصولات خواهند داشت. اما داشتن یک فروشگاه اینترنتی به شما این امکان را میدهد تا بدون محدودیت هر کالایی را به فروش برسانید.
– نیاز به هزینه کمتر
اگر بخواهید یک فروشگاه سنتی راه اندازی کنید، باید هزینه زیادی برای اجاره یا خرید یک مغازه بپردازید. همچنین پول برق، آب، گاز و سایر هزینهها نیز بسیار زیاد است. راه اندازی فروشگاه اینترنتی در مقایسه با گزینههای دیگر به سرمایه کمتری نیاز دارد.
– دسترسی به مشتریان بیشتر
زمانی که شما یک فروشگاه سنتی داشته باشید، مشتریان شما محدود به همان محله، خیابان یا حتی شهر خواهد بود. در صورتی که با راه اندازی فروشگاه اینترنتی به طیف بسیار گستردهای از مخاطبان و مشتریان دسترسی پیدا خواهید کرد و محصولات شما در سطح کشور یا حتی دنیا قابل عرضه خواهد بود.
معایب راه اندازی فروشگاه اینترنتی:
برخی از معایت راه اندازی فروشگاه اینترنتی به شرح زیر است:

– امکان خرابی و مشکل در سایت وجود دار د
یکی از معایب راه اندازی فروشگاه اینترنتی این است که اگر سایت به مشکلی بربخورد و نیاز به تعمیر داشته باشد، سرور از کار خواهد افتاد. بنابراین مشتریانی که در آن زمان به سایت مراجعه میکنند را از دست خواهید داد.
– امکان پاسخ سریع وجود ندارد
یکی دیگر از معایب راه اندازی سایت فروشگاهی این است که اگر مشتری سوالی در مورد محصول داشته باشد و شما نتوانید به سرعت به سوال او پاسخ دهید، ممکن است به سراغ فروشنده دیگری رفته و شما مشتری خود را از دست بدهید.
– زمان رسیدن محصول به دست مشتری
اغلب افراد مایلند، محصولی که خریدهاند خیلی زود به دستشان برسد؛ بنابراین دیرکرد در تحویل محصول باعث میشود که مشتری در خریدهای بعدی به سایت شما باز نگردد. همچنین، هزینههای حملونقل نیز باعث خواهد شد که بسیاری از افراد از انجام خرید اینترنتی صرفنظر کنند.
کارمنتو؛ مشاوری برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی
راه اندازی فروشگاه اینترنتی یکی از راهکارهای بسیار مفید و موثر برای افزایش مشتریان و نیز افزایش درآمد شماست. در این مقاله سعی کردیم تا تمام نکات لازم برای راه اندازی سایت فروشگاهی را به شما آموزش دهیم. برای مشاوره و راهنمایی گرفتن از افراد متخصص در این زمینه میتوانید با مشاوران و کارشناسان کارمنتو در ارتباط باشید و از راهنماییها و مشاورههای این افراد بهره لازم را ببرید.