به طور کلی، اولین مرحله برای شروع به خرید و فروش سهام و کسب درآمد از بورس، دریافت کد بورسی است که به آن کد سهامداری یا کد معاملاتی نیز می گویند. کسی که دارای این کد باشد، می تواند از طریق نرم افزار معاملات آنلاین که کارگزاری در اختیار وی می گذارد و یا سامانه معاملات آنلاین کارگزاری خود، نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کند. این کد مانند کد ملی شما یک شناسه منحصر به فرد است که با استفاده از شما در بازار بورس شناخته می شوید. ساختار کد بورسی از ترکیب سه حرف اول نام خانوادگی افراد و ۵ رقم که بهصورت تصادفی توسط سازمان بورس تعیین میگردد تشکیل می شود.
برای دریافت کد بورسی، چه مدارکی لازم است؟
- اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات.
- اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی.
- شماره حساب بانکی و شماره شبای آن.
- تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی.
- آخرین مدرک تحصیلی (برای دسترسی به معاملات آنلاین دارا بودن حداقل دیپلم و 18 سال سن لازم است).
- تکمیل فرم درخواست کد معاملات آنلاین.
مدارک لازم برای دریافت کد بورسی(اشخاص حقوقی):
- تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس.
- تصویر روزنامه رسمی.
- آگهی کلیه تغییرات.
- تصویر اساسنامه.
- کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره.
- تکمیل فرم تعهد نامه.
- تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی.
چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟
همه ی اشخاص برای ورود به بازار بورس و شروع سرمایهگذاری، باید مراحل زیر را بهصورت گام به گام طی کنند تا برای آنها کد بورسی صادر گردد:
-
ثبت نام در سامانه سجام:
سجام که کوتاه شده عبارت«سامانه جامع اطلاعات مشتریان»است، برای ثبت اطلاعات مشتریان در بازار سرمایه ایجاد شده. این سامانه تمام اطلاعات سرمایهگذاران را جمع آوری کرده و سرمایهگذاران برای ورود به همه بخشهای بازار سرمایه، ابتدا باید اطلاعاتشان را در این سامانه ثبت کنند.
سرمایهگذاران با ثبت نام در این سامانه دیگر لازم نیست، هر بار برای برای ثبت اطلاعات و احراز اطلاعات به صورت حضوری به دفاتر کارگزاریها یا دیگر نهادهای مالی بازار سرمایه مراجعه کنند و ثبت نامشان هم فقط یک بار و برای همیشه انجام میشود. به این ترتیب اطلاعات مشتریان در همه نهادهای مالی که در بازار سرمایه حضور دارند، یکپارچه خواهد شد. به علاوه اینکه اطلاعات ثبت شده از سوی مشتریان مانند اطلاعات بانکی، اطلاعات شناسایی و … قابل ویرایش هستند.
2.تکمیل احراز هویت و صدور کد بورسی:
بعد از ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی باید احراز هویت خود را تکمیل کنید.
شرایط انجام احراز هویت به شرح زیر هستند
- متقاضی باید بالای 18 سال سن داشته باشد.
- متقاضی باید دارای کارت ملی هوشمند یا رسید آن باشد.
- فرد متقاضی باید شخص حقیقی و ایرانی باشد.
- فرآیند ثبت نام و احراز هویت باید توسط فرد متقاضی انجام شود و تمامی مدارک ارسالی(عکس، فیلم، امضا و …)معتبر و مربوط به متقاضی باشد.
- رعایت پوشش موجه و حجاب اسلامی برای کلیه احراز شوندگان الزامی است و درصورت تخلف، قطعاً از سوی مرجع احراز هویت غیرحضوری مردود خواهد شد.
- احراز هویت غیر حضوری برای هر کد ملی صرفا یک مرتبه امکان پذیر است.
- دسترسی به این بخش صرفاً از داخل کشور و برای کاربران داخلی مجاز است.
- پس از احراز هویت شما، پیامی به شما نمایش داده میشود که نشان دهنده تایید اطلاعات و ثبت هویت شما به عنوان یکی از فعالان بازار سرمایه است، همچنین حداکثر تا یک هفته کاری بعد از تکمیل فرآیند احراز هویت کد بورسی برای شما ارسال میشود.
حال که شما به عنوان یک سرمایهگذار ثبت شدهاید، میتوانید به کارگزاری مورد نظر خود مراجعه کنید و با دریافت نام کاربری سامانه آنلاین و رمز عبور آن که متعلق به شخص شماست، وارد بازار بورس شوید و خرید و فروش خود را آغاز کنید. کارگزاریها به عنوان واسطههایی هستند که سرمایهگذاران از طریق درگاهی که کارگزاری در اختیارشان میگذارد، به دنیای بورس و خرید و فروش سهام وارد میشوند.
گفتنی است که به تازگی قانون جدیدی برای صدور کد معاملاتی وضع شده و بر اساس آن مشتریان جدید بازار سرمایه، نیاز به داشتن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم ندارند، در عوض باید بازار بورس را بشناسند و مهارت سرمایهگذاری در آن را داشته باشند. که این موضوع با مدرک تحصیلی مشخص نمیشود، چرا که ممکن است کسی مدرک نداشته باشد ولی سرمایهگذاری در بورس را بلد باشد و در مقابل کسی که مدرک تحصیلی بالاتری دارد ولی این بازار را نمیشناسد.