آشنایی با اصول تبلیغات در تلویزیون و مزایای آن

مدت مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 خرداد 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

تبلیغات تلویزیونی یکی از مرسوم‌ترین روش‌های تبلیغ است که همچنان بازدهی بالایی در دنیا دارد. نحوه تبلیغات در تلویزیون به‌گونه‌ای است که دو حس اصلی انسان، یعنی بینایی و شنوایی را درگیر کرده و از این طریق تأثیرگذاری بیشتری دارد.

در این مقاله، تبلیغات تلویزیونی را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم. در صورتی‌ که قصد توسعه کسب ‌و کار خود به این روش را دارید، این مقاله کارمنتو، نکات مفیدی به شما ارائه خواهد کرد.

مشاوره تبلیغات آنلاین کارمنتو، شما را در انتخابی درست راهنمایی و یاری می‌کند.

هدف از تبلیغات در تلویزیون چیست؟

هدف از تبلیغات تلویزیونی بالا بردن فروش، مطرح کردن برند و به ‌طور کلی، ارتباط با مخاطب از طریق حواس بینایی و شنوایی است. در این روش تبلیغ، اطلاعات محصول و مزایایی که برای مخاطب دارد به روش‌های مختلف مستقیم و غیرمستقیم به او منتقل‌ شده و از وی دعوت می‌شود که از طریق راه‌های ارتباطی که معرفی می‌شوند، نسبت به آشنایی بیشتر با برند و خرید از آن اقدام کند. از دیگر اهداف تبلیغات تلویزیونی نیز افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت است.

تبلیغات در تلویزیون چه مزایا و معایبی دارد؟

از مزایای اصلی روش‌های تبلیغات در تلویزیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمرکز بالای مخاطب در حین پخش تبلیغ. می‌توان تا حد زیادی مطمئن بود که پیام تبلیغ کاملا به مخاطب منتقل می‌شود.
  • ترکیب حواس بینایی و شنوایی. به‌این‌ترتیب پیام تبلیغ آسان‌تر و با تأثیرگذاری بیشتر به مخاطب می‌رسد.
  • تعداد زیاد مخاطبان.

ازجمله محدودیت‌های تبلیغات در تلویزیون نیز باید به هزینه بالای تولید و پخش آن اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : نحوه تبلیغات در رادیو و هزینه‌های آن‌ها

برای سفارش تبلیغات تلویزیونی چه مراحلی را باید طی کنیم؟

در کشور ما برای پخش تبلیغ از صداوسیما باید از طریق آژانس‌های تبلیغاتی مورد تایید این سازمان، اقدام کنید. این آژانس‌ها با شرکت‌ها وارد مذاکره شده و پس از ساخت آگهی، جهت پخش آن از تلویزیون اقدام می‌کنند. در طول سفارش باید از میان روش‌های تبلیغ در تلویزیون، یکی را انتخاب کنید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • مدل USP. در این روش مزیت اصلی محصول یا خدمات را به‌صورت مستقیم، معرفی می‌کنند.
  • استراتژی حل مشکل. در این روش، چالش‌های مخاطب برای وی بازگو شده و چگونگی حل آن‌ها توسط محصول موردنظر بیان می­شود.
  • تبلیغات مقایسه‌ای. در این روش، محصول یا خدمات موردنظر با رقبا یا هر چیز دیگری، مقایسه می‌شود.
  • استراتژی قبل و بعد. در این روش، وضعیت مخاطب، قبل و بعد از استفاده از محصول بیان می‌شود.

چه زمان هایی برای پخش تبلیغات در تلویزیون مناسب است؟

زمان مناسب برای پخش تبلیغات در تلویزیون به دو عامل ساعات پربیننده و برنامه‌های پرطرفدار، بستگی دارد. به‌طورکلی، گفته می‌شود که ساعات ابتدایی روز یعنی از ساعت 8 الی 11 صبح و ساعات ابتدایی شب یعنی 8 الی 11 شب، پربیننده‌ترین ساعات تلویزیون هستند.

بااین‌حال، نباید از اهمیت برنامه‌های پرطرفدار نیز غافل بود. به‌طور مثال، برنامه‌های پخش فوتبال که از پرطرفدارترین برنامه‌های تلویزیون هستند، اغلب در ساعات میانی روز یا ساعات پایانی شب، پخش می‌شوند.

بیشتر بخوانید : چگونه می‌توانیم از تبلیغات محیطی بهره‌مند شویم؟

قبل از انتشار تبلیغات تلویزیونی چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

از آنجا که تبلیغات تلویزیونی ، طیف گسترده‌ای از افراد را تحت پوشش قرار می‌دهند، پیش از انتشار آن‌ها باید خود را از نظر زیرساختی و لجستیکی آماده کنید. موارد زیر ازجمله مهم‌ترین اقداماتی هستند که باید مدنظر داشته باشید:

  • ذخیره کالا به تعداد بالا یا گسترش زیرساخت ارائه خدمات
  • افزایش نیروهای انسانی و تجهیزات پخش
  • آماده‌باش تیم پاسخگویی به مشتریان
  • بالا بردن ظرفیت پذیرش وب‌سایت

همچنین، باید شاخص‌هایی مانند فروش و ترافیک وب‌سایت را نیز تا پیش از پخش تبلیغ جمع‌آوری کرده تا بتوانید بازدهی تبلیغ خود را بسنجید.

چه عواملی بر نرخ تبلیغات تلویزیونی تاثیرگذار هستند؟

هزینه تبلیغات در تلویزیون به عوامل مختلفی مانند زمان پخش، طول و فرکانس پخش تبلیغ بستگی دارد. در برخی ایام سال مانند ایام نوروز ممکن است این هزینه‌ها افزایش یا کاهش یابند.

هزینه دیگر هم مربوط به هزینه تولید است. تبلیغ، می‌تواند در حد یک تیزر ساده و یا با حضور چهره‌های سرشناس یا جلوه‌های ویژه، تأثیرگذارتر و قطعا گران‌تر شود.

تبلیغات در تلویزیون در یک نگاه

با توجه به طیف گسترده مخاطبان تلویزیون، تبلیغات در این رسانه، بازدهی بسیاری بالایی دارد. زمان پخش تبلیغ و روش تولید آن از عوامل موثر در بازدهی هرچه بیشتر تبلیغات در تلویزیون هستند. این عوامل از مهم‌ترین شاخص‌های تعیین هزینه در این روش تبلیغات نیز هستند. نکته مهم این است که شرکت تبلیغ­دهنده باید خود را برای ارائه خدمات یا توزیع محصول گسترده پس از تبلیغ، به‌خوبی آماده کرده باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 17 نظر

4 17
آشنایی با اصول تبلیغات در تلویزیون و مزایای آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد