لایو اینستاگرام چیست و چگونه کار میکند؟

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 24 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

این روزها که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در همه زوایای زندگی ما رخنه کرده‌اند، شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین‌‌های اینترنت شده است و به جرات می‌توان گفت دیگر نمی‌توانیم کسی را پیدا کنیم که در این شبکه اجتماعی حساب کاربری نداشته یا حداقل نام آن را نشنیده باشد. این شبکه اجتماعی سرویس‌های مختلفی ارائه می‌دهد و لایو اینستاگرامی، یکی از انواع سرویس‌های آن است. سرویسی که در ادامه قرار است بیشتر با آن آشنا شویم.

برای دریافت مشاوره آنلاین از متخصصان مشاوره اینستاگرام در تمامی زمینه‌ها، وارد لینک مقابل شوید.

لایو اینستاگرام چیست؟

یکی از روش‌های جذاب برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبین، برگزاری رویدادهایی است که فرد می‌تواند به صورت زنده در آن صحبت کند. امروزه و پس از همه‌گیری کرونا، ارتباطات آنلاین جایگاه ویژه‌ای پیدا کردند و شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام نیز، برای کاربران خود فرصت این ارتباطات زنده را فراهم کرده است.

لایو اینستاگرام یا همان Instagram Live، فرصتی برای برقراری ارتباط زنده با مخاطبین یک صفحه اینستاگرامی است. در یک لایو اینستاگرام افراد می‌توانند به صورت زنده صدا و تصویر را مشاهده کنند و عموما در صفحه گفت‌وگو (Chat) آن می‌توانند سوالات و نظرات خود را نیز به گوش برگزار کننده برسانند.

تفاوتی نمی‌کند یک حساب کاربری شخصی دارید، فردی تاثیرگذار (اینفلوئنسر) در شبکه‌های اجتماعی هستید یا صاحب یک کسب‌وکارید، در تمام این موارد امکان برگزاری لایو در اینستاگرام برای شما کاربرد خواهد داشت.

به عنوان یک فرد عادی، ممکن است بخواهید یک رویداد مانند کنسرت را با دنبال کنندگانتان به اشتراک بگذارید، به عنوان یک اینفلوئنسر، احتمالا هراز گاهی نیاز دارید با افرادی که شما را دنبال می‌کنند صحبت کنید و آنها را در جریان اوضاع قرار دهید و ارتباط نزدیک‌تری داشته باشید و یک کسب‌وکار بسته به نوع آن، می‌توانید دلایل زیادی برای برقراری ارتباط زنده داشته باشید.

پس به‌طور کلی لایو در اینستاگرام، به مفهوم ارتباط زنده ویدیویی با مخاطبین و دنبال‌کنندگان یک حساب کاربری اینستاگرامی است که این سرویس امکانات متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهد.

امکانات لایو اینستاگرام چیست؟

وقتی می‌خواهیم از یک سرویس استفاده کنیم، بسته به نوع امکاناتی که به ما ارائه می‌دهد آن را انتخاب می‌کنیم. مثلا شاید کسی بپرسد چرا باید برای ارتباط زنده با مخاطبینم، از لایو اینستاگرامی استفاده کنم؟ چرا یک لینک در سرویس‌هایی مانند گوگل میت یا زوم به آن‌ها ندهم و از آن طریق با آنان ارتباط برقرار نکنم؟ به همین دلیل در ادامه قصد داریم تعدادی از امکانات این سرویس را به شما ارائه دهیم، تا اگر دچار چالش انتخاب سرویس مناسب برای ارتباط زنده شدید، بتوانید با دلایل کافی سرویس مورد نظر و مناسب خود را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانیم: چگونه امنیت پیج اینستاگرام خود را افزایش دهیم؟

  • دسترسی سریع به مخاطبین

برای آنکه بخواهید بدون دردسر تمامی مخاطبین خود را پیدا کنید، برگزار کردن یک لایو در اینستاگرام بهترین گزینه ممکن است. دلیل این انتخاب، در دسترس بودن تمامی مخاطبین و دنبال کنندگان شما در یک حساب کاربری است.

زمان برگزاری یک لایو در اینستاگرام، عموما به مخاطبین شما اطلاع‌رسانی می‌شود و آن‌ها می‌توانند به راحتی در لایو شما شرکت کنند.

  • برگزاری لایو دو نفره

در قابلیت جدید لایو اینستاگرام، برگزاری لایو دو نفره نیز امکان‌پذیر شده است. در این قابلیت شما می‌توانید یک رویداد زنده دو نفره داشته باشید که می‌تواند برای یک کسب‌وکار، فرد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی یا حساب‌های کاربری شخصی مناسب باشد. البته به طور کلی قابلیت لایو اینستاگرام برای یک حساب کاربری کاملا شخصی، عموما جنبه سرگرمی داشته و در موارد محدودی می‌تواند کاربرد ضروری داشته باشد.

  • برگزاری آسان یک رویداد آنلاین

برای آنکه یک رویداد زنده برگزار کنید دردسرهای زیادی را متحمل شده‌اید؟ اینستاگرام این مشکل را برای ما حل کرده است. به آسانی و بدون دردسرهای احتمالی برای ایجاد شرایط مناسب، می‌توانید با داشتن یک حساب کاربری در اینستاگرام، رویداد آنلاین و زنده برگزار کنید. لایو در اینستاگرام، یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین روش‌های برگزاری رویداد آنلاین و زنده محسوب می‌شود. از سویی کار کردن با این شبکه اجتماعی بسیار آسان بوده و مراحل شروع لایو، بسیار کم و آسان است.

  • شرکت‌کنندگان نامحدود

 در بسیاری از پلتفرم‌های برگزاری رویداد آنلاین رایگان، محدودیتی برای تعداد شرکت‌کنندگان وجود دارد، اما قابلیت لایو اینستاگرام به شما این اجازه را می‌دهد که با تعداد نامحدودی بازدید کننده لایو برگزار کنید و تمامی این افراد امکان برقراری ارتباط از طریق کامنت را با برگزار کننده لایو خواهند داشت و هیچ محدودیتی در تعداد وجود ندارد.

در سال‌های اخیر لایوهایی با شرکت‌کنندگان میلیونی و چند هزار نفری توسط افراد سرشناس دنیا در اینستاگرام برگزار شده است. حتی برخی از موسیقی‌دان‌های بزرگ دنیا در دوران همه‌گیری کرونا، از لایو اینستاگرام برای برگزاری کنسرت‌های کوچک استفاده کرده‌اند.

چطور لایو اینستاگرام را فعال کنیم؟

امکان برگزاری لایو، برای تمامی حساب‌های کاربری اینستاگرام، اعم از خصوصی (پرایوت) و عمومی (پابلیک) وجود دارد.

لایو گرفتن کاری بسیار ساده است، صفحه Home اینستاگرام خود را باز کنید، آن را به سمت راست بکشید (همان بخشی که در آن استوری گذاشته می‌شود) از میان گزینه‌های موجود Live را انتخاب کنید و بفشارید و پس از چند ثانیه، تصویر دوربین شما به صورت زنده به مخاطبینتان نشان داده می‌شود.

معرفی ابزارهای لایو اینستاگرام

اولین ابزار مورد نیاز برای برگزاری لایو اینستاگرامی، داشتن یک گوشی هوشمند است. درست است که از طریق مرورگرها می‌توانید به اینستاگرام و تعداد زیادی از قابلیت‌های آن دسترسی داشته باشید، اما قابلیت لایو در مرورگر فعال نیست و بدون داشتن یک دستگاه گوشی هوشمند، نمی‌توانید لایو اینستاگرامی برگزار کنید.

برای آنکه بتوانید یک لایو اینستاگرامی برگزار کنید و آن را روی گوشی همراه خود ذخیره کنید، لازم است از ابزارهای مربوطه استفاده کنید.

برای این منظور می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی که برای سیستم‌های عامل اندروید و iOS طراحی شده‌اند استفاده کنید. این ابزارها به شما اجازه می‌دهند لایوی که در حال برگزاری است را ذخیره‌سازی کنید و به‌طور تقریبی می‌توان کاربرد آن‌ها را مانند Screen Recorderهایی دانست که امروزه روی همه دستگاه‌های هوشمند موبایلی وجود دارند.

اپلیکیشن AZ Screen Recorder، یکی از انواع آن‌هاست که می‌توانید مشابه آن را در بازارهای دانلود اپلیکیشن‌های موبایلی پیدا و دانلود کنید.

چطور یک لایو حرفه‌ای برگزار کنیم؟

بسته به آنکه قصدتان از برگزاری لایو چیست و نوع حساب کاربری‌تان (یک کسب‌وکار دارید یا فردی تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی هستید؟) لازم است نسبت به حرفه‌ای‌تر بودن لایو خود اقدام کنید. اگر تصمیم دارید که یک لایو حرفه‌ای برگزار کنید بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • کیفیت تصویر ایجاد کنید

برای آنکه مخاطبین شما به خوبی قادر به دیدن تصویر باشند، لازم است به دو نکته اساسی توجه کنید؛ اول آنکه دوربین گوشی خود را تمیز کنید و دوم آنکه از کیفیت اینترنت خود مطمئن شوید تا نگرانی از بابت پایین آمدن کیفیت تصویر نداشته باشید.

از سویی اگر می‌خواهید با مخاطبین خود صحبت کنید، اصلا جالب نیست که تصویر از زیر صورتتان باشد یا تمام مدت ناچار باشید گوشی موبایل را در دستان خود نگه دارید. برای افزایش کیفیت این مورد و البته نلرزیدن تصویر، می‌توانید از یک پایه موبایل (یا اگر در ماشین لایو خواهید گرفت، یک هولدر موبایل) استفاده کنید.

  • کیفیت صدا ایجاد کنید

برای آنکه بتوانید به‌خوبی صدای خود را به مخاطبین خود برسانید، بهتر است از یک هدفون استفاده کنید. این امر هم باعث می‌شود صداهای محیط حواس شما را پرت نکنند و هم باعث بالاتر رفتن کیفیت صدای شما برای مخاطبین‌تان خواهد شد.

  • به مخاطبین خود اطلاع‌رسانی کنید

درست است که زمان برگزاری لایو، به مخاطبین شما اطلاع داده می‌شود، اما اگر می‌خواهید شرکت‌کنندگان بیشتری داشته باشید و به‌نحوی، بیشتر به آن‌ها احترام گذاشته باشید، از چند ساعت تا چند روز قبل به آن‌ها زمان برگزاری لایو را اطلاع‌رسانی کنید.

اگر می‌خواهید در لایو زنده اینستاگرامی به سوالات مخاطبین خود پاسخ دهید، بهتر است چند روز قبل از آن‌ها بخواهید سوالاتشان را با شما مطرح کنند.

چطور لایو را در اینستاگرام به اشتراک بگذاریم؟

پس از آنکه لایو خود را برگزار کردید و به پایان رسید، گزینه‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد شامل بستن صفحه و پاک کردن لایو، ذخیره‌سازی آن برای مخاطبین به عنوان استوری و انتشار آن به عنوان پست است.

اگر می‌خواهید تنها به مدت ۲۴ ساعت دیگر لایو شما در دسترس مخاطبین باشد، گزینه دوم را انتخاب کنید و اگر آن را برای استفاده‌های طولانی‌تر در حساب کاربری‌تان نیاز دارید، گزینه سوم را انتخاب کنید.

چطور در لایو اینستاگرام عکس و لوگو قرار دهیم؟

اگر می‌خواهید یک عکس را با مخاطبین خود، در حین لایو اینستاگرام به اشتراک بگذارید، در قسمت بالایی صفحه، سمت راست آن یک آیکون مربوط به بارگذاری عکس وجود دارد که از طریق آن می‌توانید عکس یا لوگوی خود را به مخاطبین ارائه کنید.

دقت کنید امکانی به عنوان قرار دادن لوگو وجود ندارد و مسیر نشان دادن لوگو، همانند عکس خواهد بود.

تاپ لایو اینستاگرام چیست و چگونه فعال می‌شود؟

حتما اسم تاپ لایو به گوشتان خورده است، اما آیا می‌دانید از کجا می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید؟ تاپ لایو، به لایوهای اینستاگرامی‌ای گفته می‌شود که به‌صورت عمومی و جهانی در حال برگزاری هستند. این لایوها عموما بازدیدهای میلیونی را تجربه می‌کنند.

برای آنکه به تاپ لایوهای اینستاگرام دسترسی داشته باشید، لازم است از طریق صفحه explore  اقدام کنید و اگر آن را در این صفحه پیدا نمی‌کنید، ممکن است نیاز داشته باشید فیلترشکن خود را روشن کنید.

رفع مشکلات احتمالی در لایو اینستاگرام

اگر امکان برگزاری لایو ندارید، راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  1. نرم‌افزار اینستاگرام خود را بروزرسانی کنید، ممکن است به علت قدیمی بودن نسخه مورد استفاده شما، این امکان برایتان فعال نشده باشد.
  2. فیلترشکن خود را روشن یا خاموش کنید. ممکن است منطقه جغرافیایی شما، علت عدم دسترسی به امکان لایو اینستاگرام باشد.

اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها جواب نداد، ممکن است لازم باشد هنوز هم کمی صبر کنید تا لایو اینستاگرام برای شما فعال شود.

اگر در شروع لایو یا مشاهده لایو به مشکل برخورد کردید، احتمال زیادی وجود دارد که اینترنت شما از کیفیت خوبی برخوردار نباشد. پس اینترنت خود را در صورت امکان عوض کنید و شاید نیاز باشد فیلترشکن خود را نیز خاموش یا روشن کنید.

تمام آنچه که برای برگزاری یک لایو اینستاگرامی نیاز دارید، در این مقاله برای شما بازگو شده است، اما دنیا، دنیای تغییر است. چه کسی می‌داند که فردا صبح که از خواب بیدار می‌شویم، امکانات تازه‌ای به لایو اینستاگرام اضافه نشده است؟

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

4 1
لایو اینستاگرام چیست و چگونه کار میکند؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد