راهنمای بازاریابی لوازم یدکی خودرو

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 21 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

بازار لوازم یدکی خودرو، یک بازار خیلی بزرگ با گردش مالی بالاست. هر روز در نمایندگی‌ها، مغازه‌ها و تعمیرگاهها در سر تا سر کشور قطعات یدکی فروخته می‌شوند و تولیدکنندگان آنها هم سود زیادی به دست میآورند. اما وارد شدن به این کسب و کار خیلی هم ساده نیست، در بازاری که برندهای معروف با سوابق چند ده ساله مشغول فعالیت هستند، چطور می‌توان به عنوان یک برند تازه‌کار مشتری جذب کرد؟ این کسب و کار هم مثل همه کسب و کارهای دیگر به مارکتینگ (بازاریابی) و مدیریت فروش نیاز دارد، تا بتواند سود بدهد و زنده بماند. بازاریابی لوازم یدکی چه پیش‌نیازها و لوازمی دارد؟ چطور می‌توانیم مشتریان وفادار و ماندگار برای خودمان بسازیم و چطور مخاطبانمان را به مشتری تبدیل کنیم؟ در این مطلب سعی می‌کنیم به این سوالها پاسخ بدهیم. پس اگر به تازگی وارد این کسب و کار شدهاید و درمورد بازاریابی قطعات خودرو چیزی نمی‌دانید، آن را تا انتها بخوانید.

همچین می‌توانید برای دسترسی راحت به بخش مشاوره بازاریابی و فروش کارمنتو، با نصب اپلیکیشن از متخصاصان و کارشناسان ما مشاوره دریافت کنید.

لوازم یدکی چیست؟

برای بیشتر دانستن درمورد بازاریابی لوازم یدکی، اول بیایید این عبارت را بشناسیم. معنای واژه «یدکی» بیشتر اوقات به چیزهایی اطلاق می‌شود که قرار است به کمک یک دستگاه یا سیستم بیایند. و لوازم یدکی خودرو هم دقیقا همین معنا را دارد: تمام قطعات و لوازمی که در هنگام ایجاد مشکل برای ماشین، آن را برطرف می‌کنند یا به سیستم ماشین کمک می‌کنند که کارآمدتر و سریع‌تر کار کند. مثلا اگر گیربکس شما مشکل پیدا کند، تعمیرگاه به شما یک گیربکس جدید می‌دهد و آن را نصب می‌کند، اینجا گیربکس یک وسیله یدکی برای خودروی شماست. همچنین گاهی می‌توانیم جعبه ابزار (شامل انبردست، فازمتر، پیچ و مهرهها و…) را هم جزئی از لوازم یدکی خودرو به حساب بیاوریم. بازاریابی قطعات و لوازم یدکی برای هر برندی، آن را بیشتر در معرض دید مشتریان قرار می‌دهد. البته نباید فراموش کرد که این کسب و کار به نوعی B2B است، یعنی در آن تامین‌کننده لوازم یدکی، محصولش را مستقیما به مشتری یا Costumer نمیدهد و آن را به یک برند دیگر (تعمیرگاه یا مغازه) می‌فروشد. با این حال، باز هم نباید بازاریابی لوازم یدکی را برای فروشندگان و تامینکنندگان دست کم گرفت. این کسب و کار هم مثل دیگر کسب و کارهایی که محصولی برای فروش یا خدمتی برای ارائه دارند، باید به مشتریان معرفی شود.

مزایا و معایب شغل لوازم یدکی خورو

  • وقتی لوازم یدکی (ایرانی و خارجی) را بخرید و آن‌ها را به صاحبان دیگر مشاغل بفروشید، می‌توانید بگویید که وارد این کسب و کار شده‌اید، اما قبل از این که درمورد چم و خم بازاریابی لوازم یدکی خودرو صحبت کنیم و اصول آن را بگوییم، بیایید ابتدا ببینیم که این شغل چه مزایا و معایبی دارد.

مزایا:

  • بیشتر تامین‌کنندگان لوازم یدکی خودرو، کارفرما هستند. یعنی این شغل، متعلق به خود شماست و نباید برای کس دیگری کار کنید. تصمیم‌گیری درمورد بازاریابی لوازم یدکی هم با شماست.
  • در کشور ما (نسبت به کشورهای دیگر) به دلیل محدودیت تولید و واردات، خودروها سال‌ها استفاده می‌شوند و طبیعتا استهلاک پیدا می‌کنند. برای همین، بیشتر مردم به جای خرید خودروی نو، پیش تعمیرکارها می‌روند تا با لوازم یدکی ماشینشان را تعمیر کنند. یک راز موفقیت در لوازم یدکی خودرو، شناخت همین نیاز مردم ایران است.
  • سرمایه شما در شغل لوازم یدکی، مستقیما برای خرید قطعات مصرف می‌شود و هزینه جانبی چندانی (به جز بازاریابی قطعات خودرو) ندارید (با توجه به این‌که برای فروش لوازم یدکی معمولا نیازی به مغازه‌های بزرگ و لوکس در مناطق گران‌قیمت نیست).

معایب:

  • قیمت آهن، فولاد، پلاستیک و حتی پارچه به شدت تحت تاثیر قیمت ارز است و نوسانات ارزی، گاهی بازار را به شدت به هم می‌ریزد و بازاریابی لوازم یدکی را هم دشوار می‌کند.
  • در این بازار رقابت نسبتا زیادی وجود دارد. برندهایی هستند که با بازاریابی قطعات خودرو، سالهاست مشتریان خودشان را دارند.
  • یکی از فواید این شغل، این است که اغلب اوقات شما کارفرمایی ندارید و خودتان کارفرما هستید. اما این مسئله، چالشهایی را هم دارد. استخدام نیرو، مدیریت قرض‌ها و بدهی‌ها، تصمیم‌گیری‌های سخت، بازاریابی لوازم یدکی و… همه به عهده خود شما خواهند بود.

بیشتر بدانیم :
 اصول تبلیغات در تلویزیون  و مزایای آن

تاثیر بازاریابی لوازم یدکی در فروش

همان‌طور که گفتیم، خرید و فروش قطعات خودرو در بیشتر مواقع، یک کسب و کار B2B است. برای همین، مشتریان شما اغلب اوقات تعمیرگاه‌ها، فروشندگان خرد، مغازه‌های محلی فروش قطعات و… هستند، هرچند که ممکن است اشخاص هم در مواقعی از شما خرید کنند. بازاریابی قطعات خودرو قطعا می‌تواند فروشتان را بالا ببرد و در سود شما تاثیر زیادی بگذارد، اما مهم است که بدانید برای این مشتریان خاص، باید چطور بازاریابی کرد و به قول معروف زبان آن‌ها را یاد بگیرید. بسیاری از تامین‌کنندگان، در ابتدا سرمایه خودشان را صرف جذب مشتری میکنند و در مراحل بعد، همان مشتریان را با پروموشن، تخفیف و پلن‌های مارکتینگی وفادار نگه میدارند. نباید فراموش کنید که بازاریابی لوازم یدکی هنگامی موفق می‌شود که اصول آن را بدانید و قدم‌های صحیح بردارید، قدم‌های صحیح هم با کمک و مشاوره متخصصان مارکتینگ ممکن می‌شود.

روش‌های جذب مشتری در فروشگاه لوازم یدکی خودرو

بهترین روش فروش لوازم یدکی، جذب مشتریان جدید و وفادار کردن مشتریان قدیمی است. برای جذب مشتری، باید به روش‌های مختلف مارکتینگ و بازاریابی قطعات خودرو فکر کنید (آنلاین و آفلاین) و با مشورت و برنامهریزی صحیح، آن روشی که برایتان مناسب است را انتخاب و اجرا کنید. فراموش نکنید که هر پلن بازاریابی لوازم یدکی، یک بودجه مشخص لازم دارد. این پلنها اغلب عبارت‌اند از:

تبلیغات قطعات خودرو:

تبلیغات یک واژه بسیار گسترده است که می‌تواند شامل هر چیزی بشود، از روش‌های سنتی مثل بازاریابی تلفنی و پخش تراکت، تا کمپین‌های اینستاگرامی و تبلیغ تلویزیونی. این که چه روش تبلیغاتی برای بازاریابی قطعات خودرو مناسب شماست، به شکل کسب و کار، میزان بودجه و میزان فروشتان بستگی دارد. قبل از وارد شدن به مرحله اجرایی، حتما با یک متخصص مارکتینگ مشورت کنید.

بیلبورد:

این روزها دیگر فقط برندهای بزرگ لوازم خانگی و خوراکی نیستند که در سطح شهر بیلبورد اکران میکنند، بلکه در هر شهری که باشید، بیلبوردها و استرابردهای کوچک و بزرگی را می‌بینید که کسب و کارهای کوچک هم در حال استفاده کردن از آن‌ها هستند. اکران یک بیلبورد هزینه‌های مالی نسبتا زیادی دارد و باید برای طراحیاش شعار، گرافیک و دیزاین مناسبی داشته باشید.

بازاریابی قطعات خودرو با سوشال مدیا مارکتینگ:

می‌توان گفت که مشتریان شما چه فرد باشند و چه کسب و کار، حتما در یکی از شبکههای اجتماعی حضور دارند. در ایران، اینستاگرام محبوب‌ترینِ این شبکه‌هاست و برای همین بسیاری از برندها در آن حضور فعال دارند. می‌توانید با مشورت و برنامه‌ریزی، اینستاگرام مارکتینگ را برای برند خودتان شروع کنید و بازاریابی لوازم یدکی را به اینستاگرام ببرید. همکاری با اینفلوئنسرها (برای معرفی محصولاتتان)، برگزاری کمپین، برگزاری مسابقه و جایزه دادن و… از روشهایی هستند که برندها در اینستاگرام استفاده می‏کنند.

پروموشن و آفر برای مشتریان جدید:

برای این‌که اعتماد فروشندگان خرد یا تامین‌کنندگان محلی را جلب کنید، می‌توانید در خریدهای اول برایشان پیشنهادهای ویژه یا تخفیف داشته باشید. مثلا مغازه‌ای که پنج خرید پشت سر هم را از لوازم یدکی شما انجام بدهد، در هر خرید تخفیف پلکانی بگیرد. ارائه تخفیف یکی از بهترین روشها برای بازاریابی قطعات خودرو است.
 


همچنین بخوانیم :
 تبلیغات در رادیو  و اصول آن

راه‌های افزایش فروش قطعات و لوازم یدکی خودرو

بهترین‌ راه ‏ها برای بازاریابی قطعات خودرو، اینها هستند:

بازاریابی تلفنی قطعات خودرو:

همیشه مشتریان جدیدی هستند که نمی‌شناسید، حتی در شهر محل سکونتتان که با بازار آن آشنا هستید. یکی از راه‏های بازاریابی قطعات خودرو، تماس تلفنی با مشتریان بالقوه، اشخاص و تعمیرگاههاست. برای شروع این تماسها، باید چند بازاریاب و پشتیبان تلفنی استخدام کنید که به خوبی بر این کسب و کار مسلط هستند و بعد از طی یک دوره آموزشی کوتاه، می‌توانند محصولات و خدمات شما را کاملا برای مشتریان توضیح بدهند.

پلن‌های تخفیف دوره‌ای:

برای مشتریان قدیمی، به صورت دوره‌ای تخفیف‌های بالا بگذارید. تخفیف‌هایی که فقط مشتریان قدیمی به آن‌ها دسترسی دارند. مثلا 45% تخفیفی در خرید قطعات، به مناسبت یک ساله شدن همکاری دو طرفه شما.

تارگت مارکتینگ:

در تارگت مارکتینگ برای بازاریابی قطعات خودرو، با کمک متخصصان و مشاوران می‌توانید درمورد بازار تحقیق کنید (Market Research) و یک پرسونای مخاطب به دست بیاورید. بعد از به دست آمدن این پرسونا، دیگر زمان و بودجه خودتان را با تبلیغات کلی و عمومی هدر نمی‌دهید و مستقیما به سراغ افراد و کسب و کارهایی میروید که خریدارِ محصولات شما هستند. این خریداران ممکن است در شهرها و استان‌های دیگر باشند، اما به محصولی که ارائه می‌دهید نیاز دارند.

راهنمایی و مشاوره افزایش فروش لوازم یدکی خودرو با کارمنتو

همان‌طور که گفتیم، در قدم به قدمِ مراح بازاریابی قطعات خودرو، نیاز به تخصص دارید. این تخصص، تنها در صورتی در اختیار شماست که خودتان سابقه کارهای تبلیغاتی و مارکتینگی را داشته باشید و حداقل به یکی دو کسب و کار در افزایش مشتری کمک کرده باشید. اگر این سابقه و توانایی را ندارید، باید حتما به سراغ مشاوران و متخصصان بروید. در پلتفرم کارمنتو، این امکان برای شما فراهم شده که به صورت آنلاین یا تلفنی، بتوانید سوال‏های خودتان درمورد کسب و کار فروش لوازم یدکی را از متخصصان این حوزه بپرسید. مشاوران کارمنتو از شهرهای مختلفی در این سایت فعالیت می‌کنند و البته تخصص‌های گوناگونی هم دارند: از مکانیک، فروش قطعات و بازاریابی گرفته تا برگزاری تخصصی کمپینهای سوشال مدیا. اگر نیاز به یک راهنمای کاردان دارید که قدم‌های بعدی را نشانتان بدهد یا مشکلاتتان در کار لوازم یدکی را حل کند، همین الان این‌جا کلیک کنید و مشاوره آنلاین خودتان را (از هر جای ایران) شروع کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 58 نظر

4 58
راهنمای بازاریابی لوازم یدکی خودرو

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد