منظور از پروانه صادراتی چیست و چه کاربردی دارد؟

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 30 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

همان طور که حتما اطلاع دارید، به منظور صادرات کالاهای مختلف به کشورهای خارجی از طریق گمرکات، نیاز به اخذ مجوز دارید. بعد از گرفتن مجوزهای لازم، می‌توانید به راحتی کالاهایتان را از گمرک ترخیص کرده و به مشتریانی که در کشورهای خارجی هستند، برسانید. مخصوصا به منظور صادرات قطعی کالا که در طی آن، کالاهای صادرشده دیگر به کشور باز نمی‌گردند، امکان این کار بدون گرفتن مجوز وجود ندارد. به این مجوز در اصطلاح پروانه صادراتی گفته می‌شود.

اگر شما هم قصد دریافت پروانه صادرات برای ارسال کالا به کشورهای خارجی دارید، ممکن است این سوال در ذهنتان نقش ببندد که چگونه می‌توانید این مجوز را بگیرید. بدین منظور باید با تمامی مراحل واگذاری پروانه صادراتی به طور کامل آشنا باشید.

در این مقاله، اطلاعات جامعی در خصوص پروانه صادراتی و نحوه اخذ و واگذاری آن در اختیار شما قرار می‌دهیم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، در بخش مشاوره صادرات و واردات اپلیکیشن کارمنتو، می‌توانید با متخصصان این حوزه در ارتباط باشید.

پروانه صادراتی چیست؟

تاجران و بازرگانان ایرانی به دلایل مختلف از جمله کم ‌ارزش‌شدن پول داخلی، تمایل زیادی به انجام تجارت با مشتریان خارجی دارند. صادرات کالاهای باکیفیت به خارج از کشور، قطعا باعث جذب مشتریان زیادی برای محصولات مختلف خواهد شد. از این رو، از مهم‌ترین مسائل امروزی در زمینه تجارت و دادوستد، نحوه ارسال کالاهای مختلف به خارج از کشور می‌باشد که باید اطلاعات مهمی راجع‌به آن داشته باشید. در این خصوص می‌توانید در بخش مشاوره تجارت و بازرگانی، اطلاعات مورد نیاز را از مشاوران دریافت نمایید.

همان طور که اشاره کردیم، از مهم‌ترین مراحل در فرایند صادرات کالا به خارج کشور، دریافت پروانه صادرات است. بعد از واگذاری پروانه صادراتی به شما، می‌توانید کالاهایتان را از گمرک عبور دهید و به نقل و انتقالات ارزی بپردازید. با گذشت زمان و افزایش کیفیت و کمیت تولیدات داخلی، مشتریان خارجی زیادی تمایل به خرید اجناس ایرانی دارند؛ بنابراین اهمیت اخذ پروانه صادراتی با گسترده‌شدن بازارهای خارج از کشور، روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

بر روی پروانه صادراتی، اطلاعات مختلفی درج می‌شود. کد کشور مبدا برای صادرات، مشخصات کامل کالاهای صادراتی، کد کشور مقصد صادرات، نرخ ارز در زمان درخواست پروانه صادراتی، مشخصات کامل وسیله حمل و نقل کالاهای صادراتی، مشخصات بانكي و ديگر اطلاعات مهم را بعد از دريافت پروانه صادراتي، مي‌توانيد مشاهده كنيد.

به طور کلی، صادرات کالاها به خارج از کشور به 3 دسته تقسیم می‌شوند که هرکدام نیازمند اخذ پروانه صادراتی خاصی می‌باشد. در ادامه این 3 دسته را بررسی می‌کنیم:

  • صادرات کالا به شکل موقت

در صادرات موقت، همان طور که از نام آن پیداست، بعد از واگذاری پروانه صادراتی و ارسال کالاها، بعد از مدتی اجناس به داخل کشور برگردانده می‌شوند. معمولا اجناس صادراتی به این روش در نمایشگاه‌های خارجی در معرض بازدید عموم قرار گرفته و سپس به کشور باز می‌گردند. هم‌چنین ممکن است جهت سرویس و بازدید دوره‌ای و انجام پردازش‌های لازم، عملیات بازگشت کالاها به کشور کلید بخورد. به هر حال صادرات کالاها در این روش، موقت می‌باشد.

هنگام درخواست اظهارنامه به منظور خرید پروانه صادراتی برای صادرات موقت، اشخاص باید دقت زیادی کنند تا بعدها دچار مشکلات عدیده نشوند. بر روی پروانه صادراتی، اطلاعاتی مانند زمان بازگشت کالاهای صادراتی به کشور در آینده هم درج می‌شود و در اختیار صاحب کالاها قرار می‌گیرد. هم‌چنین در اکثر موارد، یک ضمانت‌نامه بازگشت کالا هم از صادرکنندگان برای اطمینان بیشتر دریافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: نحوه صادرات کالا به گرجستان به همراه قوانین گمرکی  این کشور

  • صادرات کالا به صورت دائم

بر خلاف صادرات موقت، در این نوع صادرات، کالاها بعد از رسیدن به دست مشتریان خارجی، هرگز به کشور باز نمی‌گردند. علی‌رغم پرداخت هزینه گمرگی در صادرات دائم، صادرکنندگان از مواردی مانند مالیات و سود بازرگانی، معاف هستند.

در مورد صادرات قطعی کالاها، روند بدین صورت است که بعد از انبارگیری کالاها از مبدا، اجناس به گمرک ارسال می‌شوند. سپس مراحل گمرکی دریافت پروانه صادراتی شروع شده و بعد از واگذاری پروانه صادراتی به صادرکننده، عملیات حمل‌ونقل کالاها توسط وسیله موردنظر به خارج از کشور و رسیدن به دست مشتری آغاز می‌شود.

  • صادرات کالا به صورت تکراری

از جمله محبوب‌ترین روش صادراتی برای بازرگانان، صادرات مجدد کالا است. در این نوع صادرات، کالاهای وارداتی به کشور پس از اعمال تغییر در قیمت آن‌ها، دوباره به خارج از کشور صادر می‌شوند. بدیهی است که فرایند درآمدزایی به این روش، به انرژی و هزینه کمتری نیاز دارد. جالب است بدانید که در کشور آمریکا سالانه حدود 230 میلیارد دلار درآمد خالص از طریق صادرات مجدد دست می‌آید. بنابراین سرمایه‌گذاری در این صادرات می‌تواند سود زیادی در پی داشته باشد. کشورهای همسایه در خاورمیانه و هم‌چنین کشورهای آفریقایی، اصلی‌ترین مقاصد برای صادرات مجدد محسوب می‌شوند.

خرید پروانه صادراتی برای صادرات مجدد، مشابه صادرات دائم می‌باشد؛ با این تفاوت که اطلاعات خاصی بر روی پروانه صادراتی اخذشده قرار می‌گیرد.

نحوه دریافت پروانه صادراتی

 به منظور دریافت پروانه صادرات، باید تمامی تشریفات و مراحل اداری مربوط به گمرک را طی کنید. بدین منظور باید آشنایی تخصصی با امور صادرات و قوانین گمرکی و هم‌چنین تجربه کافی در این زمینه داشته باشید. در حالت کلی افراد یا مجموعه‌های صادرکننده کالاهای مختلف به خارج از کشور، باید 3 مرحله مختلف را طی کنند:

تهیه و ارائه مدارک موردنیاز برای دریافت پروانه صادراتی

بیشتر بخوانید: شرایط و قوانین صادرات کالا به قطر چگونه می‌باشد؟

  • تهیه و ارائه مدارک موردنیاز برای دریافت پروانه صادراتی

در مرحله اول باید تمامی مدارکی که برای اخذ پروانه صادراتی مورد نیاز است، تهیه شود. هم‌چنین برای صادرات کالاهایی که نیاز به مجوز برای انتقال دارند، باید اقدامات لازم را انجام دهید. در بخش بعدی مقاله، مدارکی که برای واگذاری پروانه صادراتی به آن‌ها نیاز خواهید داشت، معرفی خواهیم کرد.

  • هماهنگی امور مربوط به حمل‌ونقل

بعد از ارائه مدارک موردنیاز و تایید شدن آن‌ها توسط سازمان مربوطه، باید با شرکت حمل‌ونقل گمرکی هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. مواردی مانند انتخاب وسیله حمل‌ونقلی مناسب از طریق ارتباط زمینی، ریلی یا هوایی و سایر جزئیات در این خصوص توسط شرکت حمل‌ونقل تعیین می‌شود. در این زمینه، به مواردی مانند نوع کالاهای صادراتی، کشور واردکننده کالاها و دیگر مسائل باید توجه شود.

در طول این مرحله ممکن است اداره گمرک و سایر سازمان‌های ذی‌ربط در صورت ناقص‌بودن مدارک اولیه، دوباره مدارک جدیدی طلب کنند. بنابراین هنگام تهیه و ارسال مدارک اولیه، توصیه می‌کنیم تا هرآنچه که در دستورالعمل مدارک موردنیاز ذکر شده است، ارائه کنید تا بعدها درگیر مشکل نشوید.

  • صدور پروانه صادراتی و اتمام فرایند تشریفات صادرات

بعد از اخذ مجوزهای لازم، در این مرحله، پروانه صادراتی به صادرکنندگان تحویل داده می‌شود تا بتوانند کالاهای خود را از گمرک ترخیص کرده و به دست مشتریان خارجی برسانند. در نهایت، کالاهای صادراتی به وسیله بارنامه صادرشده توسط شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی، به قصد خروج از مرز کشور و تحویل اجناس به کشور خارجی ارسال می‌شوند.

 

برای دریافت پروانه صادراتی چه مدارکی لازم است؟

بیشتر بخوانید : پرسودترین کالاهای صادراتی و شرایط صادرات کالا به عمان

برای دریافت پروانه صادراتی چه مدارکی لازم است؟

اشاره کردیم که اولین مرحله برای اخذ پروانه صادراتی کالاها به روش‌های مختلف، تهیه مدارک موردنیاز و ارائه آن‌ها به سازمان‌های مربوطه می‌باشد. برای دریافت پروانه صادراتی، باید مدارک زیادی را تهیه کنید که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

در ابتدا باید تمام مدارک شناسایی و هویتی خودتان را به همراه مدارک شناسایی اعضای شرکت صادرکننده که در آن فعالیت می‌کنید، تهیه کرده و به مسئولین مربوطه تحویل دهید. در این مورد مدارک دیگری هم نیاز خواهد بود که عبارت‌اند از:

  • درخواست کتبی برای صدور پروانه صادراتی

  • تصویر برابر اصل از قرارداد بین متقاضی صادرات اجناس داخلی و شرکت خارجی که مقصد صادرات است.

  • اصل پروانه ساخت کالا

  • مجوز صادرات برای کالاهایی که صادرات آن‌ها نیاز به مجوز دارد.

برای تکمیل مدارک خود، نیاز خواهید داشت با مشاوران این حوزه در ارتباط باشید تا صاحب تجربه شوید. هم‌چنین برای ترجمه صحیح قرارداد عقدشده با طرف خارجی به منظور صادرات کالاهای مختلف، نیازمند خدمات دارالترجمه‌های معتبر هستید. بدین منظور می‌توانید از مشاوره کسب‌وکار و دارالترجمه مجموعه‌های معتبر و قانونی استفاده کنید تا نیازهای شما در مسیر صادرات و تبادل ارز خارجی رفع شود.

 

مراحل واگذاری پروانه صادراتی

مراحل واگذاری پروانه صادراتی

از دیگر موضوعات مهمی که باید به آن پرداخته شود، نحوه واگذاری پروانه صادراتی است. تاجران این امکان را دارند تا بعد از دریافت پروانه صادرات، آن را بر اساس قانون واگذار کنند. در طول فرایند واگذاری پروانه صادراتی، باید مراحل زیر به صورت کامل طی شوند:

  • ارائه اطلاعات پروانه صادراتی از سوی صادرکنندگان به واردکنندگان متقاضی
  • ثبت سفارش توسط واردکننده به منظور استفاده از ارز صادرات صادرکنندگان
  • مراجعه به بانک عامل و درخواست تامین ارز ثبت سفارش توسط واردکننده
  • درخواست گواهی ثبت آماری یا ترخیص ارز توسط بانک عامل که به بانک مرکزی ارجاع داده می‌شود.
  • اخذ تعهدات لازم از بازرگانان توسط بانک عامل
  • ثبت اطلاعات پروانه صادراتی و استعلام جواز واگذاری پروانه صادراتی از طرف بانک عامل
  • تایید مجوز واگذاری پروانه صادراتی به واردکننده از طرف صادرکننده
  • ثبت ابزار پرداخت توسط بانک عامل
  • ارائه اسناد حمل به بانک عامل توسط واردکننده
  • ثبت اسناد حمل توسط بانک عامل
  • ثبت منشا ارز توسط واردکننده
  • صدور اعلامیه تامین ارز توسط واردکننده
  • ترخیص کالاها از گمرک مربوطه توسط واردکننده
  • رفع تعهد و دریافت تضامین توسط واردکننده

    خرید و فروش پروانه صادراتی

خرید و فروش پروانه صادراتی

شاید برای برخی از تاجران و بازرگانان و شرکت‌هایی که صادرات کالا به خارج از کشور را انجام می‌دهند، طی‌کردن مراحل دریافت پروانه صادرات به همین راحتی نباشد. به جای اینکه خودتان اقدام به گذراندن این مراحل کنید، می‌توانید از طریق مراکز معتبر برای دریافت پروانه صادراتی اقدام کنید تا مشاورین و کارکنان باتجربه آن‌ها، این روند را برای شما انجام دهند. به علاوه، اگر مراحل دریافت یا واگذاری پروانه صادراتی را به یک فرد یا مجموعه دیگر بسپارید، از نظر صرف زمان، انرژی و هزینه هم برای شما به صرفه‌تر خواهد بود. این مجموعه‌ها دارای مجوز فعالیت بوده و کاملا معتبر هستند و نیازی نیست نگران مراحل انجام کار باشید. در کمترین زمان ممکن، تمامی مجوزها اخذ شده و شما از بابت خرید و فروش پروانه صادراتی هیچ مشکلی نخواهید داشت.  

همان طور که اشاره کردیم، اخذ پروانه صادراتی برای تمامی افراد و سازمان‌هایی که قصد انجام تجارت خارجی از طریق صادرات و واردات را دارند، ضروری است. به منظور دریافت پروانه صادرات، مراحل مختلفی را باید طی کنید که در این مقاله آن‌ها را به طور کامل بررسی کردیم. اگر مشکلی در این زمینه داشتید، می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای مجموعه‌های مختلف بهره ببرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 16 نظر

4 16
منظور از پروانه صادراتی چیست و چه کاربردی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد