شرایط و قوانین صادرات کالا به قطر چگونه می‌باشد؟

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 خرداد 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

قطر یکی از همسایگان جنوبی ایران می‌باشد که در سال‌های اخیر مقصد مهم تاجران و صادرکنندگان کالا است. قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌باشد که طی سالیان اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. اما با توجه به شرایط جغرافیایی قطر، این کشور برای تهیه بسیاری از اقلام غذایی، خوراکی و کشاورزی خود نیازمند واردات کالا از کشورهای دیگر می‌باشد. کشور قطر در اغلب موارد به یک شبه جزیره شباهت داده می‌شود؛ چرا که تنها مرز زمینی آن با کشور عربستان سعودی می‌باشد و مابقی مرزهای آن به دریا راه دارند. صادرات این کشور اغلب منابع طبیعی مانند نفت و گاز مخصوصاً گاز می‌باشد و به‌غیر از این موارد اغلب اوقات واردکننده بسیاری از کالاها می‌باشد.

با توجه به موارد و اطلاعاتی که از کشور قطر تا حال گفته شد، می‌توان دریافت که صادرات انواع محصولات کشاورزی و غذایی به این کشور می‌تواند یکی از بهترین فرصت‌ها برای تجار و صادرکنندگان ایرانی باشد؛ بنابراین آشنایی با نیازهای کشور قطر و همچنین آشنایی با شرایط و قوانین این کشور یکی از اولویت‌های هر صادرکننده و تاجری می‌باشد. همراه ما باشید تا در ادامه این مقاله به این موارد خواهیم بپردازیم.

برای پاسخ به تمام پرسش‌های خود می‌توانید در بخش مشاوره صادرات و واردات اپلیکیشن کارمنتو، با مشاوران این حوزه در ارتباط باشید.

شرایط و مراحل صادرات به قطر

قطر یکی از کشورهای مهم در صادرات گاز به اقصی‌ نقاط جهان می‌باشد؛ ولی با توجه به اینکه این کشور مرزهای زمینی کمی با سایر کشورها دارد و همچنین به دلیل کمبود زمین‌های زراعی، کشور قطر به یکی از مهم‌ترین مقاصد تاجران و صادرکنندگان کالا تبدیل شده است.
یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده تا بسیاری از تجار ایرانی نیز برای صادرات کالاهای خود این کشور را انتخاب کنند، روابط خوب سیاسی ایران با این کشور می‌باشد و این امر باعث می‌شود تا صادرات کالا به این کشور نسبت به سایر کشورها با سختی‌های کمتری مواجه شود.

برای صادرات انواع کالاهای مختلف به هر کشوری، در ابتدا صادرکنندگان باید شرایط صادرات به کشور موردنظر را بررسی کرده و تا حد امکان این شرایط را رعایت و به جا آورند. از مهم‌ترین شرایط صادرات به قطر، آشنایی به زبان عربی که زبان اصلی این کشور می‌باشد، است. اگرچه برای این کار می‌توان از مترجمین خبره که در این امر فعالیت می‌کنند نیز بهره‌مند شد. لازم به ذکر است که در کنار زبان عربی، زبان انگلیسی دومین زبان در کشور قطر می‌باشد و می‌توان از این طریق و به زبان انگلیسی با آنها ارتباط برقرار کرد. در کنار این موارد، توجه به آداب و رسوم کشور قطر، فرهنگ آن و شرایط سیاسی و اجتماعی قطر و رعایت آنها بسیار مهم می‌باشد. به‌عنوان ‌مثال نظام سیاسی این کشور پادشاهی بوده و توجه به این مورد یکی از مهم‌ترین اقدامات می‌باشد.

در کنار تمامی مواردی که گفته شد، یک صادرکننده و تاجر باید شرایط بازار کشور قطر را به طور مستمر ارزیابی و پایش کند و از این طریق نیازهای بازار کشور قطر را شناسایی کرده و بر این اساس کالای مورد نظر را به کشور مقصد صادر کند. بدون در نظر گرفتن بازار هدف، صادرات به قطر مفید نخواهد بود و ممکن است با شکست مواجه شود.

در نهایت و به‌عنوان نکته آخر شایان ذکر است که صادرکنندگان به این کشور و صادرات به قطر نیاز به کارت بازرگانی داشته و هر فرد صادرکننده‌ای باید کارت بازرگانی مخصوصی برای خود تهیه کند. در اغلب موارد برای تهیه کارت بازرگانی باید به اداره و وزارت صمت و یا اتاق‌های بازرگانی مراجعه کرد.

در مورد مالیات کارت بازرگانی چه می‌دانید؟
نحوه محاسبه این نوع مالیات را در این مقاله بخوانید

 

 نحوه صادرات کالا به قطر

نحوه صادرات کالا به قطر

قطر نیز مانند هر کشور دیگری شرایط و قوانین خاص خود را برای واردات کالا به کشور دارد. همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، با توجه به اینکه کشور قطر زمین‌های زراعی کمتری دارد و از لحاظ جغرافیایی نیز همانند یک شبه جزیره می‌باشد، شرایط حمل و نقل کالا به این کشور همواره از طریق راه‌های دریایی و یا راه‌های هوایی انجام می‌گیرد. توجه به این نکته که قبل از صادرات به قطر بایستی شرایط و بازار هدف کالا را در قطر بررسی کرد، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در مراحل بعدی صادرات به قطر، فرد صادرکننده باید مشتری و واردکننده کالای مورد نظر خود را در کشور قطر پیدا کرده و بتواند از طریق راه‌های ارتباطی با آنها وارد معامله شده و کالای خود را با قیمت معقولی به فروش رساند. در مراحل بعدی نیز فرد صادرکننده باید محصول و کالای خود را به‌درستی بسته‌بندی و پلمب کرده و به واحد حمل و نقل گمرکی تحویل دهد.

به دلیل کمبود نیروی متخصص در کشور قطر و همچنین کمبود صنایع فرآوری در این کشور، بسیاری از متخصصین و صاحبان صنایع به دنبال صادرات کالای خود به این کشور می‌باشند؛ پس آشنایی با نحوه صادرات به قطر باید یکی از اولویت‌های صادرکنندگان به این کشور باشد.

اگر در خصوص نحوه صادرات کالا به قطر، با موانعی روبرو هستید، در بخش مشاوره تجارت و بازرگانی اپلیکیشن کارمنتو، متخصصان ما آماده خدمت‌رسانی به شما بازرگانان هستند.

قوانین گمرکی و ارزی قطر

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صادرات به قطر برای صادرکنندگان، قوانین گمرک قطر و پرداخت عوارض و مالیات‌های گمرکی کالای مورد نظر می‌باشد. با توجه به روابط خوب سیاسی و اقتصادی قطر با ایران، تفاهم‌های بسیاری میان این دو کشور انجام‌گرفته است که باعث راحتی واردات کالا از ایران به این کشور می‌شود. قوانین گمرک قطر بدین صورت است که حقوق و عوارض گمرکی کالا در قطر بر اساس ارزش سیف (CIF) است و بدین ترتیب عوارض چندگانه کالای ورودی پرداخت نمی‌شود. با اطلاع از قوانین گمرکی کشور قطر، صادرات به قطر نیز سهل و آسان گشته و صادرکنندگان به‌راحتی می‌توانند هزینه‌های خود را تخمین بزنند.

ایران برای افزایش مناسبات سیاسی و اقتصادی خود با کشور قطر و همچنین برای به وجود آوردن بازار مشترک با هدف گسترش تجارت با قطر، پیمان همکاری بسته و بر این اساس یک منطقه آزاد تجاری در کشور قطر با نان (پارک علم و فناوری قطر) به وجود آورده‌اند که بر این اساس مالیات و عوارض گمرکی اضافی برای صادرات به قطر حذف می‌شود.

در سال 2003، کشورهای عضو پیمان گسترش همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس تعهدنامه‌ای را امضا نمودند که بر اساس آن تمامی کشورهای عضو این پیمان، حق گمرکی یکسانی برای واردات کالا وضع نمودند. با توجه به این پیمان، حق گمرکی کالاها پنج درصد ارزش کالا می‌باشد که البته این درصد برای تجارت از طریق مناطق آزاد تجاری حذف می‌شود.

قوانین ارزی کشور قطر بر پایه استراتژی قطر است و هیچ‌گونه محدودیتی برای ورود و خروج ارز به آن وجود ندارد. برای جابه‌جایی محلی و ارزهای خارجی نیز هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و تمام این عوامل باعث می‌شوند تا صادرات به قطر به یکی از بهترین تجربه‌های تجار تبدیل شود.

 

لیست کشورهای صادرکننده کالا به قطر

آیا از مراحل و شرایط صادرات کالا به روسیه آگاهی دارید؟ 

با کارمنتو همراه باشید تا با صادرات به کشورهای دیگر آشنا شوید.

لیست کشورهای صادرکننده کالا به قطر

بر اساس آمار اعلام شده توسط سازمان تجارت جهانی (WTO)، کشورهای ایالت آمریکا، کشورهای اتحادیه اروپا و چین بیشترین صادرات را به قطر داشته‌اند و این آمار نشان‌دهندة این است که ایران در صادرات به قطر در مقابل سایر رقبای خود سهم کمتری داشته و می‌تواند این سهم را از روش‌های مختلفی افزایش دهد. کشور قطر علاوه بر واردات انواع کالاهای مختلف از کشورهای مختلف، خود نیز یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت و گاز علی‌الخصوص گاز می باشد. از مهم‌ترین کشورهایی که قطر گاز خود را با آن ها صادر می‌کند عبارت است از: کشور ژاپن (2/18 درصد)، کره جنوبی (86/17 درصد)، هند (13 درصد)، چین (90/11 درصد)، سنگاپور (36/7 درصد)، تایلند (71/4 درصد)، چین تایپه (86/3 درصد) و کشورهای دیگر مانند انگلستان و آمریکا.

بر اساس آمارهای دقیق اعلام شده توسط سازمان تجارت جهانی، به ترتیب کشورهای آمریکا (36/20 درصد)، فرانسه (57/13 درصد)، انگلستان (27/10 درصد)، چین (59/7 درصد)، آلمان (11/5 درصد)، ایتالیا (89/4 درصد)، هند (12/4 درصد)، سوئیس (66/3 درصد) و ترکیه (66/3 درصد) از جمله مهم‌ترین کشورهای صادرکننده کالا به قطر هستند.

 

اقلام صادراتی ایران به قطر 

در مورد صادرات کالا به گرجستان چه می‌دانید؟
با مراجعه به این بخش، با قوانین و شرایط صادرات به این کشور آشنا شوید! 

اقلام صادراتی ایران به قطر

برای اطلاع از لیست کالاهای صادراتی ایران به قطر لازم است بدانید که ایران کالاهای مختلفی را به کشورهای دیگر و به‌خصوص کشورهای همسایه صادر می‌کند که در اغلب موارد مواد غذایی، محصولات کشاورزی، قطعات صنعتی و مواد معدنی به این کشورها صادر می‌شود.
ایران با قطر بالغ بر 250 کیلومتر مرز آبی و دریایی داشته و از لحاظ مسافت، شهر الرویس در شمالی‌ترین نقطه قطر با شهر و بندر دیر در استان بوشهر 185 کیلومتر فاصله دارد.

بر اساس آخرین داده‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال نود و هفت، بالغ بر 225 میلیون دلار کالا از ایران به کشور قطر از طریق بنادر لنگه، امام خمینی، شهید رجایی، بندر بوشهر صادر شده است. به طور دقیق‌تر صادرات به قطر شامل موارد زیر می‌شود:

  • صادرات مواد و محصولات غذایی مانند انواع آجیل و خشکبار، پسته، زعفران، سبزیجات و صیفی‌جات

در صادرات این مواد باید دقت و حساسیت بالایی به کار برده شود؛ زیرا چنانچه این مواد به طرز صحیحی بسته‌بندی و حمل نشوند، امکان فساد مواد غذایی وجود دارد؛ بنابراین در صادرات این مواد باید به نوع بسته‌بندی و وسیله نقلیه دقت شود.
گفتنی است که ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای تولید کننده زعفران می باشد که سالانه مقدار زیادی زعفران با کیفیتِ بسیار بالا تولید و عرضه بازار جهانی می¬کند. در این میان، صادرات زعفران ایرانی به کشور قطر بسیار بالا بوده و یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی می باشد. در کشور قطر نیز تقاضا برای خرید زعفران بسیار زیاد بوده و سالانه تجار زیادی زعفران باکیفیت تولیدی در ایران را به قطر صادر می‌کنند. در مورد قیمت نهایی زعفران در بازار قطر نیز لازم به ذکر است که قیمت زعفران ثابت نبوده و بسته به کیفیت زعفران و بسته بندی ارائه شده آن قابل تغییر است و می‌توان قیمت نهایی آن را با توجه به قیمت پیشنهادی خریدار تغییر داد.

  • صادرات صنایع‌دستی، انواع فرش دستباف و گلیم

کشور ایران با داشتن جمعیت و قومیت‌های مختلف، انواع مختلفی از صنایع دستی و هنرهای مردمی زیبا و چشم‌نواز، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراکز پرورش صنایع دستی شهری و روستایی می باشد. اغلب این صنایع دستی منحصر به فرد بوده و در سراسر جهان کمیاب است و به همین دلیل یکی از موارد مهم برای صادرات به قطر، صنایع منحصر به فرد دستی می باشند.

  • صادرات انواع گوشت دام و طیور به همراه دام و مرغ زنده

حمل و نقل این موارد، یکی از چالش ‌برانگیزترین صادرات به قطر می‌باشد و چنانچه زمان تعیین شده برای صادرات این مواد رعایت نشود، باعث فساد انواع گوشت و یا تلف شدن دام و طیور خواهد شد.

  • صادرات محصولات کشاورزی مانند کاه و علوفه و سایر محصولات دامی و خوراک آنها
  • صادرات انواع مواد معدنی مانند سنگ سیمان، آهن، گچ و سایر مواد
  • صادرات سنگ‌های معدنی مانند سنگ گچ، سنگ‌آهن و سایر استخراج‌های معدنی
  • صادرات پروفیل‌های آهنی و فرآوری شده و انواع ورقه‌های فلزی مورداستفاده در بدنه انواع کامیونت‌ها و ماشین‌ها
  • صادرات سایر محصولات خوراکی فرآوری شده مانند بیسکویت، کنسرو و دیگر مواد خوراکی و غذایی فرآوری شده

با توجه به بررسی بازار هدف قطر و نیازهای قطر ثابت شده است که مهم‌ترین لیست کالاهای صادراتی ایران به قطر به ترتیب عبارت‌اند از:

  • صادرات انواع گوشت و مرغ و ماکیان
  • صادرات انواع برنج
  • صادرات پیاز و سیر و انواع سبزیجات و صیفی جات
  • صادرات انواع وسیله نقلیه برای جابه‌جایی اشخاص و تجهیزات فنی آنها جهت تعمیر و نگهداری
  • صادرات قطعات هواپیما و هوانوردی مانند هلی کوپتر
  • صادرات ابزارهای ارتباطی و مخابراتی

تجارت با ترکیه، برای ایرانیان همیشه پرسود و کارآمد بوده است؛ برای آشنایی با مراحل صادرات کالا به ترکیه، در این بخش با ما همراه باشید.

صادرات کالا به قطر از بندر دیر

صادرات کالا به قطر از بندر دیر

بندر دیر در مرکز شهرستان دیر و در قسمت جنوبی بوشهر قرار دارد. این بندر یکی از بنادر مهم صیادی کشور ایران می‌باشد و علاوه بر تأمین ماهی و محصولات دریایی ایران، صادرات انواع ماهی به کشورهای همسایه را نیز بر عهده دارد. صادرات به قطر از بندر دیر، مهم‌ترین بخش صادرات به قطر می‌باشد که توانسته بیشترین درآمد صادرات به قطر را به خود اختصاص دهد. در این بندر به منظور تسهیل صادرات انواع کالاها به کشور قطر و همچنین تسهیل حمل و نقل کالاها به کشور قطر که یکی از دغدغه‌های صادرکنندگان می‌باشد، سعی شده است تا هرگونه مشکلات موجود در صادرات کالا به قطر را حل شده و نحوه صادرات به قطر و همچنین شرایط صادرات به قطر را تسهیل یابد.

مشکلات صادرات کالا به قطر

صادرات نیز مانند هر شغل دیگری دارای مشکلاتی می‌باشد که به منظور تقویت مالی و اقتصادی صادرکنندگان و همچنین پیروز شدن بر رقبا باید بتوانیم بخش زیادی از این مشکلات را برطرف کنیم. در واقع راه‌های موجود هوایی و دریایی در صادرات به قطر بسیار ضعیف بوده و همواره یکی از مشکلات صادرکنندگان کالا می‌باشد. با توجه به اینکه راه‌های هوایی و دریایی موجود برای صادرات به قطر باید بسیار قوی باشند تا بتوان از این طریق صادرات به قطر را افزایش داده و سایر رقبای خود را از میدان به در کرد، در عوض این راه‌ها بسیار ضعیف بوده و عملاً پاسخگوی صادرات به قطر نمی‌باشند.

یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات نیز عدم وجود بسته‌بندی مناسب در اکثر محصولات ایرانی می‌باشد. درصورتی‌که کشور قطر در اغلب موارد محصولاتی را که بسته‌بندی مناسب‌تری داشته باشد را پسندیده و تقاضا می‌کند. توجه به بسته‌بندی مستحکم و زیبا، باید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان صنایع باشد؛ درحالی‌که این‌طور نیست. اغلب محصولات ایرانی از نظر کیفیت، کیفیت بالایی داشته اما از نظر بسته‌بندی در مقایسه با رقبای خود بسیار ضعیف‌تر هستند.

علاوه بر تمام مشکلات ذکر شده، عدم وجود کارگو سنتر (محل ترانزیت کالا) در یکی از فرودگاه‌های نزدیک به کشور قطر و همچنین عدم وجود سردخانه‌های صنعتی بزرگ در این محل باعث می‌شود تا ایران در مقایسه با سایر کشورهای رقیب خود سهم کمتری در صادرات به قطر داشته باشد. لازم به ذکر است که فرودگاه فارس یکی از فرودگاه‌های بزرگ ایران بوده و می‌تواند به‌عنوان فرودگاه تجاری-مسافری استفاده شود و به‌عنوان کارگوسنتر برای صادرات به قطر باشد تا سهم صادرات ایران نیز در صادرات به قطر افزایش یابد.

مشاوره صادرات به قطر در کارمنتو

با توجه به تمام مطالبی که در این مقاله گفته شد، صادرات به قطر نیز مانند صادرات به سایر کشورها دارای شرایط و قوانینی می باشد که هر فرد صادرکننده‌ای باید آنها را رعایت کند. چنانچه شما نیز قصد صادرات کالایی به قطر را دارد بهتر است تا از یک فرد کاردان و یا شرکت متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید و با رعایت تمام قوانین و ضوابط و به صورت مرحله به مرحله اقدام کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 35 نظر

5 35
شرایط و قوانین صادرات کالا به قطر چگونه می‌باشد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد