آموزش کپشن نویسی حرفه‌ای

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 24 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

همانطور که همه میدانیم بازاریابی در اینستاگرام مربوط به تصاویر و جلوه‌های بصری است و وقتی صحبت از کسب فالوور و جذب آن‌ها نسبت به برند خودتان میشود کیفیت تصاویر شما فاکتور بسیار متمایز کننده‌ای خواهد بود. اما گرفتن تصاویر با کیفیت و ویرایش کردن آن‌ها تمام ماجرا نیست. کپشن پست شما جایی است که به تصاویرتان روح میبخشد و آن‌ها را به گوش مخاطبان می‌رساند. در ادامه براتون راجع به چگونگی نوشتن یک کپشن حرفه‌ای صحبت خواهیم کرد .

یک کپشن خوب درباره‌ی محتوای شما و برندتان اطلاعاتی به مخاطب می‌دهد و گاهی فالوور هایتان را تشویق به انجام کاری میکند و یا حتی یک شوخی که فالوورهایتان را سرگرم می‌کند. اگر برای کپشن اینستاگرام خود ارجعیت قاعل نیستید قطعا درصد تعامل کاربران با پیج خودتان را کاهش داده‌اید و فرصت جذب دنبال کننده‌ها را از دست داده اید.

برای دریافت مشاوره آنلاین از متخصصان مشاوره اینستاگرام در تمامی زمینه‌ها، وارد لینک مقابل شوید.

نکات مهم برای نوشتن کپشن حرفه ای

  1. در ابتدا تعدادی پیشنویس بنویسد.
  2. مطالب و نکات مهم را در ابتدا ی کپشن خود بنویسید.
  3.  CTA یا دعوت مخاطب به کاری را به کپشن خود اضافه کنید.
  4. سعی کنید بیشتر از 4 هشتگ استفاده نکنید.
  5. با  لحن متناسب با اینستاگرام برند خودتان را معرفی کنید.
  6. از اموجی ها استفاده کنید.
  7. حساب های کاربری و کانال های ارتباطی دیگرتان را معرفی کنید.
  8. وقتی نسبت به مدل کپشن خود اطمینان ندارید کوتاه و مختصرش کنید.

1.در ابتدا تعدادی پیشنویس بنویسد.

در روند نوشتن کپشن برای اینستاگرام عجله نکنید. تعدادی ایده برای کپشن های خود یادداشت کنید و کمی تامل کنید. از همکاران خود درباره ی نظراتشان سوال بپرسید و روی هم رفته صبور باشید و اصلا عجله نکنید.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که مگر وقت شناسی و زمان بندی در اینستاگرام مهم نیست؟بله ممکن است که مهم باشد اما این بستگی به محتوا و موضوع پست شما دارد.به عنوان نمونه پتریک جانل که یکی از کاربران حرفه ای در اینستاگرام است میگوید که او از اینستاگرام برای ثبت وقایع روز مره ی خود و سبک زندگی خود استفاده میکند . او از به اشتراک گذاشتن تصاویر و پست ها در همان لحظه لذت میبرد.

اما در حال حاضر به خاطر تغییر الگوریتم اینستاگرام درصد تعامل کاربران با پست های شما اهمیت بیشتری نسبت به زمان بندی دارد  و بزودی در صفحه تمامی کاربران فقط آن دسته از پست هایی که به نظر میرسند بیشتر دوستشان دارند ظاهر میشود. بنابراین میزان دیده شدن پست های شما  به تعداد لایک و کامنت ها و نحوه ی ارتباط شما با مخاطبان و کاربران  بستگی دارد. به همین خاطر ایجاد کپشنی خوب که کاربران را مجاب به دنبال کردنتان کند و آن ها را بقدری سرگرم راضی کند که راغب به اشتراک گذاری آن پست با دوستانش شود بسیار مهم است.

بیشتر بخوانیم: چگونه امنیت پیج اینستاگرام خود را افزایش دهیم؟

2.مطالب و نکات مهم را در ابتدا ی کپشن خود بنویسید.

حداکثر تعداد کاراکتر مجاز برای یک کپشن 2200 هست . اما نکته مهم برای یاد آوری اینست که در فید کاربران 3 یا 4 خط از متن کپشن نشان داده میشود .این به این معنی نیست که شما باید کپشن خود را به اندازه ای کوتاه کنید که کاربران بدون نیاز به کلیک بر “بیشتر یا MORE ” کل متنتان را ببینند.در عوض شما باید کپشن خود را با محتوا و اطلاعات مهم شروع کنید و هشتگ ها و منشن ها را در اخر متن قرار دهید.

3.مخاطبان را دعوت به انجام کاری کنید.

بهترین راه برای افزایش میزان اشتراک پذیری و تعامل کاربران با صفحه شما این است که از آن ها بخواهید که کاری را برایتان انجام دهند .این به این معناست که در متن خود از عبارات و افعال امری استفاده کنید تا دنبال کننده ها را به جای بالاو پایین کردن پست هایتان تشویق به انجام کار ذکر شده کنید.

 طبق تحقیقات انجام شده متوجه شدیم که در شبکه اجتماعی توییتر استفاده کردن از افعال و عباراتی که تشویق کننده به کاری هستند بر میزان تعامل و اشتراک گذاری تاثیر بیشتری دارند و این مطلب در اینستاگرام هم صدق میکند. به عنوان مثال ممکن شما بگویید “دو بار بر روی عکس بزنید ” یا “داستان خود را در کامنت ها به اشتراک بگذارید”. در اینجا نمونه های دیگری از این عبارات معرفی شده :

  • یک سوال بپرسید.

از کاربران بخواهید که تجربه ی خود را به اشتراک بگذارند. شما میتوانند از این تجربه ها برای سمت و سو دادن به صفحه ی خود یا برای بدست آوردن ایده های جدید استفاده کنید. برای افزایش هر چه بیشتر تعامل میتوانید به نظراتشان پاسخ داده و یک مکالمه و گفتگو ایجاد کنید. به عنوان مثال :

H&M (برند پوشاک معتبر):”هر چیزی که برای تعطیلات آخر هفته نیاز دارید . این هفته کجا می خواهید بروید؟”

  • کاربران را به یک لینک در قسمت بایو خود هدایت کنید:

 شما ازURL  ها یا آدرس وبسایت فقط در قسمت “website” در بایو خود میتوانید استفاده کنید. به همین خاطر پروفایل های بهینه شده در اینستاگرام همگی به صورت مکرر این قسمت را به روزرسانی میکنند و از آن برای معرفی جدیدترین محتوای و محصولات خود در YouTube  و سایر آفر ها و پیشنهاد ها استفاده میکنند و در کپشن خود به آن ها اشاره میکنند. برای نمونه اگر شما در حال تولید محتوای جدید هستید و میخواهید دنبال کننده بیشتری داشته باشید کافی است در پست خود لینک وبلاگ یا صفحه خود را در کپشن ان پست قرار دهید.

بهتر است از لینک کوتاه شده که دارای کد UTM است استفاده کنید چون با استفاده از این کد میتوانید درصد کسانی که از اینستاگرام صفحه شما را بازدید کرده اند چقدر است.

برای تغییر لینک به صفحه خود قسمت “Edit your profile” بروید و ادرس وبسایت خود را وارد کنید.

بیشتر بخوانیم: آموزش صفر تا صد بیزینسی کردن پیج اینستاگرام

  • از کاربران بخواهید که دوستانشان را تگ یا منشن کنند:

مخاطبان خود را تشویق به اشتراک گذاشتن پست هایتان کنید و از ان ها بخواهید دوستانشان را تگ کنند. در این قسمت نمونه هایی از عباراتی را معرفی میکنیم که برند ها از دنبال کننده ها خواستندکه دوستانشان را تگ کنند.

  • از کاربران دعوت کنید که در یک چالش یا مسابقه شرکت کنند:

چالش ها و رقابت ها همیشه برای افزایش  تعامل و معرفی برند در اینستاگرام راهکار بسیار خوبی بوده اند.

به راحتی دنبال کننده هایتان را به تک کردن و به اشتراک گذاشتن تصاویر خودشان با استفاده کردن از هشتگ مورد نظر شما دعوت کنید.

خودتان را به 4 هشتگ یا کمتر محدود کنید

در اینستاگرام یک هشتگ دقیقا مثل یک هشتگ در توییتر یا فیس بوک عمل میکند. یک هشتگ مکالمه بین افراد مختلف را در یک مسیر جداگانه جمع میکند.تازمانی که صفحه شما عمومی یا پابلیک باشد هر کس با سرچ ان میتواند پست و محتوای شما را پیدا کند. هشتگ ها برای ارتباط دادن کاربران مختلف که با هم در ارتباط نیستند اما درباره ی موضوعی یا برند مشابه صحبت میکنند بسیار کارامد هستند.اما از هشتگ ها به اندازه معقول استفاده کنید. بعضی از کاربران در کپشن خود دنباله ای از هشتگ ها را استفاده میکنند تا فالوور بیشتری جذب کنند اما در واقعیت در نگاه مخاطب زیاد از حد به نظر میرسد.اگر از هشتگ ها به تعداد زیادی استفاده کنید مخاطبان متوجه این موضوع میشوند و جلوه زیبایی ندارد.هشتگ های خود را محدود به 3 یا 4 کنید. به یاد داشته باشید  شما مجبور نیستید که در کپشن خود از هشتگ استفاده کنید  تا صفحه اینستاگرام خود را زیباتر کنید.

از هشتگ ها در پایان کپشن خود استفاده کنید.هیچ هشتگی را در ابتدای کپشن خود لیست نکنید. در این صورت آن قسمت از کپشن که زیباتر و جذاب تر به نظر میرسد در ابتدای متن می اید. به علاوه اگر کپشن شما به اندازه کافی بلند باشد هشتگ ها دیده نمیشوند .

اگر شما بدنبال هشتگ برای کپشن خود هستید نگران نباشید در قسمت سرچ اینستاگرام علامت هشتگ # را بگذارید اینستاگرام هشتگ ها را بر اساس معروفیت آن ها برایتان معرفی میکند و شما میتوانید هشتگ مورد نظرتان را پیدا کنید.

برند خودتان را با لحن و رویه مطابق با اینستاگرام معرفی کنید.

هر یک از شبکه های اجتماعی لحن و رویه متفاوتی دارند.بهترین پست های اینستاگرام لحنی دوستانه دارند و سویه ی شخصی یک برند را به اشتراک میگذارند. به همین خاطر شما باید محتوای برند خودتان را با رویه و الگوریتم اینستاگرام تطبیق بدهید تا محتوایتان بیشتر دیده شود.منسجم بودن و انتخاب یک لحن ثابت در اینستاگرام میتواند به بیشتر دیده شدن شما کمک کند. به عنوان مثال  طول مطالب پست های خود را تعیین کنید و از همان پیروی کنید. ایا میخواهید در نقش راوی ظاهر شوید که کپشن های یک پاراگرافی یا طولانی تر مینویسد؟

در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام باهوش بودن و شوخ طبعی خیلی تاثیر دارند.کاربران معمولا از برند هایی که با مخاطبان خود شوخی میکنند را دوست دارند و جذبشان میشوند.

از اموجی ها استفاده کنید.

اموجی ها و شکلک های کارتونی که در تمامی گوشی های هوشمند قابل دسترس هستند و تعبیه شده اند میتوانند به محتوای شما روح ببخشند و به همین خاطر بیشتر برندهای معتبر از این اموجی ها در کپشن خود استفاده میکنند.راه های بسیار مختلفی وجود دارد که از این اموجی ها در پست های خودتان استفاده کنید.به عنوان مثال شما میتوانید از ان ها در ابتدای کپشن خود برای جذب مخاطبان خود استفاده کنید. شما حتی میتوانید از ان ها در میان جملات یا در اخر آن ها به جای کلمات استفاده کنید.

حساب های کاربری و کانال های ارتباطی دیگرتان را معرفی کنید.

شما از کپشن خود میتوانید برای معرفی کانال های ارتباطی دیگرتان نیز استفاده کنید.این یکی از بهترین ترفند هایی است که به وسیله ی آن دنبال کننده هایتان میتوانند شما را در پلتفرم های مختلف دنبال کنند و از این راه فالوور های اینستاگرام شما مممکن است فالوور های توییترتان شوند. به عنوان مثال شما میتوانید یک کمپین را به مخاطبانتان معرفی کنید که در کانال ارتباطی دیگرتان برگزار خواهد شد.

اگر شما حساب کاربری در برنامه snapchat  را دارید میتوانید از آن برای معرفی محتوای خود در پلتفرم های دیگر استفاده کنید. در این برنامه هر کاربر دارای یک کد منحصربه فرد است که شبیه به لوگوی خود اسنپ چت است ولی الگوی متفاوتی دارد. اگر کاربران بخواهند شما را دنبال کنند تنها لازم است این برنامه را در گوشی بازکنند و کد شما را اسکن کنند.

وقتی از انتخاب مدل کپشن خود مطمین نیستید کوتاه و مختصرش کنید.

براساس تعداد مخاطبان و دنبال کننده هایتان ممکن است کپشن شما بیشتر از چند کلمه یا جمله باشد. به عنوان مثال اگر شما یک شرکت مواد غذایی دارید ممکن است تمام دستورالعمل تهیه غذاها را در کپشن خود بنویسید و تا زمانی که نکات مهم مثل نام غذا را در ابتدا ذکر کنید هیچ مشکلی ندارد.اما اگر شما هنوز نمیدانید که هدف برندتان چیست بهتر است کوتاه و مختصرش کنید.بعضی از کپشن ها در اینستاگرام خیلی کوتاه و مختصر هستند و خود تصاویرشان بیشتر در رابطه با برند توضیح و اطلاعات میدهد.

اما چگونه این ترفندها را در صفحه خود پیاده سازی کنیم؟

برندها و شرکت‌هایی که این مراحل را طی کرده اند دنبال کننده‌های خود را در اینستاگرام دارند.

بیایید نگاهی به کپشن‌هایی که تمامی موارد در آن‌ها رعایت شده بیاندازیم:

  • نمونه کپشن با طرح عالی

“افتتاحیه (نام شرکت یا برند)! روز اول! یک روز خوب با همراهان و جلسات عالی …”.

“یک محصول جدید پا به عرصه وجود گذاشت!سرویس 30 روزه رایگان خود را دریافت کنید و خودتان ببینید!”

“ما و شرکایمان روی یک طرح جدید تلاش میکنیم .کارمندان مشتاقانه منتظر شروع این کار هستند”

“و ما در یک رویداد بزرگ هستیم!شما هم بیایید و با مدیر گفتگویی داشته باشید.”

“تبریک (نام یک کارمند ) برای گرفتن جایزه ی (نام جایزه )!یک افتخار شایسته برای کسی که به هدف خود رسید…”

  • نمونه کپشن های دارای دعوت به اقدام

“بهترین(نام محصول) برای این زمان از سال. به نظر شما بهترین خصوصیات پاییز چیست؟نظرات خودتان را کامنت کنید.”

“ما از (تاریخ) تا (تاریخ ) تعطیل خواهیم بود اما با یک اطلاعیه هیجان انگیز باز خواهیم گشت…. شما تعطیلاتتان (مثال سال نو) را چگونه میگذرانید؟ برنامه تان را در میان بگذارید!”

“همکاری گروهی یکی از اصول حیات است .در زیر این پست درباره بهترین همکاریتان بگویید.”

“با هیجان و شادی تولید یکی از (نام محصول) به پایان رسید. اما هر محصولی نیاز به عنوانی عالی دارد! اسم پیشنهادی خود را کامنت کنید!

  • نمونه کپشن های کوتاه

سال جدید الگویی جدید!

ما اسباب کشی کردیم ! به دفتر کار جدیدمون سری بزنید!

زمستون زیبا شروع شده!برنامتون برای 3 ماه آخر سال چیه؟

  • نمونه کپشن‌های صمیمانه

کسایی که امسال به هدفشون رسیدند خسته نباشین!اگر هم هنوز به هدفتون نرسیدین ذهنتون رو برای بدست آوردنش توی این فصل آماده کنید! شما فوق العاده اید! # هدف

 بازیافت تو محیط کار فقط یه مساله اجباری نیست بلکه یه کار پسندیده و منطقیه . روز بازیافت مبارک!

# روز_محیط_زیست

صبح شنبتون به خیر باشه !از روز های هفته نترسید با آغوش باز ازشون استقبال کنین!کارمندای شاد روز مشتریتشون رو میسازن J #شنبه_دوست _داشتنی

جمع بندی

انواع مختلفی از پست ها را در اینستاگرام امتحان کنید و کارکردشان را مورد ارزیابی قرار بدید چون اینستاگرام امکاناتی در زمینه آنالیتیک ها ندارد بنابراین شما خودتان باید نتایج را تحلیل کنید و اگر در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی (اینستاگرام) درخواست مشاوره داشتید اپلیکیشن کارمنتو را نصب کنید و از مشاوران حوزه دیجیتال مارکتینگ در بخش مدیریت بکه اجتماعی مشاوره دریافت کنید .

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

4 3
آموزش کپشن نویسی حرفه‌ای

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد