راه اندازی کارخانه تولیدی کوچک گامی بزرگ جهت تحول آینده

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 21 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

راه‌ اندازی کارخانه تولیدی شاید در نگاه اول کار سخت و دشواری به نظر برسد، اما واقعیت این است که با سرمایه‌ای اندک و با تلاش مستمر و بهره‌گیری از علم مشاوران کارآزموده می‌توانید با راه‌اندازی آن برای بسیاری از جوانان کشور اشتغال‌زایی کنید، به مرور زمان کار خود را گسترش دهید و به یکی از ابرقدرت‌ها در میان رقبای خود تبدیل شوید. قدم‌های کوچک امروز، نویدبخش موفقیت‌های بزرگ آینده است. اگر شما هم در فکر راه‌اندازی یک کارخانه تولیدی هستید این مقاله می‌تواند برای شما بسیار جذاب و مفید باشد.

می‌توانید در بخش مشاوره راه اندازی کسب و کار، وب سایت کارمنتو هر آنچه را که باید در مورد راه‌اندازی کسب و کار جدید بدانید، از کارشناسان دریافت کنید.

مراحل تأسیس کارخانه تولیدی

اولین اقدام در تأسیس کارخانه تولیدی ثبت شرکت و تهیه مجوزهای لازم برای شروع فعالیت است. در این مرحله باید نوع شرکت و طبقه فعالیت آن را تعیین کنید. شرکت‌ها در سه نوع سهامی عام، خاص و مسئولیت محدود فعالیت می‌کنند.

شرکت سهامی چیست؟

شرکت‌های سهامی، شرکت‌هایی هستند که سرمایه آن‌ها به چند قسمت تقسیم شده و صاحبان هر سهام با توجه به مبلغ اسمی سهام مسئولیت می‌گیرند. در شرکت‌های سهامی، شرکا بیش از دو نفر هستند. این شرکت‌ها به دو نوع سهامی عام و خاص تقسیم می‌شوند.

شرکت سهامی عام چیست؟

در شرکت‌های سهامی عام، بخشی از سرمایه شرکت توسط فروش سهام به مردم تأمین می‌شود. در این شرکت‌ها، حدود ۲۰ درصد سرمایه توسط سرمایه‌گذاران اصلی تعهد شده و میزان ۳۵ درصد تعهد شده را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند. پس از آن اظهارنامه‌ای به همراه طرح اعلامیه پذیره‌نویسی سهام و طرح اساس‌نامه شرکت به سازمان‌های ثبت شرکت تسلیم می‌شود. پس از ثبت شرکت، سهام در بورس قابل خرید و فروش است. شرکت‌های سهامی عام، کامل‌ترین نوع شرکت‌های سهامی هستند و شرکت‌های بسیار بزرگ و مهم مانند شرکت‌های نفتی در این دسته قرار می‌گیرند.

شرکت سهامی خاص چیست؟

در این شرکت‌ها تمامی مبالغ سرمایه از طریق موسسان پروژه تأمین می‌شود. این شرکت مناسب برای کارخانه‌هایی است که شرکای سرمایه‌گذار کمتری دارند. ثبت کارخانه‌های سهامی عام تشریفات طولانی‌تری دارد و شرکت‌های سهامی خاص نیازی به صدور اعلامیه پذیره‌نویسی ندارد. در ابتدای امر ۳۵ درصد از سرمایه اصلی در یک حساب سپرده‌گذاری می‌شود. مراحل تشکیل شرکت سهامی خاص:

  1. امضای اساسنامه
  2. تعهد سرمایه
  3. انتخاب بازرسان و مدیران

بیشتر بخوانیم :
 مراحل راه اندازی خط تولید مواد شوینده 

شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

این نوع شرکت رواج بیشتری دارد و سرمایه‌گذاران آن را عموماً افراد یک خانواده، دوستان و آشنایان تشکیل می‌دهند. در این نوع شرکت‌ها نیازی به تقسیم سهام نیست. برای تشکیل این نوع شرکت مراحل زیر باید طی شود:

  1. تنظیم شرکت‌نامه و امضای آن
  2. پرداخت کل سرمایه شرکت
  3. ثبت شرکت با استفاده از مراجع مرتبط

تهیه مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت

پس از تعیین نوع فعالیت و ثبت شرکت نوبت به مجوزهای مورد نیاز برای راه‌ اندازی کارخانه تولیدی می‌رسد. برای تأسیس کارخانه تولیدی به سه مجوز نیاز دارید:

  1. دریافت موافقت از وزارت صنایع
  2. دریافت پروانه ساخت کارخانه
  3. دریافت پروانه بهره‌برداری

برای راه‌ اندازی کارخانه تولیدی باید اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید. مشاور تمام این مراحل را برایتان انجام می‌دهد.

  1. تعیین محصول تولیدی
  2. تهیه طرح توجیهی
  3. تأمین سرمایه
  4. مراجعه به وزارت صنایع برای دریافت جواز احداث کارخانه
  5. خرید زمین و شروع کار ساخت کارخانه
  6. خرید تجهیزات
  7. اقدامات لازم برای دریافت مجوزهای بهره‌برداری
  8. راه‌اندازی بخش‌های مختلف کارخانه (اداری، انبار، فروش و…)

بیشتر بدانیم :
 مراحل راه‌اندازی خط تولید دستمال کاغذی 

برای دریافت مجوز احداث به چه مدارکی نیاز دارید؟

برای مراجعه به وزارت صنایع و معادن و اخذ مجوز احداث و راه‌ اندازی کارخانه تولیدی به مدارک زیر نیاز دارید:

  • برای تأسیس شرکت حقیقی (شخصی): کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، طرح توجیهی، تکمیل فرم پرسشنامه
  • برای تأسیس شرکت حقوقی: روزنامه رسمی تأسیس شرکت، کپی آگهی تأسیس شرکت، کپی شناسنامه، کارت ملی و پایان خدمت مدیرعامل، کپی آگهی آخرین تغییرات شرکت، کپی اظهارنامه یا شرکت‌نامه، طرح توجیهی، تکمیل فرم پرسشنامه، سربرگ و مهر شرکت

تهیه طرح توجیهی مناسب برای کارخانه تولیدی

برای راه‌ اندازی کارخانه تولیدی پس از ثبت شرکت، اولین قدم ارائه طرح توجیهی به سازمان مربوطه است. در این طرح شما باید به طور کامل ایده‌های مربوط به ساخت کارخانه و آنچه که قرار است تولید کنید، مراحل کار تا پایان و تمام آنچه که قرار است در تولیدی خود انجام دهید را شرح دهید. طرح توجیهی از سوی شما ارائه می‌شود تا سازمان‌های نظارتی و یا بانک‌هایی که قرار است برای شروع کار به شما وام اعطا کنند، به طور کامل با اهداف شما آشنا شوند. برای ایجاد طرح توجیهی چند مؤلفه باید بررسی شوند:

۱. مؤلفه اقتصادی: در این مؤلفه باید شرایط اقتصادی کارخانه در زمان حال و آینده را در کنار سرمایه اولیه و میزان توانایی اقتصادی مصرف‌کننده برای خرید محصول را مورد بررسی قرار دهید.

۲. مؤلفه تکنیکی: آیا برای شروع کار تکنولوژی مورد نیاز را در اختیار دارید؟

۳. مؤلفه قانونی: آیا کارخانه شما به حقوقی مانند حق کپی‌رایت و مواردی از این دست نیاز دارد؟

۳. مؤلفه عملیاتی: آیا به یک فروشگاه برای ارائه محصولات نیاز دارید؟

۴. مؤلفه برنامه زمان‌بندی: آیا محصولات کارخانه شما مربوط به فصل خاصی است؟

۵. مؤلفه قابلیت عرضه در بازار: چه رقبایی دارید؟ مصرف‌کننده‌ها چه کسانی هستند؟ جا ویژه‌هایی که هنوز اشغال نشده‌اند و…

قالب طرح توجیهی

پس از بررسی مؤلفه‌های مورد نیاز باید طرح توجیهی را به شکلی خوانا در بیاورید. به همین منظور چند بخش را باید در نظر داشته باشید:

۱. خلاصه اجرایی: این بخش به طور کامل با جزییات و خلاصه‌ای از کل داده‌ها پر می‌شود. به دلیل اینکه عموماً احتمال پذیرش طرح توجیهی در همین بخش زیاد است و خلاصه اجرایی بخشی است که بیشتر افراد به خواندن آن بسنده می‌کنند.

۲. تعیین ایده: در این بخش محصولات، خدمات، ویژگی‌های منحصر به فرد شرکت و عوامل متمایزکننده تعیین می‌شوند.

۳. تحلیل بازار: رقبا و مشتریان مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند.

۴. هزینه‌ها و تعیین سودآوری: جزئیات مربوط به هزینه‌ها، زمان کسب سود و مواردی از این دست در این بخش آورده می‌شوند

اخذ مجوزهای لازم برای راه‌ اندازی کارخانه تولیدی

کارخانه‌های تولیدی با توجه به میزان آلایندگی به چند دسته تقسیم می‌شوند و اولین قدم برای راه‌ اندازی کارخانه تولیدی اجازه از سازمان محیط‌زیست است. طرح توجیهی به سازمان محیط‌زیست و نهادهای مربوطه ارائه می‌شود. شما باید به نهاد مرتبط با کارخانه مد نظرتان مراجعه کنید تا راه را اشتباه نروید. برخی کارخانه‌های تولیدی می‌توانند به اتحادیه مربوط به آن شغل مراجعه کنند و گاهی همین کار برای اخذ مجوز تأسیس کفایت می‌کند. توجه داشته باشید که یک مشاور به شما نهادهای مربوطه به کسب و کارتان را معرفی خواهد کرد.

گرفتن مجوز تأسیس آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید، دشوار نیست و پس از ارائه به سازمان مربوطه راه پیش رویتان روشن می‌شود. پس از اینکه طرح شما توسط سازمان مربوطه بررسی شد و مجوز تأسیس و راه‌ اندازی کارخانه تولیدی به شما اعطا شد، باید به فکر تهیه زمین، خرید و ایجاد انشعابات برق و گاز، استخدام نفرات و خرید تجهیزات باشید. پس از ساخت کارخانه، بازدیدها توسط نهاد مربوطه انجام شده و پروانه کسب به شما اعطا می‌شود.

راه‌اندازی خط تولید

برای راه‌اندازی خط تولید باید محل مناسب و تجهیزات لازم تعیین و تأمین شوند. با توجه به نوع فعالیت کسب و کار، فضای مورد نیاز نیز تعیین می‌شود. به عنوان مثال شما برای احداث کارخانه تولید مواد غذایی حداقل به هزار متر زمین نیاز دارید که بسته به میزان تولید این مقدار می‌تواند متغیر باشد.

تأمین و جذب سرمایه جهت راه‌ اندازی کارخانه تولیدی

راه‌ اندازی کارخانه تولیدی نیاز به بودجه کافی دارد و برای اینکه بتوانید از پس هزینه‌های احداث کارخانه بر بیایید، باید سرمایه کافی داشته باشید که با توجه به نوع کاری که مد نظر دارید و وسعت کار، بودجه متغیر است؛ اما اگر فکر می‌کنید که ممکن است با کمبود بودجه مواجه شوید، اصلاً نباید نگران شوید و از تأسیس کارخانه پشیمان شوید. تأسیس کارخانه و ایجاد اشتغال برای جوانان از طرف بانک‌ها و نهادهای مختلف پشتیبانی می‌شود. پس از دریافت پروانه کسب، می‌توانید به بانک‌هایی که به کارآفرینان وام اعطا می‌کنند، مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با توجیه کردن سرمایه‌گذاران دیگر، اقدام به جذب سرمایه کنید.

تأمین نیروی انسانی متخصص برای خط تولید کارخانه تولیدی

یکی از اقدامات مهم مورد نیاز برای راه‌ اندازی کارخانه تولیدی، تأمین نیروی انسانی است. برای اینکه بتوانید در حیطه کاری خود موفق‌تر از رقبا عمل کنید، نیاز به نیروی انسانی متخصص و با تجربه دارید. بهره‌گیری از افراد متخصص در هر زمینه‌ای باعث تولید محصولات با کیفیت و قابل رقابت با دیگر رقبا، نوآوری و خلاقیت در تولید و ارائه محصولاتی متمایز می‌شود.

 برای جذب نیرو، ابتدا باید تمامی حوزه‌های کاری خود را بررسی کنید تا به تعداد کافی نیرو استخدام کنید. هر یک از واحدهای کارخانجات به تعداد مشخصی نیرو نیاز دارد که با برآورد وسعت کار و تقسیم‌بندی واحدها می‌توانید تعداد نیروی مورد نیاز را مشخص کنید. برای جذب نیرو می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی
  • استفاده از سرویس‌های مصاحبه آنلاین
  • آگهی‌های شغلی (درج در روزنامه، سایت شرکت)
  • مراجعه به مراکز آموزشی
  • استفاده از مؤسسات کاریابی
  • استفاده از سایت‌های کاریابی

بیشتر بخوانیم :
 هر آنچه در مورد راه‌اندازی مجموعه نان فانتزی نیاز است بدانید !

بررسی شرایط مکان مناسب برای راه‌ اندازی کارخانه تولیدی

انتخاب مکان مناسب برای راه‌ اندازی کارخانه تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است. مشاغل از نظر آلایندگی به ۶ دسته تقسیم می‌شوند که رتبه اول جزو مشاغل پاک هستند و می‌توانید کارخانجات خود را در شهرها هم بنا کنید؛ اما مشاغل رده‌های دوم الی‌آخر جزو کارخانجاتی هستند که برای سلامت انسان مضرند و باید در خارج از شهرها بنا شوند. می‌توانید کارخانه خود را در شهرک‌های صنعتی بنا کنید. به هنگام انتخاب مکان احداث کارخانه به چند نکته باید توجه داشته باشید:

  • به تأمین‌کننده مواد اولیه و مشتریان و رقبا دسترسی داشته باشید. به خصوص فاصله نزدیک‌بین تأمین‌کننده و مشتری بسیار با اهمیت است. چرا که در صورت دوری، باید هزینه‌های مربوط به حمل و نقل را در نظر داشته باشید.
  • به نیروی کار دسترسی داشته باشید. برای راه‌ اندازی کارخانه تولیدی باید مکانی را انتخاب کنید که بتوانید نیروی کار متخصص مورد نیاز خود را تأمین کنید و یا حداقل شرایط ایاب و ذهاب آن‌ها را مهیا کنید.
  • برای تعیین محل احداث کارخانه، درست است که اولین عامل بودجه است؛ اما بهتر است مکان‌های مختلفی را بررسی کنید تا شاید بتوانید مشوق‌های دولتی و مالی نزدیک برای خود پیدا کنید.

تهیه و تجهیز خط تولید کارخانه

تهیه و تجهیز خط تولید کارخانه از اهمیت بالایی برخوردار است و حتماً باید برای این کار مشاوره دریافت کنید. راه‌اندازی خط تولید با سرمایه کم به شدت بر موفقیت، توانایی تولید و سوددهی کارخانه شما تاثیرگذار است. تهیه خط تولید در واقع، طراحی و تعیین تمامی تجهیزات مورد نیاز برای راه‌ اندازی کارخانه تولیدی است که این کار عموماً توسط گروهی از مهندسان مجرب در زمینه‌های مربوط به فعالیت کارخانه انجام می‌شود.

 مهندس برق، مهندس صنایع، تکنسین تاسیسات و تعمیرات، مهندس مکانیک و… تمام کسانی هستند که برای طراحی خط تولید به آن‌ها نیاز دارید. این افراد تجهیزات مورد نیاز شما برای شروع فعالیت را لیست می‌کنند و با نظارت این افراد می‌توانید در آینده مجهزترین خط تولید و بهترین عملکرد را از آن خود کنید.

مدیریت درآمد و هزینه‌های کارخانه تولیدی

نحوه محاسبه درآمد و مدیریت هزینه‌ها یکی از عوامل مهم در سودآوری محصولات و اطمینان از مقرون به صرفه بودن آن‌ها به بشمار می‌آید. هزینه راه‌اندازی خط تولید یکی از مواردی است که باید در این مرحله برآورد کنید. برای راه‌ اندازی کارخانه تولیدی باید در ابتدا با مفهوم هزینه تولید آشنا شوید. تمام هزینه‌هایی که به منظور ارائه محصولات و خدمات یک کارخانه صرف می‌شود، هزینه تولید گفته می‌شود. این هزینه‌ها شامل حقوق کارکنان و متخصصان، هزینه خرید مواد اولیه، هزینه خرید تجهیزات، هزینه بسته‌بندی، هزینه حمل و نقل مواد اولیه و تجهیزات و محصولات، هزینه مالیات و مواردی از این دست است.

در ابتدا میزان سرمایه برای تولید یک محصول برآورد می‌شود. برای این کار حسابدار کارخانه ابتدا میزان هزینه تولید تعداد محصولات مشخصی را حساب کرده و سپس آن را به تعداد آن تقسیم می‌کند تا هزینه تولید یک محصول برآورد شود. در نهایت با در نظر گرفتن تمامی هزینه‌ها، قیمت یک محصول تعیین می‌شود. در صورتی که یک کارخانه محصولی تولید کند که قیمت آن کمتر از هزینه تولید باشد، به قطع در آینده با مشکلات مالی زیادی مواجه خواهد شد و در نهایت ورشکست می‌شود. عواملی که بر تعیین هزینه تولید تاثیرگذارند عبارت‌اند از:

  • مواد اولیه
  • مالیات
  • نرخ ارز
  • نرخ بهره
  • تقاضا
  • تکنولوژی مورد نیاز

سرمایه لازم برای تاسیس یک کارخانه تولیدی

میزان سرمایه‌ای که برای احداث یک کارخانه تولیدی نیاز دارید وابسته به چند عامل است:

  • نوع کسب و کار   
    نوع کسب و کار شما تعیین می‌کند که تجهیزاتی لازم دارید و محیطی که در آن مشغول به کار هستید چه شرایطی باید داشته باشد.
  • گستردگی کسب و کار  
    شما بسته به اینکه بخواهید کسب و کاری کوچک را راه‌اندازی کنید یا بزرگ سرمایه متفاوتی را باید مد نظر قرار دهید. برای مثال برای یک کارگاه تولیدی شما می‌توانید با سرمایه اولیه 30 میلیون الی 3 میلیارد کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید
  • هزینه مواد اولیه مورد نیاز برای شروع کسب و کار       
    حتما در سرمایه اولیه خود هزینه مواد اولیه‌ای که نخستین بار اقدام به خرید آن‌ها می‌کنید را باید مد نظر قرار دهید؛ این هزینه بسته به میزان مواد اولیه‌ای که تهییه می‌کنید و جنس مواد اولیه متفاوت است.

حل و فصل مسائل مالیاتی و بیمه

یکی از مشکلاتی که بیشتر مجموعه‌ها با آن سر و کار دارند، مسائل مالیاتی و بیمه است که یک مشاور حقوقی و یا وکیل می‌تواند در این موارد همراه شما باشد. به خصوص زمان بستن قراردادها بهتر است وکیل در کنار شما حضور داشته باشد تا در دادن تعهدات اشتباه نکنید.

مالیات بر درآمد کارخانه تولیدی چگونه است؟

یکی از دغدغه‌هایی که راه‌ اندازی کارخانه تولیدی برای افراد ایجاد می‌کند، تعهدات مالیاتی است. از آنجا که فعالیت‌های تولیدی نقش بسزایی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند، به همین خاطر، همیشه مورد توجه سازمان‌های مالیاتی قرار می‌گیرند. به همین خاطر صاحبان واحدهای تولیدی بهتر است به طور کامل با این قوانین آشنایی داشته باشند. برای محاسبه میزان مالیات بر درآمد یک کارخانه تولیدی، سال مالی مجموعه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع میزان مالیات با توجه به میزان سود و زیان کارخانه در یک سال کاری تعیین می‌شود. در نهایت اظهارنامه مالیاتی تنظیم شده و به اداره مالیات و امور دارایی تسلیم می‌شود.

در صورتی که یک کارخانه از قوانین مربوط به مالیات سرپیچی کند، مجازات مالی سنگینی در انتظارش خواهد بود. مالیات بر در آمد به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم‌بندی می‌شود. مالیات مستقیم با توجه میزان درآمد کارخانه و سودآوری آن البته پس از حذف معافیت‌ها از آن تعیین می‌شود. مالیات غیرمستقیم از طریق واسطه‌ها و به نفع دولت از اشخاص و نهادهای دیگر جمع‌آوری می‌شود و با توجه به هزینه‌های فروش و مصرف محصولات تعیین می‌شود.

جمع‌بندی

راه‌ اندازی کارخانه تولیدی با هر سرمایه‌ای که داشته باشید، شاید کمی زمان‌بر باشد و یا فکر کنید ممکن است در این راه با شکست مواجه شوید و دغدغه‌های زیادی در این راه ذهن شما را مشغول کند؛ اما داشتن اطلاعات کافی و بهره‌گیری از مشاوران مجرب می‌تواند موفقیت شما را در راهی که قدم می‌گذارید، تضمین کند. با هر هدفی که در راه احداث کارخانه تولیدی قدم گذاشته باشید، گروه مشاوران کارمنتو از ابتدا تا انتهای راه و رسیدن به بالاترین درجات موفقیت در کنار شما خواهند بودند و بهترین مسیرها را پیش روی شما قرار خواهند داد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به راه‌ اندازی کارخانه تولیدی هر چند با سرمایه کم فکر می‌کنید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید و چه اقداماتی انجام دهید، با تیم تخصصی کارمنتو تماس حاصل نمایید. 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 116 نظر

5 116
راه اندازی کارخانه تولیدی کوچک گامی بزرگ جهت تحول آینده

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد