آنالیز پیج اینستاگرام چیست؟ و چه فایده‌ای دارد؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 24 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

بستر اینستاگرام در دنیای امروز اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و اغلب کسب و کارها، بلاگرها و افراد معمولی فعالیت خود را در این فضا آغاز کرده‌اند. نکته مهمی که وجود دارد این است که عده کثیری از اعضای اینستاگرام با مشکلات پیج خود آشنایی ندارند و نمی‌توانند این ایرادات را برطرف کنند. به همین منظور افرادی که تخصص آنالیز پیج اینستاگرام را دارند پا به عرصه گذاشتند و با طراحی ابزار‌های مخصوص در این حوزه نیاز پیج‌های اینستاگرام را برطرف کرده‌اند. امروزه تعداد زیادی سایت در این حوزه به وجود آمده‌اند که هر یک به نوبه خود مطالب مفیدی در این‌باره ارائه می‌دهند.

برای دریافت مشاوره آنلاین از متخصصان مشاوره اینستاگرام در تمامی زمینه‌ها، وارد لینک مقابل شوید.

آنالیز پیج اینستاگرام چیست؟

آنالیز پیج اینستاگرام به این صورت است که متخصصان این حوزه، تمامی نکات مربوط به پیج، از ریز تا به درشت آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند تا به یک آمار جامع از نقاط قوت و ضعف دست پیدا کنند. در نهایت با بررسی پاسخ آنالیزها و آمارهای به دست آمده، می‌توان ایرادات مرتبط با پیج را بررسی کرده و برای برطرف کردن آن‌ها اقدام کرد.

معرفی سایت های آنالیز پیج اینستاگرام

ابزارهای متنوعی وجود دارند که به آنالیز پیج اینستاگرام می‌پردازند. از طرفی بهره بردن از این موارد کار بسیار ساده‌ای است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید با ایرادات پیج خود آشنا شوید و برای برطرف کردن آن‌ها اقدام کنید. از جمله بهترین سایت آنالیز پیج اینستاگرام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این سایت یک رابط کاربری فوق‌العاده ساده و حرفه‌ای است. به عبارتی با بهره بردن از این سایت می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به راحت‌ترین شیوه، پیج اینستاگرام خود را آنالیز کنید و مواردی از جمله نرخ تعامل خود با ایگیجمنت، تجزیه و تحلیل اکانت، بررسی مخاطب و فالوورهای پیج و… را مورد بررسی قرار دهید.

  • سایت ‌social bakers

یکی از ابزارهای مناسب برای آنالیز پیج اینستاگرام، سایت social bakers است چراکه، با فشردن تنها یک کلیک، پیج اینستاگرام شما مورد آنالیز قرار می‌گیرد و علاوه بر بهینه شدن محتواهای اینستاگرام اطلاعاتی از جمله میزان جذب فالوور در پیج، گزارش عملکرد اینستاگرام و فیس‌بوک شما در اختیارتان قرار می‌گیرد.

  • سایت hypeauditor

بکی از کامل‌ترین سایت‌ها برای آنالیز پیج، این مورد است! به عبارتی با استفاده از این سایت، از مراجعه به سایر گزینه‌های مرتبط بی‌نیاز شده و می‌توانید پیج خود را در بهترین حالت مورد بررسی قرار دهید. از طرفی با بهره بردن از این سایت می‌توانید رتبه جهانی پیج خود را مشاهده کنید. نکته جالب توجه در رابطه با سایت hypeauditor این است که شما قادر به مشاهده چگونگی رشد صفحه شخصی خود خواهید بود.

  • سایت Union Metrics

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی برای آنالیز پیج اینستاگرام، سایت Union Metrics است. این سایت به شما این امکان را می‌دهد تا پیج خود را به صورت نموداری آنالیز کنید و از اطلاعات مورد اعتماد آن بهره‌مند شوید. در نظر داشته باشید که برای دریافت اطلاعات کامل راجب آنالیز پیج، از این سایت، می‌بایست نرم‌افزار پولی آن را در دست داشته باشید.

لتر یکی دیگر از ابزارهای کاربردی برای آنالیز رایگان پیج اینستاگرام است. البته این ابزار، به منظور آنالیز محتواهای اینستاگرام طراحی شده و با بهره بردن از آن این امکان را دارید که انتشار محتواهای خود را در اینستاگرام زمان‌بندی کرده و در تایم مناسبی منتشر کنید.

یکی دیگر از بهترین ابزارها برای آنالیز پیج اینستاگرام، ابزار Social Fox  است‌. از آن‌جایی که تمامی موارد آنالیز شده توسط این مورد به صورت گرافیکی به نمایش درمی‌آیند، به راحتی می‌توان نکات ارائه شده توسط آن‌ را درک کرد و از ایرادات پیج باخبر شد.

همچنین بدانید:‌ چگونه امنیت پیج اینستاگرام خود را افزایش دهیم؟

مزایا و اهمیت آنالیز پیج اینستاگرام

هیچ شخصی تمایل ندارد که به دلیل داشتن ایرادات هر چند جزئی در پیج، آمار فروش خود را پایین بی‌آورد. با در نظر گرفتن این‌که پلتفرم اینستاگرام، بستری رایگان را برای افراد فراهم آورده تا کسب و کار خود را رونق ببخشند؛ باید نقاط ضعف پیج خود را بررسی کنید تا استفاده‌ای بهینه از تمامی امکانات این برنامه داشته باشید. عموما اطلاعات ناکافی در رابطه با امکانات موجود در اینستا باعث می‌شود تا استفاده‌ای مناسب از آن نشود. با آنالیز پیج اینستاگرام می‌توان از تمام ظرفیت آن استفاده کرد. بنابراین با بررسی ایرادات مربوط به پیج می‌توان میزان بازدید بالاتری گرفت و علاوه بر این‌که کسب و کار شما در میان ساکنین اینستا جاافتاده‌تر می‌شود؛ میزان فروش پیج شما نیز بالاتر خواهد رفت.

مزیت تحلیل پیج اینستاگرام

در نظر داشته باشید که پلتفرم اینستاگرام چیزی حدود 25 میلیون پروفایل تجاری دارد و حدود 200 مییلیون نفر در سرتاسر جهان، از این پیج‌ها بازدید کرده و آن‌ها را دنبال می‌کنند. مشخصا تعاملات زیادی در میان قشر فروشنده و خریدار وجود دارد. با حجم بالای تعاملاتی که در بستر اینستا انجام می‌شود؛ می‌توان به اهمیت تحلیل پروفایل و آنالیز پیج اینستاگرام برای تمامی کسب و کارهای حاضر در این فضا پی برد. به صورت کلی اگر تحلیل و آنالیز یک پیج به درستی صورت بگیرد؛ به اهداف زیادی دست پیدا خواهید کرد. از جمله اهداف مهمی که با تحلیل پیج امکان دسترسی به آن‌ها را دارید عبارت‌اند از:

  • جامعه هدف مورد نظر خود را پیدا می‌کنید.
  • امکان هدایت فالوورها به سایت برای فروش هر چه بیشتر را خواهید داشت.
  • میزان تعامل با فالوورهای‌تان بالا می‌رود
  • بهترین زمان‌ها برای بارگذاری پست را شناخته و بازدید بالاتری دریافت می‌کنید.

آنالیز پروفایل پیج اینستاگرام

برای آنالیز پیج اینستاگرام  خود در قسمت پروفایل می‌توانید با وارد شدن به قسمت پروفایل و انتخاب سه خط بالایی، به صفحه Insight مراجعه کرده و آمار پروفایل خود را در طی یک هفته اخیر مشاهده کنید. ممکن است که نسبت به موارد ذکر شده در این صفحه اطلاعات کافی نداشته باشید؛ معنای این موارد عبارت‌اند از:

  • Impression  میزان بازدیدهای پست‌ها در یک بازه زمانی مشخص
  • Interaction میزان اقدامات انجام شده در اکانت
  • Profile visit میزان بازدیدها از پروفایل پیج طی یک هفته اخیر
  • Website click میزان کلیک‌های مخاطبان بر روی وبسایت موجود در پروفایل
  • Call/ email clicks میزان کلیک مخاطبان بر روی گزینه تماس یا ایمل موجود در پروفایل
  • Mentions میزان منشن شدن پیج شما توسط مخاطبان در بستر اینستاگرام

آنالیز فالوور های اینستاگرام

یکی از مهم‌ترین بخش‌های آنالیز پیج اینستاگرام مربوط به بخش فالوورها است. ممکن است که تعداد فالوورهای شما در سطح مطلوبی باشد؛ اما در صورتی که این فالوورها تعاملی در پیج شما برقرار نکنند، فایده‌ای برای شما ندارند. یکی از بخش‌های اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد تا موارد مرتبط با فالوورهای خود را بررسی کنید و آماری دقیق از این موارد داشته باشید.

  • Top locations: این بخش تعداد پنج شهر و پنج کشوری که تعداد بیشتری دنبال کننده در آن را داشته باشید به شما نشان می‌دهد.
  • Age renge: در این بخش می‌توانید میانگین سن فالوورهای خود را مشاهده کنید. به عنوان مثال به شما کمک می‌کند تا بازه‌های سنی افراد پیج که از 13 الی  17 شروع و 65 به بالا ختم می‌شود را مورد بررسی قرار دهید.
  • Gender: بررسی میزان جنسیت فالوورهای زن و مرد
  • Follower hours: بررسی میزان ساعتی که فالوورها در اینستاگرام سپری می‌کنند.
  • Follower days: بررسی میزان روز‌هایی که فالوورها در اینستاگرام مشغول فعالیت هستند.

آنالیز پست های اینستاگرام

با بررسی پست‌ها و آنالیز پیج اینستاگرام می‌توانید به این موضوع پی ببرید که میزان بازدهی هر یک از آن‌ها چقدر بوده و سلیقه مخاطب شما بر روی کدام نوع آن متمرکز است. آمارهایی که در قسمت پست‌ها می‌توانید مشاهده کنید عبارت‌اند از:

  • Interactions: این بخش مربوط به تعاملات مستقیم فالوورها با پست‌های شما است.
  • Discovery: با مشاهده این بخش می‌توانید در رابطه با این‌که پست شما در چه فضایی و به چه مقدار مشاهده شد است را مورد بررسی قرار دهید.
  • Followers: این قسمت به شما کمک می‌کند تا دریابید که چه تعداد کاربر با دیدن این پست، شما را دنبال کرده‌اند.
  • Reach: این قسمت به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید چند اکانت منحصر به فرد و مخصوص از پست شما بازدید داشته‌اند.
  • Impression: تعداد دفعات بازدید از پست شما در این بخش نمایش داده می‌شود.
  • Saves: با مشاهده بخش سیو، می‌توانید مشاهده کنید که چه تعداد پیج مخصوص، پست شما را ذخیره کرده‌اند.
  • Comment: در این بخش نیز می‌توانید از تعداد کامنت‌های گذاشته شده در زیر هر پست اطلاع کسب کنید.

بیشتر بخوانیم: آموزش صفر تا صد بیزینسی کردن پیج اینستاگرام

آنالیز و بررسی استوری

استوری یکی دیگر از بخش‌های مهم و کاربردی پلتفرم اینستاگرام است که به شما کمک می‌کند تا مخاطبان بیشتری برای پیج خود جذب کنید. با بهره بردن از استوری بیش‌از هر زمان دیگری در معرض دید مخاطبین خود قرار می‌گیرید و این افزایش آمار پیج کمک بزرگی می‌کند. با استفاده از موارد زیر می‌توانید آمار دقیق‌تری از آنالیز پیج اینستاگرام خود به دست آورید:

  • IMPRESSION: میزان بازدیدها از استورس
  • Reach: تعداد اکانت‌های منحصر به فرد بازدیدکننده از استوری شما
  • Exits: میزان خروج کاربران در میانه دیدن استوری
  • Replies: تعداد پاسخ به عکس یا ویدئوهای منتشر شده در بخش استوری
  • SWIPE AWAY: میزان دفعاتی است که کاربران با کشیدن انگشت از استوری شما وارد استوری شخص دیگری می‌شوند.

اهمیت آنالیز پیج اینستاگرام را دست کم نگیرید!

امروزه تعداد زیادی پیج کسب و کار در پلتفرم اینستاگرام مشغول فعالیت هستند. این پیج‌ها در رقابت با یکدیگر هر روزه در حال پیشرفت و به روز رسانی‌اند. اگر شخصی به صورت مداوم برای آنالیز پیج اینستاگرام خود اقدام نکند ممکن است از ایرادات آن بی‌خبر باقی مانده و مشتریان خود را از دست بدهد. با بررسی پیج‌ اینستاگرام خود می‌توانید آماری دقیق از مشتریان و جامعه هدف خود داشته باشید و بر مبنای اصول برای ایشان محتوا تولید کنید. ابزارهای مختلفی نیز به این منظور طراحی شده‌اند که با استفاده از آن‌ها به سرعت امکان بررسی و آنالیز پیج خود را خواهید داشت.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
آنالیز پیج اینستاگرام چیست؟ و چه فایده‌ای دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد