راز های مربوط به کارآفرینی

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

به طور کلی، کارآفرینی نوعی استعداد درونی است كه طی آن فرد با ايده های نو، خلاق و شناسايی فرصت های جديد و با بسيج منابع، به ايجاد كسب و شركت های نو، سازمان های جديد و نوآور رشد يابنده مبادرت می ورزد.

اين امر توام با پذيرش خطرات است ولی اغلب منجر به معرفی محصول يا ارئه خدمات به جامعه می شود. انگيزه های مختلفی در كارآفرين شدن مؤثر می باشد كه از جمله آن‌ها، نياز به موفقيت، نياز به كسب درآمد و ثروت، نياز به داشتن شهرت، و مهم‌تر از همه نيازمندی به احساس مفيد بودن و استقلال طلبی را می توان نام برد.

در ادامه برای توضیح بیشتر درباره راز های کارآفرینی و اصول آن، با کارمنتو همراه باشید.

بارزترین شکل کارآفرین راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید است که به آن استارتاپ گفته می‌شود. در سال‌های اخیر، مفهوم کارآفرینی از حوزه‌ی کسب‌وکار فراتر رفته و به ابعاد اجتماعی و سیاسی نیز وارد شده است.

کارآفرینی طیف وسیعی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود که بسته به نوع کسب‌وکار و ایده‌ پشت آن متفاوتند. از فعالیت‌های کارآفرینی کوچک‌مقیاس که انفرادی و پاره‌وقت اجرا می‌شوند گرفته تا پروژه‌های وسیع‌تر که فرصت‌های شغلی بیشتری را فراهم می‌کنند، همگی نمونه‌هایی از کارآفرینی محسوب می‌شوند.

کارآفرین کسیت؟

کارآفرین کسی است که کسب‌وکار خود را به راه انداخته باشد، این عبارتی است که بیشتر افراد با آن موافقند. اما در این جمله اطلاعات چندانی برای پاسخ به پرسش بالا وجود ندارد. ماهیت حقیقی یک کارآفرین فراتر از این تعریف، فردی ریسک‌پذیر و نوآور است که مشتاق خلق مسیری مخصوص به خود در دنیایی است که به تغییر وضعیت موجود روی خوش نشان نمی‌دهد.

در دنیای کارآفرینی مثبت بودن گاهی می‌تواند سختترین کار باشد. زمان‌های زیادی پیش می‌آید که به عنوان مسئول می‌خواهید ناراحتی خود را با یک پرخاش نشان دهید یا کاملا عصبی باشید، اما هرچه شما مثبت‌تر رفتار کنید، کارهایتان هم به خوبی پیش می‌رود چون هیچ کس حاضر نیست برای شرکتی با یک مدیر منفی و عصبی کار کند. پس شما وقتی موفق هستید که تیم‌تان از شما راضی بوده و به شما احترام بگذارند.

اصول و ویژگی های کارآفرینی

در فرایند کارآفرینی، رعایت این اصول که در ادامه به آن‌ها می پردازیم، موفقیت در کسب‌وکار را تضمین می کند. اگر قصد کارآفرینی دارید باید به خاطر داشته باشید که هرگز نباید تسلیم شوید. تسلیم نشدن یکی از ویژگی‌های بارز کارآفرینان موفق است.

به طور کلی، از اصول کارآفرینی می توان به موارد زیر  اشاره نمود:

  • کسب دانش لازم

در یک قاعده کلی، دانش اساس عمل است. از آن‌جا که شما بر اساس دانشی که درباره‌ی موضوعی دارید تصمیمات خود را می‌گیرید، در نتیجه لازم است که یک کارآفرین به اطلاعات روز درباره‌ی هر چیزی که به سرمایه‌گذاری او مربوط است، آگاه باشد. این امر نه ‌تنها شامل دانش و اطلاعات درباره‌ی محصول بلکه از آن مهم‌تر آگاهی و دانش درباره‌ی مردم و نیازهای آن‌ها است.

  • داشتن چشم‌اندازی منحصر به ‌فرد

چشم‌انداز، هنر دیدن چیزی است که دیگران نمی‌بینند. کارآفرینان موفق کسانی هستند که می‌توانند چشم‌انداز را به واقعیت تبدیل کنند.

  • انتخاب تیم مناسب

هنگامی که در جهت کارآفرینی تیم خود را می‌سازید، لازم است تیمی با طرز فکر و نگرش مشابه در جهت دستیابی به یک هدف مشترک را گرد هم آورید. تیمتان باید اشتیاق، سرسختی، پشتکار، ارزش و باور یکسانی داشته باشند و تا بتوانند در کسب‌وکار موفق شوند. تیمتان باید با انگیزه و فداکار باشد. کار گروهی خوب باعث افزایش سرعت کار و عملکرد اعضا می‌شود.

  • احترام به کارکنان خود

در محیطی که کارکنان احساس کنند سازمان و رهبر آن‌ها، کرامتشان را حفظ می‌کند و به کمک‌های آن‌ها به کسب‌وکار بها و ارزش می‌دهد، کارآفرین موفق خواهد بود. احترام به کارکنانتان هرگز نباید یک چاره‌اندیشی موقت باشد بلکه آن را باید یک اصل قرار داد.

  • ارائه‌ی محصولات و خدمات موفق

محصولات و خدمات شما بهتر است یک نیاز را برطرف کنند، نوآورانه بوده و رویکردی کمی متفاوت از دیگر کسب‌وکارها داشته باشند. فناوری یک ابزار مهم در دسترس کارآفرینان مدرن است. کسب‌وکار شما باید در دسترس مشتریان هدفتان باشد و همیشه فضایی را به مشتریان خود اختصاص دهید تا نظرات و یا پیشنهاد‌های خود را در مورد نحوه‌ی بهبود محصول و خدمات بیان کنند.

  • سرمایه

در کارآفرینی، داشتن یک طرح کسب‌وکار خوب همیشه سرمایه‌گذاران را جذب می‌کند. هنگامی که یک راه‌حل خوب دارید سرمایه باید آخرین دغدغه‌ی شما باشد. کارآفرینی در مورد راه‌حل است. هنگامی که ایده عالی داشته باشید، به ‌راحتی می‌توانید سرمایه‌گذاران را جذب کنید.

  • پاسخگویی

به عنوان یک کارآفرین، کارکنان، سرمایه‌گذاران و یا مشاوران مسئول موفقیت یا شکست کسب‌وکار شما نیستند بلکه شما خود باید پاسخگوی موفقیت یا شکست کسب‌و‌کار خود باشید. شما باید شرح و حساب دقیق هر معامله‌ی انجام شده از سوی شرکت و صورت‌حساب همه‌ی موجودی‌ها را داشته باشید. از بسیاری جهات، کارآفرینی موفق در کسب‌وکار با مدیریت منابع آن سنجیده می‌شود. حتی اگر یک حسابدار تمام وقت استخدام کنید، به عنوان یک کارآفرین انتظار می‌رود که دانش پایه‌ای درباره‌ی حسابداری، نحوه‌ی کار آن و نحوه‌ی استفاده از اصول اساسی آن در راه‌اندازی یک کسب و کار موفق را داشته باشید.

  • رشد و بازاریابی

هر کسب‌وکار موفق با گذشت سال‌ها رشد کرده است. موفقیت در کسب‌وکار یک رویداد یک‌ شبه نیست بلکه حاصل تلاش و یک فرآیند مداوم است. به موفقیت دیروز قانع نشوید، همیشه تلاش کنید رکورد خود را بشکنید. به این ترتیب، کسب‌وکار شما رشد خود را حفظ خواهد کرد.

  • شناخت مشتری

مشتری عمر کسب‌وکار شما را تعیین می‌کند. اگر راه‌حلی برای بهبود جهان و زندگی مردم ارائه دهید، مشتریان شما افزایش یافته و در نتیجه سود بیشتر کسب می‌کنید. کسب‌وکار شما باید در یک حوزه‌ی خاص مؤثر باشد. چون به شما کمک خواهد کرد بدانید مشتریان احتمالی شما چه کسانی هستند و چگونه باید آن‌ها را جذب و حفظ کرد.

  • تعیین اولویت‌ها

برای کارآفرینی موفق در کسب‌وکار، شما باید همه‌ چیز را به ترتیب اهمیت دسته‌بندی کنید. اولویت‌ها را بر اساس اهداف خود مشخص کنید و منحرف نشوید. کارهایی که باید انجام دهید را مشخص کنید و سپس آن‌ها را یک‌ به ‌یک به ترتیب اولویت انجام دهید تا کارآفرینی موفق شوید.

سخن پایانی

در این مطلب، به تعریفی کلی از کارآفرین و کارآفرینی پرداخته و رمز و راز و اصول آن را بیان کردیم. حال در صورتی که در حوزه کارآفرینی و اصول آن به ابهام و یا سوالی برخوردید، بهتر است که با مشاورین و متخصصین آن در اپلیکیشن و یا وب‌سایت کارمنتو همراه شوید.

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

5 2
راز های مربوط به کارآفرینی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد