آموزش تصویری ثبت برند

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 12 تیر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

قبل از توضیح در رابطه با آموزش گام به گام ثبت برند، ابتدا تعریف مختصری از برند خواهیم گفت. برند به انگلیسی با عنوان قانونی نشان تجاری یک طرح، نماد، عبارت، نام و … است که ارائه دهنده خدمات با فروش محصول خاصی است که به وسیله آن از سایر محصولات مشابه متمایز می‌شود. نشان تجاری یا برند همان چیزی است که مخاطب، صفات و ویژگی‌های آن را با دیدن، شنیدن، حس کردن و… به صورت ذهنی، دیداری و یا شنیداری در ذهن و قلب خود تداعی می‌کند.

ثبت برند تنها راهی ست که باعث می شود دیگران نتوانند از نام محصول و اعتبار شما سوء استفاده کنند، به عبارت دیگر استفاده از برند به معنای استفاده از انحصار یک کالا و یا خدمات خاص است. میتوانید سوالات و نیاز های خود را در این زمینه با مشاوران و متخصصان کارمنتو در صفحه مشاوره ثبت برند در میان بگذارید.

آموزش گام به گام ثبت برند

گام اول: انتخاب نامی مناسب است.

گام دوم: جهت ثبت برند تکمیل مدارک مورد نیاز است:

الف) فتوکپی مدارک هویتی مالک یا مالکین حقیقی و حقوقی نظیر:

 فتوکپی مدارک شناسایی شخص حقیقی(خود متقاضی)شامل: کپی از شناسنامه، کارت ملی، کارت بازرگانی(کارت تجاری)، جواز کسب و کار و پروانه بهره‌برداری.

فتوکپی مدارک شناسایی شخص حقوقی(نماینده رسمی متقاضی)شامل:

 فتوکپی از شناسنامه، کارت ملی، کارت بازرگانی(کارت تجاری)، آگهی درج شده شرکت با قید آخرین تغییرات آن در روزنامه‌های کثیرالانتشار و رسمی، جواز کسب و کار و پروانه بهره‌برداری.

ب) اگر در علامت تجاری از حروف لاتین استفاده شده باشد، متقاضی باید فتوکپی کارت بازرگانی خود را ارائه دهد، در غیر اینصورت نیازی به ارائه آن نیست.

ج) ارائه مدارک نماینده قانونی در صورتی که وی کار ثبت برند را انجام دهد.

د) باید متقاضی ثبت برند 1 نمونه از برندهای مود نظر خود برای ثبت را به صورت گرافیکی در ابعاد 10*10سانتی‌متر ارائه دهد.

ن) چنانچه در ثبت علامت تجاری متقاضی درخواست ثبت برند سه بعدی داشته باشد، می‌بایست نمونه گرافیکی از شش زاویه متفاوت تهیه و در واقع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.

و) ارائه مدارک مبنی بر فعالیت متقاضی با توجه به جواز و پروانه تأسیس(مرتبط بودن).

ه) طبق ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی که باید متقاضی نسخه تأیید شده از آن را ارائه دهد.

ی) ارائه فیش واریزی هزینه های قانونی ثبت برند.

گام سوم: استعلام نام برند

 بعد از آن که مشخص کردید که برندتان به نام شخص حقیقی خواهد بود یا شخص حقوقی

اظهارنامه‌ای مبنی بر استعلام نام تجاری شما ارسال می‌گردد تا مشخص شود نام انتخابی شما در طبقه یا طبقات درخواستی شما به ثبت رسیده یا خیر؟

این امر درصد رد اظهارنامه ثبت برند شما را به صورت قابل توجهی کاهش خواهد داد.

گام چهارم: ثبت برند

 با اخذ جوابیه استعلام برند قادرید اظهارنامه ثبت علامت تجاری و یا برند خود را از راه سامانه اداره مالکیت صنعتی ارسال نمایید.

بعد از انجام این کار یک دوره 30 الی 60 روز کاری لازم است تا کارشناس اداره مالکیت صنعتی بررسی های لازم را انجام داده و نظر خود را اعلام نماید.

چنانچه نام درخواستی شما مورد تایید قرار بگیرد آگهی تقاضا یا همان آگهی 30 روزه آن صادر می‌شود.

و بعد از انتشار پرونده شما به مدت 30 روز راکد می‌ماند تا افرادی که هر نوع اعتراض نسبت به آن را دارند اعلام نمایند.

در صورتی که هیچ اعتراضی نسبت به برند شما وجود نداشته باشد فرایند ثبت رسمی 10 ساله و اقدامات لازم برای اخذ تصدیق نامه علامت تجاری را می‌توانید انجام دهید.

آموزش تصویری ثبت برند در سازمان ثبت اسناد و املاک

فرآیند ثبت برند کاملا به‌‌صورت الکترونیکی و از طریق وب‌سایت این سازمان انجام می‌شود. تمامی مراحل ارائه‌ی اظهارنامه، اعتراض، انجام اصلاحات و ارسال مدارک نیز در همین سامانه صورت می‌گیرد.

نکته‌ی حائر اهمیت این است که هرکس زودتر علامت تجاری مورد نظر را در سامانه ثبت کند، در اولویت بررسی قرار گرفته و در صورت تایید مدارک، او مالک آن برند خواهد بود. البته کسانی که ادعای ثبت زودتر برند را داشته باشند می‌توانند با مراجعه به مراجع قانونی نسبت به شکایت و درخواست بررسی، اقدام کنند.

اولین مرحله برای ثبت برند، ثبت‌نام متقاضی در سامانه‌ی مرکز مالکیت معنوی است. پس از مراجعه به این آدرس ابتدا باید از میان لینک‌های سمت راست، ثبت نام را انتخاب کرده و مراحل را طبق راهنما اجرا کرد. فراموش نکنید تمامی افرادی که می‌خواهند نامشان در اظهارنامه‌ی ثبت برند موجود باشد، باید در این سامانه ثبت نام کرده باشند. افرادی اعم از مالک، نماینده قانونی، تحویل گیرنده ابلاغ، مخترع، طراح و موارد مشابه باید به‌صورت جداگانه در سامانه‌ی مالکیت معنوی ثبت نام کنند. به‌عنوان مثال برای ثبت برند به‌نام شخصیت حقوقی، هم خود شخصیت حقوقی و هم شخصی حقیقی مانند مدیرعامل دارای حق امضا، باید در این سامانه ثبت‌نام کرده باشند.

ثبت برند

در مرحله‌ی اول ثبت نام،‌ باید نوع شخصیت مورد‌نظر را مشخص کنید. بسته به نوع ثبت نام، شخصیت حقیقی ایرانی یا غیر ایرانی و شخصیت حقوقی ایرانی یا غیر ایرانی را می‌توانید انتخاب کنید. پس از این مرحله، اطلاعات مورد نیاز بسته به انتخاب نوع شخصیت باید در فرم زیر وارد شوند. برای آدرس، به محض وارد کردن کد پستی، جزئیات به‌صورت خودکار وارد سیستم می‌شود.

ثبت برند

مرحله‌ی بعدی، بارگزاری مدارک است. به یاد داشته باشید که این مرحله از ثبت نام، تنها برای احراز اطلاعات هویتی است و نیازی به بارگزاری مدارک برند و علامت تجاری در این مرحله نیست. مرحله‌ی آخر نیز مربوط به وارد کردن شماره تلفن همراه و ایمیل است که برای ارتباطات بعدی سامانه با متقاضی، دریافت می‌شود. پس از آن، پیش‌نویسی از اطلاعات ثبت شده به کاربر نشان داده می‌شود که باید آن را تایید کرده و اقرارنامه را چاپ کند. پس از آن، متقاضی باید با همراه داشتن این مدرک چاپی و همچنین مدارک احراز هویت، به‌صورت حضوری به ساختمان مجاور مرکز مالکیت معنوی قسمت پاسخگویی مراجعه کند.

پس از گذراندن مراحل تایید هویت متقاضی و همچنین تایید حساب کاربری، می‌توانید برای ارائه‌ی اظهارنامه‌ی ثبت علامت تجاری، از طریق همان وبسایت قبلی و با ورود به حساب کاربری،‌ اقدام کنید.

ثبت برند

پس از ورود به پرتال و تایید تعهدنامه‌ی آن، باید نوع عملیات خود را انتخاب کنید. عملیات در نظر گرفته شده در سامانه 4 نوع است که اظهارنامه جدید، اعتراض، اضافه کردن کالا به اظهارنامه و تغییر علامت را شامل می‌شود. ما در این آموزش، حالت ثبت اظهارنامه جدید را بررسی می‌کنیم.

ثبت برند

اولین مرحله از وارد کردن اطلاعات اظهارنامه، ثبت مالک است. در این مرحله می‌توان مالک برند یا علامت تجاری را به‌صورت یک شخصیت حقوقی(شرکت، سازمان، بنگاه تولیدی و …)یا شخصیت حقیقی یا ترکیبی از این موارد وارد کرد. لازم به ذکر است در همین مرحله می‌توانید چند نفر را به‌عنوان مالک نام تجاری مشخص کنید و برای هرکدام سهم مالکیت در نظر بگیرید. نکته‌ی مهم دیگر این که در هر مرحله از وارد کردن اطلاعات، می‌توان از دکمه‌ی ثبت موقت استفاده کرده و شماره‌ی رهگیری دریافت کرد. البته این شماره به منزله‌ی تایید اظهارنامه نیست.

در مرحله‌ی بعدی اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید یک نماینده‌ی قانونی برای شرکت معرفی کنید. اگر مالک یا مالکین، اشخاص حقیقی باشند، نیاز به معرفی نماینده‌ی قانونی نیست. البته آن‌ها در صورت تمایل می‌توانند یک وکیل را به‌عنوان نماینده معرفی کنند. حتی دفاتر حقوقی را نیز می‌توان به‌عنوان نماینده‌ی قانونی در این مرحله معرفی کرد. به‌هرحال در صورت وارد کردن هریک از گزینه‌ها، باید اطلاعات هویتی نماینده را به‌صورت کامل در سامانه وارد کنید.

ثبت برند

در صورتی که در مراحل ثبت برند دچار مشکل شده و یا به دنبال شخصی امین و متخصص به عنوان نماینده قانونی شرکت خود هستید، می توانید با مراجعه به وبسایت کارمنتو، پروژه ثبت برند خود را در حوزه حقوقی، ثبت برند تعریف کنید و منتظر پیشنهاد قیمت از سمت مشاوران متخصص در این حوزه بمانید و از بین پیشنهادات ارائه شده بهترین از نظر زمان و هزینه را انتخاب و ثبت برند خود را با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت انجام دهید.

مرحله‌ی بعدی، مشخص کردن فرد دریافت‌کننده‌ی ابلاغ است. این شخص فقط باید از میان اشخاص حقیقی وارد شده در مراحل قبلی، انتخاب شود. شخصیت حقیقی دریافت‌کننده‌ی ابلاغ، می‌تواند مالک یا نماینده‌ی قانونی او باشد. این فرد به‌عنوان مخاطب تمامی مکاتبات بعدی سازمان ثبت اسناد در زمینه‌ی ثبت این برند در نظر گرفته خواهد شد.

ثبت برند

مرحله‌ی بعدی، گام مهم ثبت علامت تجاری است. در این مرحله، باید کالاها و خدمات خود را به سامانه معرفی کنید. فراموش نکنید که در این مرحله، تنها کالاهایی را در سامانه اضافه کنید که مجوز آنها را داشته باشید. منظور از مجوز در این‌جا، داشتن پروانه‌ی بهره‌برداری یا ساخت، قرارداد سفارش کالا، پروانه‌ی کسب، گواهی اتحادیه‌ی مربوطه، پروازنه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد یا هر مجوزی است که از مراجع ذیربط صنعت فعالیت، دریافت کرده باشید.

ثبت برند

نکته‌ی قابل توجه در این بخش آن است که کالای مورد نظر خود را باید از بخش محصولات سایت انتخاب کنید. در صورتی که کالای شما در دسته‌بندی موجود نباشد، می‌توانید در ساعات اداری با واحد پیشتیبانی سامانه تماس بگیرید. به‌علاوه،‌برای ثبت علامتی که از حروف انگلیسی در آن استفاده شده است، باید کارت بازرگانی را به‌عنوان مجوز خود ارائه کنید.

در مرحله‌ی بعدی، نوبت به توصیف علامت تجاری است. در این مرحله باید علامت خود را از نظر عنوان، ترجمه، شکل ظاهری و همچنین آوانویسی توصیف کنید. بر اساس این که طرح برند شما به‌چه صورتی باشد، باید یکی از گزینه‌های موجود در فرم را انتخاب کرده و نسبت به پر کردن موارد درخواستی اقدام کنید.

ثبت برند

سامانه‌ی ثبت برند در این بخش، ریزترین جزئیات طرح را نیز از متقاضی درخواست می‌کند. شما باید مواردی جزئی همچون نحوه‌ی تلفظ نام، حروف موجود در تصاویر، سه‌بعدی بودن یا دوبعدی بودن، رنگ‌ها، توصیف طرح و معنی کلمه‌های درخواستی را در این بخش وارد کنید. لازم به ذکر است تصویر برند نیز باید در این مرحله و به‌صورت تصویری با ابعاد 6*6سانتی‌متر در بخش پیوست‌ها بارگزاری شود.

نمونه توصیف برند با جزئیات در سامانه ثبت برند

ثبت برند

مرحله‌ی بعدی، اظهار تقدم است. در توضیح این مرحله باید بدانید که اگر قبلا برند خود را در کشور دیگری ثبت کرده باشید، می‌توانید زمان ثبت آن در ایران را تا 6 ماه به عقب برگردانید. در این صورت حتی اگر فردی، 5 ماه و 29 روز پیش، درخواست ثبت این برند را داده باشد، در صورت تایید مدارک تقدم شما، برند به نام شما ثبت خواهد شد.

ثبت برند

پس از این مرحله، اطلاعات اولیه‌ی برند در سامانه ثبت می‌شود و می‌توانید نسبت به بارگزاری ضمیمه‌های مورد نیاز برای بررسی، اقدام کنید. سامانه به‌صورت اتوماتیک، نوع و عنوان مدرک درخواستی را به شما اعلام می‌کند و تنها کافی است با پیروی از الزامات آن، نسبت به تهیه و بارگزاری آن‌ها اقدام کنید.

مرحله‌ی بعدی، بازبینی ضمائم است که به متقاضی، امکان مشاهده و بررسی صحت فایل‌های بارگزاری شده را می‌دهد. پس از مشاهده و تایید این مرحله، می‌توانید اظهارنامه را تایید کنید. مرحله‌ی آخر، پرداخت هزینه‌ی ثبت اظهارنامه است که در حال حاضر برای شخصیت‌های حقیقی، 20 هزار ریال و برای شخصیت‌های حقوقی، 40 هزار ریال در نظر گرفته شده است. امکان پرداخت هزینه به‌صورت آنلاین یا با مراجعه به بانک فراهم شده است.

ثبت برند

پس از طی تمامی این موارد، اظهارنامه برای بررسی به کارشناس ارجاع داده شده پیگیری مراحل آن از طریق همان سامانه امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است، قبول یا رد شدن اظهارنامه نیز از طریق ایمیل و پیامک به فرد دریافت‌کننده‌ی ابلاغ، ارسال می‌شود.

در صورتی که اشکالی در ضمیمه‌های ارسال شده یا مجتوای اظهارنامه باشد، کارشناس سامانه یک اخطار رفع نقص را برای متقاضی ارسال می‌کند و او 30 روز فرصت دارد تا نسبت به رفع نواقص اقدام کرده و بار دیگر از بخش ارائه‌ی اظهارنامه و زیرمجموعه‌ی درخواست پاسخ به اخطار نسبت به ارسال مدارک صحیح اقدام کند.

حالت دیگر رد درخواست متقاضی، مغایر بودن آن با قوانین، یا وجود علامت مشابه در سامانه است. در این حالت، پیام رد مشروط یا رد مطلق برای متقاضی ارسال می‌شود. در نهایت در صورتی که تمامی موارد مورد تایید کارشناس باشد، پیام صدور آگهی نوبت اول(تقاضای ثبت)برای متقاضی ارسال می‌شود. در این مرحله، متقاضی باید تمامی مدارک رابه‌صورت کپی برابر اصل به سازمان ارائه دهد تا گواهی اولیه‌ی چاپ در روزنامه‌‌ی رسمی برای او صادر شود.

ثبت برند

مراحل نهایی ثبت علامت تجاری (منبع: سامانه‌ی ثبت اسناد و املاک کشور)

مراحل نهایی ثبت، شامل چاپ آگهی و مهلت 30 روزه برای عموم مردم است. چنانچه در این مدت، اعتراضی به علامت تجاری وارد شود، پرونده به کمیسیون اعتراض ارجاع داده شده و مراحل به‌صورت حضوری پیگیری می‌شوند. در صورتی که اعتراضی به برند ثبت شده گزارش نشود، مراحل بعدی شامل صدور ابلاغیه پذیرش، پرداخت هزینه‌های نهایی، صدور آگهی نوبت دم، چاپ آگهی دوم در روزنامه‌ی رسمی و صدور گواهینامه ثبت علامت است.

و در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که موارد ذکر شده، تنها مواردی کلی از مراحل ثبت برند در سامانه‌ی ثبت اسناد و املاک کشور بود. مراحل پیچیده‌تر مانند مالکیت‌هایی با حضور دانشگا‌‌ها، اتباع خارجی، درخواست‌های اصلاح و موارد مشابه، قطعا نیاز به آشنایی بیشتر با قوانین ثبتی دارد در صورت نیاز به مشاوره در زمینه قوانین ثبتی از مشاوران برتر کارمنتو در هر زمان و مکان کمک بگیرید. همچنین اگر در مراحل ثبت برند سوالی نیز داشتید می توانید آن را در قسمت نظرات سایت مطرح کنید تا کارشناسان کارمنتو در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 11 نظر

5 11
آموزش تصویری ثبت برند

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
9 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد