شرایط و قوانین صادرات کالا به روسیه چگونه است؟

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 30 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

روسیه از پهناورترین کشورهای جهان می‌باشد که با کشورهای مختلفی همسایه است. این کشور به سبب همسایگی با 14 کشور اروپایی و آسیایی یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کشورهای اوراسیا می‌باشد. روسیه از لحاظ جغرافیایی، از طریق راه‌های آبی مانند دریای بالتیک، اقیانوس آرام، دریای خزر، دریای برینگ و دریای سیاه و دریای ژاپن با کشورهای بسیاری مراوده تجاری و سیاسی دارد.
بیشتر مساحت این کشور در قسمت شمالی کره زمین قرار دارد و به همین سبب یکی از سردترین کشورهای جهان می‌باشد. به دلیل اینکه این کشور از سردترین نقاط جهان به شمار می‌آید، بنابراین کشت و زراعت بسیاری از محصولات کشاورزی و میوه‌ها در این کشور میسر نمی‌باشد و لازم است که برای تأمین نیازهای کشاورزی و میوه‌ای خود با کشورهای دیگر تجارت کرده و محصولات را به کشور خود وارد کند.
اما لازم به ذکر است که صادرات و واردات به کشور روسیه سختی‌های خود را داشته و برخی از شرایط و قوانین حتماً در حین صادرات محصول به روسیه باید در نظر گرفته شود و حتماً باید از یک مشاوره صادرات واردات به روسیه کمک گرفته شود. در این مقاله از سایت کارمنتو، به مهم‌ترین و اصلی‌ترین قوانین صادرت محصول به روسیه می‌پردازیم.

نحوه صادرات کالا به روسیه

نحوه صادرات کالا به روسیه

صادرات انواع محصولات به کشورهای دیگر از جمله سخت‌ترین و نحوه صادرات به روسیه از حساس‌ترین کارها می‌باشد که نیازمند آگاهی و داشتن اطلاعات مفید دربارة قوانین صادراتی و وارداتی آن کشور است. روسیه برخلاف اغلب رقیب‌های سیاسی خود مانند آمریکا و چین، صنعت آن‌چنان قدرتمندی ندارد و همین امر سبب می‌شود تا صادرات به کشور روسیه بیشتر از کشورهای دیگر باشد.
روسیه با انعقاد قراردادهایی با ایران، شرایط را طوری مهیا ساخته است تا تجار ایرانی با بهره‌مندی از این قوانین بتوانند صادرات کالاهای خود را به روشی آسان به روسیه انجام دهند. بر اساس قراردادهای انعقاد شده بانک توسعه صادرات ایران، دو قرارداد با بانک ملی روسیه (RFC) انتقاد کرده است که برای تجار صادرکننده محصول به روسیه تسهیلات حدود 100 میلیون یورویی در نظر گرفته شده است. استفاده از این تسهیلات ملزم به برقراری شرایطی می‌باشد که در ادامه هر یک از آنها ذکر شده‌اند:

  • انعقاد قرارداد بین صادرکننده و واردکننده محصول از ایران به روسیه
  • ارسال نسخه‌ای از قرار داده به بانک ملی روسیه (RFC)
  • تأیید قرارداد توسط بانک ملی روسیه و انجام بررسی‌های لازم توسط بانک
  • ارائه درخواست و تأییدیه بانک روسیه به بانک توسعه صادرات ایران
  • انجام بررسی‌های لازم توسط بانک توسعه صادرت ایران و تا معامله انجام‌گرفته
  • ارائه اسناد مربوط به حمل کالا توسط صادرکننده ایرانی به بانک توسعه صادرات ایران به‌منظور تأیید معامله
  • معامله اسناد توسط هر دو بانک
  • انتقال وجه بین بانک‌ها و انتقال آن به حساب صادر کننده ایرانی

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: آیا می‌دانید پروانه صادراتی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

مراحل و شرایط صادرات کالا به روسیه

برای صادرات کالایی از ایران به روسیه، لازم است تا در مرحله اول صادر کننده و فروشنده کالا، آن را در بازارهای بین‌المللی و بازارهای روسیه معرفی کرده و خریدار و وارد کننده آن را پیدا کند. در این مرحله صادر کننده موظف است تا محصول و کالای خود را در بازارهای روسیه توسط بازاریابی معرفی کرده و به فروش برساند.

پس از انجام معامله و فروش محصول و کالا توسط صادرکننده به خریدار و وارد کننده، صادر کننده موظف است تا پروفرما یا پیش‌فاکتوری برای محصول خود تهیه کرده و تمام اطلاعات اعم از نوع محصول، تعداد آن و قیمت معامله شده را بنویسد و به خریدار ارسال کند. پس از آن صادر کننده با بسته¬بندی محصول خود، آن را آماده ارسال می‌کند. در این مرحله صادر کننده می‌تواند با مراجعه به کمیسیون قیمت‌گذاری، قیمت نهایی محصول خود را تعیین نموده و به اطلاع وارد کننده برساند. پس از آن در صورتی که کالا برای صادرات نیاز به اخذ مجوزهایی از وزارت کشاورزی، صنعت و یا دیگر وزارت‌ها داشته باشد، صادر کننده موظف است تا مجوزهای لازم را کسب نماید.
سپس با ارسال مجوزهای لازم، کالای صادراتی به گمرک اظهار می‌شود و پس از ارزیابی و پلمب نهایی کالا در گمرک، جواز صادراتی برای آن کالا صادر می‌شود. در این مرحله باید قرارداد حمل و بیمه کالا بسته شود تا کالا بدون هیچ آسیبی به مقصد برسد. در این مرحله پس از بازرسی کالا و تأیید مقصد و مبدأ، کالا برای صادرات آماده شده و به کشور مقصد صادر می‌شود.

 

کشورهای صادر کننده کالا به روسیه

آیا با شرایط و قوانین صادرات کالا به قطر آشنایی دارید؟

کشورهای صادر کننده کالا به روسیه

کشور روسیه کالاهای بسیاری را از کشورهای مختلف وارد کرده و کالای بسیاری را نیز صادر می‌کند و به همین سبب نیز صادرات کالا به روسیه بسیار زیادتر از سایر کشورها است. کشور چین کشوری است که مرز زمینی گسترده‌ای با روسیه دارد و از این طریق بحث حمل‌ونقل زمینی آسان‌تر و بهتر اتفاق می‌افتد. بعلاوه، چین یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کشورهای وارد کننده و صادر کننده کالا به روسیه است و در تجارت با روسیه حرف اول را می‌زند.
با بررسی آمار صادرات به روسیه، پس از کشور چین که مهم‌ترین صادرات به روسیه را دارد، به ترتیب کشورهای آلمان، آمریکا، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، اکراین و سایر کشورها از اصلی‌ترین صادرکننده‌های کالا به کشور روسیه می‌باشند.

 

مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به روسیه

برای آشنایی با نحوه تجارت به گرجستان، بر روی لینک صادرات کالا به گرجستان کلیک نمایید.

مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به روسیه

در میان اقلام صادراتی ایران به روسیه، صادرات خشکبار، میوه، محصولات کشاورزی و خوراکی از جمله مهم‌ترین صادرات ایران به روسیه است. محصولات دیگری نیز همچون مس، انواع سنگ‌ها، پلاستیک و انواع داروها از جمله مواردی هستند که از ایران به روسیه صادر می‌شوند.
با توجه به اینکه کشور ایران یکی از کشورهای چهار فصل جهان می‌باشد و بسیاری از مواد خوراکی و کشاورزی در آن کشت شده و سپس توسط تکنولوژی‌های به روز، این محصولات کشاورزی فرآوری می‌شوند؛ به همین دلیل یکی از مهم‌ترین صادرکننده‌های کالا به کشور روسیه می‌باشد.

مشکلات تجارت با روسیه

انتقال پول، متغیر بودن واحدهای پول بین‌المللی و جهانی، مشکلات مربوط به حمل‌ونقل و سالم رسیدن کالاهای حساس و خوراکی و مسائل گمرکی از جمله مهم‌ترین مشکلاتی می‌باشد که در بحث صادرات کالا به روسیه و تجارت با روسیه وجود دارد. اما با توجه به آمار صادرات به روسیه و علاقه تجار به صادرات به روسیه، می‌توان تمام این مشکلات و موانع را حل کرده و از میان برداشت.
با توجه به این که واحد پولی روسیه روبل بوده و واحد پولی ایران نیز ریال می‌باشد و امکان نوسان و تغییرات قیمتی در هر دو واحد پولی وجود دارد، به همین علت اغلب تجار حاضر نیستند تا کالا و یا پول خود را پس از مدت زمانی تحویل بگیرند و اغلب خواستار تسویه حساب آنی هستند که این امر نیز با توجه به بحث حمل‌ونقل و تحویلی کالا و پخش آن در میان متقاضیان نیاز به زمان بوده و امکان تسویه حساب آنی تقریباً وجود ندارد؛ بنابراین هر دو دولت روسیه و ایران در صددند تا در حد امکان موانع و مشکلات پیش پای تجار و صادرکنندگان را از بین برده و راه صادرات و واردات محصولات را تسهیل بخشند. به سبب وجود مشکلات و موانع بهره گرفتن از یک مشاوره صادرات به روسیه الزامی می‌باشد.

 

قوانین گمرکی روسیه 

در صورت مواجه با مشکلات و مسائل مربوط به صادرات و واردات، می‌توانید از خدمات مشاوره تجارت و بازرگانی سایت کارمنتو بهره‌مند شوید.

قوانین گمرکی روسیه

سرویس گمرک فدرال روسیه از طریق اداره هفت‌گانه گمرک در منطقه‌های مسکو، سنت پترزبورگ، نیژنی نووگراد، روستف، یکاترینبورگ، نووسیبرسک و ولادی وستک و دفاتر نمایندگی‌هایی در آلمان، فنلاند، بلژیک، قزاقستان، بلاروس، اوکراین و قرقیزستان فعالیت می‌کند. گمرک آستاراخان که مهم ترین گمرک‌های میان ایران و روسیه بوده و به ترخیص و ورود کالاهای مختلف از طریق این گمرک انجام می‌گیرد و زیر نظر اداره گمرک روستف است.
سیاست‌های گمرکی روسیه دارای 4 ویژگی مهم می‌باشد که عبارتنداز:

  1. عوارض گمرکی پایین در واردات تجهیزات فنی
  2. انجام آسان فرایند ترخیص گمرکی
  3. کنترل دقیق گمرکی پس از ترخیص کالا
  4. توسعه گمرکی و صادرات و واردات در میان کشورهای مشترک‌المنافع

کشور روسیه به طور کامل به عضویت سازمان تجارت جهانی (WTO) درآمده است و تمام قوانین مربوطه را پذیرفته است. روسیه هیچ منعی در مورد صادرات و واردات ندارد مگر در مواردی که مربوط به نفت و گاز باشد. معمولاً مالیات محصولات صادراتی که 18-20% است به صادر کننده عودت داده می‌شود. در حالت کلی مالیات کالاها متفاوت و متغیر نمی‌باشد و درصد کمی از ارزش کالا است.

این مقاله را حتما بخوانید: شیوه نقل و انتقال ارزی در تجارت بین‌المللی

نکات مهم در صادرات کالا به روسیه

رعایت برخی نکات در صادرات کالا و محصول به روسیه بسیار مهم بوده و در صورتی که این نکات رعایت نشوند، امکان دیپورت و بازگشت کالا به کشور صادر کننده بسیار بالا است. همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد کشور روسیه در واردات نفت و گاز و مشتقات آن دارای قوانین سخت‌گیرانه‌ای می‌باشد که باید بدان توجه فراوان شود. علاوه‌برآن مشکلات و موانعی که در هنگام صادرات به وجود می‌آید، باید به طور دقیق بررسی شده و در صدد رفع آن برآییم. نکات مهمی که در صادرات کالا به روسیه بسیار حائز اهمیت می‌باشد عبارت است از:

  • توجه به زمان‌های طلایی در ارسال مواد غذایی و دارویی و سایر مواد حساس
  • حضور نمایندگان صادر کننده و وارد کننده در حین بارگیری و ترخیص کالا از گمرک
  • استفاده از وسایل نقلیه مناسب و استفاده از کامیون های دارای یخچال در صورت حمل بارهای غذایی و دارویی حساس به دما و گرما
  • در دسترس‌بودن برگه معامله کالاها در گمرک
  • به‌کارگیری افراد معتمد در بحث ترخیص کالا
  • اطلاع از ممنوعیت موجود در امر صادرات و واردات کالاها به کشور مبدأ و مقصد
  • پیشبرد و پیگیری مرحله به مرحله قانونی صادرات و واردات

در حالت کلی کشور روسیه نیز مانند سایر کشورهای جهان دارای قوانینی می‌باشد که هر کشور صادر کننده و یا وارد کننده مستلزم به رعایت این قوانین می‌باشد.

مشاوره صادرات به روسیه

در این مقاله تمامی راه‌های صادرات کالا به روسیه را سعی کردیم به شما عزیزان آموزش دهیم. در صورت بروز مشکل در زمینه صادرات و کالا می‌توانید با مشاوران کارمنتو تماس بگیرید و یا مشاوره رایگان دریافت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 67 نظر

4 67
شرایط و قوانین صادرات کالا به روسیه چگونه است؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد