سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و مهلت ارسال و ثبت نام

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 14 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

اظهارنامه اجاره املاک، ابزاری است که به اشخاص حقیقی و حقوقی کمک می‌کند تا درآمد حاصل از اجاره املاک خود را به دقت گزارش دهند. با تکمیل این اظهارنامه، افراد می‌توانند اطلاعات مهمی از جمله مقادیر اجاره، میزان معافیت‌ها و سایر جزئیات مربوط به مالیات بر درآمد املاک خود را به سازمان مالیاتی ارائه دهند. این اقدام باعث می‌شود که فرآیند محاسبه و پرداخت مالیات به طور دقیق و قانونی انجام شود.

بنر مالیاتی

اظهارنامه اجاره املاک چیست؟

اظهارنامه مالیاتی برای درآمدهای اجاره املاک، همانند سایر اظهارنامه‌های مالیاتی، یک فرم است که افرادی که از طریق اجاره املاک درآمد کسب می‌کنند، برای گزارش سالیانه درآمدهای حاصل از اجاره املاک و مستغلات خود، آن را پر کرده و به سازمان مالیاتی تسلیم می‌کنند.

توجه: اصطلاح “ملک” (املاک) شامل زمین، کارگاه، خانه شخصی یا آپارتمان با هر کاربری از جمله مسکونی، تجاری و یا اداری می‌شود.

چه کسانی مشمول ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک هستند؟

طبق ماده 52 قانون مالیات‌های مستقیم، افراد حقیقی و حقوقی برای درآمدهایی که از واگذاری املاک خود در ایران دارند، باید پس از اعمال معافیت‌های مقرر در قانون، مالیات بر درآمد اجاره را پرداخت کنند. این افراد موظف به گزارش درآمد اجاره خود در اظهارنامه مالیاتی املاک اجاره‌ای هستند.

از جمله موارد مهم و استثنائی در مورد مشمولین مالیات بر درآمد اجاره املاک سال جاری عبارتند از:

  1. محل سکونت افرادی مانند پدر، مادر، همسر، فرزندان، اجداد و افراد تحت تکفل مالک، به عنوان ملک اجاری محسوب نمی‌شود و تنها در صورت ارائه اسناد و مدارکی که به پرداخت اجاره اشاره دارد، مشمول ارائه اظهارنامه مالیات بر اجاره املاک در سال جاری خواهند بود.
  2. اشخاصی که مالک مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از سه واحد اجاره‌ای با الگوی مصرف مسکن معین از وزارت مسکن و شهرسازی هستند، در طول دوره اجاره، صد در صد از مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال جاری معاف خواهند بود.
  3. املاک با زیربنای زیر 150 متر مربع در تهران و زیر 200 متر مربع در شهرستان‌ها از پرداخت مالیات و ارسال اظهارنامه مالیات بر اجاره املاک معافیت خواهند داشت.
  4. اشخاصی که تنها از اجاره املاک به عنوان منبع درآمد خود استفاده می‌کنند و دارای منابع درآمدی دیگر نیستند، تا حدی که در ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم تعیین شده است، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.
  5. در صورتی که صاحب یک واحد مسکونی، ملک خود را بفروشد و مهلت تخلیه ملک نیز در سند انتقال ثبت شده باشد، تا 6 ماه از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره، معافیت دریافت می‌کند.
  6. اگر شخص ملک متعلق به خود را اجاره دهد و خود در منزل دیگری اجاره نشین شود، تا مبلغ اجاره ملکی که در آن ساکن است، مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود و به ازای مازاد بر این مبلغ باید مالیات پرداخت کند.

علاوه بر موارد فوق، باید بدانیم که میزان مالیات بر درآمد اجاره املاک در سال جاری براساس قرارداد اجاره تعیین خواهد شد، اما اگر قراردادی وجود نداشته باشد یا به همراه اظهارنامه مالیاتی ارائه نشود و در مواردی ازین قبیل، مبلغ اجاره براساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین خواهد شد. 

نحوه تنظیم اظهارنامه مالياتی اجاره املاک

نحوه تنظیم اظهارنامه مالياتی اجاره املاک (ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک)

در این بخش در نظر داریم نحوه ثبت نام اظهارنامه املاک را به صورت کامل و جامع ارائه نماییم.

مراحل و نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک در سال جاری به شرح زیر است:

  1. ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک.
  2. تکمیل مشخصات هویتی اجاره دهنده (موجر).
  3. پر کردن جدول اطلاعات اختصاصی.
  4. وارد کردن مشخصات املاک مورد اجاره.
  5. محاسبه مالیات قابل پرداخت بر درآمد اجاره.
  6. وارد کردن مشخصات تهیه کننده اظهارنامه.
  7. نهایی کردن اطلاعات و ثبت اظهارنامه مالیاتی.
  8. پرداخت مبلغ مالیات اجاره مغازه و املاک.

طی کردن درست این مراحل باعث می‌شود که اطلاعات دقیق و کامل در اظهارنامه گزارش شده و مالیات به صورت صحیح محاسبه و پرداخت شود.

راهنمای تصویری ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

قبل از آغاز توضیحات درباره نحوه ثبت اظهارنامه مالیات بر اجاره در سال جاری، باید بدانیم؛ در صورتی که فرد حقیقی یا حقوقی چند واحد اجاره ای داشته باشد، برای ثبت نام، کافیست تنها یک اظهارنامه مالیاتی برای تمام واحدها ارائه دهد.

مراحل ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک و مراحل پرکردن فرم اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک در ادامه به ترتیب آورده شده است:

  • برای ثبت اظهارنامه، به سامانه اظهارنامه اجاره مستغلات به آدرس tax.gov.ir مراجعه کنید و با نام کاربری و کلمه عبوری که از سامانه ثبت الکترونیکی دریافت کرده‌اید، وارد شوید. در این مرحله، سال عملکرد مورد نظر را انتخاب کرده و روی گزینه ثبت اظهارنامه کلیک کنید.

ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی

ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی

 

ثبت اظهارنامه جدید

  • در صفحه بعد، اطلاعات هویتی خود را وارد کنید و روی گزینه ذخیره و ادامه کلیک کنید.

تکمیل اطلاعات هویتی

  • مرحله بعد، مربوط به اطلاعات اختصاصی شماست و به صورت سوالاتی مطرح می‌شود. با انتخاب گزینه بله، فرم‌های مرتبط با کمک‌ها و معافیت‌ها نمایان می‌شوند و لازم است اطلاعات مربوطه را وارد نمایید.

پاسخ به سوالات جدول اختصاصی

  • در مرحله بعد، به کمک‌های پرداختی یا همان معافیت‌ها می‌پردازیم. پس از وارد کردن اطلاعات مربوط به کمک‌های پرداختی در جدول، بر روی گزینه “افزودن” کلیک می‌کنید.

جداول مربوط به معافیتها

  • صفحه زیر با کلیک بر روی گزینه “افزودن” ظاهر می‌شود. در این قسمت، فیلدهای قرمز را پر کرده و آنها را تکمیل می‌کنید.

نکته*همه افراد حقیقی و حقوقی که از انبارها برای ذخیره و نگهداری کالا استفاده می‌کنند، باید در سامانه جامع انبارها ثبت‌نام کنند.*

  • در بخش بعد، تحت عنوان “معافیت‌ها”، با توجه به اطلاعات وارد شده در مراحل قبلی، اطلاعات معافیت‌ها را وارد می‌کنید. پس از تکمیل این قسمت، روی گزینه “ذخیره و ادامه” کلیک می‌کنید.
  • قسمت بعد، مربوط به اطلاعات ملک مورد اجاره است. در این بخش، با کلیک کردن بر روی دکمه “افزودن ملک”، اطلاعات ملک را وارد کرده و سپس دکمه “افزودن” را برای ادامه فشار می‌دهید.

 

تکمیل مختصات جغرافیایی و اطلاعات پایه ملک

  • در مرحله بعد اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک برای اجاره مشخصاتی از قبیل کد پستی، نوع اجاره، نوع کاربری و دیگر موارد مشخص شده به رنگ قرمز را وارد کرده و بر روی دکمه “ثبت تغییرات” کلیک کنید.
  • بعد از انجام این مرحله، اطلاعات مرتبط با ملک در این بخش قابل مشاهده خواهد بود. در این مرحله، بر روی گزینه “قرارداد” کلیک کنید.

تکمیل اطلاعات مربوط به قرارداد ملک مورد اجاره

  • سپس سراغ صفحه بعدی فرم اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک می‌رویم. در این قسمت اطلاعات مرتبط با قرارداد را وارد کنید، از جمله شماره قرارداد و زمان آن، همچنین اطلاعات مالی مرتبط با قرارداد. سپس دکمه “ذخیره” را بزنید.

تکمیل اطلاعات مربوط به قرارداد ملک استیجاری

  • پس از تکمیل قسمت قرارداد، بر روی گزینه “محاسبه” کلیک کنید. با این کلیک و با توجه به اطلاعاتی که در مراحل قبل وارد کرده‌اید، مبلغ قابل پرداخت به عنوان مالیات محاسبه و نمایش داده می‌شود.

محاسبه مالیات اجاره قابل پرداخت در اظهارنامه اجاره املاک

  • در بخش بعد، مشخصات تهیه‌کننده اظهارنامه را وارد کنید. این می‌تواند خود مودی یا نماینده قانونی او باشد.

ثبت مشخصات تهیه کننده اظهارنامه

  • در قسمت ثبت نهایی اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک، هر خطا یا نادرستی که در مراحل قبلی وارد شده باشد، نمایش داده می‌شود. برای رفع این خطاها، لازم است مودیان اقدام کند و سپس روی گزینه “ثبت نهایی” کلیک کند.

ثبت نهایی اطلاعات درج شده در اظهارنامه

Please select another listing to show to avoid recursion.

حالا با استفاده از راهنمای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک موفق به ارسال اظهارنامه مالیاتی املاک خود شده‌اید. همان‌طور که می‌بینید، باوجود این‌که نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ساده به نظر می‌آید، اما وجود بندهای متعدد، نشان از پیچیدگی‌های این اظهارنامه دارد. چگونگی پر کردن هریک از این بندها، منجر به تغییر فراوانی در رقم نهایی مالیات پرداختی شما می‌شود. حتی ممکن است با یک اشتباه کوچک مجبور به پرداخت مالیات اضافی شوید.

اگر در ارسال و نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک با مشکلاتی مواجه و یا نیازمند مشاور و کارشناس هستید می‌توانید با مراجعه به بخش خدمات مشاوره مالی و مالیاتی به صورت آنلاین و تلفنی با کارشناسان کارمنتو در ارتباط بوده و راهنمایی های لازم را کسب نمایید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

ویرایش اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

در صورتی که پس از ثبت نهایی اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و مستغلات به مشکلی برخورد کردید، می‌توانید در مهلت قانونی، اظهارنامه خود را ویرایش یا حذف کنید. برای انجام این کار، پس از ثبت نهایی اظهارنامه و دریافت کد رهگیری، به “لیست اظهارنامه‌ها” در گوشه سمت چپ مایتکس مراجعه کنید. اینجا لیست تمامی اظهارنامه‌های ارسالی به شما نمایش داده می‌شود. با انتخاب گزینه “ویرایش” یا “حذف”، قادر به تغییر یا حذف اظهارنامه ثبت شده خود خواهید بود.

توجه داشته باشید:

  • پس از ویرایش مجدد اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک، کد رهگیری جدیدی به شما اختصاص خواهد یافت.
  • پس از دریافت کد رهگیری، شما قادر به صدور قبض خواهید بود.
  • بر اساس تبصره ماده 226 قانون مالیات‌های مستقیم، پس از پایان مهلت اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک، تا یک ماه فرصت دارید تا با مستندات قانونی اقدام به اصلاح اظهارنامه مالیاتی کنید.

نکته: پس از ثبت اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و پرداخت مالیات اجاره، ضروری است که اظهارنامه مالیاتی خود را چاپ و بایگانی کنید.

سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

به دلیل اینکه ممکن است این پرسش ایجاد شود که، فرآیند سیستم اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک چیست، در این بخش به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

سازمان امور مالیاتی کشور، برای سهولت در انجام مراحل مالیاتی، سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره مستغلات را به آدرس estr.tax.gov.ir راه‌اندازی کرده است. اشخاص مشمول پرداخت مالیات بر درآمد اجاره املاک، می‌توانند با استفاده از این سامانه، اقدام به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک خود کنند.

زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

اشخاصی که به عنوان مشمولان مالیات بر درآمد در سال جاری شناخته می‌شوند، باید در موعد مقرر، به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک اقدام نمایند.

مهلت ثبت نام و تمدید ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک در سال جاری هنوز اعلام نشده است و به محض اعلام، متن مقاله به‌روزرسانی خواهد شد. با این حال، با توجه به اینکه هر ساله مهلت ثبت این اظهارنامه تا پایان 31 تیرماه است، می‌توان انتظار داشت که امسال هم نیز همین تاریخ‌ها اعلام شود.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

عدم ثبت اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک منجر به جرایم مالیاتی سنگین خواهد شد پس بسیار مهم است که افراد حقیقی و حقوقی از زمان اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک در سال جاری و مهلت آن آگاه باشند. در این قسمت به بیان زمان مهلت موردنظر خواهیم پرداخت.

مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک سال جاری و زمان پرداخت مالیات بر درآمد اجاره، تیرماه سال بعد می‌باشد.

به‌عبارتی، مهلت ارسال اظهارنامه اجاره املاک هرسال، پایان تیرماه سال بعد می‌باشد و اشخاص مشمول مالیات اجاره ملک باید در هر سال، تا پایان مهلت اعلام‌شده، اظهارنامه خود را ثبت کنند.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

 

جریمه عدم ارسال اظهارنامه اجاره املاک

با توجه به مقررات مالیاتی، اگر اظهارنامه مالیاتی مرتبط با اجاره املاک (مغازه، ملک اداری یا مسکونی) را در زمان تعیین شده تحویل ندهید، برای شما تبعات زیر را در بر خواهد داشت:

  1. اشخاص حقیقی که اظهارنامه مالیاتی را به موقع تحویل ندهند، متعاقباً با جریمه 30% مالیات متعلق غیرقابل بخشش مواجه می‌شوند. برای اشخاص حقوقی، این جریمه به میزان 10% اعمال می‌شود. (ماده 192 قانون مالیات‌های مستقیم)
  2. عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر، منجر به جریمه ای معادل 2.5% از مالیات معوق به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت می‌شود. (ماده 192 ق.م.م)
  3. ارائه اطلاعات غلط در اظهارنامه مالیاتی برای افراد تحت ماده 57 قانون مالیات‌های مستقیم، منجر به جریمه‌ای به همان اندازه مالیات پرداخت نشده خواهد شد.

اگر مستأجر یک شخص حقوقی باشد، در صورت عدم کسر و پرداخت مالیات تکلیفی اجاره، علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مالک دارد، جریمه‌ای معادل 10% از مالیات پرداخت نشده به همراه 2.5% از مالیات به ازای هر ماه تاخیر از تاریخ سررسید، برای او اعمال می‌شود. (ماده 199 قانون مالیات‌های مستقیم)

Please select another listing to show to avoid recursion.

نتیجه‌گیری

در نتیجه، اظهارنامه اجاره املاک ابزاری حیاتی است که فرصتی فراهم می‌کند تا اشخاص اطلاعات دقیق و شفافی از درآمد اجاره املاک خود را ارائه دهند. با تکمیل این اظهارنامه، اطلاعات اساسی از جمله میزان درآمد، معافیت‌ها و جزئیات مالیاتی به درستی گزارش می‌شود. این اقدام منجر به پرداخت مالیات بهینه و رعایت قوانین مالیاتی می‌شود. ارائه اظهارنامه اجاره املاک به سازمان مالیاتی می‌کند، تضمین می‌کند که محاسبات مالیاتی صحیح و منصفانه انجام شود و منجر به ارتقای انضباط مالی در جامعه می‌شود.

مشاوره کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 31 نظر

5 31
سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و مهلت ارسال و ثبت نام
اظهارنامه مالیاتی املاک اجاره ای یک فرم است که افراد یا شرکت‌هایی که از اجاره املاک درآمد دارند، باید اطلاعات درآمد حاصل از اجاره املاک خود را در آن ثبت کنند. نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک به سازمان مالیاتی کمک می‌کند تا مالیات حاصله را به درستی محاسبه کند.
مهلت اظهارنامه اجاره املاک سال 1402 تا تیرماه سال 1403 می‌باشد، به عبارتی مهلت اظهارنامه اجاره املاک هرسال، تا 31 تیرماه سال بعد ادامه دارد.
سامانه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک یک پلتفرم آنلاین به آدرس estr.tax.gov.ir است که برای ارسال اطلاعات مرتبط با مالیات بر درآمد اجاره املاک ایجاد شده است. افراد می‌توانند با استفاده از راهنمای اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک از این سامانه برای ثبت نام و ارسال اظهارنامه اجاره املاک خود استفاده کنند.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد