تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 30 دی 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

امروزه، موضوع پرداخت مالیات به عنوان یکی از جنبه‌های حیات مالی هر شخص حقیقی یا حقوقی مطرح است. شاید شما یا افراد نزدیک به شما تاکنون با چالش‌ها و فرآیندهای پرداخت مالیات در تماس بوده باشید. هر صاحب کسب و کار و حتی هر شهروند عادی موظف به تشکیل پرونده مالیاتی است.

تشکیل پرونده مالیاتی، مرحله‌ای است که برای همگان ضروری است تا به نحوی قانونی و مطابق با مقررات مالیاتی عمل کنند. این مقاله، به طور کامل به سوالاتی که در ذهن شما ممکن است ایجاد شده باشد، پاسخ می‌دهد. از جمله مواردی که در این مقاله بررسی می‌کنیم عبارتند از “چگونه پرونده مالیاتی را تشکیل دهیم؟” و “چگونه مراحل تکمیل پرونده مالیاتی را به درستی طی کنیم؟” که می‌تواند به شما در درک بهتر و اجرای صحیح تر این فرآیند مهم کمک کند.

پس با ما همراه باشید تا در این مقاله، به دنیای پرونده مالیاتی و تمام جزئیات مهم اطلاعات مرتبط با آن را کاوش کنیم و به سوالات شما پاسخ دهیم.

بنر مالیاتی

پرونده مالیاتی چیست و چه اهمیتی دارد؟

تشکیل پرونده مالیاتی، یک گام اساسی و ضروری برای همه افراد حقیقی و حقوقی پس از ثبت شرکت و دریافت پروانه کسب است. این اقدام نه تنها نشان‌دهنده ایجاد شرکت یا کسب و کار است، بلکه به سازمان امور مالیات اطلاع می‌دهد که مراحل قانونی به‌کاررفته و مجوزهای لازم برای انجام فعالیت‌های مختلف تامین شده‌اند.

تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به معنای انجام تکالیف مالیاتی نیست؛ بلکه این اقدام به صاحبان کسب و کار امکان می‌دهد، مراحل قانونی را طی کرده و مجوزهای لازم را برای اجرای فعالیت‌ها دریافت کنند. بر اساس قوانین تجارت و مالیات مستقیم، تمام فعالان اقتصادی ملزم به تشکیل پرونده و انجام تکالیف مالیاتی خود هستند.

عدم داشتن پرونده مالیاتی و کد فعالیت اقتصادی می‌تواند باعث مواجهه با چالش‌های فراوانی شود. این امور شامل عدم امکان تعامل قانونی با دیگر کسب و کارها (داخلی و خارجی)، عدم دسترسی به تسهیلات بانکی، محدودیت در استفاده از پایانه‌های فروشگاهی و عدم امکان انجام تکالیف مالیاتی است.

همچنین، نقص در انجام تکالیف مالیاتی ممکن است منجر به توقیف اموال و حتی ممنوع‌الخروجی افراد شود. اجرای طرح جامع مالیاتی و اتصال سیستم مالیاتی به سامانه‌های کشور، برای کسب و کارهای فاقد پرونده مالیاتی امکان پذیر نیست و این امور به تعطیلی فعالیت‌ها می‌انجامد.

دلیل تشکیل پرونده مالیاتی

تشکیل پرونده اقتصادی دلایل زیادی دارد که به آن می‌پردازیم.

  • اصلی‌ترین دلیل برای تشکیل پرونده، دریافت کد اقتصادی است؛ زیرا اگر شرکت یا دیگر کسب‌ و کارها پرونده مالیاتی نداشته باشد نمی‌توانند کد اقتصادی دریافت کنند و در صورت نداشتن کد اقتصادی، دچار محرومیت‌های قانونی زیادی می‌شوند. برای مثال اگر یک شرکت کد اقتصادی نداشته باشد حق امضای قراردادهای قانونی و تجاری را ندارد.
  • اگر اشخاص حقیقی و حقوقی پرونده مالیاتی نداشته باشند، نمی‌توانند برای ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند؛ در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی، پرداخت مالیات ممکن نیست و افراد بدهکار مالیاتی شناخته می‌شوند.
  • اگر شرکت یا موسسه پرونده مالیاتی نداشته باشند، مرتکب جرم شده‌اند.
  • حتی در صورت عدم فعالیت شرکت باز هم تشکیل پرونده ضروری است؛ در غیر این صورت مشمول جریمه خواهد شد.
Please select another listing to show to avoid recursion.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی

در مراحل اجرای تدابیر مالیاتی، تشکیل پرونده مالیاتی برای افراد حقیقی و حقوقی یک پیش‌نیاز مهم است که با ویژگی‌های خاص خود، ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند. به منظور انجام این اقدام، مدارک مختلفی برای هر دسته از اشخاص ارائه می‌شود. مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی شامل موارد زیر می شود:

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی

برای افراد حقیقی، پرونده مالیاتی بر اساس دو زمینه عمده، یعنی مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده تدوین می‌شود. مدارک تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی مورد نیاز عبارتند از:

  • کپی از قبض پایانی محل فعالیت
  • کپی کارت بازرگانی
  • کپی وکالت‌نامه قائم‌مقام قانونی
  • کپی جواز کسب
  • اصل شناسنامه
  • کپی پشت و رو کارت ملی
  • سه عکس در ابعاد 4*3
  • کپی گواهی مربوط به ثبت نام اداره امور مالیاتی
  • اطلاعات در مورد هویت فرد
  • پیش ثبت نام مالی
  • ارائه اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل فعالیت
  • کپی یا اصل فیش بانکی مربوط به عوارض

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی

در مورد این دسته از افراد، نیازمندی‌ها یکم فراتر می‌روند. مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی شامل موارد زیر هستند:

  • اصل و کپی مدارک شرکت (اساسنامه، اظهارنامه، شرکت‌نامه، تقاضانامه، روزنامه رسمی، مهر شرکت)
  • اصل و کپی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی (در صورت وجود تغییرات)
  • اصل و کپی مدارک شناسایی اعضای شرکت
  • تکمیل دفترچه مشخصات شناسایی شرکت
  • گواهی امضای صاحبان امضای مجاز اشخاص حقوقی در دفترخانه اسناد رسمی
  • فیش واریزی دو در هزار سرمایه ابتدایی شرکت
  • فیش آب، برق، تلفن و گاز شرکت
  • وکالت‌نامه یا معرفی‌نامه از طرف شرکت (در صورت نبودن مدیرعامل)
  • اجاره‌نامه یا سند مالکیت شرکت
  • تاییدیه کد پستی
مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالی و مالیاتی آنلاین تلفنی بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را در زمینه نحوه تشکیل پرونده مالیاتی دریافت نمایید.

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

در دهه‌ی اخیر، به منظور کاهش حضور فیزیکی مودیان مالیاتی در دفاتر مالیاتی، سازمان مالیاتی به فعالیت‌های الکترونیکی پرداخته و اقدام به دیجیتالی کردن بسیاری از فرآیندهای مالیاتی نموده است. یکی از اصلی‌ترین این فرآیندها، عملیات تشکیل پرونده مالیاتی است که در ادامه به مراحل تشکیل پرونده مالیاتی می‌پردازیم:

 مراحل تشکیل پرونده‌ مالياتي برای اشخاص حقیقی

برای تشکیل پرونده مالیاتی لازم است آموزش تشکیل پرونده مالیاتی زیر را گام به گام انجام دهید که این مراحل به صورت زیر طی شود:

  • اشخاص حقیقی ابتدا باید برای مالیات عملکرد، پرونده تشکیل دهند و در سایت تشکیل پرونده مالیاتی دهند و برای پیش ثبت نام کد اقتصادی اقدام کنند. ابتدا وارد سایت tax.gov.ir شده سپس از قسمت خدمات اصلی مالیاتی، گزینه پیش ثبت نام و ثبت‌نام الکترونیک که اولین قدم برای ثبت نام پرونده مالیاتی است، انتخاب شود.

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقیقی

  • پس از این مرحله افراد باید به یکی از سازمان‌های دارایی مراجعه و آدرس خود را اعلام کنند تا ممیز خود را پیدا کنند.
  • در مرحله بعد افراد باید با مراجعه به سایت evat.ir پیش ثبت نام ارزش افزوده را انجام دهند.
  • سپس باید پرونده ارزش افزوده را کامل و اسناد خود را ارائه دهند. پس از ارائه اسناد باید نسبت به آدرس دقیق حوزه ارزش افزوده، آگاهی پیدا کنند و با مراجعه به این حوزه، شماره پرونده و کد مالیاتی اخذ نمایند. بعد از این مراحل باید ثبت نام کد اقتصادی خود را کامل کنند.

مراحل تشکیل پرونده‌ مالياتي برای اشخاص حقوقی

بر اساس قوانین تجارت، هر شخصیت حقوقی، پس از تاسیس و ثبت شرکت، نیاز به تشکیل پرونده مالیاتی دارد و باید تا دو ماه از تاسیس شرکت، برای تشکیل پرونده مالیاتی و پرداخت حق التمبر مالیات سرمایه اقدام کنند. نحوه تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی با مراحل تشکیل پرونده افراد حقیقی یکی است که پیش‌تر توضیح داده شد.

Please select another listing to show to avoid recursion.
مالیات حق تمبر

پیشنهاد مطالعه:

مهلت تشکیل پرونده مالیاتی

مهلت تشکیل پرونده مالیاتی بسته به حقیقی یا حقوقی بودن شخصیت فعالان اقتصادی اختلافاتی دارد.

مهلت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی

طبق تبصره ماده 48 قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی اشخاص حقوقی ملزم به پرداخت حق تمبر سهام و سهم الشرکه خود هستند، که باید ظرف 2 ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت پرداخت شود.

اگرچه مهلت تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقوقی تا حداکثر 2 ماه تعیین شده است، اما توصیه می‌شود که بهترین زمان برای تدارک پرونده به‌عنوان اولین اقدام پس از تاسیس شرکت در نظر گرفته شود. زیرا مهلت های انجام تکالیف قانونی مالیاتی از زمان ثبت شرکت محاسبه می‌شود.

مهلت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی

با توجه به تبصره 3 ماده 177 قانون مالیات‌های مستقیم، صاحبان مشاغل ملزم به اعلام مراتب به اداره مالیاتی برای پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل محل فعالیت خود هستند. این اعلام ظرف 4 ماه از تاریخ شروع فعالیت باید انجام شود.

توجه داشته باشید که تاریخ شروع فعالیت ممکن است با تاریخ دریافت پروانه (جواز) کسب متفاوت باشد. در این ماده قانونی، مهلت تشکیل پرونده اشخاص حقیقی 4 ماه از تاریخ شروع فعالیت ذکر شده است.

نکات مهم برای تشکیل پرونده مالیاتی

نکاتی که لازم است در تشکیل پرونده مالیاتی جدید خود به خاطر داشته باشید به شرح زیر است:

  1. آدرس دقیق محل فعالیت: حتماً توجه داشته باشید که اگر آدرس دفتر شرکت به صورت نادرست یا غیر واقعی اعلام شده باشد، تشکیل پرونده مالیاتی امکان پذیر نخواهد بود. برای تأیید واقعیت آدرس، نیاز به اجاره‌نامه و سند مالکیت مرتبط با آن به نام شرکت دارید. در صورت شک و تردید، واحدهای مالیاتی ممکن است بازدیدی از محل اعلامی در روزنامه شرکت انجام دهند.
  2. اعلام عدم فعالیت شرکت: اگر شرکت در سال مالی گذشته هیچ فعالیتی نداشته باشد یا به تازگی تأسیس شده باشد، لازم است دارایی عدم فعالیت شرکت اعلام شود. اعلام عدم فعالیت شرکت یکی از مواردی است که حتماً در تشکیل پرونده مالیاتی باید مورد توجه قرار گیرد.
  3. کدپستی و تطابق با اداره پست: اطمینان حاصل کنید که کدپستی محل شرکت با اطلاعات اداره پست هماهنگ است. مغایرت میان آدرس پستی و کدپستی ممکن است به مشکلات در دریافت کد اقتصادی منجر شود.
  4. مدارک اجاره‌نامه در صورت اجاره: اگر شرکت اجاره‌ای است، کارت ویزیت یا مدارک اجاره‌نامه مهم‌ترین اسناد هستند. این مدارک باید تأیید کننده اجاره‌نامه باشند و بهتر است در پرونده قرار گیرند.
  5. فاصله زمانی تاسیس شرکت: اگر فاصله زمانی بین تاریخ تأسیس شرکت و تشکیل پرونده بیش از یک سال باشد، شرکت موظف است توضیحاتی در خصوص دلایل تأخیر در تشکیل پرونده ارائه دهد. این توضیحات باید به شفافیت و روشنی باعث فهم واضح دلایل تأخیر شوند.

توجه: برای جلوگیری از هرگونه مشکلات و اطمینان از صحت تشکیل پرونده مالیاتی، اهمیت ویژه‌ای به دقت در اعلام اطلاعات و پیگیری موارد مهم تشکیل پرونده داده شده است.

تشکیل پرونده مالیاتی چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان تشکیل پرونده مالیاتی بستگی به حوزه جغرافیایی شما دارد. در حوزه‌های مختلف، زمان لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی متفاوت است. به طور کلی، در بیشتر حوزه‌ها این فرآیند حدود یک هفته تا ده روز به طول می‌انجامد. اما در حوزه مالیاتی غرب تهران، زمان لازم برای تشکیل پرونده ممکن است بیشتر باشد.

مهمترین عواملی که تأثیر دارند، شامل بازدید اداره دارایی مستغلات از محل شرکت شما و فرآیند اعتبارسنجی اطلاعات و اسناد ارائه شده توسط شما می‌شوند. از این رو، برای افزایش کارایی و کاهش مدت زمان تشکیل پرونده، اطمینان از کمال دقت در ارائه اسناد و اطلاعات مورد نیاز و همچنین همکاری فعّال در تمامی مراحل اجرایی پروسه مالیاتی مهم است.

نحوه استعلام پرونده مالیاتی

برای استعلام پرونده مالیاتی لازم است به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir مراجعه و از قسمت سایر خدمات مالیاتی گزینه استعلام بدهی مالیاتی انتخاب شود.

نحوه استعلام پرونده مالیاتی

 

پس از آن باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. اگر رمز خود را فراموش کرده‌اید گزینه فراموشی را بزنید و اگر از قبل ثبت نام نکرده‌اید برای ثبت نام اقدام کنید.

پس از این مرحله لازم است از منوی سمت راست گزینه داشبورد مالیاتی را انتخاب و پس از آن گزینه پرونده‌های مالیاتی را انتخاب کنید.

استعلام پرونده مالیاتی

با انتخاب این گزینه میزان بدهی مالیاتی شما نشان داده می‌شود و می‌توانید از پرونده‌های مالیاتی خود، آگاه شوید.

نمایش بدهی مالیاتی

 

جرایم عدم تشکیل پرونده مالیاتی

سازمان مالیاتی، به منظور تضمین اجرای مالیات تکلیفی برای تشکیل پرونده مالیاتی، تصمیم به جریمه عدم تشکیل پرونده مالیاتی برای این افراد در نظر گرفته است. این جرائم به علاوه بدهی‌های قابل پرداخت توسط متخلفان است. برخی از این جرائم عبارتند از:

  1. اختفای فعالیت اقتصادی: عدم اعلام و اختفای فعالیت اقتصادی به عنوان یک جرم در نظر گرفته شده و متخلفان ممکن است به مجازات‌های تعزیری درجه شش محکوم شوند (بند 2 ماده 274 ق.م.م).
  2. عدم تشکیل پرونده و جریمه مالیات سرمایه: عدم تشکیل پرونده و عدم پرداخت مالیات سرمایه شرکت منجر به تحمیل جریمه‌ای به اندازه 2 برابر مبلغ قابل پرداخت برای مالیات سرمایه اولیه شرکت خواهد شد (ماده 51 ق.م.م).
  3. عدم تشکیل پرونده و محرومیت از تسهیلات مالیاتی: عدم تشکیل پرونده منجر به محرومیت از بسیاری از تسهیلات و معافیتهای مالیاتی نیز خواهد شد. این تبعات عدم رعایت تکلیف مالیاتی را به یک سطح جدید از تنبیهات مالیاتی ارتقاء می‌دهد.

توجه: به منظور جلوگیری از این جرائم و تبعات ناخواسته، رعایت تمامی مراحل تشکیل پرونده مالیاتی ضروری و اساسی است.

کارمنتو در کنار شما

در پایان این مقاله، می‌توانیم به نکات حائز اهمیتی که در تشکیل پرونده مالیاتی دخیل هستند، اشاره کنیم. با توجه به ضروری بودن تشکیل پرونده مالیاتی، لازم است افراد نسبت به تشکیل آن اقدام نمایند تا مشمول جریمه نشوند و در شرکت و کسب و کار آن‌ها جنبه قانونی داشته باشد.

در این راستا، خدمات آنلاین کارمنتو به عنوان یک پلتفرم جامع مشاوره و راهنمایی مالیاتی، شما را در هر مرحله از تشکیل پرونده مالیاتی همراهی می‌کنند. مشاوران ما با ارائه خدمات تلفنی و آنلاین، به شما امکان می‌دهند تا به سوالات خود پاسخ دهید، جلوی هرگونه سردرگمی را بگیرید و به طور کلی، فرآیند پیچیده تشکیل پرونده مالیاتی را به سادگی طی کنید.

با اعتماد به خدمات کارمنتو، می‌توانید از تخصص و تجربه مشاوران ما بهره‌مند شده و مطمئن باشید که تمامی اقدامات مالیاتی شما با رعایت قوانین صورت گرفته است. به کارمنتو بپیوندید و تجربه ساده و کارآمد تشکیل پرونده مالیاتی را تجربه کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 30 نظر

4 30
تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
14 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

2 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

7 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
14 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

2 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد