نکات طلایی تدوین طرح کسب و کار

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

بیزینس پلن یا طرح کسب‌وکار، به زبان ساده خلاصه‌ای راجع به معرفی کسب‌ و کار شما و اهداف آن را ارائه می‌دهد. این خلاصه، توضیح کسب‌ و کار شما و چگونگی رسیدن آن به موفقیت را شامل می‌شود. نام شرکت، نوع فعالیت، مکان شرکت و تاریخ شروع فعالیت می‌تواند یک بخش از این خلاصه، و ارائه رزومه کسب‌ و کار شما جهت افزایش اعتبار می‌تواند بخش دیگری از آن را در بر بگیرد. همچنین این طرح لیست محصولات، خدمات و استراتژی شما را در بر می‌گیرد. صاحبان کسب و کار با ارائه این سند می‌توانند تصویری از برنامه خود را به سرمایه‌گذاران و شرکای احتمالی ارائه و توجه آن‌ها را جلب نمایند.

البته این نکته گفتنی است که در ابتدای راه‌اندازی استارتاپ، تدوین طرح کسب و کار خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد. چرا که هنوز ارزش‌ و هسته اصلی کسب و کار مشخص نیست. برای شروع، شما نیاز به مدل کسب و کار و اعتبارسنجی آن دارید. پس از مدتی که ارزش‌های کسب و کارتان را معتبر شناختید، داده‌هایی که بدست می‌آورید نیز معتبر و ارزشمند است. در این صورت امکان پیش‌بینی درآمد، سهم بازار و… نیز برایتان فراهم می‌گردد.

با دستیابی به این داده‌ها، مواد مناسب برای تدوین بیزینس پلان در اختیارتان قرار گرفته است. در این سند به جزئیات و آمار و ارقام کسب و کار خود خواهید پرداخت و آن را با اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذار ارائه خواهید نمود.

در این مطلب، قصد داریم نکات طلایی تدوین طرح کسب و کار را بیان کنیم ،با کارمنتو همراه باشید.

نکات طلایی ایجاد طرح کسب و کار

  • به نقاط ضعف دیگر کسب و کارها توجه داشته باشید:

زمانی که قصد دارید ایده های کسب و کار خود را عملی کنید، بهتر است که به خوبی به رقبای خود نگاه کنید و ببینید که آن‌ها در زمینه ارائه چه خدمتی ضعیف عمل کرده اند و کدام وجه از محصولشان دچار ضعف بوده. یا در چه مرحله ای از کار خود دچار ضعف شده اند؟

با درس گرفتن از رقبا و تاکید بر پوشاندن نقاط ضعف آن‌ها می توانید طرح کسب و کار خود را به یک طرح تجاری ممتاز تبدیل کنید.

  • از آمار دقیق و جامع بهره ببرید:

وقتی یک کسب و کار جدید و تازه کار طرح کسب و کار خود را به سرمایه گذاران ارائه می دهد، سرمایه گذار به دنبال آمارهای دقیق و مستند می شود که پشتوانه فرض ها و برنامه های اقتصادی شما در طرح باشند. آمار شما برای تعداد مشتریان، سود خالص و درآمد کلی از کجا ناشی می شود. علاوه بر این داشتن بنچمارک ها و داده های آماری مثل نرخ بازگشت سرمایه و زمان لازم برای بازگشت سرمایه طرح شما را پخته و جامع جلوه خواهد داد.

  • برنامه ای جامع، خلاصه و دقیق بنویسید:

مدیران و سرمایه گذاران وقت و حوصله خواندن صفحات زیاد برنامه تجاری را ندارند. به جای نوشتن مقدمه های طولانی و خسته کننده پیرامون شرایط جامعه و روند بازار و…، از یک مقدمه خلاصه و واضح استفاده کنید و سریع به سراغ اصل مطلب بروید و نیازی نیست که اطلاعات خیلی کلی راجع به فضای کسب و کار به دست بیاورد.

  • تنها کار نکنید:

کمک بگیرید. از تجارب دیگر دوستان و همکاران خود استفاده کنید، آنهایی که قبلا در حوزه کاری شما طرح تجاری نوشته اند را برای کمک پیدا کنید. نظرات و توصیه های آنها را بپرسید. استفاده از کمک دیگران طرح شما را کامل تر و بی نقص تر خواهد کرد.

  • تمامی اطلاعات لازم را جمع آوری کنید:

نباید بعد از پایان مطالعه طرح کسب و کار شما، خواننده به اطلاعات بیشتری نیاز پیدا کند. مطمئن شوید که تمام اطلاعات لازم(اعم از شناخت بازار و آمار آن، هزینه ها و درآمدها، تکنولوژی و…)را در طرح خود آورده باشید.

  • بازار هدف خود را مشخص کنید:

بیشتر کسب و کارهای امروزی با مشتریان عمومی از میان مردم سر و کار دارند. شما باید مخاطبان بالقوه و بالفعل خود را مشخص کنید. باید مشخص کنید کدام بخش از بازار هدف کار شما است. چه سهمی از بازار را در نظر دارید و با استفاده از چه کانال رسانه ای و تبلیغاتی قصد دارید به آن‌ها دست پیدا کنید. انجام بخش بندی و قسمت بندی بازار باعث موجه شدن طرح کسب و کار شما می شود.

  • واقع نگر باشید:

رویاپردازی و داشتن انگیزه های بالا و اهداف عالی در دادن انگیزه به شما همیشه مفید است. اما جهان واقعی کسب و کار نیاز دارد که شما به صورتی منطقی به آن نگاه کنید. داده های واقعی را ببینید. سهمی منطقی از بازار برای خود در نظر بگیرید؛ شرایط اقتصادی جامعه و (رکود و کاهش درآمد مردم) را فراموش نکنید و رقبا و توان آنها را در نظر بگیرید و اعداد و اهداف تخیلی برای خود و کسب و کارتان در نظر نگیرید. هیچ چیز بیشتر از اعداد غیرواقعی باعث دلزده شدن سرمایه گذار از طرح کسب و کار شما نمی شود.

  • اولویت‌هایتان را مشخص کنید:

فهرستی از اقداماتی که قرار است انجام دهید، تهیه و همه‌ی موارد را اولویت‌بندی کنید. ببینید کدام یک از این اقدامات را لازم است زودتر انجام دهید. اولویت‌بندی به این دلیل حائز اهمیت است که نمی‌شود همه‌ی اقدامات را یک‌باره در پیش گرفت، پس چه بهتر که مهم‌ترین‌ها را در صدر جدول قرار دهید.

  • یک طرح منظم و سازماندهی شده تدوین کنید:

یادتان باشد شما تنها کسی نیستید که باید در مراحل مختلف به طرح کسب‌ و کار رجوع کند. سرمایه‌گذاران، شرکای کاری و حتی نیروهای متخصصی که قرار است به استخدام دربیاورید، قبل از اینکه تصمیم بگیرند با شما همراه شوند باید به طرحی که تنظیم کرده‌اید رجوع کنند. پس اگر طرح‌تان را طوری تدوین کرده باشید که نامفهوم و به‌هم‌ریخته به نظر می‌رسد، تأثیر نامناسبی روی خواننده خواهد گذاشت و دیگر حتی فرقی نمی‌کند چه قدر ایده‌ی کسب‌وکارتان عالی و بی‌نقص است.

سخن پایانی

در این مطلب، طرح کسب و کار را تعریف کرده و به نکات طلایی تدوین آن اشاره کردیم. حال اگر در حوزه تدوین طرح کسب و کار به ابهام ویا سوالی برخوردید، بهتر است که با مشاوران و متخصصان آن در اپلیکیشن و یا وب‌سایت کارمنتو همراه شوید.

 

 

 

 

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

3 1
نکات طلایی تدوین طرح کسب و کار

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد