شرایط راه اندازی کارخانه آب معدنی و نحوه بازاریابی و فروش آن

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 24 خرداد 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

آب آشامیدنی و سالم بودن آن یکی از مسائل بسیار مهمی است که امروزه با آن مواجه هستیم. بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمی انسان از سالم نبودن آب آشامیدنی سرچشمه می‌گیرند. از این رو امروزه بسیاری از افراد به استفاده از آب معدنی روی آورده‌اند. همچنین به دلیل بهداشتی بودن آب معدنی، بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها و به طور کلی مکان‌های عمومی از آب معدنی استفاده می‌کنند. همین امر باعث شده تا راه اندازی کارخانه آب معدنی به یکی از تجارت‌های پرسود تبدیل شود.

امروزه بسیاری از افراد به دنبال اخذ مجوز برای راه اندازی کارخانه آب معدنی هستند. در این مقاله قصد داریم تا مراحل، مزایا، معایب، درآمد و سود حاصل از راه اندازی کارخانه آب معدنی را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم؛ پس اگر به دنبال راه اندازی کارخانه آب معدنی هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مراحل راه اندازی کارخانه آب معدنی

برای اینکه بتوانید یک کارخانه آب معدنی راه اندازی کرده و به کسب درآمد برسید، باید مراحلی را پشت سر بگذارید. در ادامه به بررسی تمام مراحل راه اندازی کارخانه آب معدنی خواهیم پرداخت:

– محل مناسب برای احداث کارخانه را انتخاب کنید

یکی از اولین و مهم‌ترین اقداماتی که باید انجام دهید، یافتن محل مناسب برای احداث و راه اندازی کارخانه آب معدنی است. بنابراین در اولین اقدام، مکان مناسبی را برای احداث کارخانه خود در نظر بگیرید.

– طرح کسب و کار خود را آماده کنید

پس از انتخاب محل مناسب برای راه اندازی کارخانه آب معدنی، بهتر است تحقیقی در مورد بازار و شرایط آن انجام داده و سپس اقدام به آماده کردن طرح کسب و کار خود کنید. برای داشتن یک طرح مناسب باید استراتژی بازاریابی، طرح مالی، الگوی کارکنان، تیم مدیریت و تمام موارد دیگر را به طور کامل مشخص کنید.

– مجوزهای لازم را کسب کنید

گام بعدی و بسیار مهم برای راه اندازی کارخانه آب معدنی، دریافت مجوزهای لازم است. دریافت مجوز تاسیس از سازمان صنعت، معدن و تجارت، دریافت مجوز از سازمان آب منطقه‌ای و برخی از سازمان‌های دیگر از جمله مجوزهایی هستند که قبل از راه اندازی کارخانه آب معدنی باید آن‌ها را دریافت کنید.
همچنین بعد از راه اندازی کارخانه آب معدنی و قبل از اینکه محصولات خود را به بازار عرضه کنید، باید مجوزهای سازمان‌های دیگر مانند نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی را هم دریافت کنید.

 

- برند مناسبی انتخاب کنید 

– برند مناسبی انتخاب کنید

انتخاب نام تجاری یا برند مناسب بسیار حائز اهمیت است. برندی که انتخاب می‌کنید باید از لحاظ تلفظ، املایی و گفتاری ساده باشد و در ذهن مخاطب باقی بماند. سعی کنید نامی انتخاب کنید که علاوه بر خلاقانه بودن، به سادگی در ذهن مخاطب نقش ببندد.

– ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز را خریداری کنید

برای داشتن یک کارخانه تولید آب معدنی باید ماشین ‌آلات و تجهیزات لازم برای تولید را خریداری کنید. تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه آب معدنی به چند دسته تقسیم بندی می‌شود که عبارت‌اند از:

1. دستگاه تری بلوک (مجموعه بطری شویی پرکن و درب بندی تمام اتومات)
2. دستگاه لیبل چسبان
3. دستگاه جت پرینتر ( برای چاپ تاریخ مصرف بر روی بطری)          
4. دستگاه بادکن بطری ( برای تهیه بطری از پریفورم خام)
5. دستگاه شیرینگ پک تونلی
6. نوار بالابر بسته‌های شیرینگ شده
7. دستگاه اشعه UV ضدعفونی کننده و اوزون زن
8. دستگاه تصفیه آب RO
9. مخازن ذخیره‌سازی آب
10. نوار نقاله ریل زمینی

دقت کنید که برای راه اندازی کارخانه آب معدنی به تمام دستگاه‌های گفته شده در بالا نیاز خواهید داشت.

سرمایه لازم برای تولید آب معدنی

برای راه اندازی کارخانه آب معدنی، نیاز به یک خط تولید با ظرفیتی مشخص خواهید داشت. به طور معمول یک خط تولید با ظرفیت تولید 6000 بطری در ساعت در حدود 5 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. البته در نظر داشته باشید که این هزینه با توجه به بازه زمانی که کارخانه خود را راه اندازی می‌کنید، متفاوت خواهد بود.
در ضمن هزینه‌های جانبی مانند نصب و راه اندازی دستگاه‌ها نیز از جمله هزینه‌هایی است که باید پرداخت کنید. به دلیل وجود برخی از هزینه‌های جانبی و نیز متغیر بودن قیمت‌ها در زمان‌های مختلف، نمی‌توان قیمت واحدی را برای این کار در نظر گرفت. برای مثال، برآورد هزینه راه اندازی کارخانه آب معدنی در سال 1400 نشان می‌دهد که می‌توان با 14 میلیارد تومان سرمایه، کارخانه آب معدنی را راه اندازی کرد. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که می‌توانید کارخانه را با هزینه کمتر راه اندازی کرده و بعد از مدتی کار خود را گسترش دهید.

به طور کلی هزینه‌های راه اندازی کارخانه آب معدنی شامل موارد زیر است:

– تصفیه‌خانه
– آزمایشگاه
– هزینه‌های لازم برای دریافت مجوزها
– ایستگاه پرکن و تجهیزات
– وسایل اداری مجموعه
– ساخت و ساز
– هزینه‌های نصب و اجرا
– دستمزد کارگران 

میزان درآمد و سود حاصل از راه اندازی کارخانه آب معدنی

توجه داشته باشید که همواره تقاضا برای تولید آب معدنی وجود دارد. با توجه به اینکه منابع آب آشامیدنی در برخی از شهرها محدود هستند و نیز برخی از آب‌ها به دلیل آلودگی قابل شرب نیستند، استفاده از آب معدنی بسیار بیشتر از گذشته افزایش یافته و همین امر باعث می‌شود تا در این کار سود خوبی وجود داشته باشد.
شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی اصولی و استفاده از کارشناسان و متخصصان مجرب در این زمینه، کارخانه خود را راه اندازی کرده و به درآمد زایی از طریق تولید آب معدنی برسید. همچنین با افزایش کیفیت کار و افزایش میزان تولیدات خود می‌توانید به فکر صادرات و افزایش درآمد خود باشید.

مزایا و معایب راه اندازی کارخانه آب معدنی

راه اندازی کارخانه آب معدنی هم مانند تمام مشاغل دیگر، مزایا و معایبی دارد که آشنایی با آن‌ها می‌تواند در مدیریت بهتر کسب و کارتان به شما کمک کند. امروزه استفاده از آب معدنی گسترش پیدا کرده و همین امر یکی از مهم‌ترین مزایای راه اندازی کارخانه آب معدنی محسوب می‌شود.
از معایب راه اندازی کارخانه آب معدنی می‌توان به مشکلات موجود برای استخراج آب اشاره کرد. یکی دیگر از مشکلات موجود در این راه این است که شما باید آب را به گونه‌ای تصفیه کنید که املاح معدنی آن حفظ شود و در عین حال باید از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید؛ چراکه در صورت سالم نبودن آب ممکن است جان انسان‌های زیادی را به خطر بیندازید.

بعد از انجام تمام مراحل استخراج و تصفیه، نوبت به بسته بندی آب معدنی خواهد رسید. بسته بندی آب معدنی باید در بطری‌هایی کاملا بهداشتی و تولیدشده از مواد اولیه سالم صورت بگیرد؛ چراکه در غیر این صورت ممکن است بر روی سلامت اشخاص مصرف کننده اثر منفی داشته باشد.

روش‌های بازاریابی و فروش آب معدنی

برای اینکه بتوانید فروش خوبی داشته باشید و درآمد کارخانه آب معدنی خود را افزایش دهید، بهتر است با تکنیک های بازاریابی و فروش آب معدنی آشنا شوید تا بتوانید محصولات خود را به بهترین شکل فروخته و درآمد خود را افزایش دهید.

در ادامه به بررسی برخی از روش های بازاریابی و فروش آب معدنی خواهیم پرداخت:

– آب معدنی را با قیمت مناسب ارائه دهید

یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش فروش آب معدنی، تعادل قیمت آن است. سعی کنید قیمت منصفانه‌ای برای محصولات خود در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود تا تعداد مشتریان شما افزایش پیدا کرده و در نتیجه درآمدتان نیز بیشتر شود.

– بسته بندی محصولات خود را جذاب کنید

شاید در ابتدا این طور به نظر برسد که بسته بندی آب معدنی تاثیری بر افزایش فروش آن نخواهد داشت، اما باید توجه کنید که هرچقدر بسته بندی آب معدنی تولیدی شما جذاب‌تر باشد، فروش آن نیز بیشتر خواهد شد.

– برند سازی کنید

یکی از موثرترین و بهترین راه‌ها برای فروش و بازاریابی آب معدنی، برند سازی است. توجه داشته باشید که شرکت‌های زیادی اقدام به تولید آب معدنی می‌کنند؛ اما در این میان شرکتی برنده است که بتواند برند خود را در ذهن مخاطب جا کرده و خود را به بهترین شکل به مخاطبان معرفی کند.

– بازار هدف خود را تعیین کنید

در ابتدا بازار هدف خود را تعیین کنید. رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها، کافی‌شاپ‌ها، کودکان، دانشجویان و غیره می‌توانند بازار هدف شما را تشکیل دهند. تعیین بازار هدف بر روی فرم، شکل، گرافیک و غیره تاثیرگذار خواهد بود؛ چراکه هرکدام از این افراد نیازهای متفاوتی خواهند داشت. بنابراین با شناختی عمیق‌تر روی راه های بازاریابی و فروش آب معدنی، گامی مهم در راستای توسعه کسب‌وکار خود می‌توانید بردارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 170 نظر

5 170
شرایط راه اندازی کارخانه آب معدنی و نحوه بازاریابی و فروش آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد