صفر تا صد راه اندازی کارواش

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

کارواش یکی از نیازهای اصلی و همیشگی شهرنشینانی است که با خودرو شخصی خودشان تردد می‌کنند. خودتان را تصور کنید که بیشتر رفت و آمدهایتان در شهر (و حتی بین شهرها) به ماشینی وابسته است که آن را هر روز استفاده می‌کنید،  در اختیار اعضای مختلف خانواده می‌گذارید، گاهی در آن غذا می‌خورید و حتی استراحت می‌کنید. این ماشین باید چند وقت یک بار نو نوار و تمیز شود تا بتوانید به بهترین شکل به رفت و آمدتان با آن ادامه دهید. اما تمیز کردن گوشه و کنارهای ماشین، شستن بدنه و برق انداختن داشبورد کار هر کسی نیست. این جاست که بیشتر افراد کار را به کاردان می‌سپارند و به کارواش می‌روند. راه اندازی کارواش، یک ایده خوب کسب و کار است، که البته باید قبل از شروعش خوب به سرمایه و محل راه اندازی فکر کنید. در این مطلب، تاسیس یک کارواش را به عنوان یک ایده بیزنس بررسی می‌کنیم و سعی می‌کنیم با جزئیاتش آشنا شویم و البته خوبی‌ها و بدی‌هایش را هم بشناسیم. اگر قصد راه اندازی کارواش دارید، این راهنما. را حتما تا انتها بخوانید.

می‌توانید در بخش مشاوره کارآفرینی، وب سایت کارمنتو هر آنچه را که باید در مورد راه‌اندازی کسب و کار جدید بدانید، از کارشناسان دریافت کنید.

انواع کارواش

قبل از این که چم و خم راه اندازی کارواش را بخوانیم، با هزینههای آن آشنا شویم و مراحل کسب مجوزش را شرح بدهیم، ابتدا بیایید با انواع کارواش‌ها آشنا شویم. اصلا چند نوع کارواش داریم و هر کدامشان چه خدماتی به مشتریان ارائه می‌دهند؟

کارواش اتوماتیک:

در این مدل کارواش، ماشین بدون دخالت انسان و کاملا توسط دستگاه‌های مکانیزه ماشین مشتری شسته میشود. این روش نسبت به کارواش دستی، مدرن‌تر است و البته هم برای کارفرما و هم برای مشتری پرهزینه‌تر. با این وجود، در کارواش‌های سنتی مقدار زیادی آب، برق و نیروی انسانی هدر می‌رود که این هدررفت در کارواش اتوماتیک وجود ندارد. هزینه‌ای که برای راه اندازی کارواش اتوماتیک باید صرف کنید حدود دو تا چهار میلیارد تومان است، و وسیله‌هایی که باید تهیه کنید معمولا این‌‌ها هستند:

  • کارواش دروازه‌ای
  • روشویی
  • زیرشویی
  • رینگ واش
  • خشک‌کن بالا
  • خشک‌کن بغل
  • تجهیزات تصفیه آب
  • برس‌های مختلف

کارواش دستی:

در کارواش‌های سنتی یا دستی، این نیروهای انسانی یا کارگران هستند که ماشین را تمیز می‌کنند. یکی از مزیت‌های این روش نسبت به شیوه اتوماتیک، این است که برای افراد زیادی شغل ایجاد خواهد کرد و البته برای مشتری هزینه کمتری دارد. پمپ کارواش فشار قوی، شیلنگ، دستمال و برس از جمله وسایلی هستند که باید برای راه اندازی کارواش سنتی تهیه کنید. البته در این روش، شستشوی داخل کابین، داشبورد، موتور و… انجام نمی‌شود.

همه چیز درباره مراحل راه‌اندازی خط تولید دستمال کاغذی

تهیه طرح تجاری مناسب برای تاسیس کارواش

برای تهیه بیزنس پلن یا طرح توجیهی راه اندازی کارواش، هرچه بیشتر زمان صرف کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. طرح تجاری یا همان بیزنس پلن، یک برنامه چند صفحه‌ای و البته کتبی است که صفر تا صد برنامه‌های شما، مدل سرمایه‌گذاری، زمان‌بندی، بودجه و … را به زبان ساده و با اعداد و ارقام مشخص می‌کند. این طرح می‌تواند به صورت یک پی دی اف، یا جزوه کاغذی نهایی شود. بهتر است اگر تا الان تجربه نوشتن یک طرح توجیهی را نداشته‌اید، برای شروع به سراغ یک مشاور حرفه‌ای یا کاربلد تاسیس کارواش بروید. این طرح، همان سند صریح و دقیقی است که باید در اختیار سرمایه‌گذاران احتمالی خودتان هم بگذارید در طرح تجاری شما برای راه اندازی کارواش، باید این موارد وجود داشته باشند:

  • مکان راه اندازی کارواش
  • مساحت مکان
  • خدمات اصلی کارواش
  • خدمات جانبی کارواش
  • تعداد نیروی انسانی
  • اهداف سالانه
  • برنامه برای سود
  • برآورد زمانی
  • و…

بررسی شرایط مکان مناسب برای راه‌اندازی کارواش

احتمالا در شهر شما هم کارواش‌هایی وجود دارند که وقت رفت و آمد، هر روز از کنارشان رد می‌شوید و شاید حتی اسمشان را به یاد نسپرده باشید. در نگاه اول، محل قرارگیری این کارواش‌‍ها کاملا اتفاقی است، اما واقعیت این است که انتخاب محل کارواش، ااهمیت دارد. در هنگام انتخاب مکان برای راه اندازی کارواش باید به چند عامل مهم توجه کرد:

ترافیک: به صورت کلی، هرچه محل قرارگیری کارواش شما پرترافیک و پر رفت و آمدتر باشد، احتمال این‌که راننده‌ها انتخابتان کنند بیشتر خواهد بود. اما نباید جایی باشید که ترافیک آن‌قدر شدید است که همه به فکر بیرون رفتن از آن باشند. بهتر است چند هفته در خیابان‌های محل هدفتان بگردید و درمورد مکان مناسب تحقیق کنید.

اجاره و هزینه مکان: چه بخواهید محل کارواش را بخرید و چه اجاره کنید، در ابتدای مسیر باید به فکر هزینه‌ها باشید. قبل از  شروع کار، با گردش در وب‌سایت‌ها و املاکی‌های محل، یک دیدگاه کلی از قیمتها و اجارههای کارواش در آن محل خاص به دست بیاورید.

حضور رقبا: هیچکس دوست ندارد کسب و کارش را در محلی شروع کند که چندین رقیب در آن جا افتاده‌اند و مشغول کارند، این نکته را فراموش نکنید و حتما قبل از راه اندازی کارواش، رقبای خودتان را بررسی کنید. در مراحل بعدی مثل تبلیغات و برندینگ هم همیشه باید گوشه چشمی به رقبا داشته باشید.

منطقه و پتانسیل رشد مکان: محله‌ای که به تازگی مسکونی شده و افراد زیادی در حال خانه خریدن در آن هستند، جای خوبی برای تاسیس کارواش به نظر می‌رسد. به صورت میانگین، هر خانواده یک ماشین دارد و هر ماشینی به کارواش نیاز دارد. با این حال باید به فکرِ منطقه هم باشید. معمولا محلات بهتر در قسمت‌های گران‌قیمت شهر، تراکم ماشین بالاتر و در نتیجه مشتریان بیشتری برای شما به همراه دارند. در این محلات گاهی هر خانواده چهار یا پنج ماشین دارد.

بیشتر بخوانیم: هر آنچه که برای راه اندازی کافی شاپ باید بدانید!

لیست هزینه های اولیه کارواش

وقتی به کسب و کاری به بزرگی کارواش فکر می‌کنید، براورد هزینه و سود، باید یکی از اولین قدم‌‌ها باشد. وقتی در ابتدای کار به هزینه‌ها فکر کنید، هم تصورتان درمورد درآمد واقع‌بینانهتر است و هم برای چالش‌های احتمالی در آینده آماده خواهید بود. بیایید بررسی کنیم که در ابتدای راه، چه هزینه‌هایی را باید پرداخت کنید:

  • خرید یا اجاره مکان (با توجه به شهر و محله، و البته متراژ مکان اولیه، به 300 میلیون تا 10 میلیارد تومان نیاز دارید)
  • خرید تجهیزات
  • دستگاه‌های کارواش دستی (30 تا 50 میلیون تومان)
  • دستگاه‌های کارواش اتوماتیک (2 تا 4 میلیارد تومان)
  • تجهیزات جانبی کارواش 20 تا 30 میلیون تومان
  • هزینه جواز کسب (چیزی در حدود دو میلیون تومان)
  • ورودی سال اول اتحادیه و جواز کسب (800 هزار تومان)

لیست هزینه‌های ثابت یک کارواش

علاوه بر هزینه‌های ابتدایی، چیزهایی هستند که به مرور زمان به خرج‌های شما اضافه شده و باقی می‌مانند. شما باید ماهانه (یا فصلی) این هزینه‌ها را بپردازید:

  • حقوق و بیمه کارگران و کارمندان
  • اجاره مکان
  • مالیات
  • شوینده، صابون و تجهیزات پاکشویی
  • هزینه نظافت و نگهداری مکان
  • هزینه سالانه عضویت در اتحادیه (400 هزار تومان)

در ابتدا بیایید ببینیم که مجوز تاسیس کارواش خودتان را باید از کجا بگیرید؟ جواب، « اتحادیه دارندگان اتو سرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو با کد آیسیک ۵۰۲۰۵۳» است. برای گرفتن این مجوز، باید این شرایط را فراهم کنید:

  • واحد صنفی با حداقل 400 متر مربع مساحت
  • وسایل و ابزار کامل
  • لوازم ایمنی اطفا حریق و لوازم بهداشتی

در ادامه، باید مدارک خودتان را به اتحادیه ارائه داده و منتظر صدور مجوز بمانید. این مدارک عبارت‌اند از:

  • تصویر شناسنامه
  • تصویر کارت ملی
  • تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت واحد صنفی
  • تصویر 3 در 4
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  • کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت دائم و یا دفترچه اعزام به خدمت برای آقایان
  • فیش واریز حق عضویت در اتحادیه
  • گواهی گذراندن ده ساعت آموزش لازم برای یادگیری کار
  • گواهی موافقت اداره اماکن نیروی انتظامی
  • گواهی عدم سو پیشینه کیفری
  • گواهی عدم اعتیاد
  • گواهی صلاحیت فنی
  • کارت سلامت از وزارت بهداشت

در صورت صدور، جواز کسب شما یک ساله است. در پایان این یک سال، باید برای تمدید پنج و ده ساله اقدام کنید. بهتر است هزینه دقیقِ عضویت را در هنگام ارتباط با اتحادیه بپرسید.

مراحل ثبت نام مالیاتی کارواش

بعد از نوشتن طرح توجیهی راه اندازی کارواش، تحقیق درمورد هزینه‌ها و شرایط و گرفتن تصمیم نهایی، زمان آن است که با جزئیات مالیاتی این شغل آشنا شوید. این روزها تمام اشخاص حقوقی (با هر نوع فعالیت) ملزم به تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی هستید. دارندگان و مدیران کارواش، عضو صنف «دارندگان اتوسرویس» هستند و البته مشمول مالیات. خبر خوب این است که مراحل ثبت نام مالیاتی برای کارواش، کاملا آنلاین است و دیگر نیازی نیست که به صورت حضوری به اداره مالیات بروید. مراحل این ثبت‌نام به ترتیب زیر هستند:

  • پیش ‌ثبت‌نام
  • صحت‌سنجی اطلاعات و مدارک
  • تولید و ارسال اطلاعات کاربری
  • ثبت‌نام (به صورت آنلاین)
  • اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات

انواع روش‌های جذب مشتری برای کارواش

حالا که کارواش شما راه افتاده و مشغول کار است، باید مشتریان خودتان را پیدا کنید و خدماتشان را در اختیارشان بگذارید. این‌جاست که پای مارکتینگ موثر به میان می‌آید. برای داشتن یک برنامه تبلیغاتی و جذب مشتری، هم می‌توانید از مشاوره راه اندازی کارواش استفاده کنید و هم با تیم‌های حرفهای تبلیغات همکاری کنید. این تیم‌ها برای شما چه کارهایی می‌کنند:

  • طراحی و اجرای تبلیغات محیطی (بیلبورد، استرابرد، کاتالوگ، گوریلا مارکتینگ و…)
  • طراحی و اجرای تبلیغات آنلاین
  • برگزاری کمپین‌های مختلف آنلاین و آفلاین
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی اس‌ام‌اسی
  • چاپ کاتالوگ و دفترچه راهنما
  • ارائه تخفیف‌های برنامه‏ریزی شده
  • و…

تاثیر تبلیغات برای کارواش تازه تاسیس

واقعیت این است که کیفیت کار شما، تنها چیزی نیست که روی تعداد مشتریانتان (و وفاداری آنها) تاثیر می‌گذارد. در محیطی که کسب و کارها هر روز بیشتر از قبل می‌شوند و روش‌های خلاقانه برای جذب مشتری به کار می‌بندد، باید به روز باشید، درست تبلیغ کنید و در این میان مراقب باشید بودجه تبلیغاتتان، کیفیت کارتان را پایین نیاورد. مخاطب شما، در هر شهری که باشد و هر سن و سالی که داشته باشد، در فضاهای مختلفی با شما و خدمتتان آشنا می‌شود: جاهایی مثل بیلبوردهای شهری، شبکه‌های اجتماعی، گفتگوی دهان به دهان با دوستان و…

این یعنی در ابتدای راه، باید یک استراتژی صحیح برای تبلیغات خودتان داشته باشید. ممکن است روش‌هایی که برای کارواش دیگری در خیابان شما جواب دادهاند، برای شما مخرب باشند. آیا بهتر است بودجه اندکتان را صرف تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی کنید؟ یا بهتر است صبر کنید تا به درآمد بیشتری برسید و بعد در یک بزرگراه پر رفت و آمد بیلبورد بگذارید؟ آیا یک نفر طراح گرافیک، می‌تواند طراحی بسته‌بندی و لوگوی شما را به تنهایی انجام بدهد؟ یا بدون لوگو هم فعلا می‌توانید کار کنید؟

مهم‌ترین قسمت در تبلیغات، این است که باور کنید این کار متخصصان خودش را دارد و صفر تا صد فرایند مارکتنیگ را به خودشان بسپارید. این روزها تیم‌های مختلف تولید محتوا، آژانس‌های تبلیغاتی و… آماده همکاری با برندها هستند و با دیدن نمونه کارهایشان، می‌توانید بهترین گروه را برای همکاری انتخاب کنید.

همچنین بدانیم از صفر تا صد راه اندازی قالیشویی و نحوه بازاریابی آن

مشاوره کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار کارمنتو

کارواش داشتن یک کسب و کار بزرگ، تخصصی و البته با چالش‌ها و ریسک‌های خیلی زیاد است. با وجود درآمد نسبتا خوبش، مهم است که هزینه‌ها را درست صرف کنید و قدم‌های صحیحی بردارید تا کسب و کار شما بتواند به سود برسد، آن هم در فضایی که پر از رقبای حرفه‌ای و با سابقه است. این یعنی در تمام مراحل، از صفر تا صد، به مشاوره راه اندازی کارواش نیاز خواهید داشت. پلتفرم کارمنتو، مشاوران متخصصی دارد که در هر حوزه‌ای از کسب و کار می‌توانند همراه شما باشند و مشاوره حرفه‌ای بدهند. واقعیت این است که کسانی باید کنارتان باشند که راهنمایی‌تان کنند چه مکانی برای تاسیس کارواش بهتر است، چه مشکلاتی ممکن است سرمایه شما را تهدید کند، وضعیت بازار در ماههای پیش رو چطور خواهد بود، چالش‌های اداریِ دریافت مجوز  و ثبت‌نام مالیاتی چه چیزهایی هستند، بهترین روش تبلیغات و مشتری‌یابی کدام است و….

هر کاری، متخصصانی دارد و اگر پیش از این کارواش تاسیس نکردهاید و با چالش‌های آن سر و کله نزده‌اید، یعنی شما متخصص راه اندازی کارواش نیستید. مشاوران متخصص کارمنتو (به صورت 24 ساعته) آماده هستند تا به صورت کاملا آنلاین و هر جای ایران که هستید، به سوالاتتان پاسخ بدهند. پس اگر به مشاوره حرفه‌ای برای کسب و کار کارواش خودتان نیاز دارید، همین الان به صفحه اصلی کارمنتو مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 261 نظر

5 261
صفر تا صد راه اندازی کارواش

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد