فهرست مطالب
Toggle- هزینه و سرمایه لازم برای تاسیس بوتیک
- مغازه مناسب برای راه اندازی بوتیک لباس
- دکوراسیون و نورپردازی ویترین
- درآمد و سود بوتیک زنانه چقدر است؟
- دریافت پروانه کسب لباس فروشی
- راه اندازی لباس فروشی اینترنتی
- راه اندازی پیج فروش لباس در اینستاگرام
- تبلیغات و بازاریابی بوتیک لباس زنانه
- خرید اجناس مغازه لباس فروشی زنانه
- اسم مناسب برای بوتیک لباس زنانه
- مهارتهای لازم برای راه اندازی بوتیک زنانه
- مشاوره راه اندازی بوتیک زنانه با کارمنتو
فرقی ندارد که در کدام شهر زندگی کنید، حتی در کوچکترین و دورافتادهترین شهرهای ایران هم یک مغازه فروش لباس و وسایل خانمها وجود دارد. گاهی به خاطر جمعیت کم و مساحت شهر، حتی رونق مغازههایِ شهرهای کوچک بیشتر میشود، چون مردم جای دیگری ندارند که از آن خرید کنند. کارِ راه اندازی بوتیک زنانه اما در شهرهای بزرگ با جمعیت چند میلیونی سختتر است. اگر به راه اندازی لباس فروشی زنانه یا داشتن یک مغازه با این فضا فکر میکنید، باید ابتدا هزینههای آن را بررسی کنید، به تامین لباس فکر کنید و یک مکان مناسب برای مغازه در نظر بگیرید. در این مطلب سعی میکنیم به سوالاتی پاسخ بدهیم که معمولا برای کارآفرینان در ابتدای مسیر پیش میآید. چطور یک مغازه مناسب برای کسبوکارمان پیدا کنیم؟ یک مغازه باید چطور تبلیغ کند؟ هزینه اولیه مورد نیاز برای راه اندازی بوتیک زنانه چقدر است؟ برای یافتن جواب این سوالها، تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.
هزینه و سرمایه لازم برای تاسیس بوتیک
اولین سوالی که برای راه اندازی لباس فروشی زنانه به ذهنتان میرسد، احتمالا این است که چقدر پول باید برای این کار کنار بگذارید. معمولا کسبوکارها در ابتدای راه یا از سرمایه شخصی استفاده میکنند یا یک سرمایهگذار جذب میکنند. اولین (و معمولا مهمترین) هزینه برای راهاندازی هر مغازهای، هزینه مکان است. اگر بخواهید مغازه را با سرقفلی بخرید، باید حداقل 200 میلیون تومان (و در شهرهای بزرگ حتی چند میلیارد تومان) هزینه کنید. اما اگر قصد داشته باشید با اجاره شروع کنید، هزینه شما از ماهی 3 یا 4 میلیون تومان به بالا شروع میشود. اینها هم هزینههای دیگری هستند که باید در نظر بگیرید:
- خرید اجناس
- دکوراسیون و ساختن ویترین
- خرید وسایل لازم مثل میز و صندلی، رگال، مانکن، کارتخوان و…
- دریافت پروانه کسب (360 هزار تومان سالانه)
بعد از گسترش کارتان، هزینهها هم بیشتر خواهند شد، مثلا هزینههای مارکتینگ، فعالیت در اینستاگرام و… اما در ابتدا میتوانید با یک سرمایه حداقل 100 تا 150 میلیون تومانی، کار را شروع و به مرور بوتیک خودتان را بزرگتر کنید.
مغازه مناسب برای راه اندازی بوتیک لباس
مهم است که کجا مغازه خودتان را باز میکنید. مکان و موقعییت مغازه آنقدر اهمیت دارد که گاهی اجاره دو مغازه در یک مرکز خرید، با هم تفاوتی چند ده میلیونی دارند. در انتخاب مغازه برای بوتیکتان به این چند نکته توجه کنید:
- مشتریانتان را بشناسید و با توجه به سلیقه و مدل خریدشان، مغازه انتخاب کنید. مثلا در بوتیک زنانهای که در کنار یک ایستگاه مترو در مرکز شهر راهاندازی میشود، نمیتوانید اقلام لوکس و دیزاینر بفروشید.
- هرچه محله شلوغتر و پرترددتری را انتخاب کنید، فروشتان بیشتر خواهد بود. جاهایی مثل مراکز خرید بزرگ، بازارها، خیابانهای پر رفت و آمد و… همیشه گزینههای خوبی هستند (و البته گرانترند).
- در مراکز خرید، مغازههای دو دهنه در طبقات پایین همیشه پاخور بیشتری دارند.
دکوراسیون و نورپردازی ویترین
فراموش نکنید که بعد از راه اندازی بوتیک زنانه، این لباس نیست که شما به مشتریانتان میفروشید، بلکه یک تجربه است. هر لباسی تجربه منحصر به فرد خودش را دارد و باید با دکوراسیون مغازه، کاری کنید که خرید تجربه از بوتیک شما لذتبخش باشد و مشتریان دوباره و دوباره به آن برگردند. اگر بودجه و موقعیتش را دارید، برای طراحی دکوراسیون با یک طراح داخلی مشورت کنید و کار را به او بسپارید. همچنین سعی کنید نورها را فکر شده و با توجه به فضای بوتیک در مغازه بگذارید. مثلا نورهای سفید و خیلی روشن، میتوانند آزاردهنده باشند و بهتر است با نور ترکیبی یا آفتابی جایگزین شوند. از آباژور، نور دیواری و لامپهای تزئینی استفاده کنید.
درآمد و سود بوتیک زنانه چقدر است؟
لباس کالایی است که همیشه خریدار دارد. مردم هر ماه (بعضیها هر هفته!) برای خودشان لباس میخرند یا به همدیگر هدیه میدهند، بنابراین اگر بوتیک لباس زنانهتان اجناس به روز و باکیفیتی عرضه کند، حتما درآمدتان رو به افزایش خواهد رفت. سود لباس زنانه از 30% شروع میشود و در مواقعی ممکن است به بالای 100% برسد. در مغازههایی که اجناسشان را از کشورهای دیگر (به ویژه ترکیه) وارد میکنند، ممکن است دخل روزانه به بالای 10 میلیون تومان برسد که بخش خوبی از آن سود خواهد بود.
دریافت پروانه کسب لباس فروشی
جواز کسب، سند قانونی فعالیت شما به عنوان یک فروشنده است. برای دریافت این پروانه، این مراحل را طی کنید:
- مدارک مورد نیاز (قرارداد مالکیت یا اجاره مکان، اصل شناسنامه و کارت ملی، اصل کارت ملی برای آقایان، سه قطعه عکس، تاییدیه کد پستی واحد صنفی) را آماده کنید.
- همه این مدارک را در وب سایت ایرانیان اصناف (وب سایت نظارت بر اصناف) آپلود و درخواست ثبت کنید.
- این وب سایت مدارک و درخواست شما را (تا حدود ده روز بعد) بررسی میکند و به شما یک تاییدیه میدهد. بعد از این باید با اتحادیه پوشاک تماس بگیرید و به صورت حضوری به نمایندگی این صنف در محل زندگیتان مراجعه کنید.
- اصل مدارک را به صورت فیزیکی به اتحادیه تحویل بدهید و منتظر بررسی بمانید. بعد از بررسی مجدد، همه مدارک به مغازه شما ارسال میشوند و آماده گرفتن پروانه خواهید بود.
- بعد از پرداخت هزینهها، جواز کسب شما آماده است.
راه اندازی لباس فروشی اینترنتی
راه اندازی بوتیک زنانه گاهی میتواند بدونِ نیاز به مجوز، مالیات و گرفتن مکان فیزیکی انجام شود، هرچند که برای ساختن یک آنلاین شاپ هم به مهارتهای مختلفی نیاز دارید، و حتی بعضی از آنها را بیشتر میخواهید. چنین فروشگاههایی مزیتهای زیادی دارند و البته با خطرات منحصر به فرد خودشان روبرو هستند. برای راه اندازی بوتیک زنانه بر بستر یک وبسایت یا در شبکههای اجتماعی، این مراحل را (که به صورت کلی نوشته شدهاند) پیش رو خواهید داشت:
- مطالعه و تحقیق درمورد فروشگاههای اینترنتی و نوشتن یک بیزنس پلن برای فروشگاهتان
- انتخاب پلتفرم مناسب (وبسایت یا شبکههای اجتماعی)
- ایجاد زیرساخت و طراحی وبسایت یا شروع فعالیت در پلتفرمهای دیگر
- تامین محصول و گذاشتن در فروشگاه
- مارکتینگ و تبلیغات برای فروش بیشتر
راه اندازی پیج فروش لباس در اینستاگرام
همانطور که گفتیم، شبکههای اجتماعی میتوانند یک بستر خیلی مناسب برای راه اندازی بوتیک زنانه باشند، و محبوبترین شبکه اجتماعی برای خرید و فروش محصول در ایران اینستاگرام است. خیلی از زنان در مقیاسی روزمره از اینستاگرام لباس و وسایل مختلف میخرند. شما میتوانید با یک بودجه نسبتا کم (حدود 50 میلیون تومان) فروش لباس در اینستاگرام را شروع کنید و محصولات مختلفی مثل پیراهن، شلوار، تی شرت و هودی و حتی لباس زیر بفروشید. کافی است یک گوشی تلفن نسبتا باکیفیت و البته کمی مهارت عکاسی داشته باشید. البته که در ادامه، باید به فکر هزینهها و کارهایی مثل استخدام ادمین، شروع تبلیغات اینستاگرامی، اینفلوئنسر مارکتینگ و گسترش محصولات هم باشید.
تبلیغات و بازاریابی بوتیک لباس زنانه
بعد از راه اندازی لباس فروشی زنانه و شروع مسیر فروش، یک قدم دوم در پیش دارید. قدمی که حتی گاهی از خودِ فروش مهمتر و بنیادیتر است. مارکتینگ زیربنای رشد کسبوکار شماست و بهتر است یا آن را یاد بگیرید، یا یک کارشناس حرفهای برایش استخدام کنید. اینها، انواع مسیرهای تبلیغات و بازاریابی برای بوتیکهای لباسفروشی هستند:
- اطلاعرسانی تخفیف
- اس ام اس مارکتینگ
- اینفلوئنسر مارکتینگ
- پخش تراکت
- تبلیغات بنری
- تولید محتوا در اینستاگرام
- و…
خرید اجناس مغازه لباس فروشی زنانه
از کجا باید برای مغازه لباس فروشی خودتان محصول بخرید؟ بهتر است با اجناس داخلی شروع کنید و به مرور وارد کنید یا از همان اول بهترین اجناس وارداتی را برای فروش بگذارید؟ فراموش نکنید که لباسهای مغازه شما در واقع متعلق به خریداران خودشان هستند و فعلا دست شما امانتاند، پس باید کاملا با سلیقه و بودجه این خریداران سازگار باشند. اینها گزینههای خرید اجناس برای بوتیک لباس زنانه هستند:
- تولیدیهای محلی
- دوزندگان و بافندگان شخصی
- فروشگاههای اینترنتی
- عمدهفروشان
- آنلاینشاپها
- واردات از کشورهای خارجی (به ویژه ترکیه)
اسم مناسب برای بوتیک لباس زنانه
اسمی که انتخاب میکنید، کاملا تابع سلیقه شما و البته مخاطبانتان است. بعضی از صاحبان بوتیک زنانه، اسم خودشان را روی بوتیک میگذارند و بعضیها هم یک واژه خاص و زیبا که در زبان محلی معنی دارد، انتخاب میکنند. اسم شما واژهای است که در ذهن مشتریان میماند و تاثیر آن کمتر از طراحی داخلی نیست، پس مطمئن شوید که اسمتان حداقل در مقیاس محله شبیه ندارد.
مهارتهای لازم برای راه اندازی بوتیک زنانه
برای راه اندازی لباس فروشی زنانه، باید بعضی از مهارتها را داشته باشید و البته در مسیر، حتما آنها را ارتقا بدهید. اولین مهارت، ارتباط عمومی است. اگر قرار است به عنوان فروشنده و مدیر فروشگاه در بوتیک حضور داشته باشید، روزانه با تعداد زیادی خانم در ارتباط هستید که باید بتوانید یک تجربه دلچسب برایشان فراهم کنید. دومین مهارت مهم، شناختن ترندهای روز است. چه از داخل لباس بخرید و چه وارد کنید، مهم است که بدانید ترندها فصل به فصل و گاهی حتی هفته به هفته تغییر میکنند. سعی کنید محصولاتی داشته باشید که درخواست بالا دارند. همچنین مهم است که بلد باشید (حتی در سطح مقدماتی) با اینترنت و شبکههای اجتماعی کار کنید. دیگر مهارتهای مورد نیاز، اینها هستند:
- فروش
- حسابداری مقدماتی
- کار با کامپیوتر
- شناخت ِ مد و لباس
- مارکتینگ مقدماتی
مشاوره راه اندازی بوتیک زنانه با کارمنتو
راه اندازی بوتیک زنانه روی کاغذ، کاری راحت است و مراحل آن هم مشخص، اما مهم است که برای طی کردن درستِ مراحل، از یک فرد حرفهای کمک بگیرید و با راهنماییهای او، آسانتر و بدون اشتباه پیش بروید. در وب سایت کارمنتو، متخصصان و کارشناسانی حضور دارند که میتوانند در این مسیر کنار شما باشند. در هر ساعتی از شبانه روز و در هر شهری که هستید، میتوانید درخواست مشاوره خودتان را در کارمنتو ثبت کنید و منتظر راهنمایی مشاوران ما بمانید. این مشاوره بدون نیاز به حضور در ادارهای خاص یا پرداخت هزینههای گزاف، شما را در فرایند راه اندازی بوتیکتان چند قدم جلوتر میبرد. برای گرفتن پاسخ سوالهایتان، اینجا کلیک کنید.