هرآنچه در مورد ثبت برند بدون جواز کسب باید بدانید

مدت مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 24 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

ثبت برند تجاری برای صاحبان کسب‌وکار یک ضرورت مهم جهت جلب اعتماد و رضایت مشتریان محسوب می‌شود. دلیل اصلی اهمیت این موضوع در مزایای قابل‌توجه آن است که تأثیرات مهمی بر روند کسب‌وکارها دارد. البته در این میان موانعی بر سر راه صاحبان کسب‌وکارها وجود دارد و آن‌ها را مجبور به‌صرف وقت و انرژی زیاد برای اخذ مجوزهایی مانند کسب یا جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مشاوره ثبت برند می‌توانید با مشاورین کارمنتو در حوزه مشاوره امور ثبتی تماس بگیرید.

ثبت برند چیست؟

امروزه واژه برند به محصولات و خدماتی که از اعتبار ارزش اجتماعی برخوردار باشند اطلاق می‌شود و ثبت برند یکی از مهم‌ترین اقدامات پس از ثبت شرکت یا راه‌اندازی هر نوع کسب‌وکار است که جهت متمایزکردن و مشخص کردن محصولات از سایرین و جذب مشتری صورت می‌گیرد. از مزایای ثبت برند می‌توان به جلب توجه و اعتماد مشتریان، حمایت از سوی دولت، امکان خرید و فروش برند، استفاده از ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی، امکان اعطای نمایندگی، اطمینان از عدم وجود برندهای مشابه، تمایل بیشتر افراد در سرمایه‌گذاری بر برنده مربوطه و غیره برخوردار است.

جواز کسب چیست؟

جواز کسب یکی از مجوزهای ضروری برای فعالیت کسب‌وکارها در زمینه‌های کاری مختلف است که اخذ آن از سوی صاحبان کسب و کارها برای آغاز فعالیت لازم است. جواز کسب در حقیقت مجوزی است که اجازه فعالیت قانونی را در زمینه کاری موردنظر به اشخاص می‌دهد و طبق مقررات نظام صنفی برای مکانی مشخص یا وسیله کسبی معین اعطا می‌شود. می‌توان گفت هر شغلی یا فعالیتی که نیازمند مهارت خاص باشد یا با مسئله حقوق مصرف‌کنندگان در ارتباط باشد نیاز دارد که از مراجع قانونی مجوزهای لازم را کسب کرده باشد.

بیشتر بدانیم: راهنمای ثبت برند زعفران + مدارک، هزینه و مراحل آن

مدارک لازم جهت ثبت برند بدون جواز کسب

ثبت برند در هر زمینه کاری نیازمند ارائه مدارکی است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی تفاوت دارد. در ادامه به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:

  • یک برگه کپی از شناسنامه و کارت ملی
  • یک برگه کپی از جواز کسب‌وکار
  • کپی از تصویر کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن برند موردنظر
  • اطلاعاتی شامل: آدرس پستی، کد پستی، تلفن ثابت، شماره همراه و ایمیل

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی:

  • کپی از شناسنامه و کارت ملی تمامی شرکای دارای حق امضا و فعالیت
  • کپی از جواز کسب‌وکار
  • یک نسخه کپی از روزنامه رسمی که ثبت برند در آن آگهی شده است.
  • برگه کپی از روزنامه رسمی که آخرین وضعیت شرکت مربوطه در آن ثبت شده است.
  • کپی از تصویر کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن برند موردنظر
  • اطلاعاتی شامل: آدرس پستی، کد پستی، تلفن ثابت و شماره همراه شرکای دارای حق امضا و فعالیت
بیشتر بخوانیم: ثبت برند مادرید چیست و چه مراحل، مدارک و شرایطی برای ثبت دارد؟ 

آیا امکان ثبت برند بدون جواز کسب وجود دارد؟

یکی از نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که شما جهت فعالیت نیاز دارید که از مجوز برخوردار باشید؛ البته منظور از این مجوز لزوماً جواز کسب نیست و متناسب با نوع کسب‌وکار و زمینه فعالیت، می‌توانید مجوزهای دیگری را کسب کنید. در واقع پرکردن فرم خوداظهاری بدون داشتن مجوز امکان‌پذیر نیست و در صورت عدم وجود مجوز سیستم درخواست شما را رد می‌کند. به‌طورکلی اگر برند شما از مجوزی به‌غیراز مجوز کسب برخوردار است اطلاعات شما باید توسط کارشناسان بررسی شود تا صحت قانونی‌بودن آن اطمینان حاصل شود. 

  1. در نهایت سیاست حذف مجوز از شرایط ثبت برند جهت تسهیل فرایند کاری استارتاپ‌ها، کارآفرینان و کارگاه‌های کوچک صورت‌گرفته است و بر اساس مصوبه چهل و چهارمین نشست هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار قوانین زیر در زمینه ثبت برند بدون جواز کسب تصویب شده است:
  2. سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور موظف است شرایطی ایجاد کند که هر شخص برای ثبت برند تجاری تا سقف یک عدد در یک یا چندطبقه مرتبط و برای یک دسته کالا یا خدمت، به ارائه هیچ مجوزی از جمله مجوز تأسیس یا بهره‌برداری و مانند آن نیاز نداشته باشد.
  3. بر اساس ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی اصطلاحات بیگانه، سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور وظیفه دارد ضمن درج عبارت الزام، عدم عرضه محصولات موردنظر در ایران را در فرم خوداظهاری و شرط ارائه کارت بازرگانی را حذف نماید.
  4. ثبت برند لاتین بدون کارت بازرگانی برای صاحبان برند‌های لاتین و غیرفارسی برای صادرات فراهم شده است و دیگر افراد فعال در زمینه تجارت و مبادلات مختلف با چالش‌های بزرگ در این زمینه روبرو نیستند. طبق مصوبه جدید امکان ثبت برند لاتین تنها برای صادرات کالا بدون ارائه کارت بازرگانی نیز امکان‌پذیر است.

مراحل ثبت برند بدون جواز کسب

و اما موضوعی که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند ثبت برند بدون جواز کسب است؛ البته جواز کسب فقط یکی از مجوز‌های لازم است و افراد می‌توانند از مجوز‌هایی به‌غیراز جواز کسب نیز برای ثبت برند خود استفاده کنند و جواز کسب تنها مجوز قابل‌ارائه نیست. البته که این موضوع باید به دست متخصصان که با گذراندن امور حقوقی انجام شود.

سخن پایانی

با موارد ذکر شده در مقاله حتماً به اهمیت ثبت برند و ارزش بالای آن پی برده‌اید و می‌دانید جهت توسعه و رونق بیزینس خود نیازمند ثبت برند خود و حضور بیشتر آن در حوزه کاری مربوطه هستید. حالا که قانون جهت تسهیل صاحبان کسب‌وکار قانون ثبت برند بدون جواز کسب را نیز منصوب نموده است لازم است نسبت به اقدام در این زمینه توجه ویژه نشان دهید. از توجه و همراهی شما سپاس‌گزاریم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 15 نظر

4 15
هرآنچه در مورد ثبت برند بدون جواز کسب باید بدانید

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
9 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد