مشاوره لایحه نویسی، اهمیت مهم‌ترین ابزار دفاعی در دادگاه

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 9 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

قطعا تاکنون به دفعات مکرر درباره لوایح تنظیمی در مجلس شنیده‌اید. باید بدانید که دراصل انواع لایحه‌ها در دادگاه‌های قضایی و حقوقی نیز وجود دارد و تاثیر به‌سزایی در روند دادگاه دارد. در دادگاه‌ها برای رسیدگی به دعوی، طرفین باید اظهارات و شواهدی را برای دفاع از خود به دادگاه ارائه دهند.

طبق قانون آیین دادرسی مدنی و قانون آیین دادرسی کیفری، طرفین می‌توانند از ابزارهای دفاعی مختلفی در دادگاه استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین ابزارهای دفاعی، لوایح قضایی است. تنظیم و ارائه لایحه قضایی برای دفاع از حقوق خود، از موثرترین عوامل در تغییر سرنوشت دعوی است.

لایحه متنی است که طرفین دادگاه با کمک وکیل یا مشاوران لایحه‌نویسی آماده کرده و در آن درباره حقایق و شواهد رخ داده در پرونده صحبت می‌کند. اهمیت زیاد لایحه قضایی، باعث افزایش اهمیت دقت و مهارت در نوشتن آن شده است. به‌همین خاطر همواره به افراد توصیه می‌شود برای تنظیم لایحه به مشاوران امور حقوقی و لایحه‌نویسی یا وکلای دادگستری مراجعه کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با مراتب مشاوره لایحه‌نویسی و مهارت آن آشنا شوید.

مشاوره لایحه‌نویسی چیست؟

طبق قوانین مدنی و کیفری کشور، هرشخص می‌تواند با ارائه مدارک مشخص از امکانات دادگاه‌ استفاده و شکایت خود را تنظیم کنند. فرد خوانده دعوی نیز حق استفاده از روش‌های مختلف برای دفاع از خود را دارد. معمول‌ترین روش، دفاع به‌صورت شفاهی و حضوری است. می‌توان گفت بهترین روش برای ارائه نظرات و مدارک مربوطه به دادگاه، تنظیم یک لایحه قضایی باشد.

مشاوره لایحه‌نویسی چیست؟

در لایحه قضایی، فرد شاکی یا متهم می‌تواند انواع مستندات، ادعاها و مطالب دفاعی را ذکر کرده و به دادگاه تسلیم کند. در یک دعوی کیفری، اگر فرد متهم یک لایحه قوی و کامل تهیه کرده باشد، می‌تواند در صدور حکم تاثیر خوبی بگذارد و حتی آن را به نفع خود برگرداند. اما مسئله‌ای که اهمیت دارد، نحوه تنظیم و تهیه یک لایحه قانونی موثر است، لایحه نویسی یک امر تخصصی و بامهارت است که نمی‌تواند به‌ دست افراد بی‌تجربه انجام شود. فرد متخصص در لایحه‌نویسی، یک فرد آگاه از قوانین و مطالب حقوقی است که با درنظر گرفتن اطلاعات فرد مراجعه‌کننده، به تنظیم لایحه قضایی می‌پردازد. در این لایحه، مدارک با استناد به قوانین و احکام کشوری بیان شده و از فرد دفاع قانونی می‌گردد.

دریافت و استفاده از لایحه در حالتی صورت می‌گیرد که فرد نمی‌تواند یا نمی‌خواهد یک وکیل خصوصی بگیرد و خواستار رسیدگی یه پرونده به‌صورت شخصی است؛ اما از طرفی می‌خواهد از پیروزی خود در دعوی مطمئن باشد. بنابراین با مراجعه به مشاوران لایحه‌نویسی، فرد با کمک مشاوران متخصص در لایحه‌های قانونی، یک لایحه قضایی قوی آماده می‌کند.

اصول اساسی لایحه‌نویسی چیست؟

لایحه یک متن دقیق و حقوقی‌ست که باید با توچه به جزییات زیادی نوشته شود. به‌همین خاطر فرد مشاور لایحه‌نویس، باید اصولی را حین نوشتن لایحه رعایت کند،

اصل اول، آگاهی کامل نسبت به شرایط فرد شاکی و متهم، ابعاد متفاوت دعوی، اضاع قضایی پرونده و حتی عرف و جامعه داشته باشد. اطلاع کافی از این موارد، باعث تهیه یک لایحه قوی و موثر برای فرد می‌شود.

اصل بعدی، جامع بودن درعین دقیق بودن لایحه است. لایحه نوشته‌شده باید شامل تمامی قوانین، تبصره‌ها و نمونه‌هایی باشد که به فرد در موفقیت قضایی کمک می‌کند. این لایحه باید برهانی محکم باشد و بتواند به‌خوبی از شواهد و شفاهیات فرد دفاع کند.

اصل آخر و مهم لایحه‌نویسی، عدم استفاده از مطالبی علیه شخص و عدم توهین به فرد مقابل است. مشاور لایحه‌نویس باید در نظر داشته باشد که در لایحه، از صحبت‌های فرد که علیه خودش یا مدارکی که ضد اقرارات فرد هست، استفاده نکند. از طرفی باید از هرگونه توهین به شعور و احترام طرف مقابل دوری کند و حرمت او را حفظ کند.

اصول اساسی لایحه‌نویسی

هزینه لایحه‌نویسی چه‌قدر است؟

هزینه لایحه نویسی با توجه به سطح، تخصص و پیچیدگی موضوع متفاوت است و هزینه ثابتی ندارد. برای مثال ممکن است هزینه لایحه‌نویسی برای دعاوی کیفری ممکن است بیشتر از هزینه‌های لایحه‌نویسی دعاوی خانوادگی و ازدواج است.

البته تنظیم لایحه توسط وکلای دادگستری، همیشه هزینه بیشتری نسبت به تنظیم و نگارش آن توسط مشاوران حقوقی دارد. به‌همین خاطر مراجعه به متخصصان مشاور لایحه‌نویسی، عملی به‌صرفه‌ و هوشمندانه‌تر است.

هزینه لایحه نویسی

مشاوره لایحه‌نویسی با همراهی کارمنتو

در دعاوی قضایی، هر فرد خواستار پیروزی و موفقیت خود در مقابل دادگاه است. به‌همین خاطر انواع روش‌های قانونی و حقوقی را استفاده می‌کند تا بتواند صلاحیت خود را ثابت کند. تنظیم لایحه و نگارش آن یک عمل اجباری در دادگاه نیست؛ اما کاری تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز است. پس بهتر است برای تهیه یک لایحه موفقیت‌آمیز، به افراد متخصص و باتجربه مراجعه کنید.

کارمنتو، اولین اپلیکیشن رایگان مسائل حقوقی و قانونی، بهترین گزینه برای کمکی سودمند به شماست. وکلا و مشاوران کارمنتو با مهارت و تجربه کامل در مسائل حقوقی، مالیاتی، کسب‌وکار و خریدوفروش، برای همراهی و کمک‌رسانی در پرونده‌های قضایی شما آماده هستند. با تماسی رایگان به کارمنتو و درخواست مشاور یا وکیل مناسب برای پرونده‌تان، موفقیت خود را در دادگاه قطعی کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
مشاوره لایحه نویسی، اهمیت مهم‌ترین ابزار دفاعی در دادگاه

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد