مرخصی فوت بستگان درجه یک قانون کار

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 8 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

قطعا از دست دادن بستگان درجه یک مانند پدر، مادر، خواهر و برادر، جزو تلخ‌ترین و ناگوارترین اتفاقات در زندگی هر شخصی است. این سوگواری به قدری شدید است که توانایی انجام هر کاری را از فرد می‌گیرد. همین موضوع هم سبب شده است که در قانون کار، مرخصی فوت اقوام درجه یک تامین اجتماعی تعریف شود.

بر این اساس، افراد می‌توانند مدت زمان مشخصی پس از فوت نزدیکان خود را به مرخصی اختصاص دهند. اما سوال این جا است که مرخصی فوت اقوام درجه یک چند روز است؟ آیا این مرخصی به تمامی کارمندان و کارگران تعلق می‌گیرد؟ چگونه باید مرخصی فوت همسر یا دیگر اقوام درجه یک را بگیریم؟ برای آگاهی از پاسخ این سوالات، در ادمه این مطلب از کارمنتو  همراه ما باشید.

بنر بیمه

مرخصی فوت اقوام درجه یک

فوت انسان‌ها، جزو آن دسته از مواردی است که اصلا قابل پیش‌بینی نیست. ممکن است که کارمند حتی در طول انجام فعالیت سختی در محل کار خود، خبر فوت یکی از اقوام درجه یک خود را بشنود. هیچ شخصی در این شرایط، توانایی ادامه کار را ندارد. همین موضوع هم سبب شده است که قانون کار، مرخصی مخصوصی را برای این افراد در نظر بگیرد.

همانطور که می دانید  در قانون کار انواع مرخصی وجود دارد که یکی از آن، مرخصی فوت بستگان درجه یک قانون کار است. این مرخصی برای سوگواری فرد کارمند در نظر گرفته می‌شود و حساب آن، جدای از دیگر مرخصی‌ها است. مدیران و کارفرمایان، به منظور ارزش قائل شدن برای کارمند خود و ابراز همدردی، این مدل مرخصی فوت اقوام درجه یک کارمندان را به آن فرد می‌دهد. از طرفی وقتی که فرد، مدت زمانی را مشغول بهبود روحیه خود باشد، قطعا بازدهی بیشتری را در در محیط کار دارد.

دقت کنید که مرخصی برای فوت اقوام درجه یک، تنها برای اقدام درجه یک مانند پدر، مادر، خواهر، برادر و همسر وجود دارد. بنابراین مثلا برای پسر عمو یا حتی عمو، نمی‌توانید از مرخصی فوت اقوام درجه یک کارگران استفاده کنید.

قانون مرخصی فوت اقوام درجه یک

طبق ماده 73 قانون کار، برای فوت همسر، مادر، پدر و فرزندان کارگران و کارمندان مشمول قانون کار، مرخصی فوت بستگان درجه یک در نظر گرفته شده است. در ادامه دو قسمت مهم درباره قانون این مرخصی را معرفی می‌کنیم:

1.نحوه محاسبه مرخصی فوت بستگان درجه یک در قانون کار

یکی از سوالات مهم افراد درباره مرخصی فوت اقوام درجه یک، نحوه محاسبه آن است. به طور کلی، قانون مرخصی فوت اقوام درجه یک بر اساس دستورالعمل‌های دولت تعیین شده است. بر طبق این قانون، محاسبه این مرخصی باید به گونه‌ای باشد که تمامی تعهدات کارفرما به کارگر خود را اجرا کند؛ اما نحوه محاسبه در برخی از شرکت‌ها، با قانون کلی متفاوت است. مثلا برخی از کارفرمایان، امتیاز بیشتری برای تعداد روز مرخصی فوت اقوام درجه یک کارمندان خود در نظر می‌گیرند و برخی دیگر هم امتیاز کمتری قائل می‌شوند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

2. مدت مرخصی فوت بستگان درجه یک

به طور کلی بر طبق ماده 73 قانون کار، مدت مرخصی فوت بستگان درجه یک، 3 روز تعیین می‌شود. این مرخصی شباهت خیلی زیادی با مرخصی ازدواج دارد؛ اما توجه کنید که کاملا از مرخصی ازدواج مجزا است و امتیاز آن را سلب نمی‌کند.

البته شما می‌توانید به شکل‌های مختلفی از تعداد روز مرخصی فوت اقدام درجه یک استفاده کنید. مثلا در برخی از مواقع اضطراری یا حتی در شرکت‌های خاص، میزان مرخصی فوت اقوام درجه یک، به هفت روز هم می‌رسد.

البته هر فرد با فوت نزدیکان خود، تا چهل روز بعد از فوت می‌تواند تقاضای خود را ثبت کند و با استفاده از روزهای تعطیل، از مرخصی فوت افراد درجه یک خانواده بهره‌مند شود. توجه کنید که این مدت زمان، برای تمامی کارمندان رسمی، قراردادی، رسمی آزمایشی، اتباع بیگانه، قرارداد کار معین و افراد مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان برقرار است.

نحوه اقدام برای دریافت مرخصی فوت بستگان درجه 1

شاید برای شما هم این چالش وجود داشته باشد که چگونه باید مرخصی فوت اقوام درجه یک تامین اجتماعی را دریافت کنیم؟ برای آن که با مرخصی فوت اقوام درجه یک کارمندان موافقت شود، باید فرد کارمند در کمترین زمان، خبر فوت نزدیکان خود را به کارفرما اطلاع دهد. سپس درخواست مرخصی را ارائه کند و منتظر تایید آن باشد.

البته برای برخی از افرادی که توانایی حضور در شرکت را ندارند، امکان درخواست کتبی و غیر حضوری هم برای مرخصی فوت افراد درجه یک خانواده وجود دارد. همچنین برخی از شرکت‌ها جدای از درخواست کتبی، نیاز به مدرک فوت بستگان درجه یک برای اطمینان بیشتر را هم دارند. بنابراین باید کپی گواهی فوت را برای شرکت ارسال کنید.

اقدام برای دریافت مرخصی فوت بستگان درجه 1

چرا مرخصی فوت اقوام درجه یک در نظر گرفته می‌شود؟

همه کارفرمایان به دنبال راهی برای بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری کارمندان خود در محیط کار هستند. اصلا برای همین موضوع هم امتیازات مختلفی از جمله انواع مرخصی‌ها را در نظر می‌گیرند.

کارمندی که ذهن و جسم مشغول و آسیب‌دیده‌ای دارد، در انجام کارهای اداری هم دچار سهل‌انگاری می‌شود. بنابراین حتی امکان آسیب به روند فعالیت شرکت هم وجود دارد.

بر این اساس، شرکت‌ها در شرایط مختلف، امکان عدم حضور کارمند در شرکت را فراهم می‌کنند. در واقع دادن امتیاز مرخصی فوت اقوام درجه یک کارگران، به دو جهت اهمیت دارد. در وهله اول فرد کارمند با گذراندن دوران استراحت و عزاداری برای خانواده خود، روحیه بهتری را برای ادامه کار پیدا می‌کند. در وهله دوم هم فرد کارفرما با دادن مدت مرخصی فوت بستگان درجه یک، با کارمند همدردی می‌کند و با این کار، رضایت فرد متوفی را هم به دست می‌آورد.

بیمه

درمورد قانون مرخصی فوت اقوام درجه یک سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مرخصی فوت اقوام درجه یک در کشورهای مختلف چه قوانینی دارد؟

در حالت کلی، مرخصی فوت اقوام درجه 1 در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد؛ اما شرایط و مدت زمان آن در کشورهای مختلف، به شکل خاص تعیین می‌شود. هر کارفرما متناسب با قانون هر کشور، باید تعهدات خود را به کارمند ارائه دهد.

در ایران مدت زمان 3 تا 7 روزه برای مرخصی فوت والدین، همسر و فرزند وجود دارد. اما در برخی از کشورهای دیگر، این قانون به شکل زیر است:

  • در کشور انگلیس، مدت زمان مرخصی فوت پدر و مادر و بستگان درجه 1، متناسب با توافق بین کارمند و کارفرما است و تعداد روز خاصی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود.
  • در کشور استرالیا 2 روز به مرخصی فوت بستگان درجه یک کارمندان تعلق می‌گیرد. کارمندان می‌توانند این دو روز را به صورت متوالی یا جداگانه استفاده کنند. همچنین مرخصی فوت برای کارمندان این شرکت، بدون حقوق است.
  • در کشور برزیل هم بین 2 تا 5 روز مرخصی اقوام درجه یک وجود دارد که متناسب با توافقات بین کارمند و کارفرما تعیین می‌شود. کارمندان هم باید این مدت زمان را به صورت متوالی استفاده کنند.
  • در کانادا هم دو روز مرخصی فوت خواهر، والدین، برادر، همسر و حتی پدر بزرگ و مادربزرگ وجود دارد. البته همه کارمندان هم مشمول این قانون قرار نمی‌گیرند.

چندبار در سال می توان از مرخصی فوت بستگان درجه 1 استفاده کرد؟ آیا محدودیتی دارد؟

یکی از دردناک‌ترین اتفاقات برای تمامی افراد این است که در طول یک سال، بیش از 1 نفر از اعضای خانواده خود را از دست بدهد. در این زمان تکلیف مرخصی کارمندان برای فوت اقوام درجه یک چگونه می‌شود؟ قطعا از دست دادن هر کدام از اعضای نزدیک خانواده، نیاز به سوگواری مخصوص به خود دارد.

بنابراین هر زمان که اقوام درجه 1 فرد کارمند فوت کند، می‌تواند از حق مرخصی فوت بستگان درجه یک تامین اجتماعی بهره‌مند شود و محدودیت خاصی ندارد. البته حتما باید مدارک و شرایط لازم برای دریافت مرخصی جهت فوت اقوام درجه یک را داشته باشد.

قانون و محدودیت مرخصی برای فوت اقوام درجه یک

آیا مرخصی فوت افراد درجه یک خانواده از مرخصی استحقاقی کسر می‌شود؟

هر شخصی که برای فوت بستگان درجه یک مرخصی دریافت می‌کند، مشمول مرخصی می‌شود. طبق ماده 64 قانون کار، مرخصی فوت بستگان درجه اول، هیچ ارتباطی با مرخصی استحقاقی ندارد و برای هر شخصی وجود دارد.

به این صورت که از زمان فوت هر کدام از اقوام درجه 1، این مرخصی 3 روزه شروع می‌شود. البته توجه کنید که هیچ شخصی نمی‌تواند زمان مرخصی فوت اقوام درجه یک قانون کار را جابه‌جا کند یا حتی آن را عقب بیندازد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

آیا مرخصی فوت اقوام درجه یک با حقوق است؟

در برخی از کشورهای دیگر، مرخصی فوت برادر در قانون کار یا دیگر اقوام درجه 1، مرخصی بدون حقوق است؛ اما در کشور ایران برای مرخصی فوت فرزند، والدین، همسر و خواهر و برادر، مرخصی با حقوق در نظر گرفته می‌شود. بنابراین افراد مانند مرخصی استحقاقی، در طول سه روز مرخصی فوت بستگان درجه یک در قانون کار، بدون حضور در محل کار، حقوق دریافت می‌کنند.

چگونه از قوانین و مراحل دریافت مرخصی فوت بستگان درجه اول آگاهی پیدا کنیم؟

دریافت مرخصی فوت بستگان درجه یک قانون کار، جزو حقوق اصلی هر کارمند در ایام از دست دادن عزیزان خود است؛ اما اگر می‌خواهید با قوانین و شرایط دریافت آن آشنا شوید، می‌‎توانید به صورت تلفنی و آنلاین، با گروه مشاوران کارمنتو ارتباط برقرار کنید.

با این کار حتی اگر کارفرما با مرخصی فوت اقوام درجه یک تامین اجتماعی شما موافقت نکرد یا این که پرداخت حقوق 3 روزه شما را انجام نداد، می‌توانید به صورت قانونی حق خود را دریافت کنید.

سخن پایانی

به طور کلی قانون مرخصی برای فوت اقوام درجه یک، در هر کشوری به صورت خاص تعیین می‌شود. بر اساس این قانون، فرد متوفی می‌تواند برای سوگواری از دست دادن عزیز خود، چند روز را در مرخصی فوت اقوام درجه1 بماند.

تعداد روز مرخصی فوت اقوام درجه یک در ایران، بین 3 تا 7 روز است و بر اساس توافقات بین کارمند و کارفرما تعیین می‌شود. البته در صورت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع مرخصی ها از جمله قانون مرخصی فوت اقوام درجه یک، به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 32 نظر

5 32
مرخصی فوت بستگان درجه یک قانون کار

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد