فهرست مطالب
Toggleامروزه بسیاری بهدلیل ناتوانایی در پرداخت مخارج زندگی و عدم پاسخگویی کافی، پدر خانواده به فکر راه اندازی کسب و کار خانگی هستند. مشاغل خانگی به کسب و کارهایی گفته میشود که افراد خانواده در فضای مسکونی بدون هیچگونه مزاحمتی برای همسایهها انجام میدهند. معمولاً این دسته از کارها به ارائه محصولات به بازار و ارسال آنها به خریدار منتهی میشود و امکان دریافت مجوز آن نیز وجود دارد. با دریافت مجوز کسب و کار خانگی فعالیت خود را در خانه در رفاه و آسایش کامل و کاملاً حمایت شده آغاز کنید و به درآمد مناسبی برسید.
مشاغل خانگی با پیشرفت اینترنت و برنامههای مجازی بسیار گسترش یافته است و افراد زیادی با استفاده از این فرصت مهیج، تولیدات و دست سازههایشان را بهصورت آنلاین به فروش میرسانند. اولین مزیت این نوع کسب و کار، عدم نیاز به پرداخت هزینههای زیاد برای اجاره محل کار است و با کمک دیگر اعضای خانواده امکان گسترش آن محیاست؛ طوری که به جذب نیرو نیازی ندارید.
اگر تصمیم به راه اندازی مشاغل خانگی دارید، خوب است با فرآیند و مراحل اخذ مجوز آن آشنا شوید و با کسب اطلاعات لازم قدمی مؤثر و محکم بردارید.
شرایط اخذ مجوز کسب و کار خانگی
برای دریافت این مجوز لازم است نکات گفته شده در بخش زیر را رعایت کنید:
- کسب و کار خانگی باید تنها در یکی از واحدهای مسکونی قرار گیرد و توسط اعضای خانواده اداره شود.
- توجه به حقوق همسایگان مهمترین مسئله برای راه اندازی فعالیت خانگی است و در صورت شکایت همسایهها، مجوز شما دچار مشکل خواهد شد.
- تولیدات و فعالیتهای کسب و کار شما باید متناسب با واحد مسکونی برنامه ریزی شود و در صورت بروز آلودگیهای محیطی، صوتی و بصری امکان فعالیت وجود ندارد.
- ارائه و فروش محصولات باید خارج از واحد مسکونی انجام شود.
- ترددهای مکرر و غیر عادی در فضای مسکونی اعتبار کار شما را زیر سؤال میبرد.
علاوه بر این موارد، داشتن شرایط عمومی و تخصصی گفته شده در این قسمت برای دریافت مجوز مشاغل خانگی ضروری است:
- شرایط عمومی
• تابعیت جمهوری اسلامی ایران
• دارای سن بالاتر از 20 سال
• نداشتن سابقه کیفری یا سوء پیشینه
• داشتن پایان خدمت سربازی برای آقایان
• اقامت در محل اجرای کسب و کار - شرایط اختصاصی
• حداقل 5 سال سابقه کاری
• گواهی مبنی بر آموزش و مهارتهای لازم در زمینه کاری
• گواهی سلامت برای افرادی که تصمیم به فعالیت در زمینه تولید مواد غذایی دارند.
• ارائه ایده کاربرد و مؤثر برای شروع به کار
• بهره مندی از توانایی کافی برای اداره کسب و کار و مدیریت آن با برنامه ریزی دقیق
• تهیه حداقل 20 درصد از سرمایه اولیه برای شروع
مزایا اخذ مجوز کسب و کار خانگی
با دریافت این مجوز و کارافرینی میتوانید از وام و تسهیلات بانکی استفادهکنید و با کمک آن کسب و کارتان را رونق ببخشید. کسب و کارهای دارای تاییدیه از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از امکانات مختلفی استفاده میکنند و هر چه طرح توجیهی قویتری داشته باشند، میزان وامها نیز بیشتر خواهد بود. همچنین دریافت مجوز برای مشاغلی که با هدف گسترش و کار آفرینی آغاز میشوند، راحتتر است و مورد توجه بیشتر سازمانها و وزارت کار قرار میگیرد.
وامهای دریافتی برای تأمین سرمایه اولیه و تهیه تجهیزات لازم بسیار کمک کننده هستند که توسط بانکها و قرض الحسنهها ارائه میشود و باز پرداخت آن طولانی مدت است.
اگر کسب و کار خانگی را اصولی شروع کنید، به پرداخت عوارض و مالیاتهای تجاری مجبور نخواهید بود. همچنین با ارائه مدارک و مجوز میتوانید بهطور قانونی شغل خود و اعضای خانواده را بیمه کنید.
از دیگر مزایای دریافت مجوز، امکان فعالیت در بازارهای محلی شهرداری است که فرصتی مناسب برای ارائه محصولات در اختیار این دسته از کسب و کارها قرار میدهد.
مراحل اخذ مجوز کسب و کار خانگی
اولین مرحله، به وب سایت مشاغل خانگی مراجعه میکنید و پس از ثبتنام، به جستجو نام شغلتان در قسمت مجوزها میپردازید. بعد از کلیک روی آن، صفحهای با جزئیات، صدور مجوز و اعلام مغایرتها برای شما نمایش داده میشود. جزئیات را کلیک کنید تا شرایط اخذ مجوز، مدارک لازم و مدت اعتبار آن به نمایش درآید.
سپس مجدداً وارد سامانه شوید و اطلاعات خواسته شده شامل مشخصات فردی، محل سکونت، نوع کار، وضعیت جسمانی، مهارتها و… را تکمیل کنید. در پایان نیز با فشار دادن قسمت ثبت اطلاعات وارد مرحله بعدی میشوید و کد رهگیری را دریافت میکنید. این کد را به ذهن بسپارید و مشخصات مربوط به کسب و کارتان را وارد کنید. در آخرین مرحله، با کلیک روی ثبت اطلاعات مراحل به پایان میرسد.
مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز کسب و کار خانگی
مدارک لازم برای دریافت مجوز به شرح زیر است:
- کارت پایان خدمت یا معافیت از آن
- شناسنامه و کارت ملی
- گواهی عدم سوء پیشینه برای افراد فعال در کار
- گواهی آخرین مدرک تحصیلی
- داشتن اصل و تصویر کارت مهارتهای در ارتباط با رشته
- کد اقتصادی حقیقی
سامانه صدور مجوز مشاغل خانگی
همان طور که تا اینجا بیان شد، با مراجعه به سامانه مشاغل خانگی کشور میتوانید ثبتنام را انجام دهید. فرد تکمیل کننده فرمهای سامانه، سرپرست خانواده است. اگر یکی دیگر از اعضای خانواده تصمیم راه اندازی کار را گرفته باشد، باید رضایت نامه کتبی سرپرست را نیز ارائه کند. بعد از بررسی فرمها توسط کارشناسان سامانه، کد رهگیری به فرد ارائه و اطلاعات لازم با توجه به نوع رشته انتخابی به سازمان مربوطه ارسال میگردد. میزان موفقیتآمیز بودن طرحهای صاحب کسب و کار و توانایی و مهارت او نیز توسط کمیسیونهای تخصصی بررسی میشود و با تصویب آنها مجوز برای شروع فعالیت به ثبت میرسد.
نسخهای از جواز به بانکها فرستاده شود و پس طی کردن مراحل، در صورت بروز هر گونه تغییر یا خارج شدن هر فردی از طرح پیشنهادی، باید شرایط جدید داخل سامانه به ثبت برسد.
مدتزمان و هزینه مجوز مشاغل خانگی
مدت زمان مورد نیاز برای ارسال مجوز حدود 10 روز کاری است. اگر تمام مراحل با دقت انجام و مدارک کامل ارائه شود، مجوز بدون تأخیر ارائه خواهد شد. معمولاً از این مجوز میتوانید حدود 60 ماه استفادهکنید که مدت اعتبار آن برای مشاغل فعال در زمینه غذایی، امور فرهنگی و هنری حدود 24 ماه مشخص شده است.
برای دریافت مجوز نیازی به پرداخت هزینه نیست و بهطور رایگان ارسال میشود. تنها لازم است هزینه کمی برای ابطال تمبر بپردازید.
کلام آخر
امیدواریم با خواندن این مطلب آمادگی لازم برای دریافت مجوز کسب و کار خانگی را دریافت کرده باشید. قبل از هر کاری مدارک لازم را تهیه کنید. همچنین خلق ایدهای اثربخش و منحصربهفرد به موفقیت در این راه و رسیدن سریع به سرمایه مورد نیاز کمک میکند.
اگر هم هنوز در مورد اخذ این مجوز نیاز به اطلاعات دارید و سؤالاتی در ذهنتان ایجاد شدهاست، میتوانید از مشاوران متخصص کارمنتو کمک بگیرید. مجموعه کارمنتو با ارائه مشاوره رایگان، شما را برای شروع کسب و کاری جدید آماده و حس اطمینان و انگیزهای کافی را برای شما ایجاد میکند.