فهرست مطالب
Toggle- دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی
- برای کسب و کار اینترنتی چه مجوزی احتیاج دارم؟
- چه کسانی می توانند مجوز کسب و کار اینترنتی بگیرند؟
- برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی چه کاری باید انجام دهیم؟
- سامانه صدور جواز کسب و کار اینترنتی
- سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی
- مدارک لازم برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی
- دریافت مجوز چقدر زمان می برد؟
- مشاوره دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی با کارمنتو
در سالهای اخیر و بعد از این که کووید 19 میلیونها نفر را در جهان خانهنشین کرد، خیلیها به فکر تغییر مسیر شغلیشان افتادند. کسبوکارهای اینترنتی رونق پیدا کردند و تعداد زیادی از افراد شروع به انجام این کارها کردند. وبسایتهای فروش اینترنتی و خدمات مختلف آنلاین، در یک بازی دو سر بُرد نقش دارند: هم نیازهای شهروندان را سادهتر و سریعتر برآورده میکنند و هم بدون دردسرهای داشتن یک کسبوکار فیزیکی، درآمد کسب میکنند. برای وارد شدن به این حیطه، شما نیاز به دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی دارید. در این مطلب جزئیات این مجوز را بررسی کردیم و مراحل گرفتنش را هم شرح دادهایم. اگر به فکر داشتن یک کسب و کار تازه اینترنتی هستید، حتما تا انتهای این مطلب را بخوانید.
دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی
مجوز کسب و کار اینترنتی در واقع یک نوع تاییدیه است که فعالیت شغلی شما را در فضای آنلاین رسمیت میدهد و قانونی میکند. وقتی فعالیتتان قانونی باشد، در مراحل فروش و خدمات مشتریان دچار چالش نمیشوید و البته میتوانید کار را گسترش بدهید و درآمد بیشتری کسب کنید. با این وجود، کسب و کارهای اینترنتی متنوع هستند و بسته به مسیری که میخواهید کارتان را شروع کنید، باید به دنبال مجوزی خاص باشید.
برای کسب و کار اینترنتی چه مجوزی احتیاج دارم؟
اگر میخواهید برای کسب و کارتان مجوز دریافت کنید، ابتدا باید حیطه فعالیت آن را مشخص کرده باشید. اولین دسته مجوزی که همه دارندگان کسب و کار اینترنتی به آن نیاز دارند، «مجوز عمومی» است، مثلا ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی (که در صفحه خانه وبسایتها آن را میبینید) یا پروانه کسب و کار.
دسته دوم، «مجوزهای اختصاصی» هستند که بسته به صنف و مدل کسب و کار شما صادر میشوند. این تاییدیهها را باید از طریق «درگاه ملی مجوزهای کسب و کار» برای خودتان دریافت کنید. مثلا اگر میخواهید یک استارتاپ فروش تور و بلیط راه بیاندازید، باید از سازمان هواپیمایی کشور مجوز بگیرید. یا اگر میخواهید فعالیت فرهنگی کنید، نیاز به مجوز ارشاد دارید.
چه کسانی می توانند مجوز کسب و کار اینترنتی بگیرند؟
همه شهروندان ایرانی میتوانند برای کسب و کار اینترنتیشان مجوز بگیرند، به شرطی که:
- بدهی مالیاتی نداشته باشند.
- دورههای آموزشی مربوط به کسب و کار را گذرانده باشند.
- مدرک دانشگاهی مرتبط (یا دیپلم فنی) یا پروانه تخصصی مربوط به شغل را داشته باشند، یا یک نفر واجد این شرایط را معرفی کنند.
- کارت معافیت یا پایان خدمت داشته باشند (یا مشغول تحصیل باشند).
برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی چه کاری باید انجام دهیم؟
مجوزهای عمومی کسب و کار خود را باید از طریق وبسایت ای نماد دریافت کنید. برای انجام این کار، ابتدا سایت enamad.ir را باز کنید.
- گزینه «ایجاد حساب کاربری» را انتخاب کنید.
- حالا باید مشخص کنید که متقاضی مجوز یک شخصیت حقیقی است یا حقوقی. در ادامه، تابعیت خود را هم مشخص کنید.
- با اطلاعاتی که وارد کردهاید (از جمله ایمیل) رمز عبور و نام کاربری برایتان ارسال میشود. حالا با این نام کاربری وارد سایت شوید و پنل کاربری خودتان را ببینید.
- در پنل، روی گزینه «تکمیل اطلاعات» کلیک کنید و گزینههای دارای ستاره را حتما آپلود کنید.
- بعد از تکمیل آپلود، بارگزاری مدارک را بزنید و وارد مرحله احراز هویت شوید.
- حالا شماره تلفنتان را وارد و تایید کنید. سپس روی گزینه «کسب و کار» در منو سمت راست کلیک و «افزودن کسب و کار» را انتخاب کنید.
- در صفحهای که باز میشود همه اطلاعات مورد نیاز (از جمله مجوزهای اختصاصی) را وارد کنید.
- نظرسنجی را کامل کنید و روی گزینه احراز اطلاعات کسب و کار کلیک کنید. بعد از آن، پرونده به دست کارشناسان میرسد تا بررسیاش کنند.
سامانه صدور جواز کسب و کار اینترنتی
بسته به مدل کسب و کارتان، ممکن است نیاز به تاییدیهای به نام «جواز تاسیس» داشته باشید. برای دریافت این جواز باید به سامانه صدور جواز کسب و کار اینترنتی بروید (stsm.ir)، که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت مدیریت میشود.
سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی
اتحادیه در واقع مرجعی است برای پیگیری فعالیتهای کسب و کارهای مجازی و اینترنتی. وب سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به نشانی ecunion.ir همچنین به همه کاربران اجازه میدهد که شکایات خودشان از یک کسب و کار را ثبت و پیگیری کنند. ثبت شکایت در این سامانه باید در کنار مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی انجام شود.
مدارک لازم برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی
برای دریافت مجوز خودتان به این مدارک نیاز خواهید داشت:
- نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی (کسی که در سامانه ثبتنام میکند)
- گواهی اداره امور مالیاتی (برای کسب اطمینان از نداشتن بدهی)
- گواهی گذراندن دورههای آموزشی احکام تجارت
- تصویر کارت ملی (برای اشخاص حقیقی) و شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی) و گذرنامه و پروانه کار (برای اتباع خارجی)
- تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان (یا گواهی اشتغال به تحصیل)
- مصوبه هیئت مدیره برای ثبتنام پروانه کسب
- پروانه تخصصی (برای کسبوکارهایی که به آن نیاز دارند) و فنی يا ديپلم فنی يا مدارکتحصيلی دانشگاهی مرتبط
دریافت مجوز چقدر زمان می برد؟
بسته به مدل کسب و کارتان، زمان دریافت مجوز متفاوت است. از زمان ثبتنام تا بررسی کامل مدارک و صدور مجوز، حدود 4 ماه طول خواهد کشید. البته که اگر مدارکتان نقصی داشته باشد، ممکن است زمان کمی طولانیتر شود. بهتر است برای کاهش زمان صدور مجوز حتما با یک مشاور صحبت کنید.
مشاوره دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی با کارمنتو
اگر تجربهای در حوزه دریافت مجوز برای کسب و کار اینترنتی ندارید، در پلتفرم کارمنتو پاسخ سوالاتتان را بگیرید و وقت مشاوره رزرو کنید. کارمنتو یک پلتفرم مشاوره آنلاین است که دهها متخصص و کارشناس در آن حضور دارند. این کارشناسان با تخصصهای مرتبطشان (از مارکتینگ گرفته تا راهاندازی کسب و کار) میتوانند نقش یک مشاور حرفهای را برای شما ایفا کنند و به صورت کاملا آنلاین و غیرحضوری، در هر جای ایران که هستید به شما کمک کنند. برای شروع فرایند مشاوره درباره مجوز کسب و کار اینترنتی، اینجا کلیک کنید.