مالیات کارت به کارت بانکی به چه تعداد تراکنش تعلق میگیرد؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 21 آذر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

این روزها خبر دریافت مالیات کارت به کارت سروصدای زیادی به پا کرده است. این قانون یکی از مواد خاص قانون مالیات مستقیم کشورمان است که در کمتر کشوری به چشم می‌خورد؛ اما به راستی دلیل چنین قانونی چیست؟

بسیاری تصور می‌کنند از این پس هرگونه کارت به کارتی که انجام دهند مشمول مالیات می‌شود، پس باید حدالامکان از جابه‌جایی پول خودداری کنند؛ برخی انتقال نقدی را ترجیح می‌دهند و خلاصه اینکه هرکسی با عدم اطلاع خود، روشی را برای فرار از کارت به کارت و مالیات انتخاب می‌کند؛ در حالی که همه این‌ها اشتباه و بهتر بگوییم، توهمی بیش نیست.

واقعیت این است که مالیات بر کارت به کارت بیش از آن‌که یک قانون باشد، یک تبصره است؛ ترفند خاص سازمان مالیات برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی. بنابراین نیازی نیست افراد عادی نگران پرداخت این مالیات برای کارت به کارت‌های روزانه خود باشند.می‌پرسید چطور؟! در ادامه همراه کارمنتو باشید تا صفرتاصد قانون مالیات کارت به کارت و روش اخذ مالیات از کارت به کارت را بررسی کنیم.

بنر مالیاتی

مالیات کارت به کارت چیست؟

با افزایش توجه دولت به پرداخت مالیات و دریافت عادلانه آن از عموم مردم در چندسال اخیر، رفته رفته تلاش‌ها برای فرار مالیاتی افزایش یافت. تا همین چند وقت پیش، برخی از مغازه‌داران از مشتریان می‌خواستند مبلغ خرید را به حسابی دیگر واریز کنند. داشتن چند حساب و پرداخت مبالغ فروش از طریق کارت به کارت به روشی برای دور زدن مالیات دستگاه‌های پوز تبدیل شده بود و برخی از افراد از آن استفاده می‌کردند. در ضمن استفاده از حساب سایر افراد خانواده و واریز به حساب طلبکاران را نیز باید به این ترفندهای افزود.

چندی نگذشت که سازمان مالیات متوجه این ترفند جدید شد و واکنش خود را در قالب قانون مالیات کارت به کارت نشان داد. بر اساس این قانون: چنانچه تعداد تراکنش کارت به کارت یک حساب بانکی از 100 عدد در ماه تجاوز کند و مبلغ نیز بیش از 35 میلیون تومان باشد، آنگاه حساب مذکور، مشکوک به تجاری اعلام شده و مشمول مالیات کارت به کارت می‌شود.

مشمولین مالیات بر کارت به کارت چه کسانی هستند؟

مشمولین مالیات کارت به کارت صاحبان حساب‌هایی با شرایط ذکر شده هستند. لذا حتی اگر خودتان در فعالیت تجاری دستی نداشته باشید و فردی دیگر از حساب شما به این منظور استفاده کند، بازهم از نظر قانون شرایط مالیات کارت به کارت برای شما وجود دارد و ملزم به پرداخت آن هستید.

بنابراین اگر فردی از شما درخواست کرد بدهی‌تان را در قالب تعداد زیادی کارت به کارت مستقیم از سوی مشتریانش به حسابتان صاف کند، مراقب باشید تعداد این کارت به کارت‌ها از 100 و البته ارزش آن‌ها از 35 میلیون تومان بیشتر نشود.

مشمولین مالیات بر کارت به کارت

تعداد تراکنش کارت به کارت مالیات چقدر است؟

همانطور که گفتیم، هدف اصلی سازمان مالیات از وضع قانون مالیات بر کارت به کارت، جلوگیری از فرار از مالیات پایانه های فروشگاهی بود. بنابراین، جهت عدم تداخل شرایط اخذ این مالیات با فعالیت عادی مردم، به تعداد تراکنش‌های کارت به کارت یک حداقل 100تایی اختصاص داده شد. با عبور از این میزان، آنگاه حساب توسط بانک‌های کشور مشکوک به حساب تجاری شناخته شده و به سازمان مالیات معرفی می‌شود.

با این حال، یک سوال دیگر باقی می‌ماند؛ اگر فردی مثلا جهت جمع‌آوری نذورات اقدام کند؛ حسابی جهت واریز صدقه داشته باشد و یا مواردی از این قبیل، برای وی ایا کارت به کارت هم مالیات دارد؟

باید بگوییم از این مورد هم خیالتان راحت؛ سازمان مالیات جهت جلوگیری از متضرر شدن افرادی که تعداد زیادی تراکنش با اهداف غیرتجاری دارند، یک حداقل 35 میلیون تومانی را برای شرایط مالیات کارت به کار در نظر گرفته است.

رسیدگی به میزان اخذ مالیات از تراکنش های بانکی توسط کارمنتو

مالیات گردش حساب بانکی یا همان مالیات تراکنش‌های بانکی، مستقیما بر اساس درآمد فرد تعیین می‌شود. از زمان تصویب این قانون، بسیاری از افراد با جزئیات و روند پرداخت آن آشنا نیستند. بنابراین، بهترین راهکار برای مدیریت و محاسبه میزان آن، مشاوره با افراد متخصص در زمینه مالیات است.

کارمنتو با بهره‌گیری از متخصصین باتجربه، تمام مراحل مالیاتی را از مشاوره تا بررسی اسناد را پوشش می‌دهد تا میزان مالیات تراکنش های بانکی شما عادلانه باشد و کمترین میزان را پرداخت نمایید.

قانون مالیات بر کارت به کارت چیست؟

بر اساس قانون مالیات کارت به کارت، حساب‌هایی که تعداد تراکنش‌های ماهانه به آن‌ها بیش از 100 عدد و مجموع مبلغ از 35 میلیون تومان بیشتر باشد، مشکوک به حساب تجاری شناخته شده و مشمول مالیات کارت به کارت بانکی خواهند بود.

چنانچه قصد دارید با ابعاد بیشتری از این قانون آشنا شده و برای کنترل و کاهش مالیات خود به صورت کاملا قانونی اقدام کنید، می‌توانید از مشاوره کارمنتو بهره‌مند شوید. گروه مشاوران کارمنتو با دسترسی به بیش از 350 مشاور خبره در تمامی حوزه‌های قانون اساسی کشور، آماده است مشکلات مخاطبان خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با استفاده از تماس تلفنی پاسخ دهد.

مراحل گزینش تمامی مشاوران فعال در مجموعه با حساسیت بالایی انجام شده است؛ لذا کیفیت عملکرد و محرمانه بودن اطلاعات مشتریان تضمین شده است. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مشاوره مالیاتی و مشاهده امتیاز مشاوران مختلف، در کمتر از 5 دقیقه برای صحبت با مشاور موردنظر خود اقدام کنید.

قانون مالیات بر کارت به کارت

میزان و نحوه محاسبه مالیات کارت به کارت

پیش‌تر به سوال «آیا به کارت به کارت مالیات تعلق می‌گیرد؟» پاسخ دادیم، حال که می‌دانید این مالیات چیست و تحت چه شرایطی اخذ می‌شود؛ نوبت آن است که به دیگر سوال اساسی مخاطبان پاسخ دهیم؛ اینکه محاسبه مالیات کارت به کارت چگونه است؟

در این رابطه یک نرخ ثابت وجود ندارد و نمی‌توان برای تمامی کسب و کارها یک نسخه پیچید. از آن جایی که مالیات حساب تجاری باید پرداخت شود، پس از اینکه سازمان مالیات به تجاری بودن یک حساب بانکی مشکوک شود، در صدد آن خواهد بود تا شخص مودی و کسب و کار وی را شناسایی کند.

با شناسایی شخص، باید مواردی از قبیل حقیقی یا حقوقی بودن، صنف فعالیت، میزان درآمد و غیره مشخص شود زیرا که مالیات بر درآمد باید حتما پرداخت شود. پس از تکمیل این اطلاعات، آنگاه سازمان مالیات بر اساس قانون و ضریب مالیاتی هر صنف، تعرفه مالیات کارت به کارت را برای مودی مذکور تعیین خواهد کرد.

بنابراین برای پاسخ به سوال «مالیات کارت به کارت چند درصد است»، باید ابتدا صنف فعالیت کسب و کارتان را شناسایی کرده و سپس ضریب مالیاتی آن را بررسی کنید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی و آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را زمینه مالیات کارت به کارت دریافت نمایید.

نحوه پرداخت مالیات کارت به کارت چگونه است؟

برای پرداخت مالیات کارت به کارت باید ابتدا در سامانه جامع مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir ثبت نام کنید؛ در این سامانه اطلاعات حساب بانکی خود را وارد کرده و اظهارنامه مالیاتی مربوطه را تکمیل کنید. پس از آن، مالیات انتقال پول کارت به کارت برای شما محاسبه شده و قادر به پرداخت آن خواهید بود.

سامانه مالیات کارت به کارت چیست؟

بر اساس بخشنامه مالیات کارت به کارت، پرداخت این مالیات از طریق سامانه مودیان مالیاتی انجام می‌شود. با ثبت نام در این سامانه، به کارپوشه مالیاتی خود دسترسی خواهید داشت و می‌توانید نرخ تمامی مالیات‌های خود را مشاهده نمایید.

لازم به ذکر است استعلام و پرداخت هزینه مالیات کارت به کارت با هیچ کارمزد اضافی همراه نخواهد بود، شما می‌توانید بدون مراجعه حضوری به دفاتر سازمان مالیات، به صورت کاملا اینترنتی و از طریق درگاه سامانه مودیان مالیاتی، مبلغ مالیات خود را استعلام و پرداخت کنید.

سامانه مالیات کارت به کارت

سخن پایانی

در این بلاگ با قانون مالیاتی کارت به کارت آشنا شدید؛ روش محاسبه و شرایط مشمولیت این قانون را مشاهده کردید و همچنین از مسیر پرداخت آن نیز اطلاع یافتید. حقیقتا مسئله پرداخت مالیات زیاد دشوار نیست و شما می‌توانید به راحتی آن را بیاموزید، اما دانشی که بسیار با ارزش‌تر است، روش‌های کنترل و کاهش مالیات است.

بدانید که عدم اطلاع از قوانین مالیاتی کشور، می‌تواند شما را متحمل هزینه‌های اضافی بسیاری کند؛ لذا توصیه می‌کنیم برای یکبارهم که شده، از فرصت مشاوره‌ای کوتاه با وکلای مالیاتی کارمنتو استفاده کنید. در چنین مشاوره‌هایی خواهید آموخت چگونه با توجه به صنف فعالیت خود، مالیات‌تان را کنترل و تا حد امکان کاهش دهید. همچنین از روش پرداخت اصولی و بهره‌مند شدن از معافیت‌های ویژه سازمان مالیات نیز اطلاع خواهید یافت.

از اینکه تا انتهای بلاگ همراه ما بودید صمیمانه متشکریم؛ همچنین خوشحال می‌شویم جهت بهبود کیفیت مطالب، میزان رضایت خود از این مقاله را با ما به اشتراک بگذارید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درمورد مالیات کارت به کارت

  1. کارت به کارت هم مشمول مالیات میشود؟

بر اساس بخشنامه جدید سازمان مالیات، در صورتی که تعداد تراکنش‌های کارت به کارت یک حساب بیش از 100 و میزان آن بیش از 35 میلیون تومان شود، آنگاه کارت به کارت شامل مالیات میشود.

  1. مالیات کارت به کارت چقدر است؟

میزان مالیات کارت به کارت بر اساس نوع صنف، حقیقی یا حقوقی بودن شخص صاحب حساب و سایر پارامترهای تاثیرگذار محاسبه خواهد شد.

  1. مالیات کارت به کارت ۱۰ میلیون چقدر است؟

تنها حساب‌هایی مشمول مالیات می‌شوند که حداقل میزان گردش 35 میلیون تومانی داشته باشند، بنابراین یک کارت به کارت 10 میلیون تومانی شامل مالیات نمی‌شود.

  1. مالیات کارت به کارت ۱۰۰ میلیون چقدر است؟

مبالغی نظیر 100 میلیون که بیش از کف تعیین شده برای مالیات کارت به کارت هستند، تنها زمانی شامل این مالیات می‌شوند که در قالب بیش از 100 گردش ماهانه به حساب واریز شوند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 16 نظر

5 16
مالیات کارت به کارت بانکی به چه تعداد تراکنش تعلق میگیرد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد