سامانه معاملات فصلی چیست؟ آموزش ارسال صورت معاملات فصلی

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 23 خرداد 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

سامانه ارسال معاملات فصلی، سامانه‌ای است که افراد مشمول مالیات باید ظرف 45 روز از پایان فصل از طریق آن برای ارسال صورت معاملات فصلی خود اقدام کنند. لازم به ذکر است که ورود به سایت اظهارنامه فصلی و ثبت صورت معاملات در آن از طریق سایت عملیات الکترونیک مالیاتی کشور امکان پذیر است.

به طور کلی سامانه معاملات فصلی یکی از سامانه های جدیدی و بسیار کاربردی در زمینه مالیات است که مشمولان مالیاتی باید نسبت به ارسال و اظهار مبادلات فصلی خود در زمان‌های تعیین شده اقدام کنند. با توجه به مشکلات زیادی که در سال‌های گذشته پیرامون پرداخت مالیات وجود داشت، سازمان امور مالیاتی کشور این سامانه جدید را ایجاد ایجاد کرد.

در واقع باید اشاره کنیم که از این طریق امکان فرارهای مالیاتی و پرداخت نکردن مالیات تا حد قابل توجه ای کاهش پیدا کرده است. چرا که اطلاعات افراد به صورت کاملا آنلاین در سیستم ثبت شده و امکان بررسی آن برای کارشناسان سازمان امور مالیاتی به وجود آمده است. استفاده از سامانه ارسال معاملات فصلی هم به مشمولان کمک می‌کند تا اطلاعات خود را با سرعت و دقت بیشتری ارسال کنند. هم به سازمان امور مالیاتی و کارشناسان آن‌ها اجازه می‌دهد که در فرصت مناسب نسبت به بررسی و سنجش صحت اطلاعات اقدام کنند.

نکته حائز اهمیت این است که ثبت اطلاعات در این سایت یک کار اختیاری نبوده و تمام افراد مشمول موظف به ارسال اطلاعات معاملات خود در این سامانه هستند. پس بهتر است که از قبل آشنایی کاملی با این سایت داشته باشید. در ادامه این مطلب قصد داریم به سامانه ارسال معاملات فصلی، نحوه ارسال صورت معاملات فصلی، آموزش ارسال صورت معاملات فصلی به صورت کامل بپردازیم‌. بنابراین اگر شما نیز در مورد نحوه کار و ویرایش با این سامانه سوالاتی دارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بنر مالیاتی

صورت معاملات فصلی چیست؟

مطابق با ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم کشور ایران، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی وظیفه را دارند تا در نظام مالیاتی ثبت نام کرده و در آخر هر فصل گزارشات تمامی معاملات خود را با جزئیات دقیق در سامانه معاملات فصلی 169 به ثبت برسانند. تهیه ارسال گزارش فصلی، راهی سریع و آسان برای ارزیابی و پرداخت مالیات است. زیرا برای دقت بیشتر و کاهش میزان خطا در محاسبه مالیات، می‌توان از صورت معاملات فصل به فصل استفاده کرد. برای این کار صاحبان کسب و کارهای مشمول مالیات، باید فهرست معاملات خود را به شکل فصلی در سامانه آنلاین یا آفلاین سازمان امور مالیاتی به ثبت برسانند. اگرچه صورت معاملات فصل به فصل با صورت مالیات بر ارزش افزوده مشابه است اما ماهیت دریافت آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

این صورت، راهی برای شفاف‌ تر کردن معاملات و مالیات معامله گران است. یعنی با توجه به وظایف مودیان مالیاتی، مودیان باید در عین پرداخت مالیات معاملات فصلی، مالیات بر ارزش افزوده را هم پرداخت کنند. قابل بیان است که این صورت معاملات باید در فواصل ۳ ماهه به سامانه سازمان امور مالیاتی ارسال شود. نحوه تهیه و تنظیم آن هم با استاندارد و مقررات خاص و از قبل تعیین شده‌ای انجام می‌شود.

به طور کلی ۲ روش برای ارسال گزارش معاملات فصلی در سامانه ثبت صورت معاملات فصلی وجود دارد که شامل روش آنلاین و روش آفلاین یا غیر برخط می‌شود. در روش آنلاین می‌توانید به سامانه مربوطه مراجعه کنید‌. اما در روش آفلاین این کار توسط نرم افزارهای موجود صورت می‌گیرد که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه صورت معاملات فصلی مراجعه کنید. لازم به ذکر است که در حالت کلی بهتر است برای انجام چنین کارهایی و اطلاعات بیشتر از مشاوران مالیاتی معتبر کمک بگیرید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مهلت ارسال صورت معاملات فصلی

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که مهلت ارسال صورت معاملات فصلی به چه صورت است در پاسخ باید بگوییم که  مهلت ثبت گزارشات هر فصل، یک ماه و نیم و یا به عبارت دیگر ۴۵ روز پس از اتمام هر فصل است. اما گاهی اوقات نیز این امکان به وجود می‌آید که این مهلت تمدید می‌شود. همچنین باید اشاره کنیم که اگر آخرین مهلت ارسال صورت معاملات فصلی

روز جمعه یا یک روز تعطیل رسمی باشد، آخرین مهلت ارسال لیست یک روز بعد از تعطیل رسمی است. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی های لازم می‌توانید از مشاوران مجموعه کارمنتو کمک های لازم را بگیرید. در این مجموعه امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی وجود دارد.

مهلت ویرایش صورت معاملات فصلی

در جواب سوال مهلت ویرایش معاملات فصلی به چه صورت است باید بگوییم که گاهی در معاملات صورت گرفته اطلاعات لازم از واحدها و بخش‌های دیگر با تاخیر به واحد مالی اعلام می‌شود. بنابراین در چنین مواقعی معاملات در زمان ارسال گزارشات لحاظ نخواهند شد و به نوعی از نظر سازمان امور مالیاتی کشور از جانب شما این گزارش اعلام نشده است و مشمول جریمه خواهید شد. اما برای جلوگیری از چنین اتفاقی سازمان امور مالیاتی کشور ۲ آیتم تعبیه دیده است که در صورت بروز هرگونه سهل انگاری و … از جانب مودیان، فرصت اصلاح و جبران آن برای آن‌ها وجود داشته باشد.

به همین خاطر قبل از زمان رسیدگی عملکرد مالی کسب و کارتان امکان اصلاح، حذف و ویرایش اطلاعات در سامانه ارسال لیست صورت معاملات فصلی وجود خواهد داشت. همچنین باید بگوییم که اگر می‌خواهید بدانید چگونه معاملات فصلی را ویرایش کنیم و مهلت اصلاح صورت معاملات فصلی برای ویرایش چه موقعی است؟ باید اشاره کنیم که مهلت زمانی خاصی برای ویرایش صورت معاملات فصلی وجود ندارد و هر زمانی که اشتباهی انجام شد می‌توانید به سایت مربوطه مراجعه کنید و از قسمت ویرایش نسبت به اصلاح اطلاعات مورد نظر خود اقدام کنید. اما نکته حائز اهمیت این است که در زمان رسیدگی به صورت معاملات شما امکان ویرایش وجود نخواهد داشت.

برای ثبت معاملات فصلی به کدام سامانه مراجعه کنیم؟

در چندین سال اخیر و با راه اندازی سامانه صورت معاملات فصلی به آدرس tax.gov.ir که به مرور زمان به امکانات آن نیز اضافه شد می‌توان گفت که امروزه بیشتر خدمات مربوط با مالیات سازمان امور مالیاتی کشور از طریق این سامانه و به صورت غیر حضوری، آنلاین قابل انجام خواهد بود.

لازم به ذکر است که یکی از سامانه‌هایی که در مقایسه با دیگر سامانه‌های زیر مجموعه سایت عملیات الکترونیکی مالیاتی جدید است و مدت زمان زیادی از راه اندازی آن نمی‌گذرد، سامانه معاملات فصلی 169 است. شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که هدف از تاسیس این سامانه چیست؟ باید بگوییم که هدف از راه اندازی سامانه ارسال گزارش فصلی، ارسال صورت معاملات فصلی و کاهش خطا و قرارهای مالیاتی است.

به طور کلی یکی از راه حل‌هایی که در سال‌های اخیر برای تسریع و تسهیل ارزیابی مالیات مشاغل مشمول مالیات ایجاد شده است، الزام این گروه از مودیان مالیاتی به ارسال صورت معاملات فصلی است. اما منظور از معاملات فصلی تمامی معاملات خرید و فروش است که در بازه زمانی یک فصل توسط مودی مالیاتی صورت می‌گیرد. در چنین مواقعی فرد موظف است تا لیست و صورت مربوط به معاملات خود را در ظرف مدت ۴۵ روز از پایان فصل برای سازمان امور مالیاتی از طریق سامانه معاملات فصل دارایی ارسال کند.

باید بدانید که مطابق ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم، ۳ گروه از اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به ارسال معاملات فصلی خود برای سازمان امور مالیاتی کشور هستند: این افراد شامل اشخاص حقوقی، اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل مشمول گروه اول موضوع ماده ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون و صاحبان مشاغل مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. ذکر این نکته نیز ضروری است که با ارسال صورت معاملات فصلی، مودی قرار نیست مالیاتی پرداخت کند.

نحوه ورود به سامانه ارسال معاملات فصلی

اگر برای شما هم نحوه ورود به سامانه گزارش فصلی و ثبت نام در سامانه گزارش فصلی سوال است باید بیان کنیم که برای این‌که اشخاص بتوانند برای ثبت اظهارنامه فصلی خود اقدام کنند، ابتدا باید ورود به سامانه معاملات فصلی را یاد بگیرند. به همین علت در این قسمت از مقاله به آموزش معاملات فصلی می‌پردازیم و نحوه ورود به سامانه معاملات فصلی خرید و فروش را توضیح خواهیم داد:

در ابتدا برای ورود به سامانه گزارش فصلی باید مرورگر دستگاه خود را باز کنید و سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی را سرچ کنید. سپس در صفحه نمایش نمایش جستجوی شما بر روی لینکی به آدرس tax.gov.ir که از زیرمجموعه های سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir است، باید کلیک کنید

در قدم بعدی بعد از اینکه وارد صفحه اصلی سامانه صورت معاملات فصلی 169 شدید، بر روی گزینه صورت معاملات فصلی الکترونیک کلیک کنید.

در صفحه جدیدی که برای شما نمایش داده می‌شود راهنمایی‌های مرتبط با سامانه ارسال گزارش فصلی را ملاحظه خواهید کرد. پس از مطالعه متن راهنما، دکمه ( سامانه صورت معاملات ) را بزنید.

در این صفحه نمایش داده شده باید نام کاربری و کلمه عبوری را که در هنگام ثبت نام در سایت عملیات الکترونیک مالیاتی دریافت کرده‌اید را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن عبارت امنیتی، دکمه ورود را بزنید. لازم به ذکر است که بعد انجام مراحل بالا، مراحل ورود به سامانه ارسال معاملات فصلی ماده 169 به اتمام رسیده و شما وارد سامانه آنلاین معاملات فصلی شده‌اید و می‌توانید عملیات مورد نظر خود را به راحتی انجام دهید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه سامانه معاملات فصلی و ارسال گزارش فصلی دریافت نمایید.

مراحل و نحوه ارسال گزارش فصلی

جالب است بدانید که دیگر مانند  قبل به ارسال مدارک و اسناد صورت معاملات فصلی به کاغذی نیست. بلکه می‌توان به جای کاغذ و مدارک فیزیکی، از صورت معاملات فصلی الکترونیکی استفاده کرد. قابل ذکر است که سامانه ارسال صورت معاملات فصلی زیر نظر سازمان امور مالیاتی فعالیت می‌کند و می‌توان برای ارسال صورت در زمان مقرر از آن استفاده کرد. بنابراین اگر به دنبال نحوه ارسال صورت معاملات فصلی آنلاین هستید، با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید ارسال گزارش معاملات فصلی خود را در سامانه معاملات فصلی سازمان امور مالیاتی ثبت کنید. چگونگی ثبت صورت معاملات فصلی به شرح مراحل زیر است:

در قدم اول باید وارد سامانه جدید ارسال صورت معاملات فصلی شوید. در این سامانه انواع خدمات مالیاتی از جمله صورت می‌گیرد. که می‌توانید با رفتن به سایت tax.gov.ir به صورت مستقیم وارد سامانه شوید.

سامانه ارسال معاملات فصلی

حال در صورتی که از قبل در سامانه ثبت معاملات فصلی ثبت نام کرده باشید، می‌توانید با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود که از قبل آن را دارید وارد سامانه شوید.

ورود به سامانه معاملات فصلی

با انتخاب گزینه‌های ثبت گزارش خرید و ثبت گزارش فروش می‌توانید امور ارسال صورت معاملات فصلی به صورت کامل انجام دهید.

ارسال گزارش معاملات فصلی

سپس با انتخاب گزینه موجود در صفحه می‌توانید گزارش مدنظرتان را ارسال کنید.

ثبت در سامانه گزارش فصلی

دقت داشته باشید که در هنگام ثبت گزارش صورت معاملات فصلی خود به انتخاب سال و فصل مورد نظر گزارش فصلی، توجه کافی داشته‌ باشید.

آموزش معاملات فصلی

با انتخاب سطر و کلیک روی ثبت رکورد جدید می‌توانید اطلاعات قرارداد‌های خرید و فروش خود را ویرایش کرده و اگر از اطلاعات وارد شده اطمینان دارید، روی دکمه ثبت نهایی کلیک کنید. نکته حائز اهمیت این است که در سامانه صورت معاملات فصلی 169 امکان مشاهده صورت معاملات فصلی 1403 و سال‌های قبل‌ تر از آن هم وجود دارد که می‌توانید در صورت نیاز آن‌ها را مشاهده کنید.

اصلاح صورت معاملات فصلی چگونه انجام می‌شود؟

در بحث ویرایش و اصلاح صورت معاملات فصلی باید بگوییم که   برخی از حسابداران به دلایل مختلفی از جمله کامل نبودن مشخصات طرف معامله یا اختلاف بر سر مبلغ نهایی فاکتورها قبل از اینکه مهلت ارسال معاملات به پایان برسد اقدام به ایجاد یک سری ویرایش‌ها می‌کنند و گزارش را تایید نهایی و به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنند. در ادامه نحوه ویرایش معاملات فصلی را شرح خواهیم داد:

به صورت کلی بحث اصلاح معاملات فصلی ۳ حالت دارد که در حالت اول به این صورت است که فرد مبلغ معامله و طرف معامله رو اصلا تغییر نمی‌دهد و فقط در یک سری فیلدها اطلاعاتی را ویرایش می‌کند. در این حالت خوشبختانه فرد مشمول هیچ گونه جریمه‌ای نخواهد شد.
در حالت بعدی اطلاعات هویتی طرف معامله به صورت کلی تغییر می‌کند که اعم از شخص حقیقی یا حقوقی است و یک معامله جدید رخ می‌دهد. در واقع این به منزله این است که دارد یک معامله جدید ثبت می‌شود و به اندازه کل مبلغ معامله فرد مشمول ۱٪ جریمه نیز خواهد شد.

در حالت دیگر هم به این شکل است که طرف معامله ثابت بوده و حسابدار مبلغ معامله را اصلاح خواهد کرد. به عنوان مثال قبلا میزان معامله در حدود ۶ میلیون تومان بوده است و الان مبلغ معامله به ۱۰ میلیون تومان تغییر پیدا می‌کند. در‌ چنین حالتی به نسبت مبلغ مازاد که مورد ویرایش بعد از مهلت مقرر انجام شده است فرد مشمول جریمه خواهد شد. لازم به ذکر است که مهلت اصلاح معاملات فصلی تا زمان رسیدگی به گزارشات انجام می‌شود و هر ردیف از گزارش ارسال شده را فقط یک بار می‌توانید ویرایش یا حذف کنید. پس از ویرایش هر ردیف، نمی‌توانید آن را حذف کنید.

مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی

سامانه ثبت گزارشات فصلی قسمتی را در سایت طراحی کرده است که برای مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی است. به طور کلی زمانی که شما با شخصی معامله داشته باشید، شخص خریدار اطلاعات شما را اعم از نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی، شخص یا شرکت، شماره ملی یا شناسه ملی، نام استان یا شهر، آدرس کامل، نوع کالا، مبلغ کالا و سایر موارد مربوط را در سامانه گزارش فصل دارایی به عنوان فروشنده ثبت می‌کند و با ثبت این موارد اطلاعات شما در قسمت مشاهده اطلاعات ارسال شده برای شما در سامانه معاملات فصلی قرار می‌گیرد و قابل رویت است و یا برعکس زمانی که از شخصی خرید داشته باشید، شخص فروشنده اطلاعات شما را در سامانه معاملات فصلی به عنوان خریدار ثبت می‌کند و با ثبت  این موارد اطلاعات شما در قسمت مشاهده گزارش معاملات فصلی ارسال شده برای شما قرار می‌گیرد و قابل رویت است.

بنابراین شما می‌توانید با مراجعه به سامانه tax.gov.ir در قسمت صورت معاملات فصلی الکترونیکی و در انتهای این صفحه و روی سامانه صورت معاملات کلیک کنید و با درج نام کاربری، رمز عبور و کلمه امنیتی وارد حساب کاربری خود شوید. همچنین کاربرد دیگر سامانه معاملات فصلی ماده 169 این است که شما می‌توانید هر زمان که خواستید نسبت به بررسی و مشاهده اطلاعات ارسالی معاملات خود توسط طرفین دیگر معامله برای دوره‌های گذشته اقدام کنید و در صورت مشاهده هر گونه اشتباه و مغایرت می‌توانید به طرفین معامله اطلاع دهید.

سخن پایانی

در این مقاله به موضوع سامانه گزارش و فروش فصلی، نحوه ثبت معاملات فصلی، آموزش صورت معاملات فصلی پرداختیم. به طور کلی سامانه الکترونیکی ارسال صورت معاملات فصلی مودیان یکی از سامانه‌های جدیدی است که از طرف سازمان مالیاتی کشور برای افزایش شفافیت در دریافت مالیت‌ها و جلوگیری از فرارهای مالیاتی راه اندازی شده است و تمامی افراد در هر کسب و کاری که مشمول مالیات هستند، موظف بوده که اطلاعات مربوط به معاملات هر فصل خود را در سامانه گزارش فصل دارایی وارد کنند. در واقع سامانه گزارش خرید و فروش فصلی جهت انجام این کار مهلت مشخصی تعیین کرده است که برابر با ۴۵ روز بعد از گذشت هر فصل است.

بنابراین اگر قصد ثبت اطلاعات خود را در سامانه ارسال گزارشات فصلی دارید فقط کافی است به این سامانه وارد شده و از طریق گزینه‌های موجود در صفحه اصلی، اقدامات لازم را انجام دهید. ما در این مطلب نحوه ورود به سامانه معاملات فصلی دارایی، ثبت اطلاعات و نحوه مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی را به طور کامل برای شما بیان کرده‌ایم. در نتیجه برای ورود به این سامانه و ثبت معاملات خود با مشکلی رو به رو نخواهید شد. نکته مهم دیگر در این رابطه، امکان ویرایش اطلاعات در سامانه معاملات فصلی است که نحوه انجام آن را هم نیز توضیح داده‌ایم.

شما می‌توانید از مجموعه کارمنتو که یک پلتفرم ویژه و جامع برای مشاورین و کارفرماها است برای حل مشکلات مالیاتی خود استفاده کنید. در این مجموعه امکان دریافت مشاوره تلفنی آنلاین با در دسترس بودن خدمات به صورت ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته و ارائه خدمات با معقول‌ترین قیمت وجود دارد. لازم به ذکر است که امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه نیز وجود دارد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

4 4
سامانه معاملات فصلی چیست؟ آموزش ارسال صورت معاملات فصلی
سامانه ارسال گزارشات فصلی، سامانه ای است که مودیان مالیاتی باید ظرف 45 روز از پایان فصل از طریق آن برای ارسال صورت معاملات فصلی خود اقدام کنند. ورود به سایت اظهارنامه فصلی و ثبت صورت معاملات در آن از طریق سایت ارسال گزارش معاملات فصلی کشور امکان پذیر است که می‌توانید به راحتی با مراجعه به سایت گزارشات فصلی خود را ثبت کنید.
با توجه به دقت و تمرکز در ارائه صورت معاملات فصلی، طبق دستورالعمل اجرایی ماده 169 جمهوری اسلامی ایران ، رخ دادن اشتباهات، یکی از عوامل اصلی رد شدن این گزارشات به سازمان امور مالیاتی است. مشکل اصلی مودیان پس از ارائه گزارشات فصلی، نحوه ویرایش اطلاعات در سامانه معاملات فصلی موارد اشتباه ثبت شده در گزارشات آفلاین و آنلاین است. اما امکان دارد گزارش‌های خرید و فروش فصلی در بعضی از مواقع نیاز به اصلاح داشته باشند.
در جواب سوال ارسال صورت معاملات فصلی به چه طریق ممکن است؟ باید بگوییم که مودیان مالیاتی می‌توانند، صورت معاملات فصلی خود را از ۲ طریق، سامانه ارسال معاملات فصلی، به صورت برخط یا آنلاین و از طریق نرم افزار صورت معاملات فصلی به صورت غیر بر خط یا آفلاین ارسال کنند.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد